L’ENSENYAMENT DE LES HABILITATS LINGÜÍSTIQUES EN CENTRES ON S’APLICA UN PROGRAMA D’IMMERSIÓ LINGÜÍSTICA
El programa d’Immersió Lingüística en el context multilingüe actual: cicle mitjà i cicle superior de primària
Bloc 0: Aspectes organitzatius del seminari
Bloc 1: Ensenyar llengua avui
– El currículum actual: principis i estructura
– L’ensenyament-aprenentatge de la llengua en el currículum actual: idees força
Bloc 2: El reconeixement del bagatge lingüístic i cultural de l’alumnat
– Paper que té en el desenvolupament de la pròpia identitat el reconeixement dels orígens i la identitat lingüística i cultural
– Totes les cultures i totes les llengües tenen la mateixa vàlua
– Plurilingüisme, un valor a preservar
– Tractament de la llengua familiar dins de l’escola
Bloc 3: L’ensenyament-aprenentatge de la llengua oral
3.1 Comprensió oral
– L’ensenyament de la comprensió oral
– Les microhabilitats de l’escolta
– L’escolta activa
3.2 L’expressió oral
– La competència comunicativa
– Situacions comunicatives
– Estratègies comunicatives
– Les comunicacions monogestionades (l’exposició oral) i plurigestionades (l’assemblea de classe i la conversa)
– Tipus de conversa
– Paper que ha de tenir l’ensenyament de la llengua oral en un centre on s’aplica un programa d’immersió lingüística
Bloc 4: L’ensenyament de les habilitats cognitivolingüístiques
– Les habilitats cognitivolingüístiques
– Relació de les habilitats cognitivolingüístiques amb els tipus de text
Bloc 5: L’ensenyament-aprenentatge de la llengua escrita
5.1 Comprensió lectora
– El procés lector
– Els nivells de processament de la informació
– Estratègies de comprensió lectora
– Dificultats de l’alumnat a l’hora de comprendre un text
– Activitats de comprensió lectora
5.2 Expressió escrita (1 sessió i mitja)
– El procés d’escriptura
– Ajudes i suports a l’escriptura
– Les propietats del text escrit
– Eines d’escriptura
– Activitats d’escriptura
Bloc 6: Estratègies organitzatives per donar resposta a la diversitat lingüística de l’alumnat: el treball cooperatiu
– La regulació i autoregulació de l’aprenentatge
– Estratègies organitzatives
– El treball cooperatiu
CALENDARI
Curs de 20 hores repartides en 10 sessions de 2 hores els dimarts del primer trimestre del curs 2009-2010 de 5,30 a 7,30
Setembre: 29
Octubre: 6, 13, 20 i 27
Novembre: 3, 10, 17 i 24
Desembre: 1
LLOC
A la seu del Servei Educatiu del Gironès o en algun CEIP de Salt
FORMADOR
Francesc Vila i Batallé
Assessor LIC del Servei Educatiu del Gironès