
Grup d'alumnat mediador
L’any 2006 vam iniciar a l’Institut JOAN ORÓ el projecte “La mediació escolar: del conflicte al diàleg”. Es tracta d’un mètode de tractament dels conflictes a partir de la intervenció mitjancera de l’alumnat mediador el qual és voluntari i realitza una formació al respecte.
Transcorreguts gairebé 4 anys, podem afirmar que amb aquest projecte s’ha produït una contribució real a la convivència en el centre educatiu i a la formació cívic moral del nostre alumnat a l’hora que el grup d’alumnat mediador ha anat creixent i consolidant-se.
El projecte de mediació ens ha ajudat a la regulació de la convivència i a la realització d’una tasca preventiva perquè se sap del cert que el conflicte farà la seva aparició tard o d’hora. Per això, l’institut no es pot fer el sord a la relació amb els iguals i amb els adults, la manera de conviure a l’aula i al centre, el nivell d’autoestima, així com molts altres aspectes. Es tracta de crear un bon clima, és a dir, fer del centre un lloc càlid i participatiu. D’una manera especial, la mediació ens dóna la possibilitat d’educar en valors, una feina rendible des de molts punts de vista.
La tasca dels mediadors del nostre institut consisteix en identificar els conflictes i reconèixer-los. Només així els podem abordar amb possibilitat d’èxit perquè els conflictes no es resolen quan no s’aborden les causes que els ocasionen. La negociació, la paciència, la comprensió són virtuts que els alumnes han d’adoptar i mostrar. Durant aquests anys hem procurat que la mediació sigui una eina per fer créixer els alumnes en responsabilitat i confiança.