PER QUÈ FEM UN HORTET?
Els nostre alumnes viuen en un entorn rural, anclat a la terra, però desconeixen bona part de les feines tradicionals de l’agricultura i necessiten experimentar, de primera mà, la feina de subsistir de la terra que ha estat una activitat molt important en la història de la humanitat. Volem fer-los viure la gestió, la preparació, la cura d’un hortet i la recollida del fruit, com la forma de recollir el resultat d’un treball i d’un esforç humà, planificat i dut a terme, tenint en compte principis de l’agricultura ecològica. A més a més, l’hortet representa un model de producció d’aliments que pot ajudar als alumnes a entendre la importància de la producció d’aliments, la reutilització de productes i una forma d’establir lligams amb les generacions més grans, dels avis i pares.
També volem que tinguen la possibilitat viure, de primera mà, el treure els propis aliments després de tenir-ne cura i d’observar la màgia de la natura que ens proporciona fruits, arrels i fulles comestibles. Cal que s’adonen que els aliments no provenen d’uns envasos i bosses de plàstic que trobem al supermercat.
D’aquesta manera, en un entorn fora de l’aula i en una activitat molt propera a la naturalesa, els alumnes es mostren més receptius i tenen més interès per aprendre i col.laborar en l’activitat. L’hort pot servir de suport a la majoria de les assignatures que els nens i les nenes treballen a l’escola i a la vegada desenvolupa nombrosos eixos transversals, especialment els relacionats amb l’educació ambiental, l’educació per la salut i l’educació pel consumidor. Amb l’hort també es poden desenvolupar activitats complementàries que fomentin el coneixement del medi natural, el llenguatge verbal i l’alimentació sana.
Des de la nostra escola, l’Escola Riumar, aprofitant l’oferiment de l’escola d’oficis de jardineria de l’Ajuntament de Deltebre, hem pensat que havíem de posar en funcionament un hortet de centre.
| De Hortet 1112 |
Objectius del nostre hortet
- Sensibilitzar sobre l’entorn proper.
- Conèixer les costums tradicionals al voltant de l’hort.
- Crear hàbits de treball sistematitzats i endreçats: cavar, regar…
- Responsabilitzar-se d’un projecte que és de tots, cooperar.
- Afavorir el treball en equip.
- Treballar coordinadament amb persones adultes (pares, veïns, avis…).
Des de l’escola creiem que el nostre entorn ha de format part de la vida escolar. És per aquest motiu que una vegada cada trimestre fem passajades pel voltant de l’escola per observar els canvis de les plantes en les diferents estacions i estudiem la vegetació. Però pensem que no és el mateix contemplar la natura que viure estímuls de primera mà, provocar experiències que preparin per comprendre la realitat. És per això que s’ha fet l’hort. En un principi com que només es treballa amb alumnes d’Educació Infantil, ens limitarem a plantar diferents productes perquè n’observin el creixement.
El procés de naixement i creixement dels vegetals cultivats a l’hort escolar és, afortunadament, un procés sotmés a la voluntat de la natura, que requereix el seu temps, que té elements en contra (la metereologia, les plagues…) i que requereix un esforç, paciència i acceptació per part dels que treballen en aquest espai. Per aquest motiu considerem positiu que els alumnes aprenguin que no sempre tot surt a la primera i com nosaltres voldríem, uns anys la collita serà millor que els altres i aquest fet també forma part de l’aprenentatge.