FOTOGRAFIA DOCUMENTAL. Guió de lectura (Laura Terrés)
ACTIVITAT 1
Treballem amb fotografia documental. La fotografia documental ens permet apropar-nos a fets històrics, malgrat que de vegades les imatges no sempre responen a la realitat.
EXERCICI 1 (GRUP CLASSE)
Mireu la imatge detingudament. Situeu-vos davant la fotografia amb la sorpresa i il•lusió que teniu davant una persona a la qual acabeu de conèixer. I pregunteu-li:
1. Com et dius, quin és el teu autor, d’on ets, a quin any vas néixer?
Aquestes són dades que normalment s’extreuen del peu de foto, que és com el carnet d’identitat de la fotografia: el títol, l’autor, el lloc i la data… Pot ser hi ha fotografies que no el portin i hagis de deduir-ho tu, amb la teva intuïció i el teu coneixement, tot observant els signes que mostra la imatge. Però aquestes dades no són el més interessant que ens pot comunicar una fotografia… El que més ens interessa és allò que representa i com ho representa.
2. Què veieu? (Esforceu-vos a descriure-la: figura, fons, detalls, línies…) La veritable importància d’una fotografia es troba en allò que hi VEUS representat: els signes, els detalls, no en el que ja saps i indueixes. Esforçat en descriure el que veus (pot ser mitjançant una redacció o en veu alta, si estàs amb un company).
3. Què us suggereix? Què sentiu? Quina opinió en traieu del que passa? Seguidament, escriu o expressa tots aquells pensaments que et suscita la imatge: Què està succeint en la fotografia? Quina és la teva opinió sobre els fets que es representen a la imatge?
EXERCICI 2 (TREBALL INDIVIDUAL)
2.1. Com ho fa el fotògraf per transmetre aquesta sensació? Ara, torna-la a mirar amb els ulls del fotògraf. Mira la imatge com si la decisió de prémer el disparador de la càmera hagués de ser teva.
1. Des d’on has fet la foto? Quin tipus de pla agafes? A quina distància et trobes del tema que vols fotografiar? Quin és el marc, el límit, de la teva fotografia? Quines coses has volgut incloure-hi i quines coses has decidit excloure-hi?
2. Des de quin angle estàs fotografiant? (Recte, inclinat, des del front, des de dalt, des d’una perspectiva baixa…).
3. Quina llum, hi ha clara, fosca…? Quina és la característica de la llum de l’escena? N’hi ha molta o poca llum? És tamisada o molt contrastada? És natural o artificial? D’on ve? De dalt, d’una finestra, darrera o al davant del model? Hi ha ombres molt fosques? Analitza com aquestes característiques de la llum afecten ’atmosfera de la imatge.
4. Hi ha ombres?
5. Quin color té la fotografia?
6. Com és la composició? (simètrica, asimètrica, horitzontal, inclinada, vertical,..)
7. Quin pensament devia tenir el fotògraf quan volia fer aquesta foto?
2.2.Interpreta la imatge dialogant amb ella: Fes un diàleg amb la imatge, si vols arribar a una interpretació del seu significat:
1. Què és el primer que veus quan la mires?
2. Quina és la teva impressió, què penses immediatament?
3. Cap a on va la teva mirada desprès?
4. Què és el que fa que la teva mirada es mogui d’un objecte a altre de la imatge?
5. Quins detalls d’interès has captat?
6. Quines paraules podrien descriure millor les sensacions de textures que recull aquesta fotografia?
7. Creus que la imatge aporta una atmosfera o un sentiment particular? Per què?
8. Per què creus que l’autor la va fer?
9. Quines altres preguntes et poden ajudar a comprendre i a interpretar aquesta fotografia?
10. Quin peu de foto posaries?
EXERCICI 3 (PETIT GRUP):
Repartiu aquestes quatre tasques entre els membres del grup i realitzeu una recerca a diferents fonts documentals (internet, enciclopèdies….) sobre:
1. L’autor de la fotografia (trets biogràfics)
2. Els fets històrics que es documenten en la imatge.
3. L’evolució del fotoperiodisme a través de la història de la fotografia.
Poseu el vostre treball en comú i, sintetitzant la informació recollida, elaboreu una presentació en format Powerpoint o similar. Cal posar de relleu les conclusions a les què heu arribat.
DOS CAMINS PER TROBAR BONES FOTOGRAFIES
1-Als reportatges dels magazines i dominicals. Trobareu fotografies de professionals que tracten temes d’actualitat, des de retrats fins a reportatges de temàtiques contemporànies.
2.A les pàgines web de les agències fotogràfiques internacionals.
ACTIVITAT 2
Us proposo cercar fotografies sobre el període d’entreguerres. Trieu una fotografia i apliqueu el guió de lectura d’imatges anterior.
Per després, exposar-lo a classe.
WEBGRAFIA
- MAESTROS DE LA FOTOGRAFIA: el mundo de entreguerras
- REPORTAJE GRÁFICO
- LIBRARY OF CONGRESS
- INSTITUT D’ESTUDIS FOTOGRÀFICS DE CATALUNYA
- MUSEO REINA SOFIA. EXPOSICIÓN FOTOGRAFIA PÚBLICA
- MASS OBSERVATION
- FOTOMONTAJE DE ENTREGUERRAS
- HITLER INÉDITO. LA ‘ATRACCIÓN POR EL MAL. Reportatge de EL PAIS
- Reportatge EL PAIS. Krieger
- FOTOGRAFIA OBRERA
- GOTTHARD SCHUH
- DokuArt.Biblioteca y centro de documentación
- LIFE photo archive
- ARBEITER ILLUSTRIERTE ZEITUNG
- JESSE OWEN I LES OLIMPÍADES DEL 36 A BERLIN
FOTOGRAFIES DIVERSES