Suport a l’oralitat i la conversa
La conversa, el diàleg i el debat són estratègies essencial en la competencia comunicativa dels ciutadans. La llengua oral és un recurs per a l’aprenentatge, una eina per al creixement personal i un pont per a la convivència i el diàleg intercultural.
La competència lingüística i comunicativa en l’àmbit oral poden contribuir a la construcció d’Europa a partit de la diversitat de llengües i de cultures.
Fonament teòric
Els estudis de Kieran Egan sobre els estadis d’oralitat i el valor educatiu de la paraula han estat els detonants del treball iniciat pels grups de recerca del Servei de Llengües en el camp de l’aprenentatge dialògic. La comparació entre els estadis neopiagetians i les etapes d’aprenentatge literari ens permeten explorar estructures textuals i oferir unitats didàctiques innovadores en diverses llengües.
Els Grups d’Assessorament del Servei de Llengües incorporen l’aprofundiment en l’ensenyament i aprenentatge de les llengües curriculars i es comenten les diverses convocatòries de projectes i programes que poden donar context i finançament a les iniciatives dels centres:
– Plans Experimentals de Llengües Estrangeres (PELE)
–Ajut a l’Aprenentatge actiu de l’idioma (Borses)
–Projectes internacionals en diverses llengües (PAP)
En les seves sessions també s’exploren les possibilitats curriculars del “Marc europeu comú de referència per a les llengües: aprendre, ensenyar, avaluar”, (el podeu consultar en CATALÀ) i del Portfolio Europeu de les llengües per a diverses edats.
Suggeriments i activitats
Sota la coordinació de diversos formadors (Imma Piquer, Catherine Blanch, Neus Lorenzo), el Grup de treball d’impuls a l’oralitat s’obre cada curs a nous assistents, i està concebut per a fomentar el disseny d’activitats i projectes innovadors i pilotar l’ús d’ aquests materials en els centres per a donar impuls al domini de la llengua oral.
Col·laboreu amb nosaltres
L’intercanvi d’idees i bones pràctiques ens ajuda a millorar a tots, i és una responsabilitat compartida vers l’aprenentatge col·laboratiu i la construcció col·lectiva del coneixement.
Envieu-nos els vostres suggeriments, les activitast que heu fet i els vincles interessants i rellevants que volgueu afeir aquí. Apunteu-vos en el grup d’assessorament i feu-nos arribar les vostres bones pràctiques sobre el tema. Ens interessen especialment les pàgines i adreces que us hagin estat més útils a l’aula, en la formació o en la recerca educativa:
– El títol
– El vincle (URL)
– Una frase amb el resum o explicació del contingut
– Una recomanació sobre el nivell, l’àrea de treball o l’ús didàctic
– Una o més paraules de referència (etiquetes, categories, tags)
Les vostres aportacions seran incorporades al “Delicious” del Servei de Llengües.
Alguns enllaços interessants rebuts recentment:
-Article de Mª Rosa Obiols Llandrich sobre l’oralitat i altres valors de les cultures africanes
-Article d’Albert Bastardes de l’escriptura a l’oralitat en llengua catalana
–Storytelling, article de Ryan Egan sobre “el camí a la literatura”