Autoconeixement
L’autoconeixement és clau com a estratègia de gestió emocional. A la sessió vam treballar quatre aspectes principals relacionats amb la gestió emocional que podem treballar per millorar la tasca directiva:
- Tipus de personalitat: Realitzant el qüestionari em considero una persona dinàmica caracteritzada per punts forts com ara alegria, entusiasme, lideratge, sociable i bona comunicació. Cal treballar però, punts febles com la dispersió i l’exageració. Per la direcció és important rodejar-se de persones ordenades i rigoroses, fiables. També cal treballar els límits en les relacions amb els membres del claustre per reforçar l’acció de cap de personal.
- Trets de lideratge: En la versió positiva em considero una persona amb bon caràcter, entusiasta, segur, responsable. I en l’altra cara de la moneda, en la versió negativa, cal treballar per no ser tant nerviós, informal, tímid i obstinat.
- Valors: Entre els valors que considerem essencials per la funció directiva i el lideratge pedagògic es troben la consistència social (s’ha d’actuar sobretot amb aquells sectors de l’alumnat més vulnerables), la fortalesa per afrontar els problemes i reptes amb convicció i fermesa, la consciència institucional per representar al centre davant els diferents actors de l’entorn i el creixement professional on la formació es cabdal per poder exercir la tasca directiva.
- Prevenció de l’estrès: Cal plantejar-se mecanismes de descompressió per poder mantenir un control sobre el nivell de l’estrès. Destaquem aspectes bàsics com dormir les hores que necessitem, menjar sa, fer exercici físic, tenir pensaments positius, acompanyar-se de persones positives i aplicar estratègies de relaxació.
Autolideratge eficient
Més enllà de l’autoconeixement, també parlem d’autolideratge eficient, com aquells valors i estratègies emocionals que aplica tot bon líder per desenvolupar les seves tasques. A la sessió, cada grup va aportar característiques que tot bon líder hauria de tenir, com es mostra en les següents imatges:
En el següent vídeo també vam comentar eines per dur a terme aquest autolideratge de manera eficient, entre les que destaco les següents:
-
Responsabilitat personal davant situacions.
-
Reflexió: què puc fer?
-
Autogestió emocional = Autoconeixement.
Persistència, insistir, resistir