OBJECTIUS
Observar les línies i formes geomètriques del medi construït que ens envolta.
Observar i experimentar amb els elements visuals de: línies i formes geomètriques (quadrat, rectangle, triangle i cercle).
Observar i gaudir amb les obres de Klee: “Ciutat del somni”, “Castell i sol” i “Revolució de viaducte”.
Realitzar una composició visual a partir d’allò que s’ha observat.
Exercitr destreses manuals, resseguint, dibuixant, retallant o punxant amb punxons, pintant.
Conèixer i experimentar amb la funció d’una plantilla (servir de model per poder repetir el mateix dibuix nombroses vegades).
Dibuixar formes geomètriques: quadrat, rectangle, triangle i cercle.
Realitzar una composició a partir de la repetició dels mateixos elements fets utilitzant plantilles amb formes geomètriques.
Usar la càmera de fotografiar digital.
METODOLOGIA
Paul Klee utilitzava formes geomètriques per representar el món construït, perquè per a ell aquest era el món racional. Observem i comentem les obres Ciutat del somni, Castell i sol, El globus vermell, Der Niesen.
Partint d’aquesta idea, es proposarà als infants que facin una composició del medi construït que els envolta observant i utilitzant formes geomètriques.
Durant la primera sessió, es projectarà amb la PDI les obres de Paul Klee mencionades. Les observarem i intentarem localitzar les formes geomètriques (quadrats, triangles, rectangles i cercles) que hi ha. Totes aquelles formes que trobem les resseguirem.
A la segona sessió, sortirem a fer una volta pel voltant de l’escola i farem fotografies d’aquelles elements que ens semblin més interessants. Un cop a l’escola, les tornarem a projectar amb la PDI i mirarem de trobar formes geomètriques com les trobades a les obres de Klee. També les resseguirem .
A la tercera sessió, demanarem als nens i nenes que dibuixin en una cartolina les formes observades i les retallin. Un cop retallades les utilitzarem de plantilla per fer una composició d’un paisatge que podríem trobar en una ciutat.
En una làmina, les resseguirem lliurement ocupant tot l’espai. Després les pintarem, també lliurement usant ceres toves. D’aquesta manera, haurem realitzat una composició d’un paisatge humanitzat a partir de l’observació de les seves formes.
TEMPORALITZACIÓ
Aquesta activitat la durem a terme en tres sessions. La primera sessió, en la qual observarem les formes geomètriques en les obres de Klee, serà d’uns 30 minuts. A la segona sessió, farem una sortida pels voltants de l’escola d’una hora aproximadament, i després observarem les fotografies fetes i les formes geomètriques que hi veiem (aproximadament 30 minuts). I a la tercera sessió, farem la composició visual (una hora).
RECURSOS NECESSARIS
– Làmines de les obres de Paul Klee en format Din A3: Ciutat del somni, Castell i sol, El globus vermell, Der Niesen.
– Pissarra digital interactiva.
– Càmera fotogràfica.
– Cartolines, llapis, tisores o felpes i punxons, ceres toves, fulls de dibuix.