L´ART DE LA SEGONA MEITAT DEL SEGLE XX. 2ones Avantguardes. Teoria extreta del llibre Fonaments de les Arts 2 (Vicens Vives)

REFERENTS HISTÒRICS

 

LA SEGONA Guerra Mundial marca un punt de inflecció a gairebé tot el món. La creació de l´estat d´Israel, el triomf de la Revolució Cubana amb Fidel Castro al capdavant, alguns països africans s´independitzen del seus colonitzadors. A Argentina i Xile hi ha dures dictadures, a Espanya després de la victòria dels golpistes militars el 1939 la dictadura hi regnarà fins al cap de 40 anys quan mor franco el 1975.  A partir del anys 80 hi ha un acostament entre Rússia i EEUU. La guerra freda s´acaba. El mur de Berlín (que separa la meitat comunista de la ciutat alemanya durant 40 anys) cau  l´any 1989.. El 1991 es crea la Unió Europea.

 

LOCALITZACIÓ I EVOLUCIÓ ARTÍSTICA

La capital mundial de l´art passa a ser NOVA YORK. Pintors, arquitectes i cineastes conflueixen allí. Molts d´ells fugen de l´alemanya nazi. A finals de segle apareix la GLOBALITZACIÓ

La globalització(anglicisme) o mundialització o canvi global és el conjunt de variacions en els sistemes socials o naturals (físics o biològics) els impactes dels quals no poden ser localitzats a cap lloc en concret, sinó que afecten el conjunt de la Terra, la societat i els individus.

 

ARtísticament això afecta en el fet que ja no hi ha un únic centre artístic productor i consumidor, sinó que n´ apareixen de nous.

L´any concret que es pot considerar com a canvi de les primeres avantguardes i la multiplicitat de tendències que apareixen després és el 1945.  A partir d´aquest any i fins ben entrats els anys 90 es poden considerar dues tendències:

 

-LES SEGONES AVANTGUARDES

S´inicien a Europa amb l´INFORMALISME  i a EEUU amb l´EXPRESSIONISME ABSTRACTE.Aquests corrents perduren fins a finals dels ANYS 60,quan apareixen   les PROPOSTES CONCEPTUALS

-LES TENDÈNCIES POSTMODERNES

Comencen amb el Neoexpressionisme alemany i la transavanguarda italiana a mitjans dels ´70 i segueixen amb els revivals dels anys ´80.

 

A PARTIR DELS ANYS 90 la multiplicitat i varietat de propostes fa que sigui molt difícil englobar-les. Però un tret és distintiu: amb l´aparició del VIDEOART als anys 60 es fa possible parlar, a finals del segle XX, que l´ERA DIGITAL ja ha començat (ús de les noves tectnologies amb finalitat artística)

 

CARACTERÍSTIQUES GENERALS

L´època de la modernitat (primera meitat del s XX) té trets característics que durant la segona meitat de segle encara s´utilitzen, com l´experimentació amb nous materials i tècniques, noves formes i nous aspectes de l´art, com el concepte o IDEA (vist en el DADA i SURREALISME)

 

Però creix l´ACTITUD RUPTURISTA. 

El quadre com es coneix deixa pas a altres suports com pot Ser el COS HUMÀ.  I també la NATURA O LA CIUTAT son nous suports  Es fa servir la natura o l´espai urbà per fer art. S´hi fan intervencions a gran escala. 

 

Apareix el valor del PROCÉS CREATIU. La finalització de l´obra té tanta importància com el seu procés de creació.

Els anys 70 l’experimentació com a principi artístic deixa de ser el tret més important. APAREIX L´ERA DE LA postmodernitat   La postmodernitat NO TÉ EL FUTUR O LA INNOVACIÓ COM A FITA. Es mira cap enrera i es volen recuperar certs aspectes del passat. L´ARTISTA POT AGAFAR, D´UNA MANERA SENSE LÍMITS art ja fet en èpoques passades per col·locar-lo al present per confrontar-lo amb la pròpia obra. S´ANOMENA APROPIACIONISME. 

 

https://sites.google.com/a/xtec.cat/l-art-copia/art/art-batxillerat/12-segones-avantguardes-u-tendencies-postmodernes

 

ARQUITECTURA DURANT  LA SEGONA MEITAT DEL SEGLE XX

 

Després de la 2a GM l´herència funcionalista va seguir molt vigent fins els anys 70. En aquesta dècada molts arquitectes comencen a recuperar tendències més decorativistes i d´ elements constructius propis de períodes anteriors.

DINS DE LA CONSIDERADA  ARQUITECTURA CONTEMPORÀNIA PODEM DESTACAR:

 

MIES VAN DER ROHE es va traslladar als EEUU i allí seguí amb els seu llengüatge, fent gratacels a Chicago i Nova York.

A Europa, una figura determinant va ser el finlandès ALVAR AALTO, fusionant aspectes funcionalistes amb propis tradicionals de la seva regió, com la utilització de materials locals com terra cuita i fusta.

 

JÖRN UTZON  fa obres espectaculars amb trets de l´organicisme (que intenta harmonitzar l´espai humà habitat i el medi natural) com l´  Òpera d Sidney.

 

JOSEP LLUÍS SERT va haver de marxar d´Espanya després de la victòria dels golpistes militars, ubicant-se a EEUU, treballant a la Universitat de Yale i Harvart, projectant desde allà la Fundació Miró de Barcelona, un dels millors exemples d´arquitectura funcionalista a espanya.

 

Als voltants de la meitat de segle, LE CORBUSIER construeix dos edificis emblemàtics de l´arquitectura contemporània:  

La Unitat d´habitació de Marsella

I LA Capella de Notre Dame du Haut a Ronchamp ( França tocant amb Suïssa) (pag186 llibre)

https://www.lacamaradelarte.com/2019/04/capilla-de-notre-dame-du-haut.html

 

En les dues construccions l´arquitecte suís introdueix l´ús del formigó vist, anomenat “formigó en brut”, d´on va derivar una nova tendència arquitectònica: EL BRUTALISME. A Anglaterra el matrimoni SMITHSON fa edificis amb aquest corrent.

 

https://www.plataformaarquitectura.cl/cl/tag/alison-y-peter-smithson

 

Altres a Brasil com NIEMEYER o LUCIO COSTA ES PODEN ENGLOBAR EN AQUEST MOVIMENT D´ARQUITECTURA CONTEMPORÀNIA..

 

L´ARQUITECTURA POSTMODERNA

 

A partir dels anys 70 sorgeix un corrent que rebutja els principis de la contemporaneïtat i es fixen en l´arquitectura del segle XIX. Al japó sorgeix el GRUP METABOLISM.  Aquests arquitectes combinen elements funcionalistes de Le Corbusier amb tradicionals japonesos. ARATA ISOZAKI n´és un clar exemple (Palau Sant Jordi de BCN) pag 186 del llibre.   LA POSTMODERNITAT ALS EEUU tb té representació amb autors com Michael Graves  per exemple amb la següent imatge: PORTLAND BUILDING

i Robert Venturi.

https://www.arquitecturaydiseno.es/arquitectura/robert-venturi-adios-grande_1975

 

RICART BOFILL I ENRIC MIRALLES també són bons exemples D´ARQUITECTURA POSTMODERNA

 

HIGH-TECH I ARQUITECTURA D´AUTOR.

 Sorgeixen els anys 90 juntament amb el DESCONSTRUCTIVISME. (fragmentació i procés no lineal, amb mostres com el guggenheim de bilbao, de FRANK GEHRY) pag 202 del llibre.

La high-tech es destaca per valorar els components tecnològics dels edificis, els quals solen quedar al descobert (amb el CENTRE POMPIDOU com a exemple molt destacat (París, pag 187 llibre)

L´arquitectura d´autor  es fa des dels 90 també, amb noms com CALATRAVA i KOOLHAAS I RICHARD MEIER.

 

SEGONES AVANTGUARDES ARTÍSTIQUES

Els interessos i gustos de les galeries d’art i els crítics d´art van fer que es succeïssin molt les diferents tendències artístiques.  L´obra d´art ja es troba sota  els condicionants del mercat i marqueting, que en fixa el preu i n´atorga el valor segons la demanda i possibilitats de venda més que pel seu valor artístic.

 

INFORMALISME

 

Abans de la fi de la 2na GM, apareixen un seguit d´artistes que barregen grans quantitats de pintura amb materials diversos com vidres trencats, sorra i carbó. Busquen els relleus en les seves obres. El nom els hi posa un crític d´art:  Michel Tapié. El referents gairebé sempre és abstracte.  Es determinen per la llibertat creadora i el GEST que interactua amb el material i el suport. Tècniques que usen: frottage, grattage, collage i dripping. Autors: França: Jean Fautrier, Jean Dubuffet. Grup català DAU AL SET  (amb ANTONI TÀPIES, MODEST CUIXART, JOAN JOSEP THARRATS I JOAN PONÇ. i EL GRUP MADRILENY EL PASO AMB mANOLO mILLARES, aNTONIO sAURA I RAFAEL CANOGAR

Informalisme i fotografia de postguerra

https://www.youtube.com/watch?v=jEnQ1QWtUbY

Obres gràfiques d´Antoni Tàpies al Castell de Vila Seca de Salou:

file:///C:/Users/39359341Q/Desktop/tapies.pdf

 
EXPRESSIONISME ABSTRACTE

Comença el 1947 quan Jackson Pollock fa el seu primer dripping, pintura dinàmica i gestual, resultat de la unió de l´automatisme surrealista i l´abstracció. El terme no és del tot exacte ja que dins hi ha diverses subtendències. El corrent gestual tindria l´exemple en el mateix Pollock, el corrent sígnic O CAL.LIGRÀFIC té un representant en FRANK KLINE (recorda la cal.ligrafia oriental). El corrent espacialista es preocupa molt per la juxtaposició de color (MARK ROTHKO)

Pollock

 

 

Kline

 

 

Rothko

 

 

uN EXEMPLE MOLT CONCRET I DIFERENT D´AQUEST ESTIL EL TROBEM EN LES DONES MOSTRUOSES DE WILLEM DE kOONIG

https://alexmb92.wordpress.com/category/expressionisme-abstracte/

 

https://www.filmaffinity.com/es/film162144.html

 

 

Pop Art

El nom ve donat per un crític anglès Lawrenced Alloway, per designar un grup d’artistes dels anys 50 al 70 que es troben entre Londres i Nova York i es defineixen pel seu caràcter eminentment FIGURATIU I tenyit de la que aleshores era la seva CULTURA POPULAR: anuncis, diaris, revistes, còmics, personatges famosos o bé objectes diaris de consum. És un art “FÀCIL DE COMPENDRE” que es contraposa a la condensació conceptual de l´Expressionisme abstracte.

Entre els noms dels seus creador en destaca un: el d´ANDY WARHOL, són famoses les sèries 

“SÈRIE O SEQÜÈNCIA En producció artística hi ha el costum de realitzar obres múltiples, sota el nom de Sèrie o Seqüència, quan l’autor considera que el tema exigeix ​​més d’una imatge o element, com passa sovint al camp de la fotografia”

de les seves SOPES CAMPBELL, d´ampolles de cocacola o de retrats serigrafiats 

https://www.elinvernaderocreativo.com/que-es-la-serigrafia/

de personatges famosos com Elvis Presley, Marilyn Monroe o  Liz taylor.

Altres autors destacats: Roy Lichtenstein

al Port de Barcelona

Tom Wesselmann

Claes Oldenburg

https://www.catalunya.com/els-mistos-17-16003-424?language=ca

 

A Anglaterra destaquen EDUARDO PAOLOZZI, DAVID HOCKNEY I RICHARD HAMILTON (Veure imatges del llibre de text de la pag 190)

 

A Espanya cal citar JOAN RABASCALL, EDUARDO ARROYO, LUIS GORDILLO I EQUIPO CRÓNICA

Valladolid, escultura de MaNOLO vALDÉS, DEL EQUIPO cRÓNICA

 

 

COL.LECCIÓ 2021 DE STEPHANE rOLLAND D´ALTA COSTURA.

 

 

VERSIÓ AMB CLICKS DE LAS MENINAS DE Diego Velázquez (s. XVII)

 

 

Nou realisme francès

Coincideix amb el pop art (a l´inici de la dècada dels 60) a França.

El pop presenta una visió agradable i optimista de la societat de consum, en canvi el nou realisme francès presenta la visió crítica, reivindicant-ne els DETRITUS, allò que sobra.

Yves Klein i Armand Fernández (ARMAN) en son dos menbres destacats

(veure las pàgina 191 del llibre de text)

Fernandez ARMAN – Hommage à Yves Klein 

 

 

Abstracció postpictòrica 

 Davant la pintura extremadament subjectiva de l´Expressionisme abstracte, sorgeixen figures que treballen l´abstracció geomètrica mesurada i simple, utilitzant franges de colors plans (sense relleu)

 

FRANK STELLA

 

 

KENNETH NOLAND

 

 

ELLSWORTH KELLY

 

MINIMAL ART

Es dóna en el terreny escultòric. L´austeritat i senzillesa de la forma és el que els defineix. Això porta a una desnaturalització i despersonalització de l´obra, portant a l´extrem el fet que molts cops NO ÉS L´AUTOR DE LES ESCULTURES QUI LES EXECUTA, sinó que encarrega les peces a la indústria. Participa tan sols en el muntatge.

CARL ANDRÉ (veure pag 191 del llibre)

 

 

DONALD JUDD

 

 

RICHARD SERRA

Escultura de grans dimensions al Guggenheim de Bilbao

 

 

SOL LE WITT

Le Wit amb la PORTA ENTREOBERTA el 2012 al Centre Pompidou

 

 

DAN FLAVIN

Introdueix els fluorescents a les seves escultures.

 

ART D´ACCIÓ

Es tracta del fet que desapareix l´objecte artístic tradicional com a tal i es substitueix per la creació d´un esdeveniment. (happening) com un espectacle, A MIG CAMÍ ENTRE EL TEATRE I LES ARTS. Noms en relació:

JOHN CAGE (músic)

MERCE CUNNINGHAM (coreògraf)

 

https://www.youtube.com/watch?v=9URP8GgSg5M

 

Al Japó: GRUP GUTAI 

https://oreshestudioc.wordpress.com/2011/11/16/grupo-gutai-gutai-group/ (primer clip)

 

A Alemanya: FLUXUS     Joseph Beuys

http://hipermedula.org/2016/08/todo-hombre-es-un-artista/ (principi)

Mirar peu de foto de la pag 192 del llibre

 

A partir de la desaparició de l´objecte artístic que es va iniciar amb el MINIMAL ART, apareix paral.lel al ART D´ACCIó l´anomenat 

ART CONCEPTUAL o art idea. És portar fins al final la idea per sobre de l´objecte artístic. 

 

 Aquí s´hi inclou també el BODY ART  (EL COS COM A OBJECTE ARTÍSTIC)  Orlan (PER EXEMPLE)

   

 

 

MARINA ABRAMOVIC 

https://es.wikipedia.org/wiki/Marina_Abramovi%C4%87#La_artista_est%C3%A1_presente,_2010

 

 i  el LAND ART (LA NATURA COM A OBJECTE ARTÍSTIC)  

SMITHSON

https://masdearte.com/especiales/la-espiral-jetty-smithson-en-su-laberinto/

 

 i CHRISTO (PAISATGE URBÀ TAMBÉ) 

https://www.galeriemagazine.com/8-iconic-artworks-christo-legacy/

 

LA PERFORMANCE per tal de diferenciar-la del happening, cal relacionar-la encara més amb les representacions teatrals. 

 

¿Quina diferència hi ha entre “performance” y “happening”?

Muy Interesante

En anglès, performance vol dir actuació, execució. El terme performance art va ser difós als anys 50 pel compositor John Cage per definir una acció artística que reuneix diversos mitjans d'expressió: teatre, dansa, fotos, poesia o música. El precedent van ser les vetllades gamberres muntades a inicis del segle XX al Cabaret Voltaire de Zuric per Tristan Tzara i els dadaistes, però va tenir el seu auge als 60 i 70 amb les performances provocadores d'artistes com Vito Acconci, creador de l'espectacle Seedbed, durant el qual es masturbava en públic a una galeria de Nova York. La performance sol ser un acte organitzat en què no intervenen els espectadors, mentre que el happening és un esdeveniment improvisat que exigeix ​​la participació del públic.

 

https://www.macba.cat/ca/exposicions-activitats/exposicions/temps-real-colleccio-rafael-tous-dart-conceptual

 

ART CINÈTIC O OP ART

Incorpora el moviment no com una sensació visual, sinó realment

TRES TIPUS:

-Bi o tridimensionals però amb moviment real normalment amb motor.

-Bi o tridimensionals però ESTÀTIQUES, amb EFECTES ÒPTICS (sensació visual de moviment) Aquest tipus es diu OP ART (d´Optical)

-Bi o tridimensionals però transformables AMB EL MOVIMENT DE L´ESPECTADOR. 

Victor Vasarely  en pintura i Alexander Calder EN ESCULTURA ()veure pag 194 del llibre)

 

ARTE POVERA

És aquell art realitzat amb materials com sorra, palla, pedres, palla, branques, fragments de metall o vidre… per tant materials “pobres”. És una contestació directa a la fredor i artifici del minimal art, fet amb materials industrials.

MANZONI

https://www.youtube.com/watch?v=uUg5lu_wRME

 

 I PISTOLETO 

 

HIPERREALISME I FOTOREALISME

En contestació a les aparicions de l’art conceptual i l´abstracció postpictòrica tan fredament geomètrica, apareix el 1968 aquest moviment. Molts artistes de EEUU reprenen la via del realisme, pintant directament de fotografies i fent-les tan reals com pogués ser. Robert Nothingham, Richard Estes i Chuck Close 

https://elpais.com/ccaa/2017/10/08/catalunya/1507487192_382751.html

https://www.widewalls.ch/magazine/most-expensive-chuck-close-portrait

En escultura destaquen Duane Hanson (pag 195 del llibre)  i John de Andrea

 

A Europa apareix el Grup Zebra alemany i el pintor madrileny Antonio López.

https://www.traveler.es/viajes-urbanos/articulos/exposicion-antonio-lopez-fundacion-bancaja-valencia/19190

 

INDIVIDUALITATS ARTÍSTIQUES

Seguint l´apareguda escola de París a les primeres avantguardes, apareixen figures individuals i amb una força i carisme molt particulars com Balthus, inspirat en Modigliani i Egon Schiele, Francis Bacon (deformava les figuracions expressament) i Lucien Freud (en un primer moment caracteritzat com a hiperrealista, però la seva creixent preocupació pel contingut en front la forma el fa distanciar-se´n)

Baltus

 

Bacon

Freud pinta Kate Moss

TENDÈNCIES POSTMODERNES

La ideologia que uneix les tendències postmodernes de mitjans dels anys 70 és el concepte de nomadisme artístic Et pots moure per diverses etapes i tècniques del passat i n´agafes allò que vols com a creador.

Una tendència postmoderna és el Neoexpressionisme alemany amb   Georg Baselitz  i Jean-Michel Basquiat (a EEUU)

Es reprèn la pintura sobre tela de grans dimensions i la tornada a la figuració i un treball del color amb gammes treballades i contrastos cromàtics.

La Transvanguarda italiana és exclusiva d´aquest país. Adquireixen certa homogeneïtat d´estil, sent el crític d’art Bonito Oliva un dels seus ideòlegs. Van contra la conceptualització exessiva de l´art i conceptes com la ironia i desmitificació davant l´actitud moralista que sí presentava l´anterior arte povera. Sandro Chia i Francesco Clemente son dos de les figures més destacades.

 

La figura del mallorquí Miquel Barceló mereix especial atenció ja que rep tant del neoexpressionisme com de la transavantguarda i és una de les figures actuals més destacades en el món artístic.

 

 

ALTRES TENDÈNCIES A PARTIR DELS ANYS ´80

Revival és el concepte que englobaria aquestes noves tendències. Es mira  allò fet fins aleshores amb una nova mirada.

Les noves maneres i nous corrents cada cop s´acceleren més a partir dels anys 80. Una corrent en destaca: la Pattern and Decoration.  Usen plantilles, tenen influències exòtiques i volen atreure l´espectador amb el concepte d´ornamentalisme i horror vacui.

També sorgeixen el Neominimalisme i el Neopop (Jeff Koons)

En escultura: HENRY MOORE és peça clau per entendre l´escultura de a partir de la segona meitat del sXX. Més a prop  en l´espai i el temps trobem Jorge Oteiza, Eduardo Chillida (abstracció geomètrica) i Susana Solano (entre el conceptualisme i el minimalisme).

per repassar:

https://es.slideshare.net/mcarmearanda/segones-avantguardes-pintura-i-escultura

 

RELACIÓ DE LES ARTS PLÀSTIQUES I ESCÈNIQUES

 

https://www.slideshare.net/sandroalfaro/el-cinema-en-les-avantguardes-i-al-llarg-del-segle-xx

LES PRIMERES AVANTGUARDES (PRIMERA MEITAT DEL S.XX) Teoria extreta del Llibre de Fonaments de les Arts 2 Vicens Vives

REFERENTS HISTÒRICS

La Primera Guerra Mundial (1914-1918) marca el curs de tots els esdeveniments a partir d´ella. 

-Apareixen nous costums i la moral social es relaxa

-La dona comença a formar part de la societat.

-Cauen grans imperis com Rússia, Alemanya i l´Imperi àustro-hongarés.

-El gran nombre de baixes (morts) fa que la vida humana es menystingui més.

-La Revolució Russa del 1917 fa arribar les idees de igualtat social marxistes (Karl Marx)

-Els Estats Units de nortamèrica esdevenen una potencia políticomilitar.

 

Tot i tenir uns “feliços anys 20” després de la guerra, als EEUU hi ha una fi d´aquesta època d´una manera dràstica i dramàtica, que porten a la desesperació i la mort moltes persones i ideals, el crac de la Borsa de Nova York de l´any 1929. Apareixen el nazisme a Europa i la Gran Depressió nordamericana. Tot desenvoca en la Segona Guerra mundial (1939-1945) amb l´holocaust i el llançament de les dues bombes nuclears que ha conegut el nostre planeta.

Després d´acabar el conflicte, el món es divideix en el bloc occidental (capitalista) i el bloc soviètic (comunista)

 

LOCALITZACIÓ I EVOLUCIÓ ARTÍSTICA

Les anomenades Primeres Avantguardes comencen el 1905, any que apareixen els dos primers moviments artístics, el Fauvisme i l´Expressionisme. Els segueixen el Cubisme (1907) el Futurisme (1909), l´Abstracció (1910), el Dadaisme (1916) i el Surrealisme (1924). Tots ells trenquen amb els sitemes de representació tradicionals. Aquestes avantguardes es desenvolupen a diverses ciutats i països europeus al principi, amb París al capdavant, però també apareixen a  Alemanya, Àustria, Rússia, Suïssa, Holanda, i ja més endavant a la gran metropoli de Nova York.

 

CARACTERÍSTIQUES GENERALS

Moviments creatius, essencialment pictòrics, que apareixen des del 1905 fins el 1945.

Qüestionen i neguen l´art del passat i proposen nous llenguatges basats en l´EXPERIMENTACIÓ CONSTANT DE MATERIALS I TÈCNIQUES.  L´art ja no és una imitació de la realitat, sinó que GENERA NOVES REALITATS, que posen  l´espectador davant l´obra, la qual CONFRONTA I PROVOCA. HI HA PER TANT UN CANVI EN LA PERCEPCIÓ DE L´ART.

 

Tot i que cada una de les avantguardes tenen les seves propies característiques, s´uneixen en el fet de LLIBERTAT COMPOSITIVA  I LLIBERTAT TEMÀTICA. Aquesta nova creativitat apropen l´art a la societat, i la societat a l´art més que mai.

 

EL FAUVISME    HENRY MATISSE

 

“Fauve” vol dir fera en francès, i un crític, davant l´exposició d´aquest grup, els va anomenar feres per la violència del seus colors i la manera d´aplicar-los.   El seu tret principal és l´ús ARBITARI del color,. és a dir, que no defineix les coses que pinta.    

El color té AUTONOMIA respecte la forma. Abans dels fauves hi ha altres artistes i grups que ja comencen a usar el color d´aquesta manera. Els simbolistes (Gustave Moureau   -veure tema anetior-) i alguns postimpressionistes com Gauguin i Seurat es poden considerar els seus antecedents (o allò que els influencia)

 

Aquest moviment té una figura que posteriorment va esdevenir una de les principals del segle XX a nivell pictòric mundial: Henry Matisse. Altres integrants del grup: Maurice Vlaminck, André Derain i Raoul Dufy.

 

https://www.youtube.com/watch?v=BVwTvyEmAVU&t=707s

 

https://es.slideshare.net/pimares/matisse

 

EXPRESSIONISME

 

“Amb els seus colors violents, la seva temàtica de soledat i de misèria, l’expressionisme va reflectir l’amargor que va envair els cercles artístics i intel·lectuals de la societat alemanya prebèl·lica i d’entreguerres, amargor que provocà un desig vehement de canviar la vida, de cercar noves dimensions a la imaginació, de renovar els llenguatges artístics” wikip. gener 2022

 

Aquest moviment reflecteix d´una manera brutal la situació sociopolítica que precedeix l´esclat de la 1a GM. Els artistes expressionistes s´inspiren en Munch i Van Gogh (dos postimpressionistes) els quals mostren l´angoixa vital humana.   El filòsof Nietzsche, nihilista, els influencia també.  Els nihilistes creuen que només hi ha el no-res, que la realitat no existeix tal i com la veiem i  que la realitat no es pot conèixer i per tant no es pot entendre. L´art negroafricà també els influencia amb l´ús de línies trencades i formes corbades i anguloses.  L´aspecte de les obres és angoixant i agressiu, amb colors exaltats i contrastats.

S´hi distingeixen 2 grups de caire germànic (alemany)

-Die Brücke (“El pont”) amb Kirchner

 i Heckel

al capdavant.

 

I Der Blaue Reiter (“El genet blau”) amb 

Kandinsky

i Franz Marc

com a destacats.

 

A la dècada dels any 20 sorgeix un tercer grup anomenat NOVA OBJECTIVITAT emprant el detall meticulós (molt realista) per descriure la soledat i angoixa i horror que les persones de la postguerra havien de viure.   Figures com Otto Dix i Max Beckmann  en son exemples. Amb l´arribada del nazisme la seva obra és intentada de que sigui oblidada.

Max Beckmann

https://fonamentsdelesarts.wordpress.com/category/expressionisme/

 

L´expressionisme i els retrats i autoretrats: 

“Tot art expressionista és subjectiu, i els expressionistes van assolir la seva màxima esplendor en el retrat sense rival per comunicar  emocions.  La seva obra resumeix una tradició del retratisme -seguint les passes de Munch, Van Gogh i Ensor- en la que el subjecte no és simplement el que posa, sinó el jo interior de l´artista”

Extret i traduït  del llibre    Whitford, Frank. “Retratos expressionistas” Ediciones destino.

 

CUBISME

 

Es considera el naixement del cubisme l´any que Picasso va pintar Les senyoretes del carrer d´Avinyó” el 1907

https://www.lacamaradelarte.com/2016/05/las-senoritas-de-avignon.html

 

Abans d´això, Paul Cézanne ja treballa la fragmentació geomètrica de l´espai i la configuració de les figures en plans de diferents punts de vista i interelacionats. També presenta trets de les cultures primitives i africanes. S´utilitza per tant la visió simultània d´un mateix objecte. DESAPAREIX EL PUNT DE VISTA ÚNIC.  (perspectiva cònica, iniciada el Renaixement)Això interpretativament parlant és molt important, ja que la raó o millor opció úniques queden en entredit.

El temes més usats en el cubisme son els bodegons, tot i que es fa paisatge i figura humana..

Autors:

Pablo Picasso, George Braque, Juan Gris i Pau Gargallo en escultura.

Se´n distigeixen dues etapes:

CUBISME ANALÍTIC O FASE ANALÍTICA 

(1907-1911) ús de colors càlids i terrosos i tonalitats fredes.

CUBISME SINTÈTIC O FASE SINTÈTICA

(1911-1914) Apareix el collage, tècnica amb la que s´utilitzen materials quotidians diversos  enganxats a la pintura.

 

https://fonamentsdelesarts.wordpress.com/category/cubisme/

 

FUTURISME

Fundat a París per Filippo Marinetti l´any 1909, exalça el poder de la tecnologia, la màquina i la modernitat.  Els artistes busquen gràficament i obsessivament mostrar el moviment, el dinamisme, el canvi i la transformació. S´inventa una nova tècnica formal: EL SIMULTANEISME (repetició d´imatges de manera superposada per constituir una mena de seqüència fílmica amb colors vius i variats. Artistes: Boccioni, Balla i Carrà.. 

El 1914 i derivada del futurisme sorgeix la PINTURA METAFÍSICA la qual recrea una realitat inquietant, amb representacions fantàstiques i espais inventats. 

Giorgio de Chirico

 i Morandi

https://www.fundacionmapfre.org/publicaciones/todas/morandi/

També Carrà (futurista)

https://fonamentsdelesarts.wordpress.com/category/futurisme/

 

http://susiripa.blogspot.com/2014/10/futurismo-ii-umberto-boccioni-carlo.html

 

DADAISME

Els seus inicis, a Zúric, el 1916, van íntimament relacionats amb l´obertura del Cavaret Voltaire, on s´apleguen el poeta romanès Tristan Tzara (ideòleg del moviment) i alguns artistes plàstics que fugen de la guerra i les seves conseqüències.

El nom el posen a l´atzar a l´obrir un diccionari francès-alemany i trobar el mot “dada”. S´autodefineixen com a moviment “antiartístic”. Són netament provocadors i volen desprestigiar l´obra d´art tradicional i substituir-la per una proposta nihilista (els expressionistes també en son influenciats ) ICONOCLASTA, IL.LÒGICA i absurda (La iconoclàstia o iconomàquia és una expressió que en grec (εικονοκλάστης) significa «ruptura d’imatges», és la destrucció deliberada dins d’una cultura de les icones religioses de la pròpia cultura i d’altres símbols o monuments). 

Reflexa per tant el desencís que porta la bogeria autodestructora de la societat durant la 1a GM.  Es difon ràpidament per Alemanya, París i Nova York.

AUTORS: DUCHAMP, PICABIA, ARP, ERNST

Amb ells comença l´art CONCEPTUAL, D´ACCIÓ, READY MADE (ART TROBAT) 

https://fonamentsdelesarts.wordpress.com/category/dadaisme/

 

https://www.ccma.cat/tv3/alacarta/divendres/la-font-1917-de-marcel-duchamp/video/5631206/

 

SURREALISME

Deriva de la pintura metafísica posterior al futurisme i de l´art dadá el qual introdueix la iconoclastia (rebuig a les imatges). Es desenvolupa a partir dels anys 20 i introdueix l´expressió lliure i sense control de la raó, l´AUTOMATISME.  El 1924 André Breton, escriptor, fa el PRIMER MANIFEST SURREALISTA. Breton és el cap ideològic del moviment. Està influenciat per les teories psicoanalítiques de FREUD, relacionades amb la interpretació dels somnis i l´associació lliure d´idees.

HI HA 2 CORRENTS SURREALISTES

 

Corrent automatista 

MIRÓ

Les formes sorgeixen de l´inconscient i l´atzar inventades d´una manera ràpida i fluida. André Masson i JOAN MIRÓ son els principals representants.

  Corrent oníric

 DALÍ

És figuratiu, no abstracte com la corrent automatista. René Magritte i SALVADOR DALÍ es troben en aquesta vessant.

 

Altres autor@s: Marx Erns, Alberto Giacometti (conegut ESCULTOR, com HENRY MOORE)  Frida Kahlo sintetitza realisme social surrealisme.

 

http://historiadelartfedacamilcar.blogspot.com/2015/04/el-surrealisme.html

 

https://www.youtube.com/watch?v=wPK52zxlFus

 

https://www.youtube.com/watch?v=IgR7IF1C-6s

 

ART ABSTRACTE

És aquell que rebutja la representació de la realitat que ens envolta. Es considera l´inici d´aquest art l´obra de Vassili KANDINSKY. A partir del 1910 busca, mitjançant l´ harmonia de les línies i formes i els colors despertar determinades emocions.  Es consideren 3 formes d´arribar a l´abstracció:

-lliure expressió de formes i colors

-simplificació radical de formes naturals

-construcció d´objectes a partir de formes bàsiques

 

MOVIMENTS D´AVANTGUARDA RELACIONATS AMB L´ABSTRACCIÓ:

Constructivisme (intersecció de formes pures en l´espai, tecnologia)

El constructivisme va ser un moviment artístic i arquitectònic que va sorgir a Rússia el 1914 especialment present després de la Revolució d’Octubre del 1917. No pretenia ser un estil artístic sinó l’expressió d’una convicció política (el marxisme). Defensava un art al servei de la revolució i del poble. Reivindicava l’eliminació de la distinció entre les arts i buscava una estètica que fos el reflex de l’època de la mecanització.  

 

 

https://fonamentsdelesarts.wordpress.com/category/constructivisme/

 

Suprematisme  (formes geomètriques i gama de color pur)

El suprematisme fou una tendència artística ideada i encapçalada pel pintor i teorètic ucraïnès de l’avantguarda soviètica Kazimir Malèvitx,[1] i que sorgí uns anys després del cubisme. En aquesta tendència, els elements formals es reduïxen al triangle, el quadrat, la creu i el cercle; els elements cromàtics es circumscriuen a vermell, negre, blau, blanc i verd. 

 

Neoplasticisme holandès (búsqueda de la simplicitat pura formal i cromàtica)

El Neoplasticisme és un moviment artístic iniciat als Països Baixos el 1917 por Piet Mondrian. També s´ ha denominat constructivisme holandès, pel seu paral.lelisme amb el constructivisme soviètic. Está vinculat al naixement de l´art abstracte i la resta de d´avantguardes (especialment al cubisme  i al futurisme).

L´ESCOLA DE PARÍS

A part d´aquest grup d´avantguarda vistos, alhora hi ha l´aparició de persones individuals que fan que el seu art sigui clarament d’avantguarda sense pertenyer a cap grup en concret: s´anomenen els artistes de l´Escola de París.

 

Amadeo Modigliani

 

Marc Chagall

 

Constantin Brancusi

 

EL NOUCENTISME CATALÀ

Sorgeix a Catalunya entre el 1906 i el 1930. És literari, musical i artístic plàstic. S´exalta la Mediterrània com a espai on sorgeixen les arrels de la cultura catalana. Apareix la figura de la dona en harmonia amb la natura (enfrontant-se amb la visió de femme fatale del modernisme). Vol fer un art racional, ordenat i serè. La figura de la dona també es mostra com a matriarca de la llar i creadora de vida.

Autors destacats: Aristides Maillol, Clarà i Casanovas en escultura. Sunyer i Torres i Garcia en pintura. (veure exemples de la pag.120 del llibre.)

 

    Sunyer

 

Torres i Garcia

 

L arquitectura D´AVANTGUARDA   EL MOBILIARI STIJL

Apareixen les anomenades avantguardes arquitectòniques.

També anomenat NEOPLASTICISME holandès: igual que el pictòric, usa formes bàsiques racionals i simples, tant de forma com de color. 

Aquest grup prioritza la tècnica, l´economia, la llògica i la nova estètica al moble modern. La cadira de RIETVELT fou la primera obra funcional tridimensional sorgida del moviment neoplasticista. Es fusiona, doncs, l´art amb l´objecte quotidià. Redueix totes les parts del moble a línies essencials. Els ornaments son suprimits. RIETVELT és doncs  el seu màxim exponent (veure pag 146 del llibre). Aquesta búsqueda de la simplicitat i l´abstracció influenciarà enormement a la creació de la important escola de disseny moderna: LA BAUHAUS.

 

L arquitectura D´AVANTGUARDA EXPRESSIONISME alemany: s´escapa del funcionalisme i busca les formes arquitectòniques utòpiques (exagerades i impossibles) molts del seus projectes no es feren realitat.

 

L arquitectura D´AVANTGUARDA L´ART DECÓ El retrobament de la puresa de línies

Davant l´Art Nouveau, l´art decó busca un refinament i equilibri de línies. Busca formes elegants i equilibrades usant la simplicitat formal i la geometria. En això s´acosta a la sezessionstil austríaca del modernisme. Es porta la funcionalitat i confortabilitat (de còmode, confortable) al mobiliari, es busca un estat psicològic plaent per l´habitant dels espais.  Adolf Loos, vist profundament al tema anterior n´és un clar exemple.

Apareix el moble modular. Apareixen nous materials com el plàstic i les resines sintètiques. és un moviment internacional, però fou a França on sorgeix amb més força.  Es va deixant el “cop de fuet” i es busquen línies més abstractes i geomètriques. Destaca la figura de PAUL IRIBE, que lliga el disseny de mobles amb la il.lustració de revistes, el cartellisme i el cinema. Porta el moviment als Estat Units d´Amèrica del Nord. Allí destaca DESKEY el qual treballarà per multimilionaris com rockefeller i estrelles de Hollywood. L´art deco per tant uneix la tradició del modernisme amb les noves formes avantguadistes 

  

 

LA BAUHAUS. EL NAIXEMENT DEL DISSENY MODERN

 

Taller Metal.lúrgic:accessoris per la llar

Taller de fusteria: mobles infantils

https://moovemag.com/2013/02/bauhaus-la-escuela-del-arte-del-diseno-y-la-arquitectura-del-siglo-xx/

 

L´ARQUITECTURA de la primera meitat del segle XX

Es rebutgen les tendències historicistes. Guanya definitivament el desenvolupament tècnic i industrial. Apareix doncs un moviment modern arquitectònic, en el qual es poden diferenciar clarament dos moviments:

EL FUNCIONALISME

La seva màxima és : LA FORMA SEGUEIX LA FUNCIÓ ja vist en l´Escola de Chicago del segle anterior.  La il.luminació, la ventilació i l´ orientació adeqüada dels edificis és primordial, per tant apareix el concepte de HIGIENE lligat a l´arquitectura.

En front el modernisme arquitectònic (on prima l´ornament) apareixen figures com  Adolf Loos (autor del llibre Ornament i delicte, GUALTER GROPIUS  lligat a l´escola BAUHAUS, i MIES VAN DER ROHE. Fan edificis sense ornamentació pensats clarament per ser útils.   Per sobre de tots hi ha la figura de  LE CORBUSSIER. Plantejava els seus edificis com màquines per viure-hi. Redueix les formes arquitectòniques a les formes més pures i essencials. El 1926 Le Corbussier publica Els cinc punts de la nova arquitectura. Hi planteja els eixos vertebrals del moviment: ús de plantes lliures, ús de pilons i estaques, la façana lliure, la finestra al llarg de tota la façana. El material principal és el formigó vist.  Treballa molt l´anomena ergonomia  del espais i utensilis. 

( ergonomia: disciplina del disseny que s´encarrega de que els objectes, utensilis, espais i llocs de treball siguin adequats al cos humà i les seves característiques fisiològiques, anatòmiques i psicològiques) 

Villa Savoye in Poissy. 1929.

L´ORGANICISME

 

Deriva del funcionalisme i té com a figura principal l´estadounidenc Frank LLoid Wright. Deriva també doncs de l´escola de Chicago, però s’adona del perill de la FREDOR i manca de sensibilitat que pot presentar aquesta arquitectura. Proposa doncs una arquitectura funcional però de caràcter orgànic, creant una vinculació ARMÒNICA  entre l´habitatge i l´entorn. Vol crear un TOT ORGÀNIC format per allò natural i allò humà. Predomina l´estructura horitzontal, per introduir-la suaument a la natura. L´exemple més clar és la casa Kaufmann o casa de la cascada. (pag 133 del llibre)

– F. Lloyd Wright. Casa Robbie 1908-09

 

MODERNISME

EL MODERNISME

 Introducció    

 

Apareix al voltant del canvi de segle. Degut en part als nous gustos de la burgesia i l’aristocràcia que demanen un estil més refinat que els productes de la producció en sèrie que porta la industrialització. Apareix inicialment en l’artesania, amb l’ús de línies serpentejants i motius florals i geomètrics. Aquesta idea passa després a 

l´ ARQUITECTURA amb unes noves  formes tipus decorativistes inspirades en la natura. Els edificis deixen de ser blocs tancats formats per plans i arestes deixant pas a les superfícies corbes amb línies sinuoses i ondulades, amb grans obertures i espais buits, miradors i balconades asimètriques. S’incorporen motius decoratius inspirats en la natura. S’hi utilitzen materials de colors (vidres, ceràmiques, ferros forjats i fustes tallades. s´evoca la NATURALESA ORGÀNICA. Es trenca definitivament amb la tradició i s´aprofiten els avantatges de la tecnologia i indústria del moment.

L´art sumptuaria (decoració amb materials de luxe) es van adonar que la producció en sèrie faria popularitzar els objectes, es revaloritza així els treball artesà. Es promou especialment pel grup anomenat ARTS AND CRAFTS. Aquest moviment encapçalat per William Morris lluita contra la lletjor dels productes industrials. És una lluita utòpica i idealista contra l’esperit mercantilista modern. Creuen en la necessitat de crear objectes bells.

 

El modernisme europeu rep diferents noms:

 

ºFRANÇA: Art Nouveau 

 

ºITÀLIA: Stile Liberty

 

ºALEMANYA: Jugendstil

 

ºÀUSTRIA: Sezessionstil

 

Referents històrics

A finals del segle XIX hi ha l’aparició de potències econòmiques no europees. D’una banda la guerra hispano-americana (1898 Espanya perd Cuba) I per l’altra Rússia fou derrotada en el seu enfrontament amb el Japó (1905). Alhora el Regne Unit va començar a veure amenaçat el seu predomini davant de l’aflorament d’Alemanya a nivell industrial.

 

Segona Revolució Industrial suposa l’auge de la burgesia  i la consolidació de l’obrerisme. A Europa hi hagué una forta conflictivitat social.  Les organitzacions obreres van adquirint més força (Solidaritat Obrera es crea el 1907). 

 

Sorgeix Barcelona com a centre de les primeres migracions. Tornen els emigrants de les amèriques enriquits (anomenats indianos, els que serien els motors de la revolució burgesa que influí en l’arquitectura i les arts decoratives del modernisme)

 

A Espanya sorgeix a nivell literari la Generació del 98 amb figures com Unamuno i Azorín.

 

Localització i evolució artística

 

A finals del segle XIX hi va haver una unió entre indústria i art, la qual va generar un estil nou. Aquest consistia en l’adaptació de la arquitectura a la trama urbana i la presa d’importància de les arts decoratives.

Exemples: Barcelona, el Eixample de Cerdà, a París el pla de Haussmann, a Viena la urbanització de Ring, etc.

Dins l’evolució de les arts decoratives cal destacar les Exposicions Universals a Barcelona l’any 1888, París l’any 1900 i l’Exposició Internacional de l’Art Decoratiu Modern a Torí l’any 1902 

 

 

Introducció a l’Arquitectura Modernista

A cavall entre dos segles (1890-1910), l’arquitectura modernista representa la transició de l’arquitectura decimonònica a l’arquitectura del segle XX. La seva denominació implica la idea de innovació, novetat i projecció de futur. El precedent cal buscar-lo a Williams Morris i la Red House (Casa Roja). Ell va ser el veritable inspirador dels “Arts and Crafts”, moviment que es caracteritza per la revaloració del treball artesanal enfront de la deshumanització de la producció industrial i que a poc a poc anirà derivant al Modernisme, que intenta la renovació i millora artesanal aplicant-ho a la màquina. 

El modernisme és un estil estètic típicament urbà. Busca unes formes més refinades que les ofertes per la producció industrial, compaginant funcionalitat i bellesa en un intent de crear una ciutat agradable, elegant, moderna i alegre. És una manifestació burgesa amb un fort component ornamental inspirat en la natura, la flora i la fauna.

Rebutgen els esquemes simètrics en pro de l’ondulat, que transmet vitalitat, força, asimetria i irregularitat. S’intenta expressar un component d’optimisme que correspon a l’estat psicològic de la classe social. Adquireix una gran importància el disseny i el desig d’integració de totes les arts, fet que converteix els edificis d’arquitectura modernista en . obres molt atractives.

Quant als plantejaments arquitectònics, es tracta d’utilitzar els nous materials fins a les darreres conseqüències, no només per la seva utilitat espacial sinó també per les seves possibilitats expressives. En lloc de copiar les formes clàssiques (columnes, frontons, etc.) es busca la inspiració en els processos i les formes de la natura. Aquesta admiració per la natura no es limita a la decoració sinó també a la planta i a l’estructura de l’edifici, concebut com un organisme viu coherent a totes les parts.

Arquitectura Modernista a Europa

Se l’ha anomenat de diferents formes segons els països: Sezessionstil a Viena, Modern Style a Anglaterra, Liberty a Itàlia, Jugendstil a Alemanya, Modernisme a Espanya i Art Nouveau a Bèlgica. De fet, aquestes tendències no són exactament iguals a cada país tot i que coincideixen en el temps i tenen una estètica comuna.

Víctor Horta és el pioner a Bèlgica i a tot Europa. La Casa Tassel a Brussel·les és el monument més representatiu, suposa una reinterpretació global de la visió espacial i un diàleg continu entre la flexibilitat del ferro i la duresa de la pedra.

El ferro es mostra i afegeix expressió a l’estructura. Els suports metàl·lics es deixen vistos, així l’espacialitat es fa més oberta, més fluida, allò ingràvid triomfa sobre allò compacte. Horta estava molt interessat en el món vegetal, l’estructura de les plantes i la lògica constructiva. Això ho trasllada a la seva decoració, però mai representant explícitament el món natural, sinó guiant-se per al·lusions, suggeriments i evocacions. Com per exemple, la primesa dels seus fustos (tiges de les columnes), el seu posterior desenvolupament (ramificació), les seves incursions pel sostre i el descens (enfiladora) per la barana.

 

A França, Guimard és conegut per les seves obres de metro de París, que busquen embellir la ciutat industrial sense intervenir a la trama urbana.

Les entrades de metro sorgeixen en un entorn ombrívol com una espurna de fantasia desbordant: carcasses metàl·liques de formes orgàniques i ornamentació plena de contingut simbòlic.

 

Arquitectura Modernista a Calalunya

El Modernisme va tenir una expansió fantàstica a Catalunya, ja que estava obert als corrents procedents d’Europa. La tendència iniciada per Viollet-le-Duc de recuperació del passat arquitectònic medieval va ser seguida també a Catalunya i completada amb aportacions islàmiques.

Els orígens catalans els trobem a la nova Escola Provincial d’Arquitectura, creada el 1871 i dirigida per l’arquitecte Elies Rogent i Amat. Posteriorment, un gran nombre d’arquitectes deixaran magnífics testimonis en edificis residencials, institucionals, religiosos, sanitaris, educatius i industrials, utilitzant materials de construcció tradicionals com el maó i altres de nous com el ferro.

Doménech i Montaner (1849-1923) es clau en la definició del “Modernisme arquitectònic” a Catalunya, mostrà la via perque l´ arquitectura reflexés el carácter nacional català. Les seves obres es caracteritzen por una barreja  de racionalisme constructiu y una fabulosa ornamentació inspirada en l´ arquitectura hispano-àrab i en el dibuix curvilini, como podem observar al Palau de la Música Catalana, a   l´ Hospital de Sant Pau o a l´ Institut Pere Mata de Reus.

La figura d´Antoni Gaudí és la més internacional de les mostres de mOdernisme arquitectònic català.

https://beteve.cat/cultura/mnac-exposicio-monografica-antoni-gaudi-fuig-topics/

https://www.ccma.cat/tv3/alacarta/tot-es-mou/un-gaudi-redescobert-al-mnac/video/6130620/

https://www.lapedrera.com/ca/la-pedrera/arquitectura

PER ENTENDRE-HO DESDE UNA ALTRA PERSPECTIVA:

https://www.youtube.com/watch?v=LZq49YEW3Qk

 

PER PODER SABER MÉS DEL MODERNISME A CATALUNYA

https://www.youtube.com/watch?v=yM3yMVbgq0Q

 

https://www.youtube.com/watch?v=1tXd8q4k4PQ

 

https://www.youtube.com/watch?v=8P2KMUDahKc

 

https://www.youtube.com/watch?v=RW9l8oYmEpI

 
La música: el nacionalisme musical

 

El Nacionalisme Musical arriba a Espanya i Hongria. Llenguatge menys romàntic i més modern, d’acord amb les tendències de principis del S.XX.

 

Hongaresa:

 

  • Emfatització del ritme i la inestabilitat tonal.

 

  • Principals representants del moviment van ser Béla BARTÓK i Zoltan KÓDALI, que van integrar el folklore a la seva música.

 

Zoltan Kódali: https://youtu.be/O0_gw2Lillg

 

*folklore: La música tradicional o música folklòrica és la denominació per a la música popular que es transmet de generació en generació per via oral.

 

Espanya:

 

  • Va sorgir a finals del S.XX, en relació al moviment regeneracionista i a l’esperit de la Renaixença.

 

  • Principals ideòlegs del moviment van ser Francisco ASENJO BARBIERI, important compositor de sarsueles que va publicar el Cancionero de Palacio (conjunt d’obres del Renaixement); i Felip PEDRELL que, en una espècie de manifest titulat Por Nuestra Música, va impulsar la recuperació del passat musical i del folklore com a font d’inspiració per a la composició de noves obres. 

 

Aquest estil musical va estar influït per la música andalusa i es divideix en dos períodes:

 

  • En el primer període destaquen autors com Pablo de SARASATE amb les obres Danzas españolas o Aires gitanos; Isaac ALBEÑIZ, que mostra influencies del Romanticisme i del Impressionisme de Claude DEBUSSY; I Enric GRANADOS, que va dedicar gran part de la seva producció al piano, per al qual va crear Danzas Españolas y Goyezcas, a més es va relacionar amb el món de la tonadilla i manifestava influències de músics romàntics, sobretot de SHUMANN i DEBUSSY.

 

Estrena a Nova York de las Goyescas (1916)

 

Enric Granados: https://youtu.be/17Fh7LMMzhc

 

  • En el segon cal esmentar a Manuel DE FALLA, ja que representa el punt culminant del Nacionalisme espanyol. La seva música, centrada en el folklore, va incorporar progressivament alguns trets de les avantguardes.

 

De la seva producció destaquen obres com els ballets Amor Brujo; Noches en los Jardines de España, amb un estil proper a l’Impressionisme ; i El Sombrero de tres picos, escrit per als ballets russos de Sergei DIAGHILEV i estrenat a Londres amb decorats de PICASSO.

 

La seva darrera obra va ser cantata Atlàntida creada ja durant l’exili a Argentina, feta a partir d’un text de Verdaguer i que va acabar el seu deixeble HALFFTER.

 

Manuel de Falla: https://youtu.be/knFB004ySIc

 

A Catalunya cal destacar a Enric MORERA, el gran violoncel·lista Pau CASALS, que dintre d’aquest corrent compon l’oratori El pessebre, i Antoni MASANA, autor de l’oratori Montserrat i l’òpera Canigó.

 

Pau Casals: https://youtu.be/Z4eti9DYHz0

 

Isaac Albéniz: https://youtu.be/Mj2vuUyPLzY

 

El moble

 

El mobiliari i les arts decoratives modernistes es van desenvolupar després de la dècada del 1880, van estar impulsats per l’eclectisme i l’afany creatiu de conformar un estil concret per a la vida moderna. Es van generar noves direccions en el disseny d’aquests amb llibertat i originalitat en els processos sense limitació de creativitat i dinamisme que van superar els historicismes deixant de banda l’estil isabelí, victorià i de més similars. Aquest durà fins a la Primera Guerra Mundial.

 

La trencada de la simetria acadèmica dins d’una estètica organicista forma part dels aspectes generals del moble modernista. Dins de les estructures d’aquest està present la corba com a element no exclusivament ornamental i es disposa de forma habitual d’un repertori de temática animal i vegetal sobre les línies sinuoses. 

 

Per l’elaboració d’un moble modernista s’utilitzaven tècniques modernes d’artesania procedents del moviment “Arts & Crafts” amb la fusta com a material predilecte, es barrejava amb les nobles i exòtiques. Per la creació d’ornaments d’exteriors i interiors el ferro forjat.

https://www.museunacional.cat/ca/william-morris-i-les-arts-crafts-gran-bretanya

 

Moble modernista 

https://frllorens.com/es/el-mobiliario-modernista-mas-alla-de-la-funcionalidad/

 

Moble Art nouveau

https://batavia.es/blog/art-nouveau-en-decoracion/

 

La principal idea dels dissenyadors d´aquesta corrent és que les estructures han de ser els seus principals elements ornamentals, seguint el model de la natura. Es vol fer un tot molt més utilitari. Hi destaca l´École de Nancy (desenvolupada a la ciutat francesa amb aquest nom) L’escola la fundà Louise Majorelle el 1901. Hi havia artesans de diverses disciplines (vitrallers, artesans i dissenyadors) Es produí una gran quantitat de mobiliari de gran qualitat.

Cadira entapissada. Pag 96 llibre de text.

Banqueta de fumar d´Héctor Guimard Pag 107 llibre de text.

 

Guimard destaca per la producció d´Entrades i Edicles per als accessos al metro de París, erigits com a temples vegetals que surten del subsòl Pag 97 llibre de text.

 

Victor Horta fa a Brusel.les la Casa Tassel (pag 94 llibre de text) on fusiona elements estructurals i ornamentals amb formes ondulants.

 

Moble sezessionstil

 

L´escola es va fundar el 1897 per Josef Hoffmann i J.M.Olbrich, el dissenyador Moser i el pintor Gustav Klimt.  Es caracteritza per la utilització de formes quasi abstractes i geomètriques. Combinaven línies verticals i horitzontals generant ritme. És una visió geomètrica i estilitzada de la natura. Veure obres a la pag. 99 del llibre de text.

Dins la sezessionstil també apareix la figura d´Otto Wagner (no confondre amb Richard Wagner, compositor d´òpera)

 

 

 

https://www.tiovivocreativo.com/blog/arquitectura/otto-wagner-mucho-mas-que-el-arquitecto-de-viena/   Dimecres 2 de novembre de 2020

Otto Wagner (1841-1918). A Wagner se'l considera com “l'arquitecte de Viena”, però la seva importància va més enllà. És l'arquitecte que marca el trànsit de l'arquitectura i el disseny historicista, a l'arquitectura i el disseny modern. Va influir en una generació completa d'arquitectes i dissenyadors centreeuropeus, que alhora van donar les bases del que després seria el Moviment Modern, el funcionalisme i racionalisme actual.



A partir de mitjan dècada de 1880 la seva arquitectura canviarà. Anirà deixant els elements historicistes, per anar a una arquitectura de base funcional que combinarà la bellesa amb la practicitat-racionalitat. A banda d'edificis d'habitatges, com l'Stadiongasse o el Landerbanr, realitza dos projectes urbanístics per a la ciutat de Viena: diferents línies per al ferrocarril metropolità i obres al canal del Danubi.

El 1899 s'integra a la Secession de Viena, Sezessionstil, romanent al grup fins a 1905. La Secessió era la versió austríaca de l'Art Nouveau-Modernisme. Un Nouveau de formes decoratives abstractes i racionals. Wagner va ser un dels impulsors del grup. El mobiliari dissenyat per Wagner està realitzat en funció de la seva obra arquitectònica. Un mobiliari que en una primera època és historicista i posteriorment passa a ser absolutament funcional. Mobles bàsicament de seient, amb l'element característic de les tatxes d'alumini i llautó a les potes.


Tamboret Wagner

Butaca Otto Wagner 

Parella de butaques   Otto Wagner 

Taula Otto Wagner

 Prestatgeria Otto Wagner

Escriptori Caixa Postal Estalvis

Otto Wagner: l'“arquitecte de Viena”, impulsor de la Secessió de Viena, un dels pares del funcionalisme a Europa… Wagner un dels pares fundadors de la nostra actual arquitectura i disseny.

Text: Fausto Sánchez-Cascado, “historiòleg creatiu”.

Referència:

https://www.tiovivocreativo.com/blog/arquitectura/otto-wagner-mucho-mas-que-el-arquitecto-de-viena/   Dimecres 2 de novembre de 2020

La moda

La moda

Finals segle XIX, la indumentària guanya simplicitat respecte a l’estil eduardià, encara que es mantenen accessoris de luxe com a signe de la riquesa.

 

La silueta masculina de l’època vestia sòbriament amb complements, a diferencia de la silueta femenina que es va simplificar a partir del 1868 amb l’aparició del polissó (peça interior que es lligava a la cintura donant volum a la part posterior i deixava llisa la parts davantera).

Més endavant, al 1890 el polissó va desaparèixer i la dona va vestir de manera més lleugera on destacava la silueta en forma de S.

 

Al 1907, Paul Poiret elimina la cotilla substituint-la pels vestits d’estil imperi (cenyits sota el bust) amb teles fresques i lleugeres aconseguint cobrir el cos i no moldear-lo. Introdueix vestits de colors vius i d’una bona caiguda, va crear models tan exòtics com pantalons d’estil oriental. Es va inspirar en l’estètica grega.

 

Mariano Fortuny i Madrazo va ser un gran dissenyador. Per diferents motius artístics va acabar introduint-se en el món del disseny (muntatge de Francesca da Rimini). Fortuny s’inspira en la llibertat del moviment i la puresa de les línies per crear les seves túniques i caftans. S’identifica com un pintor que feia vestits i creava escenografies.

Veure vestit delphos (pag següent) Veure la relació entre el model del vestit delphos i la túnica grega (pag 101 del llibre de text)

 

Mariano Fortuny i Madrazo: ampliació. Relació arts escèniques i plàstiques: Marià Fortuny pare (pintor) i Mariano Fortuny fill (dissenyador de roba i escenografies)

http://publicacions.institutdelteatre.cat/pl5/enciclopedia-arts-esceniques/id2389/mariano-fortuny-madrazo.htm

 

La moda i el japonisme

La moda es va veure influenciada per la estètica japonesa. Al segle XIX es produeix l’obertura comercial del Japó i facilità la contemplació de tot tipus d’art nipó. Aquest fet va donar lloc a la inspiració de molts artistes.

 

La joieria

La joieria

 

En la recerca d’una nova estètica que trenqués amb la rigidesa academicista de les formes anteriors, la joieria també va fer protagonista a les formes de la natura.

Així va ser que les figures arrodonides i sinuoses de vegetals i flors que sovint emboliquen el motiu central de la joia, van estar els predominants. A més, també era habitual la introducció de figures femenines, a mode de muses.

 

Aquest estil artístic va dotar a la joieria d’un caràcter escultòric, on els materials eren seleccionats per l’afinitat amb el seu disseny.

 

Un dels màxims representants de la joieria modernista va ser

René Lalique (1860-1945), el millor joier de l’art Nouveau i el que millor treballava la plata. Als seus dissenys es percep la inspiració japonesa, con per exemple en els fermalls amb libèl·lules i papallones esmaltades.

 

La joieria a catalunya

 

Lluís Mariera (1872-1958) va estar dels joiers més importants de Catalunya, a més va ser pintor, escenògraf i director teatral.

Es va formar a Ginebra i Londres, allà va aprendre i rescata la tècnica de l’esmalt translúcid, que a Catalunya ja no s’utilitzava.

S’inspiren en les formes de la natura, i a més també utilitzen formes animals, com ara dracs, aus, rèptils, animals fantàstics i elements florals que dotaven de simbolisme aquestes peces.

També utilitzen formes arrodonides i sinuoses als seus nous dissenys, aquest propi del nou moviment modernista internacional.

Les seves creacions eren: penjolls, braçalets, arracades, fermalls i també objectes religiosos.

 

ADJUNTO UN TREBALL DESENVOLUPAT ENTORN EL MON DE LA JOEIRIA. No és per estudiar, sinó per xafardejar. 

 

https://repositori.udl.cat/bitstream/handle/10459.1/46868/casensiol.pdf?sequence=1&isAllowed=y

 

El cartell 

El Cartellisme va ser una altra forma de creació artística del Modernisme. Al tombant de segle i va haver  una gran proliferació d´aquesta  tipologia artística, adoptant amb un caràcter ornamental elements quotidians, en aquest cas, la publicitat.

 

Dos dels referents importants que van marcar el cartellisme a França, van ser HENRI TOULOUSE LAUTREC i PIERRE BONNARD amb els seus models insòlits en composició i l’ús distingit del color negre. 

 

També van destacar altres mestres com ALPHONS MUCHA, on el seu estil va anar variant, començant amb un estil de decoració bizantina fins arribar a la temàtica eslava. El seu estil decoratiu va definir l’art cartellista europeu fins als inicis de la Primera Guerra Mundial. Gràcies als seus cartells publicitaris, el cartellisme es va començar a considerar com una categoría artística.

 

A España cal destacar a FEDERICO RIBAS, autor prolífic que es reconegut per les seves campanyes publicitàries de perfum; la perfumería Gal.

 

A Alemanya, cal destacar la revista Simplicissimus, la qual donarà protagonisme al cartellisme.

 

En 1854, Japó va obrir les seves portes i el Ukiyo-e (gravats japonesos), arribant a Europa, els quals influenciaran a molts artistes amb el seu realisme, dibuix lineal i senzill, el seu colorit pla i enquadrament tallat.

 

A Catalunya, entre el 1897 i 1916, va ser un centre productor de cartells modernistes, on destacaran RAMÓN CASAS, on el seu model es caracteritza per un dibuix precís i una composició equilibrada i ALEXANDRE DE RIQUER, el qual tenia un estil més proper a l’art Nouveau, model amb presència de decoració floral i ornamental.

 

https://grupenciclopedia.cat/blog/7-cartells-modernistes-que-has-de-coneixer/

El modernisme a Catalunya

El modernismo fue un movimiento internacional originado en Europa a finales del siglo XIX. En Europa el Modernismo evolucionó de manera diferenciada en cada país, como consecuencia de las influencias culturales y populares específicas de cada territorio. Especialmente Francia, Bélgica, Inglaterra y Austria desarrollarán tendencias estéticas importantes el sustrato común de las cuales es la renovación del arte con una mirada orientada a los elementos de la naturaleza y al recuerdo de culturas y civilizaciones con una fuerte carga exótica. En Cataluña el movimiento no sólo se basó en aspectos estéticos, sino que se extendió a todos los ámbitos, y terminó siendo uno de los territorios que más carga política e intelectual conceden al Modernismo.

 

El nuevo arte proporcionó gran cantidad de símbolos, además de proponer más libertad creativa a través de nuevas formas anteriormente no aceptadas por las instituciones académicas. En el arte este cambio se traduce en una revitalización importante de los oficios artesanales, que eleva las antiguas artes menores a la categoría de arte y desarrolla el campo del diseño. Los nuevos perfiles de las ciudades, los habitantes, su entorno y los objetos cotidianos sufrieron una transformación estética y formal que facilitó el acceso de la ciudadanía en el mundo del arte y la belleza.

L’origen se sol situar en l’Exposició Universal de Barcelona de 1888, data en la qual es fa oficial l’aparició d’aquest nou estil, encara que anys abans ja n’havien aparegut algunes manifestacions. Aquesta és l’època del moviment cultural de la Renaixença, de la cerca d’una identitat catalana.

 

Sitges i el modernisme

 

https://www.agisitges.com/project/ruta-modernista-rusinol-i-cau-fearra/

La riudebitllenca Sílvia Isach ha guanyat la primera edició del Lumen Sitges Festival amb el mapping “El Temple del Modernisme”. Aquest certamen combina l’arquitectura centenària del centre turístic de la població amb la tècnica del vídeo mapping.

 

https://www.youtube.com/watch?v=_vMHRoGpt8I

 

POP ART I RENAIXEMENT. Warhol i Piero de la Francesca.

 

“Verge del part” Piero della Francesca. Fresc. 1467. 260 cm x 203 cm. Col.lecció  Monterchi. Arezzo, Itàlia.

“The Nun. Ingrid Bergman” Andy Warhol. Serigrafia. 1984. 96,5 x 96,5 cm. Tirada 250.

 

“Andy Warhol va ser l´últim artista que va parlar el llenguatge de la seva classe. Em refereixo a la seva classe social. Andy era el representant de la classe mitjana i el seu representant en el camp de l´expressió plàstica. El seu imaginari no era el dels intel.lectuals ni el dels visionaris, sinó el de la classe mitjana. Andy era un home modest. Es va envoltar de personatges exuberants, però ell era d´una modèstia provinciana. A l´Estudi 54 seguia sent un monjo de clausura. Com artista pertanyia a un model que començà al Renaixement i va acabar fa uns mesos quan vem enterrar l´Andy al cementiri del seu poble. Entre els retrats de Marilyn, d´Elisabeth Taylor o de Mao y els frescos de Piero della Francesca hi ha diferències tècniques, però els uns i els altres responen a la mateixa raó. Tots els que he citat abans, els Rothkos, els Rauschenberg, pinten la seva visió de la realitat, el seu univers interior, són profectes. Andy va pintar el que havia vist a la cuina de sa mare i es va quedar tan ample. Detergents, escudella enlllaunada i portades de revista dominical. El món ho va celebrar com si haguessin aterrat els marcians a Times Square. Ell es va cuidar molt de desfer el malentès. Vostè m´ha preguntat si sóc pessimista. No ho sé. No sé què vindrà ara. Això ho decidiran el mercat i les tendències.”

Traducció d´un fragment del llibre “Transbordo en Mposcú” d´Eduardo Mendoza.

 

DEL REALISME AL POSTIMPRESSIONISME. MITJANS SXIX PRINCIPIS DEL XX

Referents històrics, episodis importants: consolidació dels Estats Units

d´Amèrica del nord (Guerra de Secessió.1861-1865) Caiguda del segon imperi i adveniment de la 3a república a França (1870) Unificació Italiana i Alemanya. A Espanya hi ha la pèrdua de les colònies, la primera república (1873)i la restauració monàrquica (1874) Creixement demogràfic i major concentració urbana i el desenvolupament industrial. Es substitueix el treball artesà pel treball mecànic.

En art hi ha un clar ECLECTICISME. DIFERENTS MOVIMENTS DONARAN PAS A LS AVANTGUARDES DEL S XX.

 

Localització i evolució artística:

El centre artístic europeu de la segona meitat del XIX és París. Es converteix en generador i receptor dels principals corrents:

REALISME, IMPRESSIONISME, POSTIMPRESSIONISME I SIMBOLISME.

Roma segueix sent centre acadèmic, però decau com a centre  o focus. 

Gràcies a l´aparició del nou corrent del MODERNISME, altres ciutats europees esdevenen centres artístics: Barcelona, Brusel.les, Berlín, Londres, Viena, Milà i Munich.

Arquitectònicament podem parlar d´un corrent historicista que conviu amb les noves propostes modernes que usen el ferro com a material constructiu. 

En pintura el Realisme (1848) dóna pas a l´impressionisme (1874), moviment que fa trencar les normes establertes de representació objectiva de la realitat. Cap a la dècada del 1890 els segueix el postimpressionisme i el simbolisme. Tot això porta als canvis profunds de les avantguardes del XX.

 

Realisme pictòric: la “fotografia objectiva” del realisme

S´abandonen temes medievals, clàssics o orientals i se substitueixen per temes contemporanis. Es nega a idealitzar les imatges. L´enfoquen directament, sense deformacions ni concessions. L´artista és part de la societat i no pot contemplar-la i prou. Ha de criticar-la. Durant aquesta etapa s´obre una escletxa  entre l´art “acceptat “ oficialment que es mostra als Salons oficials i els que evolucionen cap a temàtiques i tècniques noves que exposen les seves obres en salons extraoficials i independents.

 

#El Saló de París va ser l’exposició d´art oficial de l’Acadèmia de Belles Arts de París (França), que es va celebrar des de 1725. Entre 1748 i 1890 va ser l’esdeveniment artístic anual o bianual més important del món.

Els jurats, cada vegada més conservadors i academicistes, no es mostraven receptius als pintors impressionistes. Les obres eren normalment rebutjades, o si les acceptaven, les situaven en llocs desfavorables. El 1863, el jurat del Saló va rebutjar un nombre inusualment alt d’obres. Com a resultat hi va haver protestes, en particular dels expositors individuals que havien estat rebutjats.

Per provar que els Salons eren democràtics, Napoleó III va instituir el Salon des Refusés (Saló dels Rebutjats), que el Saló havia rebutjat aquest any. Es va inaugurar el 17 de maig de 1863, marcant el naixement de l’avantguarda. (Wiquipèdia, l´enciclopèdia lliure)#

El principal precursor d´aquests pintors fou Goya amb els seus Caprichos i Els desastres de la Guerra. Però adquireixen del Romanticisme la tècnica i la temàtica, tot i que realitzada amb una nova mirada, molt més propera al poble, a la realitat.

Principals autors: Gustave Courbet, Jean-François Millet, Corot 

GUSTAVE COURBET (1819-1877), neix a Ornans a la Borgonya francesa, a prop de Suïssa, fill de rics propietaris. Després de desdir als seus pares, es fa pintor gairebé d´una manera autodidàctica. Aprèn de Rembrandt, Van Dick i Velázquez (barrocs). Reconeix els “errors” dels pintors Romàntics i crea una nova escola,  que anomenà Art Realista. Es relaciona amb els teòrics de la Revolució social de 1848, així que té ideals revolucionaris en  pro del poble. Al saló de 1849 es va trobar amb l´oportunitat d´entrar en el circuit oficial revolucionari d´ aleshores. El jurat era format per artistes. Tot i així les seves obres van escandalitzar al públic, pels temes que tractava (per exemple el quadre Enterrament a Ornans). Hi ha però un canvi polític de nou, i s´erigeix Lluís Napoleó com a emperador Napoleó III. Ell i els que pensen com ell han de marxar. Hi ha censura de premsa  i detencions en massa. Amb l´obra l´”Estudi del pintor” es pot veure una clara crítica a la situació social. També fa molts nusos al llarg de la seva vida, amb força impudorositat. Acaba desterrat i reclòs a presó 7 anys. També fa forces autorretrats al llarg de la seva vida.

JEAN FRANÇOIS MILLET (1814–1875)   #Amb ell (i l’Escola de Barbizon, fundada per ell) va néixer el realisme. Un realisme en el qual mostra una contínua simpatia pels camperols, pels homes i dones humils que es guanyen el pa amb treball dur (o potser en oposició a les ciutats industrials de l’època, que en alguns casos només eren properes a l’infern). De fet, Millet era d’una família pagesa de Normandia. Molt jove ja tenia dots evidents per al dibuix i va estudiar a diverses ciutats, acabant a París. La seva pintura però, no va ser ben rebuda. Potser per això renuncia a la pintura oficial i sota la influència de Daumier, es trasllada amb pintors afins i la seva família a Barbizon, on crea una escola / comuna de artistes interesats  ​​en el paissatge rural. La natura era molt important per Millet.Más que representar-la, la interpretava a la seva manera idealista com comprenent «les veus de la terra, els arbres o els corriols». Amb un clar misticisme i fregant allò sentimental, es va allunyar de l’altre gran realista de l’època, Courbet, que realitzava una pintura més aspra i rebel; més política … L’autor troba en la gent humil i camperola la temàtica central de la seva obra, i potser això  va agradar als republicans però no tant a la burgesia, que a la fi i al el cap era el gruix de la clientela de l’època. Sigui com sigui, la seva obra marcaria molt a artistes posteriors com Van Gogh o Dalí, que farien diverses versions de les seves obres.  Traduït de https://historia-arte.com/ el dia 15/10/2020 #

ESCOLA DE BARBIZON

Nom amb què es coneix un grup de pintors realistes que treballaren a la localitat de Barbizon i al bosc de Fontainebleau, a l’Illa de França, sota el guiatge de Théodore Rousseau.

Coneguda sobretot per l’anomenada escola de Barbizon, grup de pintors realistes que hi pintaren, sota el guiatge de Théodore Rousseau, instal·lat allà vers el 1835; formaren aquest grup Narcisse Diaz de la Peña, Jean-François Millet, Jules Dupré, Charles Daubigny, Constant Troyon, Charles Jacque i altres, els quals practicaren una pintura paisatgística i animalística, influïda bàsicament pels holandesos del segle XVII, revaloraren la natura pintant-la directament i fugiren del “paisatge històric” oficial. Barbizon significà l’evolució del camí obert pel paisatgisme romàntic de Georges Michel, Camille Corot, Paul Huet i el mateix Diaz de la Peña, i la preparació de l’adveniment de l’impressionisme.

extret de   enciclopedia.cat    

THEODORE ROUSSEAU (París 1812 – Barbizon 1867) es va especialitzar en pintura paisatgística i va viatjar a diferents regions de França per trobar la seva pròpia manera influenciat pels holandesos, per J. Constable i pels paisatgistes anglesos que havien introduït una nova forma de percebre la natura . A París va ser rebutjat en els Salons, xocant amb una clara oposició per part dels clàssics. Es va retirar a Barbizon, on ja treballava un grup de joves pintors. Admès al Saló de 1848, va pintar per encàrrec de l’Estat “Aux límits de la forêt de Fontainebleau” (París, Louvre); l’èxit li va arribar el 1855 quan, juntament amb Decamps, li va ser dedicada una sala a l’Exposició Universal. No obstant això, Rousseau va romandre a Barbizon, on va continuar pintant les atmosferes fosques i secretes de bosc, prestant especial atenció als efectes atmosfèrics i als fenòmens lluminosos (Efecte de tempesta: vista des de la plana de Montmartre, 1850, París, Louvre), obtenint una vibració dels colors per mitjà de tocs exacerbats. Va jugar un paper important en el naixement de l’impressionisme. <…>

 

 

ROMANTICISME Teoria extreta del llibre Fonaments de les Arts2 Vicens Vives

EL ROMANTICISME sXIX

REFERENTS HISTÒRICS, LOCALITZACIÓ D´ESPAI I TEMPS, EVOLUCIÓ

Revolució Francesa (1789) França

Va suposar la fi de l´antic règim (reialesa i cortesans) i el triomf de la burgesia. Lligat a això hi ha…

 La Revolució Industrial (Anglaterra), amb l´aparició de la classe proletària i diverses revolucions socials.

Apareixen els ideals revolucionaris i la consciència nacional.

La població creix considerablement (creixement demogràfic)

Les ciutats que més importància prenen son Roma (pel Neoclassicisme, que encara perdura) i París (esdevé el lloc de referència obligat pels artistes de

l´època) El terme Romanticisme apareix a França per diferenciar-lo del Neoclassicisme. Els límits temporals i espaials del dos moviments són poc clars, trobant-se alhora artistes d´ambdós corrents.

El romanticisme és pintura en un principi, però esdevé una actitud vital que afecta l´art (música, literatura)

CARACTERÍSTIQUES GENERALS

Terme adquirit en el llenguatge popular, com a actitud sentimental i idealista. Moviment cultural i artístic que sorgeix a principis del s. XIX Després del totalitarisme racional neoclàssic  es proposa un nou ordre ideològic basat en l´exaltació vitalista. Això es tradueix en la necessitat

d´explorar noves realitats: llocs exòtics, les tempestes, la bogeria, l´anàlisi psicològica… tot allò que defineix la persona com a individu. 

Llibertat individual i nacional (tot i que sembli contradictori, en el romanticisme apareixen ambdós)

Diversitat oposada a la uniformitat.

Historicisme per poder conèixer millor les pròpies arrels.

Apropament a la natura desde un punt de vista místic (es contempla com a part inaccessible, inòspita i grandiloquent)

Allò exòtic (desconegut) imaginari  (que no existeix) i irracional (sense filtre llògic)

PINTURA

Pel nacionalisme i diferents llocs on apareix, predomina DIVERSITAT ESTILÍSTICA. Hi ha dos vessants: la barroca (amb predomini del color) i la classicista (amb predomini del dibuix)

FRANÇA. Delacroix i Géricault (del barroc) Ingres (del Neoclassicisme)

ALEMANYA. Caspar David Friedrich (amb obres de les més conegudes del moviment) i el moviment “els natzarens” (art espiristualista cristià i pre renaixentista) Sturm und druang : “tempesta i empenta” és el moviment literari musical i d´arts visuals previ a l´aparició del romanticisme pròpiament dit.

ANGLATERRA Molta diversitat. Paisatgistes com Constable i Turner (arriba gairebé a l´abstracció)i els Prerafaelites amb Rossetti i Millais. Gran importància al dibuix, amb temàtica molt endolcida. També hi ha William Blake, que amb els seus tenebrosos gravats arriba gairebé al surrealisme.

LES ARTS DECORATIVES adquireixen molta importància, pel fet que el poder adquisitiu i la cultura cada vegada són més grans. Especialment recarregat l´estil segon imperi (Napoleó) molt eclèctic

(anomenat estil d´estils)

MÚSICA En aquest període es destaca la figura de Beethoven (color tímbric i subjectivitat defineixen la seva música). Es considera el pas del classicisme al romanticisme en la seva rica obra.  Apareixen conceptes com idea fixa, leitmotiv i sistema cíclic. 

Hi ha tant música instrumental com música vocal, on cal destacar l´òpera. A Itàlia es pot destacar obres com Madamme Butterfly de Puccini, amb reminiscències orientals.

A Alemanya cal destacar la idea d´obra d´art total. Amb Wagner com a principal figura. Apareix la idea de nacionalisme exaltat que fa que es relacioni l´obra de Wagner amb l´aparició del nacisme. Apareix el nacionalisme musical a Rússia, Bohèmia…

EL TEATRE

Es caracteritza per la temàtica principal de l´amor, context medival, es divideixen en cinc actes (oposat a la regla de les tres unitats proposada per Aristòtil -espai, en el mateix lloc, temps, en un sol dia, i acció , una única-. Les escenografies son molt importants. Es vol conmoure l´espectador i es fa servir un llengüatge grandiloquent.

A Alemanya destaca Goethe fent obres on es protagonitza l´afany de revelió social i política. A França s´avança cap un teatre lliure de normes que

s´identifiqui amb la classe burgesa i pretèn convertir les llàgrimes d´horror de la tragèdia en llàgrimes d´emoció. Es busca la catarsi fent que el públic empatitzés o s´emmirallés amb els personatges.

A altres lllocs d´europa es mimetitza els estils francesos i alemanys del teatre.

L´ESCENOGRAFIA té una etapa de plenitud durant el Romanticisme.

ROMANTICISME A FRANÇA

Géricaulthttps://www.youtube.com/watch?v=bE7PmHccpX0

Délacroix https://www.youtube.com/watch?v=CpfeWjEVBNI

Ingreshttps://elpais.com/elpais/2015/11/19/album/1447944913_236244.html#foto_gal_1

ROMANTICISME A ALEMANYA Caspar David Friedrich

https://fonamentsdelesarts.wordpress.com/category/romanticisme/

https://blocs.xtec.cat/espaidelarosalita/2013/08/26/pintura-de-paisatge-romanticisme-alemany-2/

 

ROMANTICISME A ALGLATERRA Constable Turner Blake pre-rafaelites.

PINTURA DE PAISATGE. ROMANTICISME ANGLÈS (2)

REINTERPRETACIÓ D´UN PAISATGE ROMÀNTIC FET PER

DANIELA ROMERO. Ins La Talaia. Curs 2020-21.