1. Plató-Descartes
2. Plató-Hume
3. Descartes-Hume
Idees per comparar |
Hume |
Descartes |
Innatisme del coneixement |
La ment és una taula rasa que s’omple a través de l’experiència. No hi ha idees i principis innats que l’enteniment troba en si mateix sense recórrer a l’experiència. Tota idea complexa és una combinació d’idees simples, i tota idea simple és una còpia d’una impressió (experiència sensible). Sense impressions no hi hauria idees simples ni tampoc idees complexes, i, per tant, la ment estaria en blanc. |
Idees innates: són aquelles idees que l’enteniment posseeix per naturalesa, es troben en la nostra ment abans de qualsevol experiència; com per exemple la idea de Déu, de jo, les idees matemàtiques. Gràcies a aquestes idees podem arribar al coneixement. |
Límit del coneixement |
La raó no ens dona certeses absolutes. El límit del nostre coneixement són les impressions, l’experiència. La seva postura és humil, la raó ens pot proporcionar creences raonables, per tant, són útils, encara que no són immutables, poden canviar en el temps i millorant-se. |
Per Descartes el coneixement no està limitat. Si seguim un bon mètode i ens deixem guiar per unes regles fàcils de seguir, ens proporcionarà una guia per tal que el coneixement segueixi un camí cap a la certesa, assegurant que cada pas sigui absolutament segur per poder arribar a qualsevol coneixement vertader. Tot allò que és vertader és demostrable per la raó humana. |
La importància dels sentits |
Les ciències empíriques (física, química, biologia…) es basen en l’experiència, no es pot deduir la seva veritat o falsedat sense recórrer a l’experiència. El límit del nostre coneixement és l’experiència. No podem tenir idees simples del que no hem tingut impressions. |
Les dades dels sentits no són fiables. Algunes vegades ens enganyen, per tant, no són un coneixement evident (no compleixen la primera regla del mètode). |
Concepte d’idea |
Les idees són representacions |
Per Descartes les Idees són tot allò que es troba en la nostra ment. Segons Descartes, n’hi ha de tres classes: adventícies (provenen de l’experiència), factícies (construïm nosaltres combinant altres idees) i les innates (el pensament les posseeix per ell mateix). |
Concepció antropològica |
La idea d’ànima no supera el criteri de veritat, és una idea fictícia. La nostra identitat mai serà captada pels nostres sentits. No podrem atrapar-nos a nosaltres mateixos, mai podrem trobar el substrat que suposem que hi ha per sota de les nostres impressions i les nostres idees. |
Descartes té una concepció dualista de la naturalesa humana. Els éssers humans estan constituïts d’un cos i una ànima. El nostre cos forma part de la substància extensa, per tant, és un conjunt d’elements materials que estan determinats per lleis mecàniques. La nostra ànima s’identifica amb el pensament, és lliure i indivisible. Demostra la independència del cos i l’ànima. |
Escepticisme |
En la conclusió del “Tractat de la naturalesa humana”, Hume experimenta un escepticisme real i molt profund, no metodològic, ja que s’ha quedat sense poder justificar racionalment la relació causal, el Món, el Jo i Déu. Ha perdut la innocència del dogmatisme de Descartes, no troba raons per creure. L’escepticisme “és una malaltia que mai no es pot curar radicalment”. |
Per Descartes l’escepticisme és un recurs metodològic per poder arribar a la primera evidència. Acaba amb la seva fase escèptica en trobar la seva primera veritat: “Penso, llavors existeixo”. A partir d’aquí comença a edificar amb absoluta confiança en la raó que: Déu i el món existeixen i la fiabilitat de la raó humana. Utilitza l’escepticisme per poder-lo superar.
|