Qüestions per a pensar

 

 

Descartes

  1. Tot el que és veritat es pot demostrar racionalment?
  2. Esteu d’acord que si dues persones pensen diferent sobre una qüestió, vol dir que com a mínim una d’elles s’equivoca.
  3. Podem trobar una forma de distingir d’una forma absolutament fiable el somni de la vigília?
  4. Quina vigència creieu que pot tenir avui la separació entre cos i ànima que proposa Descartes?
  5. Per Descartes l’animal no humà no té la capacitat de pensar, és un simple artefacte material sense consciència. Hi esteu d’acord?

 

Hume

  1. Trobeu alguna connexió causal que s’hagi establert a partir del costum i l’hàbit (una successió constant en el passat) i que després hagi deixat de repetir-se.
  2. Esteu d’acord que l’única cosa que tenim accés és al món fenomènic, el món que apareix en la nostra ment, i el que acostumem a pensar que hi ha al darrere és incognoscible del tot?
    Puc estar segur que estic veient i tocant una taula, però puc assegurar que aquesta taula que s’està representant en la meva ment té una existència externa de la meva ment?
  3. La teva identitat de gènere (femení, masculí, neutre) la pots captar a través de la informació sensorial? La idea del teu gènere és una idea clara?

 

Kant

  1. Estàs d’acord amb Kant que mentir en qualsevol circumstància és inacceptable moralment? Com justificaria Kant la seva postura utilitzant les dues formulacions del seu imperatiu categòric?
  2. Si, com diu Kant,  la bona voluntat és l’única cosa que és bona en si mateixa, independentment de les seves conseqüències. Podem saber si una acció realment prové d’una bona voluntat i no d’un desig o interès ocult?

Nussbaum

  1. L’etimologia de la paraula “vulnerabilitat” prové del llatí “vulnerabilis”, que significa «el qui pot ser ferit». Podeu proporcionar un exemple concret que il·lustri aquesta vulnerabilitat en els següents àmbits: el cos, la societat, l’estat d’ànim i la naturalesa?
  2. Analitzeu com la desigualtat social i la discriminació poden limitar el floriment humà, posant èmfasi en com dificulten el desenvolupament d’algunes de les capacitats centrals. Baseu-vos en casos concrets de personatges extrets de novel·les, pel·lícules o sèries.
  3. Nussbaum considera que la llista de capacitats centrals està oberta. Argumenteu la inclusió o exclusió d’una capacitat central de les 10 proposades per Nussbaum.Ella posa un exemple de com s’hauria d’argumentar la inclusió d’una capacitat central.“La lista es una propuesta: puede discutirse argumentando que uno o más de sus elementos no es tan crucial y, por consiguiente, debería dejarse al arbitrio del proceso político corriente en lugar de recibir una protección especial. Supongamos que alguien pregunta por qué el juego y el ocio deberían ser objeto de semejante protección. Yo empezaría por señalarle que para muchas mujeres de todo el mundo, la “doble jornada” (el desempeño de un empleo y, además, de vuelta a casa, la realización de todas las tareas domésticas, incluido el cuidado de los niños y de los ancianos) es una carga aplastante que les impide el acceso a muchas de las otras capacidades de la lista: oportunidades laborales, participación política, salud física y emocional, amistades de muy variada índole, etcétera. La contribución del juego y de la libre expansión de las capacidades imaginativas a una vida humana no es únicamente instrumental sino que es también, en parte, elemento constitutivo de una vida humana valiosa. Esa es la clase de argumento que hay que presentar para incluir algo en la lista.” Crear capacidades. Barcelona: Ediciones Paidós, 2012. Traducció de Albino Santos Mosquera. Pàgines: 56-57.
  4. En el cas que en l’àmbit familiar s’està actuant limitant el desenvolupament d’alguna capacitat central a un membre de la família, l’Estat pot actuar per tal d’evitar-ho? Podeu posar algun exemple?
  5.  Com podem conciliar els interessos dels animals amb les necessitats humanes, especialment en l’àmbit de l’alimentació i la investigació?
  6.  Els utilitaristes argumenten que l’acció moralment correcta és aquella que maximitza la felicitat o el benestar general. Creus que perseguir sempre el bé més gran per al nombre més gran de persones pot portar a justificar accions que considerem injustes o perjudicials per a certs individus o minories? Pots posar algun exemple?