8.1.- La justificació d’aquest bloc . Els principis i els valors i les meves reivindicacions dins del projecte de vida.-

“Més que donar peixos és ensenyar a estimar i a lluitar per a una comunitat justa i un ecosistema sostenible en el qual poguem viure amb solidaritat. Tothom té dret a la vida i a sobreviure”.

1.-  Ensenyem i aprenguem a sobreviure !

El món d’avui, parla amb facilitat de la cooperació, del treball en equip, de la llibertat i de la veritat.

La nostra supervivència es troba en les institucions en crisis constants com és l’educació,  la família i l’entorn social i educatiu.

Per tan es fa necessari planetjar una sèrie de principis per a garantir la nostra supervivència de forma solidària i tot respectant els drets humans.

 a.-  Intentar que quan marxem deixem aquest món, molt millor del que l’hem trobat. (Paraules d’En Josep Maria Tarrasa, en una de les entrevistes com a president d’honor de CERADAI. No sabia que era sentir ser deixeble, fins que vaig descobrir que el Sr. Tarrasa, per a mi va ser un gran mestre de la comunicació i de la solidaritat)

b.- Descobrir formes gratuïtes i a baix cost per a la millora social: Alta participació ciutadana a baix cost econòmic.

L’EXERCICI DEL VOLUNTARIAT REIVINTICATIU DE LA CREATIVITAT I DE LA COOPERACIÓ.

                   I.-  Fa 22 anys vàrem fundar l’associació d’interès social de voluntariat per a la investigació sociopsicopedagògica CERADAI de Catalunya. Construim estratègies socials dins de l’entorn d’acció social i educativa en iniciatives ciutadanes de necessitats culturals, Proposem de forma cooperant  fer quan fa falta i no es fa. A més organitzem espais per a limitar, eliminar o superar barreres degudes a manca de pressupost, de temps dins del treball laboral, d’oportunitat d’incidència i conciliació. I finalment també protegim persones solidàries vulnerables del poder fàctic i d’interesos creats.

CERADAI de Catalunya és una iniciativa ciutadana al marge d’interessos empresarials, polítics i sindicals, amb iniciatives estratègiques socials, contra barreres a la igualtat d’oportunitats i a favor dels drets humans.

http://blocs.xtec.cat/ceradai

http://www.gencat.cat/entitats/ceradai.htm

                II.- Potenciar l’ús comunicatiu funcional d’internet per les raons ecològiques i econòmiques de temps, estalvi de dispeses de telèfons, de desplaçaments, de pèrdues de temps de treball, supressió de molèsties innecessàries i de consum de format paper, amb el conseqüents estalvi de fusta.

2.- Posem en marxa iniciatives creatives cooperatives alternatives:

Assessorament decisori i Decisiologia. Col.laborar en els aprenentatges constructors d’esquemes reestructuradors en l’acció, de decisions autònomes incondicionals. Visió ecosistèmica interactiva.

                  Tesi social inclosible sobre DILTS (la construcció de la nostra identitat), KOLHBERG (la construcció de la personalitat solidària), KUBLER ROSS (la construcció del dol dels nostres aprenentatges de la vida), KIERAN EGAN (la importància de la nostra imaginació en la vida quotidiana),      tot considerant els drets universals, les declaracions de la UNESCO i les resolucions de les Nacions Unides.

                  

3.- Ajudar a les persones amb risc i amb més vulnerabilitat. Treballar per la supervivència de cultures i llengües amenaçades per l’extinció.

4.- Potenciar el català en el món per mitjà d’iniciatives formatives i viatges interculturals a països en vies de desenvolupament.

Conclusió final:

Moltes vegades navegaràs contra corrent en l’actual consumisme capitalista. No és una visió il.lusionista. ÉS LA TRISTA REALITAT

Cal navegar contracorrent si volem sobreviure !

8.2.- La meva disponibilitat cooperant.-

En l’exercici professional i en projectes d’investigació solidària en podem parlar.

1.- Projectes a l’Entorn local per al desenvolupament de la imaginació, del treball cooperant, de l’oralitat i de la creativitat, dins del foment de la igualtat d’oportunitats i en planetjaments inclusius socials

2.- Per a posar en marxa projectes amb tècniques:

            a.- D’aprenentatges cooperatius

            b.- D’entrenament de la creativitat

            c.- De la mentalització i l’autocontrol (autosuggestió i autohipnosi)

            d.- I del foment de l’oralitat i del pensament.

A escoles i a instituts.

3.- Nous itineraris d’estudiants de pràctiques universitàries, formació professional i treballs de recerca de batxillerat dins de l’ENTORN. Si vols fer les pràctiques d’una forma més pràctica, contacta’m    619 79 39 69.

Tinc experiència com a formador de formadors/es a l’ICE de Barcelona, 1985-86, a l’ICE de la UPC 1987-1993, a l’ICE de Zaragoza 1985 i 1989, a l’ICE de la UAB 2002 i a l’ICE de la URV. En recursos organitzatius i de materials didàctics per a la programació didàctica del professorat en les etapes de l’educació infantil, primària i ESO.

Participo en projectes com a fotoradiofonista del desenvolupament local.

Participo com a conferenciautor de temes relacionats amb el pensament actual: TATIREV ARRIBA A TARRACO, 1993, Ateneu de Tarragona;  LA RODA DE LES EMOCIONS, 2002, castell de Masricar, la Canonja, LA DESCOBERTA DE LA BARONIA DE CABACÉS, 2004 Spiker Corner del Fòrum Universal de les Cultures, Barcelona, LA MENT FRÀGIL, 2004 El Casino de Tarragona, i com a conferenciactor en temes històrics com “EL JUDICI DE TAULES” de la Baronia de Cabacés. Fra Pere Perelló arriba a Cabacés i es troba amb un judici de taules…… 2008, Cabacés.

També participo amb la FAPAC-Terres d’Ebre i Tarragona en aquesta línea cooperant en plantejaments educatius segons el seu programa i projecte d’Escola de Mares i Pares de Catalunya.

9.- Les meves iniciatives creatives cooperants

 He participat de forma voluntària en actuacions en les administracions públiques per elecció democràtica com és:

 – En 1987 membre de la Junta de Personal Docent No Universitari de Tarragona i de les Terres d’Ebre fins  gener 2007.En la qual en el període 1988-1991 exerceixo de secretari d’esmentada Junta de Personal.

– En el període 1991-1995 participo com a membre de Consell Escolar Territorial de Tarragona (Tarragona- Terres d’Ebre)

– En 1995 vocal del tribunal per a l’elecció de personal docent al servei de la llar municipal d’Ascó convocada per l’Ajuntament d’Ascó.

– En el període 1998-2008 participo com a delegat de prevenció del Comitè de Seguretat i Salut Laboral de la demarcació de Tarragona i de  les Terres d’Ebre.

– En el període 2002-2006 participo com a membre adjunt de la comissió permanent per la part del professorat de l’ensenyament públic i membre suplent del president d’organització sindical del Consejo Escolar del Estado- (BOE núm. 292 Viernes 06 -XII- 2002. pp 42 681)

– Des de 2007 soc Jutge de Pau substitut.

A més:

Dins de la visió sistèmica i inclusiva, en general es basen en l’acció i en la interacció.

Encaminades a la salut, a la innovació i a les millores sistèmiques.

Si vols innovar pots demanar una entrevista.

                               I.- COM A FORMADOR DE FORMADORS

1.- En formació permanent del professorat 

Si sols vols adquirir coneixements o instruir-te, no et puc ajudar. 

Les meves iniciatives creatives cooperants com les teves, serà possible cooperar si estàs disposat a dur-les a la pràctica.

2.- En formació permanent de les famílies: Cursets i tallers curts.-

                      II.- COM A COOPERANT EN ASSESSORAMENT SOCIAL

3.- En la investigació psicosocial en els negocis públics

4.- En la cooperació en la recerca en persones desaparegudes

5.- Consultori COAS (Cooperant,orientació, assessorament, social). consultes i intervenció.

Consultori conjugal i per a parelles estables o en procés de construcció de vincles afectius i emocionals.

Consultori per a famílies i associacions

Consultori per a empreses.

6.- Peripatètica o passejos de creixement personal en Tarragona i al Priorat.

Projecte “Cabacejar”

                              III. COM A FOTOTELERADIOFONISTA EMOCIONAL EN L’ENTORN LOCAL

7.- Iniciatives en l’ENTORN cooperant immediat en dos punts d’atenció ciutadana i la Difusió Intercultural de la Ràdio Entorn Cooperant de Falset i de Tarragona (La DIRECTA) i com a cooperant-difusor de la UNESCO

10.- La meva biografia, estudis acadèmics i fets més destacats

1979 Diplomat en professorat d’EGB en Matemàtiques i Ciències Naturals

1981 Supero oposicions al cos de professors d’EGB.

1983 Llicenciat en Filosofia i Lletres, Ciències de l’Educació: pedagogia terapèutica

          Diploma de Mestre de Català

1994 Seleccionat en les proves d’accès lliure en AUDICIÓ I LLENGUATGE

1997 Diplomat en Ciències Religoses  FTC

1998 Seleccionat en les proves i procés de mèrits d’accès al cos de professors de secundària en PROFESSOR DE PSICOLOGIA I PEDAGOGIA.

1999 Seleccionat en les proves de nova especialitat MESTRE D’EDUCACIÓ INFANTIL.

2005 Màster en la Història de les Religions   URV

A més estudis en riscos laborals, justícia, processos administratius, fotografia i teatre, a més de formació en constel.lacions familiars i com a transaccional analista.

11.- Els principals fets en què he dissenyat actuacions i he cooperat

Municipi        Nom del projecte    Any         Participació màxima         Cooperant o alt.   Objectiu general

L’Aleixar   AIXÒ…ALEIXARENC   1976-79    457 joves i veïns        Impulsor i cooperant

Posta en marxa de la primera revista clandestina i lliure de la transició democràtica del poble

Colmenar Viejo      ALBAIN         1980            2379 reclutes i 576 soldats    Dissenyador i cooperant          Alfabetització en la lectura-escriptura-càlcul Bàsica per a la Integració i per a la Normalització…. Alfabetització Bàsica Inicial

Tarragona    Cofundació de l’associació de voluntariat per a la investigació educativa CERADAI de Catalunya  1986

Posta en marxa del programa CERADAI: Centre estudis Recerca-Acció de Didàctica Aplicada a la Integració, que després en el 2007 esdevindria el RAPRECO: la Recerca-Acció Pràctica Reflexiva Estratègico Cooperant,

1989 Priorat   Primera peonada escolar comarcal. Participaren 4 mestres i 67 alumnes.

1989 Zaragoza   Participació a la Muestra nacionals de Experiencias en el Aula. ICE- Universidad de Zaragoza    “Los juegos toponímicos en la escuela y en el instituto”

1989-1994  Cera-RÀDIO, la ràdio escolar CERADAI a Ràdio Sant Pere i Sant Pau i a Ràdio Fòrum primer, Tarragona Ràdio després.

1990  I Simposi CERADAI d’integració Escolar de Catalunya      Tarragona

           Campanya Dret a la Informació davant el llibre blanc i la LOGSE.

1991 II Simposi CERADAI de recursos i materials curriculars     Tarragona

1990- 1998  Peonades culturals locals de caire toponímic i/o de jocs de tauler.

Amb produccions de “dibuixos toponímics”: 1990 L’Aleixar, participen 19 alumnes de l’escola.                 

1991 El Lloar amb el primer “guioral” participant 8 alumnes i una mestra. El “guioral” és el guió construit de forma cooperativa per l’alumnat que s’exposa oralment amb el suport de format paper escrit, en rotllana, en un acte públic, a la fi de presentar els llocs més destacats del poble dignes de visitar. 

1992 Vilaplana.  “Guioral” Vilaplana al peu de la Mussara” amb la participació del mestre i 10 alumnes del poble.

1992, Margalef .Dibuixos toponímics amb la participació de 6 alumnes de l’escola.

1993 El Lloar. “Guioral” sota el títol de “L’avet ecològic del Lloar”

1993 Inici de la peonada de jocs de tauler a Cabacés (1993, 1994, 1995,1997,1998,1999, 2008), continuat a l’Aleixar en gener de 1994. Peonada de jocs de tauler a Marçà 1998. Campionat d’escacs a Cabacés de 1993 a 2001, 2004 i 2008.

1994 Vimbodi. Amb el “guioral” Poblet, el monastir, és de Vimbodí” amb la participació de 32 alumnes del poble gràcies a les seves mestres.

1998 La Torre de l’Espanyol. Amb el “guioral”El tormo de la Torre gràcies a les mestres i la participació de 35 alumnes del poble.

1995-2002  Oficina de VOLPROC de Cabacés (Voluntariat Promotor Cultural) en memòria de Mossèn Joan Masip en l’antic edifici de l’Ajuntament de Cabacés. Els objectius de l’oficina eren: Fomentar un museu municipal i recuperar l’arxiu de la Baronia gràcies a dos cooperants: Carles Prats i Joan Llecha.

1996. Seminari sobre el museu “EL GRECO” de Cabacés

1997. Estratègia formativa  sobre el Císter. Vallbona de les Monges

1997. Estratègia formativa sobre la Llengua Anglesa Comunitària (LAC) amb la participació d’un mestre com a formador de formadors/es  i set mestres.

1998. Treball sobre el museu de Marçaginer de Marçà

1995-2008  Pla d’investigació en formació permanent del professorat de CERADAI-Institut cooperant.

2000-02 Consultoria per internet a joves difós en SSTT Joventut i en XPERTIA.

2002-09  Cinquè Món (un programa preventiu del risc social de persones vulnerables amb el suport de CERADAI).

2007 Inici en el mes de març de la DIRECTA, Difusió Intercultural de Ràdio Entorn Cooperant de Tarragona, en proves, posta en marxa del programa de ràdio recerca: “”Sp2″”, un viatge setmanal al nostre planeta imaginari.

2008 El proper 18 de setembre de 2008, presentació de la DIRECTA a ràdio Sant Pere i Sant Pau (La DIRECTA de sant Pere i sant Pau) amb els dos programes: TOPE.sol (Tot sobre organitzacions, persones i empreses en orientació laboral” i “”Sp2″” .-

2008. Disseny i col.laboració en l’acte in memorial a Modest Gené, en motiu dels 25 anys de la seva  mort.  28-X-2008  al Centre de Lectura de Reus i el 23 de XI a l’Aleixar.

09-XII-2008  Disseny i col.laboració de la mostractiva i subhasta cooperant EDUcre@ 2008

12.- Els premis atorgats i alguns reconeixements.-

Beques 1976-1981 estudis universitaris

1985.  Beca a París

 1985.-  Muestra Nacional de Experiencias en el Aula- Zaragoza  Presentació del joc ESCACS DIGITAL  D’aplicació a l’aprenentatge alternatiu de la resta portant.

1985.  ICE- UB     “Programa de Taquitoscopia Estimuladora”

1987. ICE-UPC  “Programa d’Estudi i de Recerca Matemàtica Estimuladora del Desenvolupament”

1988. ICE-UPC “Programa Intercicles”

1989. Departament d’Ensenyament    “ELS JOCS TOPONÍMICS I L’APLICACIÓ ESCOLAR.  Elaboració de material escolar

1991. El premi MICRO al programa Cera-RÀDIO o la ràdio escolar CERADAI a la ràdio Sant Pere i Sant Pau i a ràdio Fòrum.

1992. El premi MICRO al programa de ràdio “EL SÓ DE LLUNA” de ràdio Sant Pere i Sant Pau.

1992. Institut d’Estudis Catalans.   “El Mètode D.A.I. o del Desenvolupament d’Ajuda a qualsevol Infant”

1993.  Premi MICRO al programa de ràdio “LA POMA I LA PLASTILINA” de Tarragona Ràdio

1996. Institut d’Estudis Catalans. “L’APCIISE o la distància en educació entre informar-se i decidir-se”

2004. Distinció en honor a la causa per la U.I. del Perú per DECISIOLOGIA, DECISOANÀLISI I LA CAPACITAT RECURRENT DISPONIBLE

2005. Distinció Honorable Educador Iberoamericano pel treball en formació i avaluació ràpida i els seus instruments FIITS. Consejo Iberoamericano

2006. Distinció in memorial Paulo Freire pel treball “LA MENT FRÀGIL” (la mente fràgil) sobre l’explicació de la problemàtica i alternatives en educació i en la ment infantil. Per la Fundación Iberoamericana.

2007.- El premi MICRO pel programa de ràdio “”Sp2″”, un viatge setmanal al nostre planeta imaginari.

2008.- 11 de XII.- Premi Modest Gené a la difusió i a l’estudi de l’artista.

13.- Les principals iniciatives que tinc en marxa

 Posta en marxa amb la pràctica Social inclosible CERADAI Sistèmic Competencial CRECO  amb principis RASPREC   i rols de COAS:

CERADAI: Acròstic polisemàntic per a orientar les bones pràctiques inclosibles.

CRECO. Creativitat Cooperant

RASPREC Recerca-Acció (Research-Action) Social Pràctica Reflexiva Estratègico CooperanT

COAS. Diversitat de rols de Cooperant,Orientant i Assessorant Socialment

De 5 camps d’actuacions puntuals:

1.- El DITOCS

El Desenvolupament de la Imaginació, del Treball cooperant, de l’Oralitat i de la Creativitat Social a l’Entorn i als centres educatius. I la seva implicació en les programacions docents i de les unitats didàctiques en referència a les Competències Bàsiques.

Elaboració d’índex de protocols i de recursos tecnològics i didàctics a l’abast per al professorat i per a les famílies en la seva complicitat de l’entorn.

2.- Els treballs de les Co-XARXES o el XARXAL 151.-

Desplegament de 151 blocs en xarxes creatives cooperants a nivell de CERADAI, professional i associatiu divers.

3.- El PROTOCOL.just

                   CASOS.edu, també dit CASOS.creco o CASOS.just, la justícia en la construcció i en el tractament de casos de necessitats educatives i dels seus ajuts.

                  Cooperant amb actuacions de resposta a les necessitats educatives al voltant del TDAH: http://blocs.xtec.cat/tdah .

                   NET.just, la justícia en la comunicació en internet

4.- CERADAI-Institut cooperant. Posta en marxa de 5 estratègies socials. 2008-2017

                  2008-09  Cinquè Món dins del Programa TU AJUDES de Caixa Tarragona.

5.- Dins de les demandes per encàrrecs fets en el marc dels Departaments d’Educació, de Justícia i d’Acció Social i Ciutadania

14.- VULL SER EL TEU COOPERANT

fotoferran.jpg     FERRAN    

Escriu-me    jferran3@xtec.cat    Truca’m    619 79 39 69

OFEREIXO:

Els 5  AJUTS.entorn

                         1.-  El suport COAS, que vol dir cooperant en l’organització d’ajuts socials en consultori i en activitats peripatètiques en petits grups.

                         2.- L’AJUT.casos: Ajut en la construcció creativa cooperant de casos per la tutoria familiar i escolar. Amb 5 eines en la cosntrucció:  el contracte cooperant , el pla individual (PIRCAL), la carpeta de l’alumne (CARPETAL), els exercicis d’entrenament (ENTRENA), el full de ruta (FULLTUR).

                           3.-  La rÈc, recursos per a l’expressió cooperant de ràdio ENTORN cooperant.

                           4.- EDU.cre@ i MOTI.vak, els dos tipus de mostres, el primer de produccions creatives cooperants educatives i les segones sobre recursos motivadors cognitivo socials i sensorials

                           5.- L’ajut DIGUI per a la conversa i el diàleg intern i grupal: el conversal.

COL.LABORO EN L’ORGANITZACIÓ DE: 

 CURSETS, TALLERS, CURSOS, XERRADES COL.LOQUI, CONFERÈNCIES-DEBAT I WORKSHOP.

15.- Els objectius generals d’aquest bloc.-

1.- La justificació d’aquest bloc .-

             Els principis i els valors. Les reivindicacions i el projecte de vida

2.- La meva disponibilitat cooperant.-

3.- Les meves iniciatives creatives cooperants

4.- La meva biografia, estudis acadèmics i fets més destacats

5.- Els principals fets en què he dissenyat actuacions i he cooperat

6.- Els meus premis i reconeixements honorífics

7.- Les principals iniciatives que tinc en marxa

Per començar exposo les PRINCIPALS ACTUACIONS PROFESSIONALS

Treballo en els Serveis Educatius del Tarragonès  www.xtec.cat/se-tarragones

                  Exerceixo de psicopedagog EAP de serveis educatius (X2003) amb  8 actuacions puntuals voluntàries dins de la feina com en el seu entorn a més de les pròpies de les tasques bàsiques del lloc de treball      

1.- Membre del grup operatiu del pla educatiu d’entorn de Tarragona Ponent (X2008)      

 2.-  Psicopedagog territorial de contacte del programa Oràlia (X2008): eines per al foment de l’oralitat a l’escola i a l’institut. http://blocs.xtec.cat/educacioimaginacio.Supervisat i assessorat per la SG-LICS  Dep-EDU  Gen.Cat   http://blocs.xtec.cat/oralia Dirigit per la Subdirecció General de Llengües i Entorn . Direcció General d’Innovació del Departament d’educació

3.- Orientador oficial voluntari del Departament d’Educació en el Saló de l’Ensenyament 2005, 2006, Estudia 2007 i 2008 i a l’Espai de l’Estudiant de Valls 2005, 2006, 2007. (X2003)

4.- Jutge de Pau (substitut). En procés de completa formació en les seves tasques. http://blocs.xtec.cat/just

5.- Elegit representant del PIN EDUCACIÓ PER A LA CIUTADANIA dels SSTT de Tarragona    Tasques de coordinació i d’animació d’iniciatives.(X2007[1]) http://blocs.xtec.cat/excsstttgn  i          http://blocs.xtec.cat/polis

6.- Imparteixo cursos en ocasions puntuals  i faig assessorament per encàrrec com a formador en formació permanent del professorat del Departament d’ Educació de la Gen. Cat. dins del PFZ en TACS (Tècniques d’Aprenentatges Cooperatius) (*1985), en les pautes d’intervenció educativa i protocols de coordinació interprofessional en els casos d’alumnes amb NEE, en l’ús de l’Índex per la Inclusió i en les tècniques per a potenciar l’oralitat a l’escola i a l’institut. PFZ del Tarragonès i del Baix Penedès. Així com en projectes d’innovació educativa dins de plans de millora dels centres.

7.- En actuacions puntuals col·laboro des de 1999, en l’escola de mares i pares de la FaPaC de Tarragona i de les Terres d’Ebre, en xerrades i assessoraments puntuals a les AMPES sobre temes del seu interès o necessitats en el camp de l’educació, impartint xerrades col·loqui organitzades per les AMPES i ajuntaments (X1999).  Difusió i orientació en temes generals.  Així com en les tècniques d’estudi, aspectes de la  Inclusió i Cohesió Social. El foment de l’oralitat i de la creativitat.  He col·laborat puntualment amb activitats de la Fundació Catalana de l’Esplai i de l’Institut d’Estudis Catalans (X1992) http://blocs.xtec.cat/fapac

8.- Membre del Comitè de Seguretat i de Salut dels SSTT de  Tarragona i de Terres de l’Ebre   Participació en les reunions i mediació en casos puntuals de  problemes de salut i de prevenció dins del territori  (X1999)


[1] X Data d’inici del càrrec de responsabilitat.