PREGUNTES DE PREPARACIÓ EXAMEN MÚSICA RENAIXEMENT-BARROC I CLASSICISME
1.-Classifica els gèneres següents en Música del RENAIXEMENT-BARROC-CLASSSICISME.
Motet
|
RE-BA
|
Ensalada
|
RE
|
Concert
|
CLA-BA
|
Pavana
|
RE
|
Ricercare
|
RE
|
Quartet
|
CLA
|
Simfonia
|
CLA
|
Tourdion
|
RE
|
Preludi
|
BA
|
Òpera
|
BA-CLA
|
Saltarello
|
RE
|
Partita
|
BA
|
Sonata
|
CLA
|
Cantata
|
BA
|
Tientos
|
RE
|
Madrigal
|
BA
|
Oratori
|
BA
|
Missa
|
RE-BA-CLA
|
Chanson
|
RE
|
Suite
|
BA
|
|
|
2.-Quina textura neix durant l’època del Barroc? En què consisteix?
La melodía acompanyada. És una línea horitzontal amb la melodía principal, i un acompanyament per sota, per tal que s’entengui el texte.
3.-Què és un oratori i quines són les seves característiques? Quina diferència tenen respecte l’Òpera?
Una obra religiosa extensa que no s’escenifica però que il·lustra un passatge religiós. Utilitza orquestra, cor i solistes. L’òpera sí que s’escenifica i no és religiosa.
4.-Què és el virtuosisme?A quin gènere apareix?
És mostrar una habilitat tècnica excepcional a l’hora de tocar, una interpretació brillant. Afavorirà la professionalització del músic. Sobretot al Concert per solista, que és on es pot lluir més l’instrumentista i a l’òpera el cantant.
5.-Què passa amb la música instrumental a l’època del Barroc?
-Assoleix la mateixa importancia que la música vocal.
-Sorgeixen noves formes.
-L’orquestra apareix com un conjunt estructurat d’instruments,
agrupats per famílies.
– Es detalla per primer cop l’instrument pel que es compón la
partitura.
– Es perfecciona la construcció d’instruments.
6.-Digues les característiques d’un concert.
-És una forma instrumental de tres o Quatre moviments contrastats. El primer és ràpid i alegre; El segon és trist i lent; El tercer és més ràpid i alegre.
-S’interpreta amb una orquestra i instruments solistes.
7.-Com és el ritme en el Barroc?
El ritme és mecànic amb una pulsació regular, accentuació ordenada i patrons rítmics repetitius.
8.-Com són les melodies en el Barroc?
Les melodies són llargues, ornamentades i fluïdes.
9.-Què és una Suite?
És una col·lecció de danses tocades a la manera de concert.
10.-Cita tres compositors i una obra de cadascú del Barroc.
J.S. Bach- Missa en SI menor//Tocata i fuga en re menor.
G. F. Händel-El Messies
A. Vivaldi- Les Quatre Estacions
11.-Quins són els ideals filosòfics, polítics i musicals del Classicisme. Quins esdeveniments pots destacar?
Il.lustració, que promou l’ideal d’igualtat i benestar a través de l’educació i el coneixement. La Revolució Francesa.
12.-Quins gèneres perviuen del Barroc en el Classicisme?
El Concert per Solista, l’òpera, missa, i l’oratori.
13.-Què és una forma Sonata i a quins gèneres la trobem
És una forma especial d’estructurar el primer moviment amb una exposició (A-B), desenvolupament i reexposició (A-B). Apareix al primer moviment d’una Sonata (composició per a un o dos solistes), d’un Quartet (2violins, 1 viola, 1 violoncel), una simfonia (obra per a orquestra) o d’un concert.
14.-Què és un tema amb variacions i en quina obra l’hem escoltat.
Forma on apareix una melodia principal que canvia en durada, timbre i alçada. Simfonia de la Sorpresa de F. J. Haydn.
15.-Quines diferències hi ha entre l’òpera Barroca i la Clàssica.
Durant el classicisme el canvi a la societat fa que s’acostin els temes al públic i no es tractin tants temes de mitologia. El públic serà la burgesia i no l’aristocràcia. Els personatges són més naturals i l’escenografia també. No hi ha tant virtuosisme sense justificar.
16.-Quin canvi hi ha en el paper del músic a partir de Mozart, com era Haydn per contra?
Fins a Mozart els compositors són servents de la cort o dels aristòcrates, per tant no tenen llibertat creativam, han d’acompanyar els seus senyors allà on van, i no tenen cap dret sobre les obres que componen. Haydn encara segueix aquest esquema.
A partir de l’exemple de Mozart els compositors encara que treballin per encàrrec tindran llibertat creativa i no seran criats de ningú, encara que perdin estabilitat econòmica .
17.-Quin canvi de textura, de melodies i de ritmes apareix al classicisme.
Les melodies són simètriques sense ornaments, equilibrades, i amb predomini de tonalitats majors. Els ritmes també són molt estables
Les textures són més lleugeres que en el Barroc, més melodia acompanyada que contrapunt. Desapareix el baix continu, s’imposa el piano i l’orquestra creix.
18.- Cita tres compositors i una obra de cadascú del Classicisme.
W.A.Mozart- Requiem//Simfonia 40//La flauta màgica
FJ. Haydn- Simfonia la Sorpresa
L. Boccherini-Tema amb variacions.