L’aventura d’aterrar a l’aprenentatge de la lectoescriptura

Fa un temps vaig escriure un article a la revista guix d’infantil sobre els racons de llengua de P5. En aquest document parlo de la meva experiència en una escola on donàvem força importància a l’aprenentatge de la lectoescriptura i com a tal portàvem a terme uns racons de llengua molt elaborats i pensats expressament per desenvolupar aquestes capacitats amb l’objectiu d’apropar als infants a les diferents tipologies i gèneres textuals.

Us mostro unes pinzellades del que podem fer als racons de llengua i aniré penjant més informació i detallant activitats i propostes!

Publicat dins de Llenguatge Oral (verbal i escrit) | 4 comentaris

FoodScapes

Fa un temps vaig fer uns cursets a l’escola d’estiu del Casal del Mestre de Granollers, un d’ells va ser el d’“Efectes òptics”, em va encantar i ens van ensenyar coses molt interessants!. Aniré penjant alguns PowerPoints interessants. Aquest primer és d’aliments.

El fotògraf Carl Warner ha creat una sèrie de fotografies utilitzant únicament fruites, llegums, formatges, embotits, pans, entre d’altres aliments. Mostren platges, prats, el fons del mar, etc.

La meva experiència: Personalment els he fet servir a l’aula amb els nens/es, no han estat encabits en cap programació, si més no m’han servit per omplir petites estones amb els alumnes com quan marxen a casa i et sobren cinc minuts, un dia de pluja sense poder sortir al pati o simplement perquè ells sabent que tenia aquestes fotografies m’ho han demanat. Els nens han quedat captivat per aquestes imatges i després d’una primera visualitzada, sempre han demanat tornar-ho a veure per observar amb deteniment quins aliments eren.

 

Publicat dins de Efectes Òptics | 2 comentaris

La Mosca

UN CONTE DIFERENT…

La Mosca a «un dia perfecte pot arribar a ser un malson»

Ha arribat el gran dia,
—va dir la mosca. Avui em toca «banyar-me».

Era un matí preciós, i la mosca estava molt però molt contenta.
Què gran bany em vaig a donar!
—es va dir.

Tenia tot el que una mosca necessita: Una bossa, una mica de crema bronzejadora, una tovallola i la pilota. Perfecte!

Va provar l’aigua, per veure si era del seu grat.
Primer amb una pota, després amb una altra i una altra més fins que finalment es va atrevir amb totes les seves potetes.

L’aigua estava com a ella li agradava, així que es va donar un bon capbussó.

Mentre es banyava taral·lejava la seva cançó preferida.

Cantava, ballava i donava bots… Era la mosca més feliç de tot el món!

Però, de sobte, el cel es va començar a cobrir.

Va arribar una nit sense lluna ni estels. La mosca va romandre quieta. Alerta.

Un so eixordador li va sacsejar les ales. Després un altre soroll, i un altre més. Cada vegada més intensos.

Sembla que s’aveïna una tempesta —es va dir.

Per què no hauré portat el paraigua? —es va retreure mentre mirava cap amunt.

I allà, a les alçades, va veure alguna cosa terrible.

Gran, grandíssim, enorme com un estadi de futbol… I es dirigia cap a ella.

El meteorit va caure en l’aigua provocant ones gegantes. La mosca va intentar escapar, però les seves ales estaven mullades… S’enfonsava en un remolí gegantesc que aspirava tot. Era la fi!

No obstant això, la mosca va aconseguir escapar volant com un ala delta.

Al cap d’uns segons es va sentir una veu que deia: Mama, mama! He acabat.

Molt enfadada, la mosca es va prometre que mai més es donaria un bany: Perquè banyar-se pot resultar molt, molt perillós.

 

Text i ilustracions de Gusti (Gustavo Ariel Rosemffet)
Barcelona: Serres / México: Abrapalabra, 2005

També ho podeu trobar a: http://www.slideshare.net/madelrcosta/la-mosca-9859161 (castellà)


Penjo un ppt amb les imatges del conte:


Publicat dins de Contes | 1 comentari

Estadística : Votem el nom de la classe!!


Cada nen/a té una peça de construccions amb el seu nom, quan hem de triar alguna cosa o fer una votació fem servir la peça, la primera votació d’aquest curs de P3 ha sigut triar el nom de la classe. En aquest cas, els infants tenen com a referència l’animal de joguina i al costat han d’anar posant d’un en un el seu vot. Tal i com reflexa la fotografia és una estadística molt visual, que la majoria de vegades sense necessitat de comptar ja veuen quina és la torre més alta, que és la que té més peces; tot seguit comptem i comprovem quin és el número més gran i llavors sabem, en aquest cas quin és el nom de la classe.

Els següents cursos d’E.I, també treballen l’estadística i es va graduant per dificultats, en comptes de la joguina ja es posa el nom en lletra de pal o lligada del que han de votar: la feineta que més ha agradat de la setmana, una cançó per un festival, qui té 4  o 2 rodes a la bici (veure fotografies), etc. Amb qualsevol fet es pot fer estadística i representar amb una gràfica, no cal que sigui només votacions.

Cada dia també fem l’estadística del temps tot fent la representació gràfica amb una graella: a P3, ho mirem setmanal; a P4 mensual; i a P5 anual (veure fotografies).

 

Publicat dins de Llenguatge Matemàtic | Deixa un comentari

Audició Vivaldi: La Tardor

Amb els nens i les nenes de P3, hem escoltat l’audició de les quatre estacions de Vivaldi, en concret el primer fragment de “La Tardor”. Hem parlat del què hem escoltat: com eren els sons, si hem escoltat algun instrument i quin, si ens ha agradat, que hem pensat quan l’escoltàvem, etc.

Tot seguit, hem vist aquest vídeo amb imatges de Tardor i després hem fet moviments amb la música que representaven la tardor: com cauen les fulles i les castanyes dels arbres, com li surten les banyes al cargol, com surt un bolet, etc.

En un altre curs amb els alumnes de P5, també vam fer la primera part que he explicat de l’audició i en una segona sessió, hem tornat a escoltar l’audició i hem pintat amb bastonets de cotó i colors de tardor al ritme de la música. (Veure fotografies)

Publicat dins de Llenguatge Musical | Deixa un comentari