Els blocs lògics

Segur que ja coneixeu aquest material dels blocs lògics i els atributs! I sinó aquí us ho presento!

Es pot fer servir des de P3 i les activitats les podeu graduar per dificultat. A P3 els hi presentem la capsa dels blocs lògics i en una altra sessió els atributs.

Anem fent jocs d’identificació i reconeixement, per exemple:

–          Ensenyar una etiqueta i que surtin els nens/es d’un per un per buscar en la capsa la peça que correspon. L’agafen i la mostren a la resta, que han de dir si ha agafat la peça correcta o no. Amb els més petits, comencem amb els colors i tot seguit la mida i les formes geomètriques. Segons el nen, fem dues etiquetes! I els felicito perquè així és molt difícil!!: “Una peça en forma de cercle i vermella” o “Una peça blava i gran”;  tant és el gruix. A P4 i P5, s’incrementa la dificultat fent servir més atributs alhora i presentant el gruix.

–          Per una banda, es reparteix una peça per cada nen/a i posem en una taula les etiquetes (veure fotografia), van sortint els infants per taules i van col·locant la seva peça a sota de l’atribut que s’ha donat en la consigna.

(Aquestes activitats també les poden fer entre ells, ja sabem que els hi agrada fer de mestre/a – veure fotografia)

Més recursos…

Activitats per a ‘Educació Infantil on es treballen els atributs forma, mida i color de les figures geomètriques bàsiques. S’hi plantegen activitats on cal classificar figures a partir de la presència o absència de diferents qualificatius per a cada atribut. http://clic.xtec.cat/db/jclicApplet.jsp?project=http://clic.xtec.cat/projects/blocs/jclic/blocs.jclic.zip&lang=ca&title=Blocs+l%C3%B2gics

L’activitat consisteix en reconèixer les figures geomètriques bàsiques en objectes de l’entorn del nen/a. http://clic.xtec.cat/db/jclicApplet.jsp?project=http://clic.xtec.net/projects/formas2/jclic/formas2.jclic.zip&lang=es&title=Formak

 

 

Publicat dins de Llenguatge Matemàtic | Deixa un comentari

Que fan els cuiners…

…quan estan avorrits?

Tal i com us vaig dir a l’article FoodScapes, aniré penjant PowerPoint d’efectes òptics. Aquest és d’aliments i es presenta dient…Que fan els cuiners quan estan avorrits?.

Primer els hi ensenyo als alumnes sense dir res, alguns s’adonen de què passa alguna cosa amb els aliments i d’altres observen tranquil·lament la presentació. Després els hi torno a posar una segona vegada i aquí ja mirem amb més atenció, tot seguit fan hipòtesis dels menjar amb els que creuen que s’ha fet la composició i ho comprovem observant amb deteniment.

Els hi encanta, riem molt i ens ho passem pipa!! També és una bona opció per fer la presentació d’un plat a aquells nens o nenes que no mengen gaire bé o simplement per dóna’ls-hi una sorpresa!

 

Publicat dins de Efectes Òptics | Deixa un comentari

Recta numèrica

Aprendre els nombres és aprendre les relacions que hi ha entre ells, perquè els nombres només tenen sentit en relació amb els altres. Quin valor té reconèixer el 3 si no se sap que en representa exactament un més que 2 i un menys que 4? La recta numèrica és una representació dels nombres que ajuda a veure’n les relacions i a situar-los en l’espai.

A totes les aules d’educació infantil tenim la RECTA NUMÈRICA amb els nombres segons cada nivell i en fem diferents usos. Tot i treballar la grafia fins el 4 a P3 les nostres rectes numèriques arriben fins el 10; a P4 fins el 20; i a P5 fins el 30. Els infants, van descobrint els nombres a mesura que es van treballant a l’aula, però també de forma paral·lela s’adonen que els nombres ens envolten i que els trobem al dia a dia, al calendari, les etiquetes de productes, als catàlegs, als projectes que fem a l’aula, la numeració de les fitxes, etc. L’objectiu és apropar als nens al món de les matemàtiques d’una manera lúdica i experimental, ja que així serà realment un aprenentatge significatiu per a ells i elles.

NOMBRES: (veure fotografia) Paral·lelament al reconeixement de les quantitats i a l’ús dels noms dels nombres per referir-nos-hi, podem treballar també sobre la recta l’ordre de les xifres a mesura que les van coneixent. Els hi ajuda a reflexionar sobre la posició d’uns nombres respecte als altres. I es poden fer diverses activitats al respecte:

  1. Es reparteixen les cartolines amb els nombres entre els infants i se’ls demana que, per torns establerts o amb un senyal acordat, col·loquin la cartolina amb el nombre sobre la recta. El primer col·loca el nombre sense tenir-ne cap més de referència, el posa segons el nombre que sigui aproximadament cap al començament,al mig o al final de la recta; la nena o el nen que col·loqui el següent haurà de decidir on situa el seu partint del que ja hi ha trobat, i així ho hauran d’anar fent tots els altres.
  2. Una vegada coneixen el material, també ho poden fer sols o en petit grup de manera autònoma en estones lliures.
  3. Bingo, es reparteixen els cartrons del bingo i en comptes de treure boles, traiem els nombres de la recta aleatòriament. En acabar la sessió, els infants han d’endreçar la recta numèrica.

BOLES ENFILADES: (veure fotografia) És un material senzill i econòmic de fer. Es fa amb les boles de fusta que fem servir per enfilar, acordem per tot el cicle un color per cada desena i a P3 fem una desena, a P4 dues, i a P5 tres o quatre depèn del grup. Ho tenim  en un lloc visible de la classe, es pot treballar de manera força sistemàtica el reconeixement dels nombres, amb l’objectiu que els identifiquin globalment, és a dir, sense comptar els elements un a un, com si fossin les targetes estimatives. També, es poden representar sumes i restes i igual que la recta numèrica dels nombres, també poden fer-la servir autònomament tenint en compte que no es per jugar. Als nens/es els hi va agradar tant que vam decidir fer-ne una per tenir a casa i practicar les sumes i comptar. Es realitzarà en dues parts.

  1. Col·locarem a les taules: un plat amb galets, un pinzell per cada alumne i un plat amb pintura de colors (vermell, verd i groc). Primer, els nens/es han de comptar 30 galets i fer tres grups que representaran desenes. Seguidament, pinten cada desena d’un color.
  2. Una vegada s’han assecat els galets, donem als nens un tros de fil de pescar o d’un altre tipus que es mantingui una mica tes, així els hi costarà menys d’enfilar. Han d’enfilar els galets seguint l’ordre establert per la recta numèrica de l’aula. Ajudarem als nens/es a fer el nus per tancar el collaret i se l’emportaran a casa.
Publicat dins de Llenguatge Matemàtic | Deixa un comentari

Ordenar, comptar i sumar

És un Jclic basic de matemàtiques per ordenar els nombres, relacionar quantitat amb grafia comptant elements i relacionar el resultats de sumes. Senzill per fer en un racó Tic, ja que els infants autònomament poden fer-ho sols.

CLICA per veure el JClic…Ordenar, comptar i sumar

Publicat dins de Llenguatge Matemàtic | Deixa un comentari

Etiquetes i logotips

Al Racó de Llengua hem treballat les ETIQUETES I ELS LOGOTIPS. Hem demanat als nens i nenes que portin etiquetes de diferents productes de casa.

1ra Sessió: Anàlisi i observació d’una etiqueta. Repartim una etiqueta a cada infant, no cal que sigui la seva, així potser no la coneix. Parlem sobre què apareix: imatges, dibuix, números, lletres… Les classifiquem i enganxem en un mural (veure fotografies) segons el grup on correspon (beguda, menjar, neteja, higiene, roba, etc… i segons les etiquetes que hagin portat).

2na Sessió: Classificació dels logotips (feina individual). Primer, mostrem logotips que tenim preparats per tal que els alumnes ens diguin de què creuen que és el logotip, ens sorprendran amb les respostes!. Tot seguit, retallem imatges de logotips d’un full què hem preparat tenint en compte els productes que van portar. Individualment, les enganxem a la graella que correspongui segons el grup. (veure document adjunt).

3ra Sessió. Elaborem una etiqueta. Primerament, tenim una conversa amb els nens/es recordant el que hem treballat a les sessions anteriors i parlant del contingut d’una etiqueta. Seguidament, fem una etiqueta individual, inventant-nos el producte i escrivim lliurement tenint en compte els aspectes treballats. És curiós el codi de barres i els detalls que fan. Es fa amb ceres i pintura aigualida (veure fotografies).

 

Publicat dins de Llenguatge Oral (verbal i escrit) | Deixa un comentari