Autoretrat de perfil

Hem fet un autoretrat de perfil!! Què macos que han quedat!! Nosaltres ens hem inspirat en Picasso i l’època Cubista, però pot ser una activitat plàstica més on també treballem l’esquema corporal.

En rotllana, presentem als infants una nova època de Picasso: la cubista. Els ensenyem diferents quadres d’aquest època i ens fixarem en les seves característiques (colors, formes, retrats de dones…).

El cubisme. S’aconsegueix el volum gràcies al color i a les formes geomètriques. Es divideix en dues èpoques:

  • L’Analític (1907-1912) on els elements de les figures es descomponen en formes geomètriques cada vegada més petites, figura i fons es barregen. “Les senyoretes d’Avignon – 1907”.
  • El Sintètic (1912-1921) on s’utilitza el collage, fa servir parts de la realitat en el quadre, es reprèn el color, com a recurs plàstic.”Músics amb màsqueres – 1921”.

Molts dels retrats de les dones que va fer l’artista, són de perfil o “semi perfil”, aprofitarem per un treball més concret del perfil. Per tant, després d’observar les obres, donarem importància al perfil de la cara i intentarem que els nens se’n adonin. Perquè entenguin bé el concepte de perfil, l’adult es pot col·locar de perfil  resseguint amb els dits les línies de la cara, que es ressegueixen ells mateixos el perfil de la seva cara, que mirin el perfil de la cara del nen o nena que tenen al costat, etc. Els farem fotos de perfil per un treball posterior.

A les següent sessió:

– Farem un petit recordatori de l’època cubista de Picasso (utilitzant el suport material de les imatges d’alguns quadres). Els demanarem si recorden què és el perfil i entre tots dibuixarem a la pissarra diferents models i possibilitats a l’hora de dibuixar el perfil de la cara.

– A continuació proposarem als infants que facin es un autoretrat de perfil. Per fer-ho, els donarem a cada un la seva foto de perfil, un full DIN-A4 i un plastidecor de color negre.

– Tot seguit, pintarem els autoretrats de perfil amb aquarel·les. Paral·lelament, pintarem amb rodets un full DIN-A3 que ens servirà de fons.

Per més informació de Picasso i les seves èpoques, consulteu l’article Pablo Picasso I on teniu penjat uns documents de la biografia, les èpoques i les obres més rellevants.

Publicat dins de LLenguatge Plàstic | Deixa un comentari

Cossos geomètrics a P3

Tal i com vaig comentar a l’article “Els cossos geomètrics a P5”, els treballem des de P3. Avui us deixo propostes per fer-ho amb els més petits de l’escola!

Cilindre – Prisma – Esfera

1. A la part de dalt de la fotografia, podeu veure unes peces de construccions de fusta que normalment tenim a les aules, he fabricat unes que ens serveixen per fer estampacions i així poder observar la projecció en pla dels diferents cossos geomètrics que treballem. És força fàcil, l’esponja és molt fina, d’uns 0,5 cm i l’ha podeu trobar a les drogueries o a les botigues famoses dels xinesos, són d’aquelles per posar a sota dels plats quan estan acabats de rentar. Amb aquesta activitat tenim Cilindres, Cub i Prisma rectangular i triangular. Al prisma rectangular, podem posar a la part quadrada o rectangular. Enganxeu amb una pega forta (tipus super-glue) l’esponja a la base i Ja ho teniu!!

Nosaltres ho hem fet als cavallets de l’aula de plàstica i el resultat és molt vistós, els nens/es de seguida visualitzen la projecció en pla (veure fotografia).

2. Seguim amb l’estampació d’esferes, ho hem fet amb mig grup a l’aula. Amb paper d’embalar i pintura, primer hem fet l’estampació de l’esfera i ha sortit un cercle com el cilindre i desprès l’hem feta rodolar! Les pilotes han fet camins!!

3. Pintem a dintre del prisma, en aquest cas, han pintat amb bastonets de les orelles a dintre del prisma. Hem treballat: dintre-fora, el dibuix del cos geomètric en qüestió i els 4 colors de les taules, ja que cada taula pintava amb el seu color. També hem fet més fitxes amb els altres cossos i les següents consignes: Punxa a dintre del cilindre i Enganxa papers a dintre de l’esfera. Igualment, treballant dintre-fora, el dibuix i motricitat fina.

A banda de totes aquestes activitats també tenim un racó a l’aula amb 3 safates amb els cossos geomètrics treballats i els alumnes van portant material de casa que correspon a aquestes formes. De tant en tant, el buidem tot en una capsa gran i repartim un objecte a cadascun per tal que els classifiquin. També hem anat a l’aula de psico en la presentació de cada cos per veure’l en volum i ben gran, ara que ja coneixem els tres, en una sessió hem jugat amb prismes, cilindre i esferes gegants!!

Publicat dins de Llenguatge Matemàtic, LLenguatge Plàstic | Deixa un comentari

Cossos geomètrics a P5

Des de P3 treballem els cossos geomètrics en volum, avui us deixo una proposta per treballar-ho a P5. És la composició de cossos geomètrics.

Normalment tenim a les aules les capses dels cossos geomètrics en fusta o plàstic i les fem servir durant tot el cicle. A P5, una vegada ja ens hem familiaritzat amb les figures geomètriques, ja pot ser el moment de saber més característiques dels cossos i és difícil imaginar el volum d’un cos a partir d’un dibuix. Així resulta bastant complicat comptar les arestes, els vèrtex i les cares d’una figura si només podem veure la seva representació en paper. Una forma divertida d’enfocar el problema és construir les nostres figures amb plastilina i palletes de beguda.

1. Primerament hem mostrat als alumnes els cossos geomètrics en volum de fusta que habitualment veuen a l’aula i els han observat i manipulat en petits grups. Desprès, entre tots pensem quin volem construir i tot seguit fem hipòtesis sobre el material que necessitem.

2. Seguidament, entre tots observem les figures geomètriques d’una fitxa on apareixen dibuixades una vegada ja construïdes i ens centrem en una, per exemple el prisma rectangular. Comptem el material emprat per construir-les: el nombre de boles (vèrtexs) i el nombre de canyes (arestes) i ho anotem a la pissarra.

3. A continuació, s’agafa el nombre de boles i de canyes (curtes i llargues) que han dit els nens/es i que prèviament ha preparat la mestra i es construeix el cos geomètric seguint els passos que van dient els alumnes. Després es poden construir més figures com els cubs, els prismes triangulars, etc. A nivell individual, han d’omplir la fitxa escrivint quin material es necessita per construir diferents figures geomètriques. El fet de construir-ho i que poguessin veure l’interior de la figura els hi ha agradat molt i estaven força motivats. Cal dir que al primer trimestre vam construir les formes bàsiques: quadrat, triangle i rectangle utilitzant el mateix sistema i se les van emportar a casa.

Més recursos…
http://www.xtec.es/~dvert/geo/porta.swf
http://www.editorialteide.es/elearning/Primaria.asp?IdJuego=991&IdTipoJuego=7

 

 

Publicat dins de Llenguatge Matemàtic | Deixa un comentari

“La Cenicienta que no quería comer perdices”

Us deixo un conte per adults.

“Aquest conte està dedicat a totes aquelles dones valents que volen canviar la seva vida i a totes aquelles que la van perdre i ens il·luminen des del Cel”

Nulia López i Miriam Cameros

http://www.lacenicientaquenoqueriacomerperdices.com/

 


Publicat dins de Contes | Deixa un comentari

Conte de Nadal

Properament ja començarem a treballar el Nadal i nosaltres expliquem el conte de Nadal de l’edu 365. http://www.edu365.cat/primaria/contes/contes_spc/nadal/index.htm

Aquests contes estan molt bé, ja que pots treballar el vocabulari de cada làmina fent servir el sistema pictogràfic de comunicació (SPC). Aquest sistema de signes s’utilitza majoritàriament per nens/es autistes, tot i que es pot fer servir per la resta d’alumnes. Aquest conte té 3 activitats:

1. On és el meu be? Explicació dels conceptes: davant, darrere, sobre, sota, dins, fora. Després, el nen/a ho ha de fer ell amb la consigna “Clica el be que és…(davant, darrere, etc)”.

2. Animals de granja. Clic de fotografies d’animals de la granja on el nen ha de relacionar-ho amb el símbol del llenguatge SPC, amb el llenguatge LSC (llengua de signes catalana) i desprès fer-ho entre els dos tipus de llenguatge.

3. Beeee! Beeee!. Construcció de puzles, associació dels conceptes treballats amb la primera activitat i el llenguatge SPC i LSC.

Publicat dins de Contes | Deixa un comentari