Pràxies, buf i respiració

Dau de pràxies 1

Dau de pràxies 2

Oca de pràxies

És molt important el treball de pràxies, el buf i la respiració durant l’etapa d’educació infantil. L’objectiu és treballar la mobilitat i funcionalitat dels òrgans bucofacials, per prevenir dislàlies i detectar problemes de parla. Per això, he elaborat dues capses amb material divers per treballar-ho:

CAPSES AMB…
Material de Respiració: Colònia infantil o d’olor a flors, inhalador de menta, els recanvis gastats d’ambientadores elèctrics, barres d’encens, petits sabons i petits tapers amb diferents especies: vinagre, cafè, cola-cao etc.
Material de Buf: Plomes, pilotes de moltes mides i diferents materials, espelmes, bales, petites baldufes, xiulets, palletes de beure, papers de serda, un cotxe petit, joguines amb rodes, pots amb sabó per fer bombolles, trompeta de joguina, etc.

A P3 iniciem el racó de llengua amb el treball del nom, com a activitat prèvia a cada sessió porto una de les capses i trec dos elements per utilitzar-los i preparar-nos per treballar. Els hi agrada molt, sobretot l’element sorpresa de què hi haurà a la capsa avui?!. Les pràxies les fem cada dia com a rutina de la tarda en acabar la relaxació i els estiraments facials. Les pràxies i exercicis bucofonatoris ha de ser un treball sistemàtic breu diari amb ajuda de material visual i a més dedicar a fer un treball específic en alguna sessió: racó de buf, llavis, llengua, oca, daus de sons, etc. (veure fotografies)

EL MATERIAL QUE PODEU CONSULTAR ÉS: Dolors Gispert, Lourdes Ribas: Racons de treball oral al parvulari. Ed. L’Àlber.

Proposta d’activitats del treball del Nom

Primeres sessions (amb foto)

  • Identificació del propi nom entre els dels companys d’aula.
  • Identificació de noms en les llegendes de material fotogràfic (àlbum de fotos o contes).
  • Comparació del propi nom amb el d’altres companys o personatges de contes.
  • Jocs d’endevinalles. Fer hipòtesis del nom al veure d’una en una les primeres grafies.
  • Llistat dels noms que comencen igual.
  • Classificar segons llargs o curts.
  • Classificar segons la primera lletra.
  • Jocs: amagar les targetes dels noms per l’aula, buscar-la i donar-li al nen/a que correspongui; el penjat amb els noms dels nens/es del grup; fer el dibuix amagat amb la inicial dels nens/es del grup.

Altres sessions (comencem a tapar la foto)

  • Pintar/decorar la primera lletra del seu nom. Pintar totes les lletres del seu nom.
  • Buscar el seu nom repetit x vegades entre d’altres.
  • Relacionar el nom amb fotografia dels companys/es al llibre dels noms.
  • Tren de lletres/ noms: encerclar la lletra segons la consigna; separar amb una ratlla el mateix nom repetit moltes vegades.
  • Confegir el nom amb lletres retallades de diaris i revistes.
  • Confegir el nom amb velcro i lletres soltes plastificades.
  • Resseguir, construir…
  • Fer el nom amb plastilina, amb una safata de sorra i un palet, amb la pissarra velleda, etc…

Més informació…

https://www.e-alber.com/img/arxius_productes/125-LEP_Mostra.pdf

http://blogdelosmaestrosdeaudicionylenguaje.blogspot.com/search/label/RESPIRACI%C3%93N%20Y%20SOPLO

Quant a MONICA

Per fi, EUREKA!!. Sóc Mestre d’Educació Infantil i actualment treballo a una escola de Mollet del Vallès. Després de donar-li moltes pensades al tema, m’he decidit per fer un espai on recollir totes les cosetes que faig amb els meus petits. Aquí us donaré idees i propostes per fer amb els menuts, així com curiositats de la xarxa perquè fem els tafaners. Tots els suggeriments, comentaris, experiències i més... Benvingudes siguin al bloc!
Aquest article ha estat publicat en Llenguatge Oral (verbal i escrit). Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *