Personalment, m’agrada treballar per racons, tant de Joc com d’aprenentatge. El treball per racons és una manera d’organitzar l’activitat d’ensenyament-aprenentatge i als propis infants que ofereix un grau d’autonomia considerable en relació amb altres estratègies didàctiques en tant que la diversificació de propostes permet l’ajustament a les diferències individuals i per tant un seguiment personalitzat.
A P3, hem començat al segon trimestre els racons autònoms d’aprenentatge i els diferents espais d’aprenentatge que tenim a l’aula són:
– Capses (divertiments i motricitat fina), matemàtiques, grafisme, dibuix, ordinador i llenguatge (escriptura i lectura).
A la fotografia que us ensenyo podeu veure algunes de les activitats dels racons, per exemple:
1. Fem sèries. Amb taps d’ampolla de dos colors, es posa el model a la tapa de la capsa.
2. Fem sèries. Amb rul·los de dos colors.
3. Enfilem boles fent una sèrie. Per començar, posem 4 boles de cada color i anem augmentant la dificultat a mesura que el nen/a va avançant. Es posa el model dintre de la capsa.
4. Vestim a l’osset. Puzle d’un os on treballem a més a més les parts del cos i el vocabulari de la roba.
5. Lletres. Al racó tenim lletres de plàstic i de fusta, poden confegir el seu nom, el dels companys o agafar una paraula del racó de l’abecedari, qui té aquesta lletra?, etc.
6. Trencaclosques. Estan graduats per dificultat (groc, verd i vermell), és el propi nen/a qui decideix el puzle que farà segons el nombre de peces.
7. Anelles. Es comença per un treball de motricitat fina i tot seguit es fan sèries.
8. Dibuix. Es posen safates amb colors i retoladors i fan dibuix lliure, ho poden decorar amb gomets.
9. Ampliació de les activitats de l’aula. Es preparen diferents capsetes amb material manipulatiu que s’ha treballat anteriorment a les prèvies de les activitats individuals. En aquest cas havien de relacionar la jaqueta amb el nen o nena que corresponia segons el color, all material que veieu a la foto han d’enganxar la jaqueta amb velcro.
10. Llibres, contes… Al racó de lectoescriptura, es posen diferents llibres, contes, catàlegs, còmics, endevinalles, etc… diferents formats per a què puguin triar ells. Ho poden agafar individual o per parelles i s’ho expliquen entre ells.
11. Parelles. Peces per aparellar gran-petit de diferents animals (mare i fill).
Els infants fan servir els racons d’aprenentatge de manera autònoma i totalment lliure, són ells els que decideixen què volen fer i el grau de dificultat. El paper de la mestra és de guia de l’activitat, per exemple, si algun nen/a fa sempre les mateixes activitats el convidarem a canviar. Els nens/es, poden anar quan han acabat la feineta de la taula, agafen el material, l fan l’activitat al seu lloc, aixequen la mà i s’esperen a que els hi doni el Ok!, tot seguit ho guarden i agafen un altre.
Al principi, haig de dir que és una mica “caos” el moment autònom, pèro quan ja han assolit l’hàbit de saber esperar, és una activitat realment positiva, per ells i per mi.