Com ja sabem, els nombres ens envolten i és important que els infants coneguin algunes dades numèriques. Per això, no podem deixar de banda aquelles que els hi poden resultar interessants com l’alçada, el pes, el telèfon dels pares, el pis, etc. Es poden treballar tant el reconeixement de nombres de l’entorn més proper al nen/a com una fitxa mèdica amb les dades de l’alumne. S’ha de tenir present que no serà una feina ràpida d’una sessió i que cal dedicar vàries.
Avui, explicaré com hem treballat l’alçada…
Objectius: Conèixer diferents instruments de mesura. Reconèixer els nombres que ens envolten per indicar quantitats: anys, pes, alçada i número de sabata. Diferenciar alt i baix (més alt que / més baix que).
Varem buscar un racó a l’aula on enganxar una cinta mètrica (veure fotografia). En petit grup hem anat a observar els nombres de la cinta i ens hem mesurat tot jugant. Tot seguit, van sortint d’un en un fan i amb ajuda fan una marca allà on mesura el company i posen el nom. Ho hem treballat en dos grups amb el desdoblament que tenim a l’hora de psicomotricitat.
Ens fixem en el primer nombre que tenim tots, que coincideix que és l’1. Expliquem que aquest 1 significa un metre, per tant els nombres que hi ha al darrere són els centímetres, és a dir, 120 cm és el mateix que un metre vint. Per mesurar els objectes s’ha establert un criteri i s’ha posat un nom, parlem de centímetres i també es pot escriure cm; però quan hem de mesurar un objecte gran o una persona en comptes de centímetres també podem parlar de metres. Han estat molt atents a l’explicació de metre i centímetre, tot i que no era l’objectiu que ho entenguessin a la perfecció, ja que no és un contingut d’infantil però he considerat que havia de fer algunes pinzellades i que tinguessin una primera aproximació.
Ens ordenem per ordre d’alçada establint un criteri comú, del més alt al més baix o al revés. Ho podem fer tant observant la cinta mètrica, ja que dedueixen què el que està més a dalt és el company més alt; bé observant i agafant el nombre a la recta numèrica que tenim; o també fent hipòtesis i desprès comprovant els nombres. Els hi ha agradat força l’activitat i a l’hora de triar com es volien ordenar, els dos grups, han decidit del més alt al més baix, s’han adonat que el més alt no ha de ser el més pesat ni el que té més anys de la classe. Observem les marques i tenim una conversa de qui és el més alt i qui és el més baix del grup i col·loquem per ordre els nombres que hem agafat. Una vegada, estan els dos grups a l’aula s’observa qui és el més alt de la classe, el més baix, quins nens/es coincideixen en la seva alçada, etc.
En una altra sessió, omplen les dades de la seva fitxa mèdica com el nom i cognoms, anys, número de sabata, l’alçada, etc.