PROJECTES 6È

Com podem ajudar als mestres a organitzar unes vacances per Europa?

CRITERIS D’AVALUACIÓ

  • Ubicar mínim cinc elements del relleu i els rius d’Europa.
  • Identificar el clima del país treballat
  • Fer un resum dels valors i les funcions de les institucions de la Unió Europea utilitzant l’EVA de l’escola.
  • Comparar diversos gràfics de població per conèixer el tipus de població.
  • Reflexionar sobre els conflictes bèl·lics dels països treballats.
  • Relacionar elements culturals amb els països als que corresponen.
  • Elaborar un pressupost del viatge.
  • Anomenar la distància des de la localitat fins al país a viatjar.
  • Elaborar un vídeo explicant les conclusions obtingudes.

METODOLOGIA

S’apropa l’estiu i tothom comença a parlar de que farà a les vacances. La mestra explica que tot dinant ho ha parlat amb els seus companys i companyes. I que a varis mestres els ha sorgit el dubte de viatjar per Europa. Se’ls planteja el repte d’ajudar-los a buscar informació sobre aquests països.

PRODUCTE FINAL 

A partir dels grups de taula, realitzen un treball d’investigació sobre aquests països. Finalment realitzaran una exposició per a explicar als mestres les conclusions a les quals han arribat.

VÍDEOS PRODUCTE FINAL

***************************************************************************************************

Com podem utilitzar les plantes aromàtiques de l’hort a l’escola?

CRITERIS D’AVALUACIÓ

  • Saber quines funcions vitals fan les plantes i què necessiten per viure i per a reproduir-se.
  • Fer esquemes o resums sobre la reproducció de les plantes.
  • Conèixer com són les plantes per dins mitjançant un experiment.
  • Extreure informació d’un vídeo i de textos escrits (comprensió oral i escrita), sobre la fotosíntesis.
  • Elaborar un text expositiu sobre la fotosíntesi per poder fer una petita exposició oral en grup.
  • Emprar el tant per cent per fer càlculs.
  • Observar i prendre nota del creixement de les plantes a partir de diferents formes de reproducció.
  • Utilitzar les mesures de longitud en contextos reals.
  • Buscar informació sobre les plantes aromàtiques.
  • Preparar i portar a terme la plantació de les plantes aromàtiques en un bancal a l’hort de l’escola.

 

FULL DE RUTA

METODOLOGIA

Després de donar una volta per l’hort i veure’n el procés de la reproducció, ens hem adonat que hi ha plantes a l’hort que van creixent però no els hi donem una utilitat específica a l’escola. És per això, que ens hem plantejat com a repte, què podem fer amb aquestes plantes a l’escola.

També, hem pogut veure de primera mà i a partir de la creació d’una flor amb diferents materials, les diferents parts de les flors i hem vist les diferents formes de relacionar-se de les plantes i hem treballat tot el procés de la fotosíntesis.

FOTOS DE LES FLORS 

PRODUCTE FINAL

Hem buscat informació sobre les plantes aromàtiques i hem vist que tenen propietats medicinals i relaxants. És per això, que hem pensat que un lloc ideal on tenir plantes aromàtiques seria el nostre racó d’alternança de la classe. Hem decidit utilitzar la tècnica de reproducció asexual de les plantes, i els hem fet un petit jardinet als nostres companys i companyes de l’escola perquè puguin tenir plantes aromàtiques a la classe i les puguin utilitzar per fer manualitats, relaxar-se,…

Podeu veure fotos d’aquest projecte en el següent enllaç:

FOTOS PRODUCTE FINAL

AVALUACIÓ

L’avaluació s’ha dut a terme en diferents moments del projecte. En alguns moments s’ha demanat als alumnes que expliquin amb les seves paraules que saben sobre un determinat contingut, i després de treballar-lo s’ha tornat a demanar que expliquin que han après. També, han hagut de realitzar diferents activitats durant el projecte, com comprensions lectores, esquemes, exposicions orals, etc. També, han realitzat un posa’t a prova i finalment, els i les alumnes han presentat la Carpeta d’Aprenentatge, un recull de les activitats que s’han dut a terme durant el projecte, on hauran de realitzar una reflexió per escollir aquelles tasques que els ha ajudat a aprendre, aquelles que més els ha agradat, … i hauran de justificar perquè han triat aquestes activitats i no unes altres a partir d’una explicació.

 **************************************************************************************************

Com podem tenir fills/es si algun aparell relacionat amb la reproducció no fa la seva funció o bé no el tenim?

CRITERIS D’AVALUACIÓ

  • Identificar els òrgans sexuals masculins i femenins, les seves parts i les funcions de cadascun.
  • Explicar les etapes de la vida mitjançant un recurs visual en grup.
  • Elaborar un resum o esquema explicant el procés de fecundació, gestació i part en grup.
  • Participar a un taller afectivo-sexual.
  • Definir la genètica i els cromosomes.
  • Explicar una alteración cromosomática mediante un texto expositivo.
  • Conèixer diferents tipus de fecundació. Reproducció assistida.
  • Mostrar respecte en les converses.

FULL DE RUTA

METODOLOGIA

Per desenvolupar aquest projecte, primer hem realitzat una activitat a través d’un vídeo per  saber quins òrgans intervenen en la reproducció humana. Posteriorment, hem vist les característiques de les etapes de la vida a través de l’elaboració d’un LAPBOOK que hem realitzat mitjançant el treball cooperatiu, a partir d’uns QR que ens dirigien a diferents pàgines web d’on hem pogut extreure la informació, i que després hem explicat a la resta de companys/es de la classe.

Després, vam haver de llegir un textos i realitzar uns exercicis que teníem al classroom per saber-ne més sobre la fecundació i la gestació. També, vam haver d’extreure les paraules clau d’aquests textos per realitzar un esquema que ens va servir per estudiar aquests dos conceptes.

Per conèixer el concepte de genètica, vam veure un vídeo que ens parlava sobre genètica i herència, en el qual vam poder veure diferents experiments i ens va servir per poder omplir el nostre full del mètode científic a partir de l’experiment de “les mosques del vinagre”.

També, hem hagut de buscar informació sobre una malaltia genètica per després elaborar-ne un text expositiu.

Finalment, per tal de poder respondre a la nostra pregunta repte hem investigat sobre la reproducció assistida i hem elaborat un PADLET on hem fet un post amb la nostra resposta a la pregunta repte.

AVALUACIÓ

L’avaluació s’ha dut a terme en diferents moments del projecte. En alguns moments s’ha demanat als alumnes que expliquin amb les seves paraules que saben sobre un determinat contingut, i després de treballar-lo s’ha tornat a demanar que expliquin que han après. També, han hagut de realitzar diferents activitats durant el projecte, com comprensions lectores, esquemes, exposicions orals, etc. També, realitzaran un posa’t a prova i finalment, els i les alumnes presentaran la Carpeta d’Aprenentatge, un recull de les activitats que s’han dut a terme durant el projecte, on hauran de realitzar una reflexió per escollir aquelles tasques que els ha ajudat a aprendre, aquelles que més els ha agradat, … i hauran de justificar perquè han triat aquestes activitats i no unes altres a partir d’una explicació.

****************************************************************************************************

Podem crear un circuit elèctric?

CRITERIS D’AVALUACIÓ

  • Enumerar les fonts d’energia renovables i no renovables.
  • Argumentar els avantatges i desavantatges de les diferents fonts d’energia.
  • Situar en un mapa d’Espanya les principals centrals energètiques.
  • Diferenciar entre cossos conductors i aïllants.
  • Construir un circuït elèctric.

FULL DE RUTA

 

METODOLOGIA

Aquest projecte ha estat molt interessant, ja que hem treballat les diferents fonts d’energies, les renovables i no renovables.

Hem argumentat els avantatges i desavantatges de les diferents fonts d’energia, hem vist vídeos sobre aquest tema i hem parlat molt en petit grup i amb el gran grup.

Hem situat per grups les diferents centrals energètiques a Epanya a través d’un CANVA, i hem compartit la informació que hem trobat a la resta de grups.

PRODUCTE FINAL

Tot el que hem aprés de l’electricitat ho hem pogut posar en pràctica en la construcció del nostre circuit elèctric per grups. Cada grup ha decidir què volia fer i ha creat l’esquema del circuit.

Els alumnes han pogut mostrar els seus circuits a la resta de companys i companyes, explicant el que han après i les dificultats que han trobat en el muntatge.

 

AVALUACIÓ

L’avaluació és com sempre continuada, s’avaluen totes les activitats que anem fent. El producte final ha sigut una font d’informació molt potent, ja que els alumnes han pogut posar en pràctica el que hem treballat de l’electricitat i veure el que funcionava i no. hem avaluat també el circuit elèctric de manera cooperativa a través d’una base d’orientació.

Per acabar he fet un petit Posa’t a prova per no perdre l’hàbit de continuar repassant tot el que anem fent a classe del Projecte.

****************************************************************************************************

Com hem arribat fins aquí?

CRITERIS D’AVALUACIÓ

  • Resumir informació de diferents fonts d’informació.
  • Conèixer diferents moviments artístics i avenços tècnics del S. XIX, XX i XXI.
  • Crear un eix cronològic amb tots els esdeveniments importants de l’Edat Contemporània.
  • Reflexionar sobre els canvis que han hagut en el S. XIX, XX i XXI.
  • Explicar els esdeveniments importants de l’Edat Contemporània en una presentació oral.

 FULL DE RUTA

 

METODOLOGIA

Tot just per començar aquest tema ens hem trobat unes imatges de quadres importants al llarg de la història de l’art del període de l’Edat Contemporània, així com també un títols dels diferents esdeveniments importants. Els hem hagut de relacionar i després comprovar que ho havíem fet bé. Mireu aquí algunes fotografies sobre aquesta activitat.

Després de fer una comprensió lectora de la Revolució Francesa i la Industrial, hem llegit més informació sobre aquests esdeveniments que van comportar l’inici de l’Edat Contemporània.

El nostre producte final serà un eix cronològic d’aquest període de temps que anirem fent de mica en mica, on anirem col·locant els esdeveniments, els anys i un petit llibret o QR de cada esdeveniment on escriurem un petit resum fet per tots i totes.

El primer repte és decidir i calcular com fem l’eix cronològic, com dividim l’eix a una escala real, quants anys són cada cm? Ho parlem amb el nostre grup, provem, argumentem i finalment arribem a diverses opcions i cadascú agafa la que més còmode es sent.

Així, a partir de diferents fonts d’informació, digitals, en paper, vídeos, mapes… anem aprenent sobre els diferents esdeveniments que alguns els hem trobat en català i altres en castellà:

  • Revolució Francesa i Industrial.
  • 1a Constitució Espanyola.
  • 1a Guerra Mundial
  • Segona República
  • Guerra Civil Espanyola
  • 2a Guerra Mundial
  • Franquisme
  • Transició
  • Art i tecnologia en el S.XIX, XX i XXI

Hem anat aprenent sobre tots aquests esdeveniments amb diferents activitats cooperatives, com la ronda d’escriptura i hem fet molts grups d’experts. Hem treballat molt els resums i agafar les idees principals de textos i vídeos.

PRODUCTE FINAL

Com hem comentat, l’eix cronològic ha sigut el producte final que han anat construint al llarg de tot el projecte.

Però també hem fet moltes reflexions sobre tot aquest període, hem pogut parlar de com vivien durant la guerra i l’evolució del paper de la dona i els infants durant aquest període de la història.

AVALUACIÓ

L’avaluació sempre és continuada, anem avaluant tot el procés d’aprenentatge i fem sempre alguna pregunta inicial al principi del projecte per després al final tornar a repetir-la i que els alumnes s’adonin de tot el que han après. En aquest cas, l’inicial i el final eren els esdeveniments més importants per ordre cronològic.

També hem avaluat tot el treball que han fet de l’eix cronològic així com totes les activitats fetes.

A més, hem fet un petit Posa’t a prova del projecte, per tal de continuar amb l’hàbit de repassar tot els continguts que treballem a classe i hem fet una carpeta d’aprenentatge amb totes les tasques treballades durant el projecte.