El passat 15 de febrer va tenir lloc la xerrada Alimentació i hàbits a càrrec de Montse Tramuns i Mercedes Fuentes, de l’ABS Can Mariner.
Conèixer els aliments , els seus nutrients i la manera de cuinar-los és la clau per estar sans i garantir una bona qualitat de vida. Des de la infància fins a l’edat adulta la quantitat d’aliments i les racions diàries recomanades van canviant, tal i com podeu veure a la piràmide d’alimentació.
Els aliments es divideixen en diferents grups: les proteïnes, els hidrats de carboni, els greixos i les vitamines i minerals.
Portar una dieta variada i equilibrada suposa ingerir la quantitat de nutrients ( hidrats de carboni, proteïnes, greixos, vitamines i minerals) necessaris per l’activitat diària que cadascú realitzi i per conservar un bon estat de salut. La recomanació general, però, seria fer tres àpats principals al dia,esmorzar, dinar i sopar, i a més, dos àpats més lleugers a mig matí i a mitja tarda. En la varietat hi ha el gust…i la salut!.
D’altra banda no podem i no devem oblidar el paper fonamental de l’exercici físic per cuidar no solament el cos, si no també la ment. L’obesitat infantil està creixent de forma preocupant i un dels enemics és, sens dubte, el sedentarisme: massa televisió, consoles, videojocs…Els nens han de jugar amb els amics, saltar, córrer, fer esport…Fomentem aquestes pràctiques!!!
Recordeu el que vam parlar a la xerrada Educar cor i ment ? No hem d’oblidar que nosaltres, com a pares, som el model dels nostres fills i filles. També en els hàbits alimentaris. De quina manera vols convèncer al teu nen que mengi fruita, si tu no en menges?
A l’ infància coincideixen l’aprenentatge de l’alimentació i l’etapa de màxim creixement. Si els hàbits alimentaris s’assoleixen des de ben petits, es poden prevenir determinades infermetats en l’edat adulta: trastorns alimentaris ( l’anorèxia nerviosa i la bulímia nerviosa) i malalties associades ( colesterol i problemes cardiovasculars).
Durant la conferència han sorgit algunes píndoles de cóm s’ha de menjar millor i dels bons hàbits alimentaris:
- És important fer un bon esmorzar per poder rendir durant el matí, tant nosaltres com els nostres fills i filles. És molt i molt important que esmorzin a casa abans d’anar a l’escola ja que el seu rendiment, concentració i estat d’ànim es pot veure afectat.
- Menjar a poc a poc i mastegar bé.
- Menjar aliments rics en fibra: pa, cereals, verdures, fruites, llegums ( millor amb arròs, ja que ajuda a fixar els nutrients). És millor el producte que no està tractat en excés; així el pa, la pasta i l’arròs integral aportarien més i millors nutrients i el pa de motlle contindria més greixos i no seria tant saludable.
- Berenar pa amb xocolata ( 70% de cacau ) seria una alternativa molt adient per tal de variar els àpats.
- L’oli més adient per cuinar i amanir és l’oli d’oliva. Hem de vigilar si algun aliment ( conserves per exemple) contenen oli de palma o coco ja que no són saludables pel nostre cos. Les conserves, millor en oli d’oliva, girasol o al natural.
- Vigilar la ingesta de embotits grassos, carn amb greix o formatge curat ( quan més curat, més calories té)
- Veure llet semidesnatada (nens o nenes) o desnatada (adults). Considerar també altres tipus de llet, com la llet de soja.
- Menjar en companyia és millor que fer-ho sol. Menjar és i ha de ser una activitat social, i això s’aprèn des de petit. Hem de procurar fer algun àpat principal, per exemple el sopar, en família, evitant menjar distrets (televisió,vídeos, jocs, gameboys).
- Procurar que s’impliquin en el procés de preparació i elaboració dels àpats.
- Planificar els menús i parar atenció a l’etiquetatge dels aliments que comprem.