Orientacions pels alumnes d’Educació Primària

Proposta d’activitats del Departament d’Educació  per als alumnes d’EP durant el tancament pel coronavirus.

Cal compaginar temps de lleure i de joc autònom en què els nens i les nenes decideixin què

volen fer i com, amb temps i activitats compartides amb els adults.

Per al temps de lleure i de joc autònom hem de posar a l’abast dels els nens i les nenes

recursos i materials diversos amb els quals puguin elaborar els seus jocs: materials per fer

construccions, objectes o robes que serveixin per disfressar-se, materials inespecífics,

titelles, ninos, cuinetes, contes, llibretes, pintures…

Pel que fa a les activitats compartides amb els adults es poden oferir diferents propostes

enriquidores que afavoreixen els aprenentatges. Per exemple:

  • Activitats de l’àmbit lingüístic:

○ Redactar un diari explicant que han fet, anècdotes del dia, retalls d’imatges,

com s’han sentit… durant els dies que no han anat a l’escola. Pot ser un diari

virtual amb enllaços, vídeos…

○ Escriure contes, històries, cançons, poemes… (en diferents idiomes).

○ Planificar i fer un còmic

○ Enregistrar un audio d’històries, contes, descripcions…

○ Enregistrar, amb material audiovisual, moments de la vida quotidiana i les

explicacions, descripcions, argumentacions… que trobin adients

○ Escoltar audiollibres

○ Llegir contes, llibres, demanar als infants que ens els expliquin després, que

els acabin de forma diferent, que canvïin algun personatge…

○ Visualitzar pel·lícules i altres programes com: InfoK, Dinamiks, Manduka, Una

mà de contes, Què, qui, com? Fish&Chips i recollir en el diari idees o

aspectes destacats.

○ Visitar museus virtuals i fer relats, dibuixos… de la visita. Buscar informació

d’alguna obra que els hagi interessat.

○ Inventar representacions amb joguines, titelles, obres de teatre.

○ Pensar i planificar les vacances escollint llocs a visitar i itinerari a realitzar

  • Activitats de l’àmbit matemàtic:

○ Gràfica de temperatures. Recull sistemàtic de la temperatura que marca el

termòmetre cada dia a una mateixa hora del dia durant dues o tres setmanes.

En acabar es pot fer una gràfica que reculli aquestes dades tot indicant la

mitjana i explicar què s’hi observa. Si no es disposa de termòmetre es pot

consultar la pàgina web del Servei Meteorològic de Catalunya.

○ Recull fotogràfic de formes geomètriques. Àlbum fotogràfic que recull

fotografies d’elements que podem observar, quotidians, indicant les principals

formes geomètriques que hi trobem.

○ Recollida de dades horàries. Recull sistemàtic de dades horàries durant una

setmana per a la realització d’una gràfica: temps de dormir, temps de jugar,

temps de lectura, temps de veure la tele, etc.

○ On és més barat? Fer una llista de coses que voldríem comprar anotant el

preu que té en diferents botigues online. Identificar quin és el preu més barat,

el més car i la diferència de diners que ens podríem estalviar si compréssim el

més barat.

○ Quina oferta m’interessa? Anotar les ofertes on no hi hagi indicat el

percentatge de descompte (per exemple 3×2, segona unitat a meitat de preu,

etc.). Intuïtivament decidir quina és la millor. Després calcular el percentatge

de descompte que et fan en l’article comprat a cadascuna de les diferents

ofertes i comprovar d’aquesta manera si la intuïció ha estat la correcta.

○ Materials autocorrectius de Edu 365.

○ Aprenent geometria.

  • Activitats de l’àmbit de coneixement del medi:

○ Els virus

Què són? Com són? Quins tipus hi ha? Què és el coronavirus? A qui afecta?

A totes les franges d’edat? A tots els països? Els antibiòtics poden servir per

lluitar contra els virus? Quina diferència hi ha entre un antiviral i una vacuna?

Per què no hi ha ara mateix una vacuna contra el coronavirus?

○ Les vacunes

Què són? Com funcionen? Com es produeixen? Per què no hi ha una vacuna

per al coronavirus? Per què és convenient vacunar-se? Com afecta a tota la

població que hi hagi grups de persones que no es volen vacunar?

○ Seguiment de la pandèmia

Consulteu cada dia la informació que donen els mitjans de comunicació i els

portals del Departament de Salut com: http://canalsalut.gencat.cat/ca/salut-az/c/coronavirus-2019-ncov/.

Feu un comentari cada dia sobre la situació (en

un blog, en un clip de vídeo, etc.).

○ Visitar ciutats i llocs del món a través del google Earth

  • Activitat d’experimentació i art:

○ Manual de experimentos preescolar Edelin Bravo

○ Jugar amb jocs de taula, puzzles, tangram, lego, robots, maquetes…

○ Observar, fer fotografies i recollir al diari.

○ Fer fotografies i gravacions de les observacions realitzades.

○ Fer hipòtesi i recerca de com seran les ciutats del futur (smart cities) i les

escoles del futur (smart school)

○ Dinamiks

  • Activitats amb el mòbil o tauleta:

○ Enregistar un àudio amb un conte, amb una cançó i escoltar-lo. Comentar

amb el nen o la nena, què poden fer diferent, com ho poden enriquir…

○ Instal·lar a la tauleta alguna de les apps referenciades al portal Toolbox,

Apps educatives validades per docents | Toolbox | mSchools i acompanyar

els infants en la seva aplicació.

  • Suport a les tasques de la casa

○ Col·laborar en la neteja de la llar

○ Ajudar en la preparació del menjar: pelar fruita, preparar amanides…

○ Endreçar l’habitació

○ Parar taula i recollir-la

○ Plegar i classificar la roba…

Aquest article ha estat publicat en Curs 2019-2020. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *