CURS 2010/2011

 

 

 

CALENDARI ESCOLAR

 

 

·        Del 7 de setembre de 2010 al 22 de juny de 2011.

 

 

 

 

VACANCES ESCOLARS I DIES FESTIUS:

 

 

·        Nadal: del 23 de desembre de 2010 al 6 de gener de 2011, ambdós inclosos.

 

·        Març: del 7 a l’11 de març de 2011, ambdós inclosos.

 

·        Setmana Santa: del 18 al 25 d’abril de 2011, ambdós inclosos.

 

·        Dies de lliure disposició del centre:

 

         11 d’octubre de 2010.

         7 de desembre de 2010.

         14 de juny de 2011.

 

 

 

 

HORARI DE L’ESCOLA:

 

 

·        De 9 a dos quarts d’una i de 3 a dos quarts de 5.

 

Entrades relaxades: de 9.00 a 10.00.

 

Sortides relaxades: de 16.15 a 16.30.

 

 

 

 

 

ENTRADA PROGRESSIVA I PERÍODE D’ADAPTACIÓ

 

 

Entenem l’adaptació a l’escola com un fet diferent per cada nen o nena. Atenent al nostre principi de respecte pels infants, l’adaptació a l’escola la marcarà cada família, cada nen o nena, cada circumstància personal i familiar. A través de l’observació, d’escoltar als nens i nenes, de percebre com es senten, d’interpretar les seves emocions i vivències a l’escola, anirem definint i concretant com ha de ser l’adaptació de cada infant.

 

Tot i així, l’entrada inicial a l’escola serà progressiva per tal d’afavorir l’atenció i l’afecte personalitzat amb els infants.

 

·        Dimarts 7 i dimecres 8 de setembre: un grup de 9.30 a 10.30 i un altre grup d’11.30 a 12.30.

·        Dijous 9 de setembre: tots els nens i nenes de 10.00 a 12.00.

El dilluns 6 de setembre vindreu tots i totes a portar el material i us informarem dels grups d’entrada progressiva dels dies 7 i 8 de setembre.

·        Divendres 10 de setembre: tots els nens i nenes de 9.00 a 12.30.

 

Aquest primer contacte amb l’escola és convenient que, en la mesura de les vostres possibilitats, sigui amb l’acompanyament de les famílies (pares, mares, avis, tiets…) durant tota la jornada que els vostres fills i filles estaran a l’escola.

 

El dilluns 13 de setembre de 2010 l’horari ja serà l’habitual de l’escola (de 9 a 12.30 i de 15.00 a 16.30) i iniciarem el servei de menjador escolar.

 

 

EL CURRÍCULUM D’EDUCACIÓ INFANTIL

Decret 181/2008 de 9 de setembre, pel qual s’estableix l’ordenació curricular dels ensenyaments del segon cicle de l’educació infantil.

 

Capacitats d’etapa de l’Educació Infantil

 

Aprendre a ser i actuar de forma cada vegada més autònoma

· Progressar en el coneixement i domini del seu cos, en el moviment i la coordinació, tot adonant-se de les seves possibilitats.

· Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una imatge positiva d’ell mateix i dels altres.

· Adquirir progressivament hàbits bàsics d’autonomia en accions quotidianes amb seguretat i eficàcia.

 

Aprendre a pensar i a comunicar

· Pensar, crear, elaborar explicacions i iniciar-se en les habilitats matemàtiques bàsiques.

· Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà dels diversos llenguatges.

 

Aprendre a descobrir i tenir iniciativa

· Observar i explorar l’entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat i respecte i participar, gradualment, en activitats socials i culturals.

· Mostrar iniciativa per afrontar situacions de la vida quotidiana, identificant-ne els perills i aprendre a actuar en conseqüència.

 

Aprendre a conviure i habitar el món

· Conviure en la diversitat, avançant en la relació amb els altres i en la resolució pacífica de conflictes.

· Comportar-se d’acord amb unes pautes de convivència que el portin cap a una autonomia personal, cap a la col·laboració amb el grup i cap a la integració social.

 

 

 

BLOCS DE CONTINGUTS SEGONS LES ÀREES

Tractament globalitzat…

 

·        Descoberta d’un mateix i dels altres:

 

         Autoconeixement i gestió de les emocions.

         Joc i moviment.

         Relacions afectives i comunicatives.

         Autonomia personal i relacional.

 

 

·        Descoberta de l’entorn:

 

         Exploració de l’entorn.

         Experimentació i interpretació.

         Raonament i representació.

 

 

·        Comunicació i llenguatges:

 

         Observar, escoltar i experimentar.

         Parlar, expressar i comunicar.

         Interpretar, representar i crear.

 

 

 

El currículum d’educació infantil serà el punt de partida de la nostra manera de fer amb els nens i nenes…

 

 

 

ELS NOSTRES ESPAIS D’APRENENTATGE I DE CONVIVÈNCIA

 

 

L’objectiu dels ambients lliures és oferir als nens i nenes espais d’aprenentatge i convivència que atenguin a les seves necessitats i que respectin el ritme natural de cada infant. Cada nen o nena té el seu moment i hem de saber esperar…

 

Els ambients lliures son espais relaxats que permeten escollir què es vol fer en cada moment, com i on; aquesta elecció permet un benestar interior que ajuda a anar construint el propi aprenentatge. Cada infant és protagonista del seu propi procés i la mestra, dins d’aquest procés, adopta un paper de guia i acompanyant. Aquests espais permeten, a la vegada, desenvolupar capacitats d’autoregulació, convivència, solidaritat, autoconeixement, consciència del propi jo, autonomia, seguretat…

 

Deixar als infants lliures fomenta el desig d’investigació, experimentació i descobriment, i afavoreix el desenvolupament personal, social i cultural; a mesura que els nens i les nenes es van sentit cada vegada més segurs en l’espai, l’autonomia i la confiança va creixent en el seu interior i els ajuda a descobrir el plaer d’aprendre, de saber i de poder.

 

 

 

 

 

 

 

“AMBIENTS LLIURES PER APRENDRE I CONVIURE”

 

Els ambients lliures que crearem des d’un bon principi seran els següents:

 

Ambient de creativitat lliure: materials que fomentin la creativitat i espais que convidin a voler descobrir i experimentar tot desenvolupant lliurement un art creatiu. Aquest descobriment es fomenta en la manipulació de materials com pintures, fang, plastilina, ceres, colors… i els nens i les nenes poden escollir amb què volen pintar i on ho volen fer (parets o terra de l’aula folrats amb paper, cavallets per pintar, taules…) A partir de les creacions individuals i col·lectives els nens i les nenes imaginen i decideixen què fer amb aquestes produccions.

Ambient de joc simbòlic: espai on hi trobem tots els materials que formen part de la casa, de l’entorn… i de la vida més propera de l’infant. Hi podem trobar des del més comú com la cuina, el menjador, les habitacions… fins a armaris amb disfresses per poder vestir-se, tocador amb pintures per poder-se pintar la cara, perruques, complements …

Ambient de psicomotricitat: material per ajudar al descobriment i les possibilitats del propi cos a través de la creativitat prenent consciència, a la vegada, dels desitjos i emocions propis i dels altres.

Ambient divers: espai on hi trobem diversos materials que permeten el descobriment a través de la manipulació; aquests materials són: construccions, jocs de raonament lògic, jocs d’associació/classificació/relació, material audiovisual i de fotografia, espai de contes i biblioteca amb sofàs i butaques per relaxar-se, jocs de taula, jocs de moviment, trencaclosques…

 

Els ambients disposen d’un espai preparat per reunir-se per tal de fer el recull i les posades en comú del que cadascú va experimentant, descobrint i treballant.

 

ELS TALLERS…

 

L’objectiu principal dels tallers és apropar als infants a temàtiques més concretes per tal d’ajudar-los a descobrir materials centrats en aspectes concrets.

 

Algunes de les propostes inicials, però que s’aniran definint i concretant en funció dels interessos dels nens i nenes, de la vida de l’escola i de les iniciatives i propostes de les famílies, son:

 

Tallers de… contes, teatre, cuina, ombres (llum i color), titelles, percepció sensorial (visual, tàctil, auditiva…), art i creativitat, música, experiments (aigua, fang, farina…), hort i jardineria, psicomotricitat i relaxació, comunicació i llenguatge, muntar i construir (mosaics, construccions, trencaclosques…), manipulació (enfilar, cargolar, apilar…), raonament lògic (llenguatge matemàtic, temps, seriació, orientació, espai, associació, classificació, estratègia…)

 

La metodologia dels tallers es centra en un treball conjunt entre la família i l’escola, de manera que els familiars en formareu part activament i treballareu dins de l’aula amb les mestres i els nens i les nenes.

 

SORTIDES I COLÒNIES

 

El dia a dia de l’escola, els interessos dels nens i de les nenes, les tasques que anem realitzant… seran el millor indicador per anar concretant i definint les sortides que anirem fent al llarg del curs. Hi haurà sortides de tot el dia, sortides de matí o de tarda, visites curtes a llocs propers…

 

En quan a les colònies, entre tots i totes decidirem i valorarem la possibilitat de fer una sortida de dos o tres dies amb els nens i les nenes.

 

 

UN DIA A L’ESCOLA…

 

Al matí…

Entre les 9 i les 10 – entrades relaxades.

Primer moment – ambients lliures per aprendre i conviure.

(Espai compartit amb les famílies)

Segon moment – conversa col·lectiva. Recull de tasques, descobriments, produccions, experiències… que els nens i les nenes vulguin compartir amb els companys i companyes.

Tercer moment – esmorzar.

Quart moment – jocs a l’exterior (sovint, l’espai exterior serà usat de manera improvisada)

Cinquè moment – relaxació i tancament del matí.

Al migdia…

Dinem plegats.

Moment per dormir o espai de relaxació, tasques tranquil·les, massatges…

A la tarda…

Tallers diversos amb la participació de les famílies.

 

 

MATERIAL QUE HEU DE PORTAR A L’ESCOLA

 

·        Una capsa (mida capsa de sabates) amb una joguina a dins.

·        Un coixí per seure.

·        Unes sabates de goma (xancletes) que es puguin mullar i que puguin anar amb mitjons.

·        Una muda de recanvi sencera dins d’una bossa de roba.

·        Una capsa de mocadors de paper.

·        Un paquet de tovalloletes amb esponja.

·        Una bata (si en teniu) o una peça de roba que pugui embrutar-se i servir de bata (les bates seran comunitàries; si no en teniu, no cal que en compreu). Els nens i les nenes no portaran bata (només quan sigui necessària segons l’activitat a fer).

·        Un pitet amb goma.

·        Una tovallola petita (de mans) amb goma per poder-la penjar.

·        Un got sense ansa de plàstic translúcid.

·        Un llençol de sota i un per tapar-se (nenes i nens que es quedin a dinar a l’escola i que facin la migdiada).

·        Un àlbum familiar amb un petit escrit…

·        Una jaqueta pel pati (forro polar).

    Tot ha d’anar marcat amb el nom.

 

Els nens i les nenes han de venir amb roba còmoda i que ells mateixos es puguin posar i treure; d’aquesta manera els ajudarem a ser cada vegada més autònoms i a sentir-se responsables del seu propi creixement.

 

El dilluns 6 de setembre, entre les 10.30 i les 12.30, podeu venir a l’escola a portar aquest material i quedar-vos una estona amb els vostres fills i filles a jugar amb nosaltres!

 

 

MATERIAL ESCOLAR

 

 

El material que farem servir a l’escola serà col·lectiu i sociabilitzat. Treballar amb material comú permet potenciar les relacions amb els companys i companyes a partir de la importància de compartir.

 

La metodologia de treball en la que ens centrarem implica l’ús de material molt divers perquè els nens i les nenes puguin experimentar, manipular, construir, descobrir… Aquests materials els trobarem als ambients lliures i s’aniran actualitzant segons els interessos dels infants. És important que les famílies entreu a l’escola i treballeu amb nosaltres dins de les aules ja que serà una bona manera que pugueu veure què fan els vostres fills i filles.

 

La quota de material serà de 250 euros l’any. Aquest import inclou el material i les sortides de tot el curs (excepte colònies).

 

Aquest import s’ingressarà al compte de l’escola i s’efectuarà un pagament únic (entre els mesos de juny i juliol).

 

Si alguna família no pot dur a terme aquest pagament  cal que es posi en contacte amb l’escola per tal de valorar la possibilitat de dividir aquest pagament en dues quotes (una a principi de curs i una altra cap a l mes de gener). Tot i així, pel bon funcionament de l’escola, és positiu que ingresseu els diners en un sol pagament.

 

 

 

 

COMUNICACIONS AMB LES FAMÍLIES

En tot moment us mantindrem informats i informades de l vida de l’escola. Tot i que us farem arribar circulars informatives, és important que consulteu el bloc amb freqüència. L’escola és un espai molt viu on hi passen moltes coses, i el bloc de l’escola és una bona eina per seguir, dia a dia, la vida de l’escola.

D’altra banda, tindrem una llibreta viatgera que els vostres fills i filles portaran a la motxilla. Serà un instrument d’intercanvi de comunicacions entre la família i l’escola.

 

REUNIONS DE CLASSE I ENTREVISTES AMB CADA FAMÍLIA

A meitat d’octubre, farem una reunió de classe amb totes les famílies. Aquesta reunió ens permetrà acabar de definir i concretar l’organització famílies-escola, les comissions de treball que considerem que necessitem pel bon funcionament del centre, la participació activa de les famílies als tallers de les tardes… També serà un bon moment per explicar-vos els objectius dels nostres ambients lliures, dels materials amb els que treballen els nens i les nenes, de concretar nous projectes d’aula…

Entre el setembre i l’octubre farem una entrevista individual amb cada família.

A meitat i a final de curs, farem una altra reunió de classe.

Al llarg del curs farem tantes entrevistes individuals amb cada família com considerem oportú (ja sigui per demanda de la mestra o de la família).

 

L’AVALUACIÓ

Entenem l’avaluació com el recull i la valoració de l’aprenentatge dels vostres fills i filles, un aprenentatge que abasta àmbits molt diversos: personal, emocional, cognitiu, relacional, sòcioafectiu…

 

L’avaluació també serà una eina d’intercanvi d’informacions i el model de document que emprarem serà coherent amb la nostra metodologia de treball.

 

 

 

 

PARTICIPACIÓ DE LES FAMÍLIES

 

Al llarg del curs us necessitarem molt per moltes coses: fer activitats amb els nens i nenes, acompanyar-nos a sortides, col·laborar activament amb els tallers que farem amb els infants, col·laborar en el manteniment de l’escola (pati, espais, mobiliari…), organització de festes i diades…

 

Esperem que tots i totes, en la mesura de les vostres possibilitats, entreu dins de l’escola i anar donant forma a la nostra comunitat d’aprenentatge.

 

 

 

AFA I CONSELL ESCOLAR

 

Una vegada iniciat el curs escolar, ens posarem en marxa per tal de formalitzar tota la documentació necessària per tal de poder engegar l’AFA i el Consell Escolar.

 

Tot i així, mentre aquests dos òrgans col·legiats no estiguin constituïts, treballarem en equip i tirarem endavant totes les iniciatives en grup i per consens.

 

 

 

 

 

 

ACOLLIDA MATINAL

 

El servei d’acollida matinal serà de 8.00 a 9.00.

Empresa que se n’encarrega de l’acollida: CET-10.

Preus:

·        Nenes i nens fixes: 28 euros mensuals.

·        Dies esporàdics: 3 euros/dia.

 

MENJADOR ESCOLAR I MONITORS/ES

 

El servei de menjador escolar començarà el dilluns 13 de setembre.

Empresa de menjador escolar: Endermar.

Empresa de monitoratge: CET-10.

Preu mensual fixes: 130 euros al mes, aproximadament (s’ha calculat el preu total dels 176 dies lectius i s’ha dividit en 10 mensualitats iguals, de setembre a juny). És possible que aquest preu disminueixi una mica quan concretem alguns aspectes que estan pendents d’acabar de definir.

 

 

EXTRAESCOLARS

 

Dependrà de la demanda per part de les famílies.

Una vegada iniciat el curs, farem una reunió conjunta per valorar-ho. En cas d’oferir aquest servei, es duran a terme activitats que mantinguin una forta coherència amb la línia metodològica de l’escola (tant pel que fa a les activitats com a les persones que les duran a terme).

 

 

 

 

 

PROJECTES DE CENTRE

 

Projectes inicials:

 

·        Centre formador d’estudiants de magisteri.

·        Projecte universitat-escola.

·        Persones que col·laboraran amb l’escola.

 

El dia a dia ens anirà encaminant en quins projectes dels que ofereix el departament son necessaris per tal d’optimitzar els recursos de l’escola, per millorar la nostra tasca i per donar sentit a totes les demandes que vagin sorgint per part de totes les persones que formem la comunitat educativa.

 

 

ESMORZARS

 

 

És important que els nens i les nenes surtin de casa havent esmorzat. Tot i així, a l’escola també dedicarem una estona a mig matí per menjar alguna cosa que els infants portin de casa: fruita tallada i pelada, cereals o fruits secs.

Serà un espai per compartir i treballar hàbits alimentaris saludables.

 

 

 

 

 

EL NOM DE L’ESCOLA

 

Un dels projectes que iniciarem ben aviat és el de buscar un nom per l’escola.

En aquest projecte hi participarem tots i totes: nens i nenes, famílies, mestres, persones del barri i de l’entorn, entitats… Es buscarà la manera de que tothom hi pugui participar, amb la voluntat de cercar un nom que ens doni identitat i amb el que tots hi totes ens hi puguem sentir identificats i identificades.

 

El procés se centrarà en fer propostes de noms amb la justificació del perquè d’aquella proposta. A partir de les propostes més nombroses es durà a terme una votació.

 

Aneu-hi pensant perquè ben aviat obrirem un espai al bloc per començar a recollir les vostres propostes!

 

PAGAMENTS

 

Els pagaments s’hauran d’efectuar al compte corrent de l’escola.

 

El número de compte és el següent:

 

 

Quan hagueu efectuat els pagaments heu de portar el resguard d’ingrés a l’escola ja que això ens facilitarà molt la gestió econòmica.

 

PROJECCIÓ DE FUTUR. EL CREIXEMENT DE L’ESCOLA… L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA

 

El creixement lent i progressiu de l’escola anirà definint el nostre projecte.

L’educació primària es centra en una metodologia de treball globalitzada i que afavoreixi aprenentatges significatius, funcionals i amb sentit pels nens i per les nenes.

La Llei d’Educació de Catalunya (Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació) és el nostre referent d’actuació i la metodologia de treball que emprarem serà coherent amb les actuacions dutes a terme al llarg de l’Educació Infantil.

 

Per tant, el treball es centrarà en:

 

         Desenvolupar la personalitat, les aptituds i les capacitats generals per adquirir aprenentatges.

         Comprendre l’entorn i relacionar-s’hi de manera activa, crítica, cooperativa i responsable.

         Assolir un coneixement social, cultural, artístic, ambiental, geogràfic, econòmic, històric, lingüístic…

         Adquisició d’habilitats comunicatives, d’expressió i de comprensió oral, expressió escrita, comprensió lectora i domini dels llenguatges.

         Coneixement adequat del propi cos i adquisició d’habilitats diverses.

         Aplicació dels coneixements assimilats.

         Respecte pels drets i per les llibertats fonamentals de les persones.

         Desenvolupament d’estratègies d’autoregulació dels propis aprenentatges i aprenentatge autònom.

         Actitud crítica envers les noves tecnologies i els mitjans de comunicació.

         Formar ciutadans i ciutadanes lliures capaços de prendre compromisos individuals i col·lectius.

         Prendre consciència del valor del treball individual i col·lectiu (esforç, confiança, iniciativa personal, autodisciplina, sentit crític, responsabilitat, curiositat, interès, creativitat en l’aprenentatge…)

         Adquirir habilitats per mantenir i millorar un bon clima de convivència.

         Coneixement, comprensió i respecte envers les diferents cultures i les diferències entre les persones.

Desplegament del currículum a l’Educació Primària

Decret 142/2007, de 26 de juny

Principis metodològics bàsics:

         Integració de coneixements (saber, saber fer i saber ser i estar).

         Funcionalitat dels aprenentatges (aplicació dels coneixements en diverses situacions i contextos).

         Autonomia personal (adquisició de les eines per aprendre, prenent consciència del propi procés d’aprenentatge, tant individual com col·lectiu).

         Selecció i organització dels continguts: aprenentatges clau, priorització, ordenació, seqüenciació, transferència del coneixement, transdisciplinarietat, integració i problematització.

         Els nens i les nenes son els protagonistes en la construcció del propi coneixement.

         Treball cooperatiu.

         Incentivar processos d’investigació.

         Transferència d’estratègies per aprendre.

 

Assoliment de les competències bàsiques:

         Competències comunicatives:

§         Competència comunicativa lingüística i audiovisual.

§         Competència artística i cultural.

         Competències metodològiques:

§         Tractament de la informació i competència digital.

§         Competència matemàtica.

§         Competència d’aprendre a aprendre.

         Competències personals:

§         Competència d’autonomia i iniciativa personal.

         Competències específiques centrades en conviure i habitar el món:

§         Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic.

§         Competència social i ciutadana.

 

 

LA NOSTRA METODOLOGIA DE TREBALL A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA

 

Des del nostre punt de vista, el que donarà sentit a la manera de treballar que hauran iniciat els nens i les nenes des de P3, serà continuar treballant amb ambients lliures amb materials adequats al moment individual en el que es trobin els nens i les nenes en cada moment.

 

També centrarem la nostra pràctica docent en projectes de treball globalitzats, reals, relacionats amb la vida quotidiana i que tinguin un sentit important pels nens i nenes.

 

Caldrà escoltar-los, observar i analitzar, tot recollint les seves propostes i observacions per tal d’iniciar projectes de treball.

 

Al mateix temps, serà necessari fomentar el treball cooperatiu i en grup per tal de consolidar estratègies de relació i socioafectives iniciades a l’educació infantil.

 

En resum, a l’educació primària hi haurà una continuïtat en la llibertat de descoberta, experimentació, descobriment, manipulació, aprenentatge lliure i autònom, autoregulació, consciència d’un mateix… en les tasques globalitzades que emprendrem.

One thought on “CURS 2010/2011

  1. Sandra

    Tot i que el projecte educatiu m’encanta i vem der dels 12 primers a escollir aquesta l’escola, no puc deixar de expressar per escrit la meva voluntat de que no hi hagin mes canvis improvitzats i es respecte el projecte i a les families.
    i aixó vol dir no més talls de presupost i tal i com ahir ens vam assegurar segona linia assegurada i, sobretot, ampliacio del area de próximitat tambè a Nou Barris.
    Nosaltres treballarem plegats, que ens demostrin que ens recolzen.
    Sandra

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *