El Nadal ha arribat a l’escola!

Avui hem rebut una carta molt especial, on el Tió ens explicava que ja estava de camí a l’escola.

Hem sortit emocionats al jardí i hem trobat moltes pistes fins a arribar al nostre Tió, que estava ben amagat!

Els infants ens han regalat rialles, ulls plens d’emoció, saltirons plens de màgia i frases com: “Ha crescut molt”,  “És molt més gran que l’any passat”, ” Li hem de donar molt menjar perquè cagui regalets”, ” Tapeu-lo que té fred”, etc.

De seguida l’hem posat a sota de l’arbre i li hem donat mandarines i pa. En un tres i no res s’ho ha menjat tot, tenia molta gana!!

El calendari d’advent ens explica  allò que farem a l’escola. Les criatures estan desitjant que arribi el moment de descobrir allò que amaga el calendari cada dia.

 

Familiarització a l’escola

La familiarització a l’escola és el procés inicial de vinculació de les famílies i els infants amb les noves persones i el nou espai que l’acull. És el punt de partida de la creació dels lligams afectius positius que garantiran que l’infant i la seva família se sentin segurs i còmodes en el nou ambient de l’escola.

Per les criatures, l’escola bressol és una nova possibilitat d’enriquiment i ampliació de les seves experiències, una altra manera de créixer i desenvolupar-se en relació els altres infants, altres adults i nous espais.

Els infants necessiten un temps per conèixer l’escola, descobrir-hi coses interessants, adequar-la a les seves necessitats i preferències i d’aquesta manera poder-ne gaudir. D’aquest temps en diem PERÍODE D’INICIACIÓ O PERÍODE DE FAMILIARITZACIÓ, aquest procés és el camí que viu l’infant en el pla dels sentiments (afectius, socials, intel·lectuals), valorant el que suposa la separació de la família i el que la seva entrada a l’escola li pot oferir.

Les reaccions dels infants poden ser molt diverses: alegria desbordant, agitació, activitat desenfrenada davant una situació nova… però també pot aparèixer un plor intens i actituds de rebuig o aferrament a les seves coses (manta, nino, jersei…). Podem trobar infants que passats uns dies d’aparent tranquil·litat reaccioni amb plor i rebutgi l’escola quan pren consciència de la nova situació.

Des de l’escola intentem que el procés d’adaptació sigui viscut de forma positiva tant per part de les famílies com dels infants. Nosaltres proposem un model que des de la nostra experiència creiem és el més adequat per acompanyar a l’infant en aquest pas.

Els primers dies els infants accediran a l’escola amb la presencia d’un adult de confiança.

Si el nen o nena es sent segur, l’adult pot anar a un altre espai de l’escola per tal de ser present  si la criatura el necessita.

Els dies posteriors, quan mestres i famílies ho trobin oportú, l’infant romandrà a l’escola sense el referent de confiança durant una o dues hores. Una vegada els infants estan a l’escola sense l’adult haurien d’anar augmentant l’estona de permanència  a la llar progressivament. D’aquesta manera, es facilita als nens i nenes una millor familiarització, ja que el clima és molt més tranquil.

 

Cal dir que el període de familiarització no és obligatori però des de l’experiència podem dir que és necessari i recomanable per tal de crear lligams positius que donin seguretat als infants.