1. Introducció: context d’aula

La nostra escola està situada en un entorn rural, en una població d’uns 1000 habitants, on hi ha un flux migratori bastant elevat. Actualment estem ubicats en mòduls prefabricats esperant que es construeixi un nou edifici destinat a una línia sencera.

La classe de P5 de la nostra escola està formada per x nens i y nenes, en total som 18 alumnes. Tenim cada dia ajuda del nostre gran amic en Ferran que és el vetllador d’un dels nostres alumnes.

En les nostres classes no disposem de PDI, tan sols tenim una aula on hi ha un PDI, la qual compartim entre tots mitjançant un horari en el que ens repartim la seva disponibilitat, tot i així, intentem que els alumnes en gaudeixin a través de sessions on se’ls intenta fer partíceps i actius en l’ensenyança aprenentage a través d’aquesta.

Les TAC, a més de ser un vehicle d’accés a la informació que s’ha d’aprendre a utilitzar de forma adequada, ens permeten acostar el món real a l’aula i, fins i tot, poder interactuar-hi; també ens ofereixen la possibilitat de compartir el que sabem i el que hem après o bé de col·laborar amb altres per aprendre plegats.

Creiem que les TAC, com a eina de suport en la construcció de coneixement, poden ajudar els nostres alumnes en el seu procés d’aprenentatge a l’escola i, per als més grans, pot ser una eina per seguir aprenent de forma autònoma. És per això que des dels més petits fins als més grans en fan ús de diferents maneres i des de diferents àmbits segons l’edat.

Utilitzem les TAC com a recurs educatiu al servei dels continguts curriculars i com a eina per promoure una sèrie de competències i valors que són necessaris per als alumnes i ciutadans del segle XXI. Ens referim a aspectes com la creativitat, la capacitat de treballar en equip, la resolució de problemes i l’interès per la tècnica i la tecnologia.

Al llarg de l’educació infantil i primària realitzem diferents tallers per treballar les competències digitals en cada cicle. Tots aquests tallers tenen en comú que treballen, mitjançant les TAC, aspectes com la identificació de problemes, l’establiment d’objectius, la planificació, l’aprenentatge per assaig-error, etc. La dinàmica de la classe és oberta, amb molta presència de l’intercanvi d’idees i de la col·laboració.