Alumnes i mestres de sisè participen a l’Audiència Pública al Districte i en el programa de ComRàdio”Digues COM”

Programa DIGUES COM

Miquel Giménez  /  edició del 24 d’abril de 2010

Programa des de la Sala d’Actes del Districte de Nou Barris amb alumnes de Primària.

DESCARREGA’T EL PROGRAMA AQUÍ!!

~~~~

PROPOSTES PER A UNA CIUTADANIA INTERCULTURAL

(PROPOSTES DEL CURS ANTERIOR)

Audiència pública de nens i nenes de Nou Barris 2009


CENTRES PARTICIPANTS

C Concertat Aloma

CEIP Àgora

CEIP Antaviana

CEIP Elisenda de Montcada

CEIP Palma de Mallorca

CEIP Tibidabo


La diversitat cultural és un tret característic de les ciutats del nostre segle i és alhora un valor ric en matisos. En aquest marc de diversitat, el diàleg entre la ciutadania de múltiples orígens és l’instrument útil per garantir la convivència.


TOTES LES PERSONES SOM PLURALS I ÚNIQUES!

En la primera sessió hem parlat de la multiculturalitat i de la interculturalitat dues paraules que a nosaltres ens resultaven una mica difícils. Hem comentat que tots nosaltres som diferents perquè cadascú té una personalitat i un aspecte diferent, sovint en funció del país d’origen, però que també som iguals perquè tots som persones.


Hem reflexionat sobre el fet de que no sempre ens comportem de la mateixa manera davant situacions semblants amb uns companys o amb altres i que això no està bé.


Ens vam adonar que no és just jutjar les persones, abans de conèixer-les, només per el seu aspecte físic, i que cal deixar de banda els estereotips i els prejudicis.


També hem arribat a la conclusió de que les persones necessiten rebre un vot de confiança i que encara que pensem que sempre es comporten igual, en algun moment ens poden sorprendre, a més a més si ningú no hi confia no estaran motivats per intentar superar-se.


A més, si som diferents podem aprendre els uns dels altres, aprendre coses d’altres cultures i això ens enriquirà, i sinó seria força avorrit.


EL DIÀLEG INTERCULTURAL, ÉS SEMPRE POSSIBLE?

Vam veure que per dialogar, la gent s’ha de conèixer, i si ens coneixem, trobarem més coses en comú que coses que ens separen.


Per que tot i que hi ha vegades que el diàleg no és possible, cal exhaurir totes les vies perquè es produeixi i, si cal, demanar col·laboració i ajuda.


És per això que cal parlar amb la gent per entendre’ns, però cal fer-ho amb educació i respecte, cal saber escoltar i cercar els mitjans per entendre’ns.

Quan dialoguem hem de respectar les idees i opinions de les altres persones.


Un diàleg més necessari que mai!


Actualment i a causa del fenomen de la globalització i la gran mobilitat de persones, és molt important parlar i arribar a acords.


A Barcelona hi ha molta gent de diferents països i cultures i per tant és importantíssim aquest diàleg per poder conviure a la ciutat. Per això hem treballat per veure com podem facilitar aquest diàleg, amb coneixement els uns dels altres.


Tots farem un bé a la humanitat començant pel més propers a nosaltres, els nostres companys i companyes, tal com són, mai excloent ningú.



Els nens i nenes de l’Audiència Pública del Districte de Nou Barris, per tal d’afavorir el diàleg intercultural:


Ens proposem a nivell individual i col·lectivament:


  • Tractar totes les persones igual. A tots els companys i companyes de la mateixa manera, sense jutjar a ningú abans de conèixer-los millor i donant sempre un vot de confiança.


  • Escoltar els altres, respectant les seves opinions i procurar entendre-les.


  • No discriminar ningú per l’accent o la llengua, tot i que sigui diferent de la nostra, perquè el més important són les persones. I per entendre’ns millor proposem aprendre paraules del vocabulari bàsic de les llengües dels nens i nenes de la classe, que siguin diferents de les nostres.


  • Quan arribi un company o companya nous a l’escola, donar-li exemples ajudant-lo, i si veiem que s’exclou o no participa d’una activitat, l’ajudarem, potser és tímid.


  • Al parc, jugar amb nens i nenes de diferents cultures i de diferents colors per fer-los sentir bé i, a més, intercanviar amb els altres nens i nenes jocs d’arreu del món, així coneixeríem més jocs per jugar tots junts, i alhora ens coneixeríem millor els uns als altres i les nostres cultures.


  • A l’escola, fer una degustació de menjars típics del país d’origen de cada nen de classe o dels seus familiars, així tots sabríem què ens agrada a cadascú i ho compartiríem.


Proposem a l’Ajuntament de Barcelona que dediqui més esforços a:


  • Que totes les escoles puguin ajudar els nens i nenes nouvinguts, amb un traductor si cal, amb menús especials (sense porc, vegetarià, etc…) i per escrit i en diferents idiomes per a totes les famílies, si ho necessiten, que ho puguin entendre.


  • Poder conèixer altres centres escolars i també presentar el nostre centre, amb activitats intercentres i fomentar el diàleg telemàtic entre alumnes de diferents escoles.


  • Fer festes a l’escola per conèixer les diferents cultures i països que tenim. També fomentar dies de portes obertes a les diferents entitats del barri.


  • Fer concursos entre escoles, gincanes, balls, trobades esportives i competicions de dibuix i de “mates”.


  • Impulsar el teatre a l’escola, activitats de joc i d’esport a l’horari de migdia, i els caps de setmana, i tallers extra-escolars d’expressió artística, perquè ens ajuda a expressar el que necessitem, i així anar millorant. Però que aquest impuls no deixi enrere els projectes que ja estan en marxa i que ens van molt bé.


  • Organitzar una Setmana Intercultural amb jocs, instruments i danses de diferents països, cultures i religions. Amb una fira d’artesania i/o gastronomia, on hi puguem participar totes les escoles i els veïns i veïnes del barri.


  • Un casal intercultural un cop per setmana, on podem fer jocs i activitats on hi participem tots i totes.


  • Celebrar la diada del menjar estranger.


  • Fer campanyes per tal que el paper de la dona i de les nenes concretament, es valori arreu del món, que no importa l’ètnia a que es pertany, ni la religió, té dret a rebre ensenyament i no se l’ha d’excloure.


  • Elaborar una auca de la interculturalitat on es puguin recollir tots els aspectes positius del Diàleg Intercultural, i com ens enriqueix a tots i totes. Es podria fer arribar a totes les escoles perquè tots els nens i nenes puguin reflexionar i aprendre. Nosaltres hem preparat un mural amb rodolins que recullen tots aquests aspectes positius.


  • Fer força sortides per conèixer millor la ciutat, en transport públic i, alhora aprendre normes de convivència i reforçar aspectes positius. Després fer un treball d’anar situant els diferents barris dins de la ciutat, assenyalant els que anem visitant, així tots plegats anem coneixent millor la ciutat.


  • Fer més activitats als barris, a l’aire lliure, que facin sortir els veïns de casa seva per a compartir espais i participar en festes al barri, exposicions, jocs… Potenciant els actes socials i culturals i no només lúdics, així també quan arribi algú nou al barri podrà conèixer la nostra cultura. Es pot fer informant des de la comunitat de veïns, penjar-hi cartells per tal que també hi puguin participar els fills i filles dels nostres veïns i veïnes.


Finalment, només volem afegir que hem preparat una exposició amb tots els murals i fotografies del nostre treball, perquè tothom ho pugui veure, així podreu entendre el significat d’aquesta tasca que hem fet a les escoles per presentar a l’Audiència, que comporta moltes estones i que potser sembla un treball insignificant però no ho és.



Tots i totes hem après que tots els nenes i nenes del món tenen dret a educar-se dintre del marc de l’amistat i que, com els ocells que migren i són molt savis, hem d’agafar el millor del nord i del sud.


Barcelona, maig de 2009