Els ulls de Benicio

Estimats,

Un cop acabat l’estiu estic una mica desganada i em costa preparar-vos un bon menú perquè el mes de setembre encara és un mes fluixet cinemotgràficament parlant. Haurem d’esperar el Festival de Donastia per començar a veure les grans estrenes de la tardor però, mentrestant, podem parlar de petites joies que han anat sorgint com a bolets de final d’estiu.

Després de veure Ché El Argentino de Stephen Shoderberg vaig quedar -pobreta rateta rosegadora- profundament consternada. No podia entendre on o què mira un actor o amb què pensa quan, com Benicio del Toro, és capaç de mirar-nos com ens mira quan està totalment transformat en Ernesto Che Guevara. I és en aquests moments quan un ésser minúscul com jo, creu en el miracle del cinema.

Benicio del Toro ens mostra uns ulls plens d’esperança en una revolució naixent, fins i tot quan s’ofega a causa de les crisis asmàtiques, quan parla amb els seus homes o cura els pagesos que troba camí a Santa Clara i automàticament en el seu contraplà a l’ONU o a l’entrevista (amb sobri blanc i negre), la seva mirada és la d’un home que ha passat a l’acció política: llavors el seu esguard perd la lluentor i la transparència del revolucionari i la mirada s’enfosqueix i es fa taciturna. És en aquestes ocasions quan els pobres mortals ens adonem de la transcendència i del virtuosisme d’un actor i la sàvia mà del seu director.

Així doncs, us recomano que encara que us definiu com a “post maig del 68” i seguiu una línia més nihilista en les vostres vides i les grans revolucions ja no connectin amb els vostres ideals, sobretot, no us perdeu Che El Argentino perquè mirades com la de Benicio del Toro ja no es veuen.

I per acabar, abans que la retirin de la cartellera, cal verure: El tren de las 3.10 de James Mangold amb Russell Crowe i Christian Bale que passa de representar Batman a encarnar un granger coix i sense valentia. Un duel interpretatiu, una represa del western en la línia més clàssica sense haver de recórrer a un registre crepuscular i un guió crescut i augmentat sobre la base de la versió de 1957 interpretada per Glen Ford.

Russell Crowe que encarna un bandoler intel·ligent, psicòleg, amb el do de la paraula, que sap utilitzar per encantar les seves víctimes i que, també sap reconèixer el seu alter ego quan el veu surt de la pantalla, es desborda i ofega Glen Ford amb un interpretació totalment genial que té seva la rèplica en Cristian Bale; un pobre granger que s’ha de guanyar el respecte del seu fill adolescent i que va creixent a cada pas del metratge. Tot plegat per sucar-hi pa. Una salsa, d’aquelles de l’àvia, que acompanyaven un bon conill, amb una mica de xocolata per espessir, que mereix ser fruïda amb tota la dedicació de les nostres papil·les gustatives.

Bon profit i bon inici de temporada,

 

La vostra Ratatouille

La dualitat de l’heroi: El cavaller obscur

Estimats en la foscor,

És ben cert que vénen temps complexos, difícils i incerts i el cinema com a “forma que pensa”; com deia Godard recull aquestes dificultats. El dimecres 27 de juliol, Carlos Losilla escrivia un article al Culturas de La Vanguardia amb el títol de Apocalipsis, ¿ahora?, sobre un dels meus temes favorits el caos i la fi dels temps que us recomano molt i molt. Però tornem al cinema que pensa per parlar de la darrera tramesa de Batman signada per Cristopher Nolan, que menys agafar la càmera, ha fet tot en la seva pel·lícula, la qual cosa és tot una heroicitat als dies si es té present que l’home treballa a Hollywood.

Des que Tim Burton va abandonar la franquícia Batman, aquesta va deixar de ser gòtica per passar, a les mans de Joel Schumacher, a tenir un to kitsch i un regust lisèrgic. Finalment, a les mans de Cristopher Nolan, -pare d’un producte únic com Memento- el nostre estimat ratpanat, heroi de la foscor, converteix en una història tan real com la vida mateixa -segur que Mèxic DF és més perillosa que Gotham City- les seves aventures envinyetades.

Batman és, tal com anuncia en la seva declaració d’intencions El Jocker, una pel·lícula sobre el caos. Al dolent actual ja no es mou pels diners, la fama o el poder: només li interessa remoure les consciències, agitar les ments benpensants, sumir la població en un estat d’incertesa i contradicció i asseure’s a veure què passa per poder constatar que l’home és, realment, un llop per a l’home que es mou pels diner i la revenja.

El cavaller obscur no té una estètica fosca ni gòtica però és la més obscura de les sis pel·lícules estrenades sobre l’heroi perquè analitza temes fonamentals per a la nostra societat com l’augment de la inseguretat ciutadana, les dificultats per mantenir l’ordre des de només la llei i la impossibilitat de mantenir-se fidel a uns objectius entomant totes les conseqüències, encara que algunes no siguin coherents amb l’ètica de l’heroi.

El fiscal Harvey Dent, interpretat de forma impecable per Aaron Eckhart i que no ha estat lloat com Heath Ledger, és la plasmació del missatge de la pel·lícula: és l’home de les dues cares; una de WASP impecable, el cavaller blanc que salvarà la ciutat i, l’altra, la cara fosca, cremada que ha vist el mal i el porta escrit per la seva voluntat -renúncia als injerts per reconstruir el seu rostre-. I és que ja fa temps que els herois no són plans, han deixat la seva inocència i saben que la lluita implica deixar pel camí molts dels ideals d’abans. Batman, encarna l’heroi fosc per excel·lència sap que ja ha deixat tantes parts d’ell mateix pel camí que li manca un relleu, algú que pugui donar la cara, que sigui capaç d’aconseguir que la ciutat torni a creure en els ideals i decideix posar la seva confiança i la seva feina de justicier al servei d’aquest. A la fi només pot esdevenir boc expiatori per tal d’aconseguir que la imatge del fiscal resti immaculada. En fí, un reflexe de la política -de la necessitat de líder carismàtics- i del poder dels mitjans per crear mites. Tota una paràbola de la modernitat.

Jo, que com a rosegaire, tinc certa aparença de ratpenat sense ales, m’hi he sentit molt identificada.

Que vagi de gust,

 

RATATOUILLE

El final d’una temporada

Estimats companys de la foscor,

Acaba la primera temporada de recomanacions cineculinàries. He intentat oferir-vos un panorama prou ampli de totes les estrenes que s’han produït en aquests mesos; des que Isabel Coixet va estrenar Elegy, fins la darrera estrena de Jacques Rivette. En resum, podem parlar d’una bona temporada, potser com una d’aquelles anyades de vi, en què totes les botelles surten bones.

He gaudit molt preparant-vos els menús i pensant quina cara faríeu el dia que us agradés la meva recomanació però, també aquells altres dies que hauríeu desitjat no haver obert el bloc i fer-me cas. M’he sentit una mica, com els cuiners, quan surten a la sala de restaurant a veure quina cara fan els seus clients.

Tot i que els crítics com Déu mana diuen que els gustos personals no són un criteri per a la crítica, és cert que som humans, massa humans, i, tot sovint, se’ns escapen les fílies i fòbies que, segurament, tots m’haureu endevinat.

 

Aquest estiu encara podrem gaudir d’alguna estrena digna de sortir corrents cap al cinema com ara el The Dark Knight (El Cavaller Obscur) de Cristopher Nolan, on la interpretació de Heath Ledger (Brokeback Mountain) ha esdevingut una revelació i ha confirmat una gran pèrdua dins el món del cinema

Quan ens retrobem Woody Allen estrenarà la seva barcelonina Vicky Cristina Barcelona (19 de setembre) i veurem fins quin punt, la crisi d’idees d’un dels més prolífics cuiners dels darrers anys, ha estat superada, o no.

Harry Potter y el misteri del prícep, de David Yates, és la penúltima entrega de la sèrie i, de ben segur, serà una de les altres estrenes milionàries que ens visitarà el mes de novembre.

El mestre Eastwood ens delectarà, a finals d’any, amb Changeling, una història basada en fets reals que ja va passar pel darrer Festival de Cannes, amb un actuació impecable de la, cada dia més excel·lent, Angelina Jolie.

I res més, només vull dir-vos que aquesta rosegaire fílmica es retira a la muntanya per agafar forces per a la propera temporada que arrencarà amb el 58 Donostia Zinemaldia (Festival de Donostia) del qual ja es comença a saber moltes coses.

Us desitja moltes suggeridores i fresques ombres,

RATATOUILLE

 

GASTRONOMIA I CINEMA

Estimats,

A partir del dia 4 d’agost, al Centre Cultural i Social de La Caixa a Tarragona, podreu abandonar el vostre avorrit menú a base de moresc per degustar tota mena d’especialitats internacionals, gràcies al Cicle Cinema i Gastronomia.

Tots els dilluns a les 19,30 podreu fer una mena de berenar-sopar internacional que farà les vostres delícies i apaivagarà les canícules de l’agost, amb l’aire condicionat de la sala de projecció.

El meu modest bloc se sent molt acompanyat en aquesta iniciativa de combinar bones menges amb cinema.

Un toque de canela
04/08/2008

Deliciosa Martha
11/08/2008

El pollo, el pez y el cangrejo real
25/08/2008

American Cuisine
01/09/2008

El festín de Babette
08/09/2008

BON APPETIT MONS CHÉRIS!

RATATOUILLE

US PRESENTO UN RATOLINET

Crispetaires soferts i pacients,

Us presento un ratolinet entremaliat que no té por als ratolins de l’ordinador i es passa el dia clicant i viatjant per la xarxa.

Com que és un bon ratolinet, fa el que li veu fer a la seva mare i ha creat el seu propi bloc sobre llibres, experiències, jocs i tot allò que  estimula el seu desig de conèixer.

El bloc s’anomena VIATGES A CAVALL D’UN LLIBRE. De moment, els altres ratolinets que coneix, no li fan massa cas i és per això que us el presento i també us convido a participar en el seu bloc.

Estic convençuda que us agradarà! Per tal que pugueu visitar-lo sovint i fer-li molts comentaris, afegeixo el seu lloc als meus preferits.

RATATOUILLE