L’AUTÈNTIC DECORAT DE BARCELONA

Estimats devoradors de moresc,

Divendres passat, mentre degustava, totalment en solitari, la darrera pel·lícula de Ventura Pons, Forasters, vaig tenir una d’aquelles intuïcions que només es poden tenir dins d’una sala fosca.

Ja fa molts anys, en un curs dirigit per Jordi Balló i adreçat a tota una colla de professors maníacs de cinema, ens plantejàvem quina era l’autèntica cara cinematogràfica de Barcelona. Teníem clar que una pel·lícula de París havia de presentar un bateau mouche pel Sena o un tràveling vertical de la Torre Eiffel i l’Empire Satate o la mateixa Estàtua de la Llibertat representarien New York. Totes eren imatges molt tòpiques però no podíem negar que conformaven el nostre imaginari de dues de les grans megalòpolis del món. Però què passava amb la nostra estimada Barcelona, quina imatge podia quedar definitivament enregistrada en l’imaginari cinèfil que creés un vincle immediat amb la nostra ciutat.

El darrer intent de crear aquest imaginari es troba en Vicky Cristina Barcelona de Woody Allen però malgrat els diners, el rebombori i tot el que vulgueu no ha passat de ser un dossier de postals turístiques. En fi, no res que deixi una petjada visual en les nostres ments.

Però hi ha altres retrats de la nostra ciutat i de sobte, vaig connectar l’edifici de Ventura Pons a Forasters amb l’edifici de Paco Plaza i Jaume Balagueró a REC i també amb els anteriors edificis apareguts a Carícies o Barcelona un mapa del mateix Ventura Pons. Vaig veure la llum: l’imaginari visual de la nostra ciutat està en els interiors obscurs dels seus edificis, en el seus pisos centenaris de l’Eixample, El Raval del Barri de Ribera. L’autèntic retrat són aquests espais amplis de sostres alts, amb balcons als quals no se surt mai, que miren al carrer però que hi viuen d’esquena perquè la intensitat del que passa dins dels habitatges no permet mirar enfora.

I ara, no em digueu que no teniu una imatge clara del què és un pis de l’Eixample barceloní. Potser no es tractava tant de crear imatges mítiques artificials anant a la recerca dels darrers edificis dels arquitectes més cotitzats i només calia endinsar-nos en el nostre imaginari i posar-lo en pantalla.

Ratatouille

SETMANA DEL 28 DE NOVEMBRE AL 4 DE DESEMBRE

Benvolguts habitants de cel crispetaire,

És ben cert que aquestes darreres setmanes no podem donar crèdit al que les nostres pupil·les veuen. Estem ben instal·lats en una mena de cel cinèfil on totes ens ponen i qualsevol sala fosca és un paradís. La tardor és la millor estació de l’any per al rosegador d’ombres.

Aquesta setmana us proposo un plat casolà, dos d’europeus i un recordatori de graellada texana si encara no heu vist Appaloosa de Ed Harris.

Primer començarem amb una bona escudella catalana de les que tan bé sap cuinar en Ventura Pons. Forasters – “de fora vindran i de casa et treuran”- és una altra adaptació teatral d’una obra de Sergi Belbel -que si no és qui més teatre escriu a Catalunya sí el que més estrena-. He dit escudella i no m’equivoco perquè el plat del nostre Woody Allen particular és una història coral amb tota mena de personatges-ingredients que quan s’ha acabat necessita de unes bones sals per digerir-la. Parla d’immigració -de la d’abans i de la d’ara- i de com aquest país està fet de moltes capes d’al·luvions humans.

El segon plat és cuina típica francesa, una mena de fondue emocional. No és una estrena d’aquesta setmana però el nostre Xef de les Gavarres no ha volgut deixar passar l’ocasió de dir-nos Il y a longtemps que je t’aime. Philippe Claudel, deixa els guions per passar a dirigir Kristin Scott Thomas i Elsa Zylberstein, que estan perfectes. Una història de dones, de crims, culpes i redempcions però, sobretot de dones que prenen decisions i accepten el seu desti. Imprescindible.

Die Welle (La ola) , de Dennis Gansel és una pel·lícula que segueix la línia dEl experimento com a tema i l’escola cinematogràfica de La vida de los otros. És doncs un plat que tot i ser alemany pot tenir un consum generalitzat i pot agradar força. Es basa en un plantejament molt interessant que, més o menys, ve a dir això: És possible, en el món actual, reproduir les condicions de l’Alemanya nazi i, per tant, que pugui emergir un nou règim totalitari? Així comença un experiment que com la majoria d’experiments sociològics acaba descontrolat.

I perquè no us pugueu queixar, encara us ho posaré més difícil a l’hora de triar amb les postres que serveixen a l’Antiga Audiència. Divendres a les 20.30 Regreso a Normadia, un documental de Nicolas Philibert (Ser i tener) sobre els crims de Pierre Rivere que amb 20 anys va degollar tota la seva família. El 1975 es va rodar una pel·lícula de ficció sobre els fets i 30 anys després Philibert que llavors era ajudant de direcció torna al lloc dels fets per rodar un documental.diumenge. Diumenge quedareu endolcits per tota la setmana si aneu a degustar Caramel (barreja de llimona sucre i aigua que s’utilitza per a la depilació- de Nadine Labaki una directora libanesa que parla de dones en un país en un dels països suposadament més oberts de l’Orient Pròxim. En fi, una delícia.

És una proposta tant variada que, si aconseguiu menjar-vos-ho tot us dono un premi.

Bon appétit cheris,

RATATOUILLE

QUI TEM JAMES BOND?

Estimats,

Digueu-me rata pesada, si us ve de gust, però després de veure el darrer James Bond en una pantalla gegant, no em puc treure les imatges de sobre. Em persegueixen: em llenço per finestres, trenco tot el que trobo a Siena, viatjo a Bolívia i m’instal·lo als millors hotels. Estic ben atrapada per la ficció i no me’n puc sortir, tot i que el meu estimat 007 és més real que mai perquè ha canviat d’enemics: ja ha passat l’època de la Guerra Freda, de la Guerra del Petroli i, de sobte l’enemic és dins, -el gran argument de ficció de la postmodernitat-. Però, què o qui ens cal témer? El gran James ens ho descobreix i ens mostra com l’enemic interior són les multinacionals que juguen amb la vida del nostre planeta espoliant fins eixugar-ho tot: l’aigua i l’energia (ja sigui gas o petroli). L’economia global és una mena de metàstasi que s’ha estès a tots nivells i arriba a la més alta política que s’adapta a tot el que convingui amb el fals objectiu de preservar l’economia i les relacions internacionals. Tot plegat, podria ser que aquest Bond ens fes obrir els ulls a un tema que dóna tombs a les nostres vides des de fa alguns mesos: la crisi econòmica internacional que, ben bé, també podria ser una mena de conxorxa entre la gran banca, les multinacionals i els polítics atrapats en la xarxa de relacions internacionals per tornar-nos a les condicions laborals de fa 2o anys? “Reflexione-m’hi” -que deia Lluís Marco a Dinamita-. Podeu dir-me pesada, podeu dir-me paranoica, si voleu, però no em negareu que, entre realitat i ficció, sempre sorgeixen pistes que ens poden dur a la reflexió i d’aquesta a la sospita … o no? Sort que tots els nostres enemics temen James Bond!Però mentre reflexioneu no deixeu de veure el clip d’Alicia Keys i Jack White cantant a duet Another way to die; el tema principal de la banda sonora del darrer 007 que és, sens dubte, un altre encert.Bonne nuit, mons cheris,

RATATOUILLE

SETMANA DEL 21 AL 27 DE NOVEMBRE

Benvolguts rosegadors de crispetes,

Aquesta setmana haureu de fer molt d’exercici perquè, si no és així, el vostre metabolisme cinèfil no podrà donar l’abast amb tan bona menja com tenim preparada.

Hi ha plats molt i molt clàssics amb tocs renovats com Quantum of Solace; el darrer Bond i autèntiques graellades texanes com Appaloosa que ensfaran gaudir del més autèntic western però amb una mena de retrogust, com el que tenen els bons vins, que ens portarà a fer plantejaments propis dels nostre temps sobre l’amistat i la violència.

Però anem a la darrera tramesa de 007 que comença amb una afirmació lapidària, molt lluny de la seva típica frase d’autoafirmació pròpia d’un ego expandit: “Em dic Bond, James Bond” en la que l’heroi ens anticipa tot el sentit de la pel·lícula quan els ulls de Daniel Craig miren el darrer cotxe destruït i diu: “Final de trajecte”. Aquest ja no és un home tan segur ni tan enamorat de si mateix; és un home que dubta i els seu dubte és fonamental perquè recau sobre Vesper, la dona que va estimar i no sap, si abans de morir, el va trair. Ell creu que es mou empès per la revenja però, en el fons, tot és molt més complex i l’heroi ha de fer el camí de la descoberta al mateix temps que va construint la seva nova identitat en l’era del dubte i la fugacitat. Però si ens posem més terrenals us proposo que mireu atentament el vídeo i em digueu si malgrat tot es pot aguantar tant perfecció en un cos d’home que embadalirà les fèmines més místiques que repetiran allò de “vivo sin vivir en mi…”

Planteja l’etern duel entre ranxers i civilització, bé i mal, amistat i traïció servits en safata de plata dels millor cinema de Hollywood.

Si encara no en teniu prou podeu tastar una graellada argentina titulada Leonera que ens presenta una autèntica història de presons de dones (no com El patio de mi cárcel). Ens qüestiona les relacions de tres generacions: avis-pares-fills, la duresa de ser mare i estar privada de llibertat i com es pot educar una criatura dins d’una presó.

Finalment cuina russa, servida al TCC , el divendres a les 20,30 per Alexander Sukurov i la seva inclassificable Aleksandra. És un plat carregat de vodka que ens afectarà directament l’estómac perquè la guerra de Txetxènia és vista amb els ulls d’una dona; una àvia que vol veure -potser per darrera vegada- el seu únic net que està desplaçat amb la seva unitat de l’exèrcit d’ocupació rus, que fa un viatge real i personal a un conflicte i no aconsegueix sortir de la seva perplexitat davant la irracionalitat de la guerra. I, diumenge a les 20 h, una petita perla servida en un gran plat. Hacia rutas salvajes dirigida per Sean Penn, explica la història real d’un home que ho deixa tot per viure en la natura sense dependències, sense lligams, com els primer colons que es perdien en solitari per les Rocoses però en aquest cas en les terres d’Alaska. Una pel·lícula profunda amb uns paisatges incomparables rodats amb un estil molt personal.

En fi, bon profit i salveu-vos de morir de gust,

RATATOUILLE

LES FORMES DE L’AMOR

 

Aquest cap de setmana he vist molt bon cinema, he gaudit d’un menú que recordaré molt i molt temps: Rèquiem por Billy el Niño (documental al TCC), Gomorra i The Fall. El sueño de Alexandria (Gavarres) però com sempre que rememoro els sabors que he gaudit em sembla que les pel·lícules es posen a dialogar entre elles i, de sobte, apareix la fusió dels diferents gustos i un descobriment: he assaborit dues formes de fer i veure el cinema però, al cap i a la fi, dues formes d’estimar-lo profundament.

 

Matteo Garrone és un home valent que segueix els passos de Roberto Saviano i es juga la pell posant en imatges el text d’un home amenaçat de mort per la Camorra. És una pel·lícula cremada, crua, esquinçada i real com la realitat mateixa. Tan documentada i plena de detalls com trencadora en els seus plantejaments argumentals perquè, de fet, no té argument si pensem en un esquema clàssic: plantejament-nus-desenllaç. Garrone presenta imatges de fets contundents que gairebé no acaben sent històries per elles mateixes perquè necessiten la voluntat de l’espectador per acabar construint-se com un tot. És un cinema que crida l’espectador i demana la seva màxima implicació.

 

D’altra banda a The Fall Tarsem Singh , des d’una visió màgica, fa el mateix perquè també requereix d’un espectador còmplice que ha de participar en la construcció d’una història igual que ho fan la nena Alexandria i l’actor Roy Walker (el seu company d’hospital). És un viatge a través de la imaginació on res no és real perquè tot és inventat i la imaginació por rondar el deliri, però és també on es parla de l’art de contar, de l’art i el gust pel relat, dels somnis i, en resum, de la màquina més potent de somniar que ha creat l’home: el nostre estimat i a cops odiat cinema.

 

Les dues obres són la clara exemplificació del fer que els grans cuiners ens fan reflexionar mentre gaudim de la més gran de les fantasies o de la més crua de les realitats.

Feu-me cas i no us les perdeu per res del món.

La Rateta