Crònica somniant amb Arcàdia perduda

Estimats Crispetaires,

Ja torno a ser aquí, m’he acomiadat del paradís de la foscor i els somnis i torno a xafar de peus a terra esperant un altre setembre que em porti a l’Arcàdia somniada de tot rosegador d’imatges.

Quatres dies, catorze pel·lícules i més txacolí i mariscades de les estrictament necessàries però, ja se sap que els rosegadors som volubles i els pecats de la golafreria ens van portar a saltar-nos alguna sessió.

L’edició del 2008 ha estat molt seriosa perquè les pel·lícules portaven el segell de cinema transcendent i reflexiu, deixant de banda una divertida sortida de to a la francesa com Louise-Michel dels irreverents gignolistes Benoït Delépine i Gustave Karven sobre com afrontar la deslocalització de l’empresa que manté matant el director. La resta va ser un menú típic d’un certamen d’aquest nivell: un plat iranià com A sound of sparrows amb gent molt pobra però molt bona, gent que viu al camp i es corromp quan es posa en contacte amb la ciutat (cada any cal donar algun premi a un pel·li d’aquest perfil), un bon sushi cuinat per l’insuperable Hirokazu Kore-Eda a Still walking, on uns japonesos amb pensament i costums molt occidentals intenten afrontar el terrible problema quotidià de relacionar-se amb la família -qui no s’hi senti identificat és que no és d’aquest món-, Tiro en la cabeza, un plat conceptual servit per Jaime Rosales, dur per la forma i dur per la temàtica però que no ens va decebre perquè venia de la ma d’un director que sempre diu que posa idees sobre la pantalla i que cada idea requereix una forma diferent de posada en escena. En aquest cas es tracta d’una pel·lícula no parlada -però no muda-, que converteix el director en una mena de naturalista que fa un documental per al National Geographic seguint un espècimen terrorista: demolidora i massa arriscada per tenir premi. Una baclava turca anomenada Pandora’s box, un pèl agredolça -en el millor sentit de la paraula- que segueix la problemàtica que genera en un família el fet que la mare pateixi alzeimer i ningú es pugui fer càrrec; un mena de Balada del Narayama sense arribar als nivell de dramatisme del mestre Shohei Imamura. I, per les postres, galetes daneses però no de les barates que es compren a Andorra en caixa rodona de metall, no, autèntiques galetasses daneses que ens van petar en totes les galtes. Director i actors coneguts del festival que van posar en solfa un argument molt nietzstià: un home que vol prendre les regnes de la seva vida, decideix formar part d’un experiment dels laboratoris on treballa el seu cunyat i comença a prendre unes pastilles que suposadament són per a la depressió. A poc a poc, s’adona que la seva voluntat creix i que pot imposar-la per damunt dels altres, els seus desitjos es realitzen si ell vol i juga amb la seva voluntat de poder fins extrems insospitats… Només us diré que tant de bo, Fear me not es pugui veure algun dia a les pantalles de Tarragona perquè és “bocatto di cardinale” per a qualsevol pobre rosegador de crispetes.

Em van quedar per veure propostes com Dream de Kim Ki-Duk o Camino Javier Fesser i vaig fer tot el possible per perdre’m El patio de mi cárcel però, ja se sap, les ratetes no tenim grans rendes i la vida a Donostia és cara…

Vaig començar aquest article abans que es fes públic el palmarès d’aquesta 56 edició i he de dir-vos que, exceptuant Jaime Rosales que ha rebut el premi de la crítica, perquè d’altra manera, semblaria que la crítica comença a patir certa miopia, la resta de premis són força discutibles.

El premi al millor director per a Michael Winterbottom, hauria estat molt més encertat en qualsevol de les anteriors edicions en què va presentar pel·lícula a concurs –Tristan Shandy per exemple- que no pas per Genova. Una cinta avorrida que no arriba a complir objectius, si és que en tenia i tampoc arriba a aprofundir en el tema de com afrontar la pèrdua d’una mare i esposa des de la perspectiva de les filles o del marit i on el sempre insípid Colin Firth segueix sent incapaç de fer altra cosa que representar-se a si mateix i vagar pel set de rodatge (amb tots els respectes a les seves fans).

El premi a la millor actriu a Tsilla Chelton de vuitanta i molts anys és un encert total. Si no hagués vist l’actriu tombant pels carrers de Donostia, hauria pensat que patia alzeimer de veritat després de la seva increïble interpretació i en aquest sentit, he de dir que és molt millor la protagonista que la pel·lícula tot i que Pandora’s box no és una mala pel.lícula i que està plena de bones intencions, penso que hi havia propostes més arriscades.

I per acabar una comiat a Paul Newman amb qui mai deixarem de somniar…. Bona nit

RATATOUILLE

4 thoughts on “Crònica somniant amb Arcàdia perduda

  1. Laura V.

    Bentornada rateta
    Ja et trobavem a faltar. Se m’acumula la feina amb tot el que ens expliques. No puc veure tot el que m’agradaria. Encara no he vist ni EL Che!!!! A veure quan es poden veure algunes d’aquestes propostes del Festival a BCN!!
    Com tenim la cartellera per Tarragona el cap de setmana, podriem fer un cine el dissabte, que et sembla ???
    Ahir vaig anar a veure Vicky, Cristina… en VOS, va molt bé perque s’enten quasibé tot, hi ha alguna reflexió interessant encara que li falta una mica de constistència no et sembla ??
    Bé, ja parlarem … petons
    Laura V.

  2. Ratatouile

    A la pel·li del Woody li falten moltes coses però, tot al seu temps, ja faré una deconstrucció i t’ho explico. Ara mateix tenim Sitges i es mereix més comentaris que Allen.
    El TCC estrena el 12 d’octubre Aliento de Kim Ki-Duk. T’hi espero.

    Encara que no donis crèdit al que et diré, Tropic Thunder resulta ser un producte molt interessant i molt desmadrat i molts cops també convé el desmadre.

    El tema dissabte en parlem en privat…

    ESTHER

  3. tornalatocarSam

    Ratatouile, immediatament que m’has passat l’adreça…enganxada. M’he recreat en aquests ulls blaus, segurament els únics ulls blaus que m’han seduït. He tornat a la nostàlgia de l’escena primitiva amb el Newman. No tens mai prou, rateta, em sembla que jo tampoc .Quan deixis els “sobres” infectes gaudirem d’un bon Rioja, o Somontano, o Montsant… i de la conversa.
    Salut i dignitat

  4. Ratatouile

    Estimada Tornalatocar,

    I tant, que si quan tu vulguis la tornarem a tocar ja sigui amb el Sam o no però segur que serà en companyia d’un bon “vinatxo” d’aquells que inspiren les llengües dels éssers humans sensibles i els converteixen en poetes o filòsofs.

    Xin xin per la mort dels sobres infectes i d’altres infeccions de molt mal anomenar …

    LA RATETA

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *