Psicomotricitat

Els infants a través de les seves accions corporals: com jugar, saltar, manipular objectes, etc. aconsegueixen situar-se en el món i adquireixen intuïtivament els aprenentatges necessaris per a desenvolupar-se a l’escola i en la vida. D’aquesta manera lúdica i gairebé sense assabentar-se treballen conceptes relatius a l’espai (a dalt/ a baix, davant/darrera, dreta/esquerra,…), el temps (la rapidesa, el ritme, la durada,…), destreses motrius necessàries per a l’equilibri, la vista, la relació entre altres nens, etc. amb els conseqüents efectes sobre la millor capacitació i emergència de l’escriptura, la lectura i les matemàtiques, indispensables avui en dia per a l’èxit acadèmic.

La sala, materials i funció

La sala de psicomotricitat és el lloc on es duen a terme les sessions, és recomanable que sempre sigui el mateix. Per a poder desenvolupar de forma adequada la intervenció és necessari que reuneixi una sèrie de característiques, totes elles importants:

– Lapierre recomana que hi ha d’haver espai suficient, en el que la persona pugui moure’s de manera còmoda, però que les seves dimensions siguin el bastant reduïdes com per a que la persona no es senti perduda.

– El terra ha de permetre que puguin anar descalços. Normalment s’utilitzen materials com moqueta, parquet o aglomerat.

– Quant a la decoració de la sala és important que les parets estiguin pintades d’un color clar, i que no hi hagi excés de decoració que pugui distreure l’atenció.

– Per a garantir la seguretat dels participants, els elements potencialment perillosos (llums, radiadors…) han d’estar protegits.

– La climatització de la sala ha de ser bona, per a que quan realitzin exercicis actius no tinguin calor excessiu, i quan estiguin quiets (per exemple, en la relaxació), no es quedin freds.

– Ha d’estar condicionada amb un mobiliari mínim que serien:

  • Espatlleres
  • Un mirall ampli
  • Calaixos o armari per tenir el material ordenat
  • Bancs suïssos (alguns amb ganxos per a subjectar fermament a les espatlleres i així puguin pujar per ells )
  • Una pissarra

El material utilitzat durant les sessions és molt divers:

  • Una plataforma a manera d’escala per tal que puguin pujar els nens a una alçada predeterminada
  • Matalassos de diferents mides, gruixos i formes.

El material que utilitzarem en l’espai sensoriomotor són:

  • Espatlleres
  • Matalassos
  • Blocs de goma-escuma de diverses formes i mides; recoberts de fundes rentables de diferents colors. Estimulen a realitzar exercicis de salts, pujada, equilibri, etc.
  • Tobogans
  • Plataforma de salt (ja sigui construïda o formada per una taula)
  • Pilotes, de diferent pes, textura, mida i color.
  • Cercles, de diferent mida i color.
  • Cordes, de diferent mida i color, per a realitzar exercicis de coordinació.
  • Marcatges de terra, per a delimitar les zones o recorreguts a realitzar, normalment fabricats de suro flexible. Es poden trobar multitud de marcadors: redons, triangulars, rectangulars, elements amb corba, fletxes rectes o corbes, mans, peus, etc.
  • Teles, de diferents mides, colors i textures.
  • Instruments musicals, com maraques, picarols, caixes xines, panderetes, triangles, etc., per a que aprenguin a discriminar diferents sons, a més afavoreixen l’habilitat manual i la coordinació ull-mà.
  • Joguines, adequats a l’edat de l’infant, especialment indicats en nens petits o d’escàs nivell de desenvolupament.
  • Divers material fungible, com paper, llapis, ceres, pintures de dits, pegament, etc., per a desenvolupar diferents activitats creatives.

La nostra intenció és que amb la disposició espacial d’aquest material afavorim les caigudes, els salts, els desequilibris / equilibris, les esllavissades, les carreres, …

El material se’l podria dividir en dos grans bàndols per la seva qualitat i simbologia. Tou (els acull, els envolta i els dóna plaer): blocs d’escuma, pilotes d’escuma, coixins, teles, … i dur (el nen ha de fer front al repte, al principi de realitat): espatlleres, fustes de construcció, cubs de plàstic, pals, banquetes …

(extret de viquipèdia)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *