ELS GOIGS: LA POESIA RELIGIOSA POPULAR

Els goigs són composicions de tipus religiós acompanyades d’una melodia senzilla, en les quals es fa una lloança de Jesucrist, la Verge Maria i els sants. Són d’origen medieval; tot i això, ja des de la seva creació es difongueren per escrit, circumstància que ha permès que moltes d’aquestes composicions hagin arribat fins als nostres dies. L’exemple que es presenta és un goig dedicat a la verge de Núria i va ser escrit pel poeta Joan Maragall.

GOIGS A LA VERGE DE NÚRIA

A l’hivern, quan neva i plou,
i la ciutat se remou
brillant d’insomnis i fúria,
nostres ulls enlluernats
veuran, allà en la foscúria,
la immòbil Verge de Núria
voltada de soledats.

Publicat dins de PAPERS | Etiquetat com a | Deixa un comentari

LES NADALES: GÈNERE POPULAR

Les nadales són composicions pròpies del temps de Nadal. Són cançons que descriuen episodis i imatges relacionats amb el naixement de Jesús (l’anunciació dels àngels, el naixement, l’adoració dels pastors, l’arribada dels Reis d’Orient..) i aspectes característics de la celebració d’aquestes festes (l’alegria, l’hivern, els menjars típics d’aquestes dates…) Les nadales han estat un gènere popular que ha tingut una gran difusió i que s’ha mantingut vigent i viu fins als nostres dies. El següent fragment pertany a “El rabadà” i n’és un exemple:

-A Betlem me’n vull anar.
Vols venir, tu, rabadà?
Vols venir,tu, rabadà?
-Vull esmorzar.
-A Betlem esmorzarem
i a Jesús adorarem.
-Massa hi ha neu.
-Sabràs com aquesta nit
ha nat Jesús infinit.
-Qui t’ho ha dit?
-Un àngel que va volant,
pel món ho va publicant.
-No serà tant!

Publicat dins de PAPERS | Etiquetat com a | Deixa un comentari

POESIA POPULAR: LES CANÇONS DE BANDOLERS.

DON JOAN DE SERRALLONGA:

Joan Sala i Viladrau     era el nom que jo tenia,
per altre nom Serrallonga,     casat amb una pubilla.
Teníem dos heretat      que molt bé nos hi vivíem,
de continu dos fadris     a la taula nos servien.
Vaig tenir quatre raons     amb un fadrí de la vila,
de raons i més raons      jo li vaig llevar la vida.
Un dia em passà pel cap     de fer-me cap de quadrilla,
és veritat que trobí     cinquanta hòmens en un dia;
ja fórem cinquanta-dos     jo i un mosso que tenia.
No teníem cap diner,     jo i les camarades mies,
sabíem que en un hostal     de diners prou n’hi havia:
d’allà ens en vàrem portar,     passa de cinc-centes lliures.
Jo me’n só determinat      de tornar-hi sol un dia.
Ja en veig venir l’hostalera     que cap a mi se’n venia.
De tan lluny com la’n vaig veure     jo saludar-la volia.
“Diuen que ara per ací      no hi ha gent de mala vida,
per a mi bé n’hi ha hagut,      m’han robat tot quant tenia;
los traïdors d’en Serrallonga,     llamp que li llevi la vida!”
“Jo penso entre mi mateix: “lo mal que tu em vols te vinga”,
posa al llibre els perduts     totes les cinc-centes lliures

Les cançons de bandolers són poemes narratius que es fan ressò d’un episodi històric concret: el desenvolupament del bandolerisme a Catalunya al llarg dels segles XVI i XVII. Aquestes cançons explicaven i mitificaven les aventures i els robatoris de coneguts bandolers de l’època, que, generalment, eren vistos amb simpatia i admiració.La cançó següent n’és un exemple, inspirada en aquest cas en la figura de Joan de Serrallonga, que juntament amb Perot Rocaguinarda, fou un dels bandolers amb més repercussió literària.

serrallonga

Publicat dins de PAPERS | Etiquetat com a | Deixa un comentari

IMMANUEL KANT: LA FILOSOFIA DE LA IL.LUSTRACIÓ

La Il.lustració seria aquell moviment cultural del segle XVIII que entronitza la Raó com a factor fonamental del pensament teòric i pràctic. L’època de les “llums” i de “l’Enciclopedisme” comportà un desenvolupament en el camp de les idees, però també un avenç important en el terreny de la indústria, de la tècnica, de la ciència…Emmanuel Kant, filòsof alemany, deixà escrit l’any 1784:

” La Il.lustració és l’alliberament de l’home de la seva culpable incapacitat. La incapacitat significa la impossibilitat de servir-se de la pròpia intel.ligència sense la guia d’un altre. Aquesta incapacitat és culpable perquè la seva causa no resideix en la manca de intel.ligència sinó de decisió i valor per a servir-se’n per un mateix sense la tutela d’un altre. “Sapere aude” (atreveix-te a pensar).
Tingues valor de servir-te de la teva pròpia raó: heus aquí el lema de la Il.lustració!

emmanuel-kant

Publicat dins de PAPERS | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

JOAN RAMIS: EL NEOCLASSICISME EN LA LITERATURA CATALANA

Joan RamisEl Neoclassicisme neix a França a la tercera part del segle XVII. Recull la síntesi entre el pensament racionalista burgès de l’època i la defensa de l’absolutisme polític. Comporta un retorn a les normes clàssiques que proclamen el rigor formal i, també, la reincorporació en les obres de personatges capaços de gestos heroics. La literatura vol tornar a tenir una funció alliçonadora, exemplar. I per a això cal comptar amb unes gèneres literaris determinats. Si en el terreny de la poesia s’expressa mitjançant la faula didàctica i la sàtira, en el teatre ho fa a través de la comèdia de caràcters i la tragèdia.

En el cas de la literatura catalana, cal destacar la figura de Joan Ramis, nascut a Maó el 1746. Dramaturg, poeta i erudit, és autor de la primera i la més important mostra del neoclassicisme, la tragèdia Lucrècia, escrita en versos alexandrins apariats.

Publicat dins de PAPERS | Etiquetat com a | Deixa un comentari

JOHANN PACHELBEL: CANON EN RE MAJOR

Johann Pachelbel fou un destacat compositor alemany del període barroc. Entre les seves composicions, cal destacar la conegudíssima peça “Canon en re major”.

Publicat dins de PAPERS DISPERSOS | Etiquetat com a | Deixa un comentari

FRANCESC FONTANELLA: “LO DESENGANY”

El Barroc(finals del segle XVI i i tot el XVII) fou un moviment que es caracteritzà per una oposició al moviment anterior, el Renaixement. Els models d’aquest havien entrat en crisi i ja no eren válids per a la societat del moment. Aquesta oposició va donar lloc a un pessimisme i un desengany que van substituir la confiança en l’individu i la joia de viure pròpies del Renaixement.
Els temes de les composicions poètiques estaven lligats a aquesta concepció del món: la fugacitat de la vida, el pas del temps que destrueix la bellesa, van ser dos dels temes més destacats. El poema de Fontanella és un clar exemple d’aquest pessimisme i desengany davant la vida.

DESENGANY DEL MÓN

Passen edats i vides
ab moviment subtil,
les unes nos segueixen,
a les altres seguim.
Los anys se precipiten
tan veloçment al fi,
que és començar a víurer
començar a morir.
Los termes corresponen
en cercle repetit:
lo que un sospir anima
acaba altre sospir.
Aquell alat i coixo,
que és nou sempre i antic,
la dalla té per véncer,
les ales per fugir.
Fugen volant les hores,
i en globus cristal•lins
la pols que cau desperta
a la que està dormint.
Plora la font al nàixer
lo breu de son camí,
del bressol d’esmeralda
a l’urna de safir,
quan ab agenes aigües
inunda lo jardí,
si riu no la sepulta,
se precipita al riu.
Vola vaixell superbo
ab les ales de lli
i troba lo naufragi
tan prest com lo perill.
A la dubtosa vida
ab lo crepúscol ix
la meravella bella
en son primer matí.
A la viola dèbil,
al girasol altiu,
mortalla són comuna
los tendres gessamins.
És en florida esfera
fragant emperatriç
efímera de nacre,
cometa de carmí.
Ni sa guarda espinosa
ha pogut encobrir
a la invisible Parca
de sa verdor lo fil.
Des del més noble lliri
fins al clavell més viu,
totes les flors acaben
sols de l’haver florit.
Si fuig la nit vençuda,
en va l’alba se’n riu,
pus que venja lo dia
les mengües de la nit.
No canten la victòria
los ocellets festius,
si causa son eclipse
qui la fa resplendir.
Del temps lo gran monarca,
del temps no s’eximí,
si principi de viure,
exemple de morir.
D’esta manera passen
mos dies fugitius,
que no els tinc per mos dies,
pus són los que no tinc.
Si per los que passaren
altres han de venir,
uns són de l’esperança,
los altres de l’olvit.
Mes olvit favorable
contra mals envellits
que, renovant memòries,
aumenten lo perill.
Desconec la figura
de mi mateix en mi,
tots los colors confusos,
mudats tots los perfils.
Tan lluny d’aquella imatge
del gran pintor diví,
que sols la pot conèixer
qui la pot corregir.
Anticipat cadàver,
si no sepulcre trist,
de mortes altiveses
i de cuidados vius.
Del llum resten les ombres,
del foc la cendra vil,
del cos lo tronc inútil
i del cor lo patir.
Mes, pus la vida tota
és un punt infeliç,
pensem en altra vida
que és nostra fi sens fi.

Publicat dins de PAPERS | Etiquetat com a | Deixa un comentari

PERE SERAFÍ: POETA REPRESENTATIU DEL RENAIXEMENT.

pere-serafiLa poesia del Renaixement va seguir tres línies bàsiques: una línia medievalitzant, molt influïda per la poesia d’Ausiàs March; una línia de clara influència italiana, que va intentar adaptar els models propis de la poesia en llengua catalana a les noves formes introduïdes pel corrent renaixentista; i una darrera , de carácter popular, que imitava la poesia popular. La cançó que de Pere Serafí que es presenta pertany clarament a aquesta actitud popular.

 

 
 

(CANÇÓ)

Si em lleví de bon matí
i aní-me’n tota soleta
i entrí-me’n dins mon jardí
de matinet.
L’aire dolcet, la fa rira riret
per collir la violeta.
Ai, llasseta que faré
ni què diré?
Valga’m Déu que estic dolenta,
l’Amor és que m’aturmenta.

A mon dolç amat trobí
adormit sobre l’herbeta,
despertà’s dient així:
de matinet
l’aire dolcet, la fa rira riret,
si vull esser sa amieta.
Ai llasseta què faré
ni què diré?
Valga’m Déu que estic dolenta,
l’Amor és que m’aturmenta.

Jo li’n responguí que sí;
mas que no fos sentideta;
ai que tant pler mai prenguí
de matinet.
L’aire dolcet, la fa rira riret,
que restí consoladeta.
Ai Llasseta, què faré
ni què diré?
Valga’m Déu que estic dolenta,
l’Amor és que m’aturmenta.

Publicat dins de PAPERS | Etiquetat com a | Deixa un comentari

LA POESIA SATÍRICA I BURLESCA DE FRANCESC VICENT GARCIA.

A una monja gravada de verola

Bon viatge us dó Déu, mossa corcada,
bresca sens mel, trepada celosia,
formatge ullat, cruel fisonomia,
ab més puntes i grops que té l’arada.

D’alguna fossa us han desenterrada
per no sofrir los morts tal companyia,
quan eixa mala cara se us podria
i estava ja de cucs mig rosegada.

Però, si sou de vermes escapada,
perquè siau menjar de les cucales,
que de mal en pitjor la sort vos porta,

mantinga-us Déu la negra burullada,
i adéu-siau, que em par que em naixen ales
i em torno corb després que pic carn morta.

 

Francesc Vicent Garcia fou un poeta destacat del Barroc.Fou continuador d’un corrent literari català a imitació de la poesia castellana i presentà dues actituds literàries ben diferenciades: una d’elegant i retòrica, i una altra de satírica, burlesca i escatològica. El gust per la ironia i l’humor permeté la creació d’aquestes composicions i donà lloc al vallfogonisme, corrent que augmentà la fama del poeta. El sonet que es presenta és una exemple clar d’aquesta segona actitud.Es titula ” A una monja gravada de verola”.

Publicat dins de PAPERS | Etiquetat com a | Deixa un comentari

CRISTÒFOR DESPUIG: “LOS COL.LOQUIS DE LA INSIGNE CIUTAT DE TORTOSA”

Los col.loquis de la insigne ciutat de TortosaLa producció literària a Catalunya el segle XVI va estar marcada per una sèrie d’esdeveniments molt peculiars. D’una banda, la situació política als Països Catalanas va influir en l’ús de la llengua. El català ja no era la llengua de la cort i l’aristocràcia, i alguns autors es castellanitzen. D’altra banda, la literatura en llengua castellana oferirà un model brillant i modern, que incitarà a la imitació i a la substitució lingüística.
Amb la seva obra “Los col.loquis de la insigne ciutat de Tortosa”, escrita l’any 1557, Cristòfor Despuig es va fer ressò de la situació política de Catalunya i va apostar per l’ús del català seguint el model humanista de defensa de les llengües nacionals. Aquí es pot veure la portada d’aquesta obra.

Publicat dins de PAPERS | Etiquetat com a | Deixa un comentari