MARTHA ROSLER: LA CRÍTICA SOCIAL EN L’ART

The bowery, de Martha Rosler

Martha Rosler (Nova York ,1945) és una artista heterodoxa que s’ha interessant especialment en la reorientació de la fotografia i en la crítica social en l’art. Sempre ha expressat crítica a través de les seves obres en qüestions polítiques, històriques, feministes i urbanes.
En la seva obra s’hi pot apreciar una crítica a la fotografia documental clàssica, caracteritzada aquesta per fer una crida exagerada al sentimentalisme , i a l’excessiva contemplació estètica. Aquests dos factors,segons l’artista, anul.laven en l’espectador les possibilitats d’una reflexió crítica sobre la realitat.
Un exemple de l’obra de Rosler és “The Bowery”, on evita l’estetització de la imatge urbana i l’explotació del subjecte que volia retratar, el rodamón, apartat conscientment de l’objectiu de la càmera.
(font de la informació: presentació feta pel professor Jesús López Díaz sobre l’obra de Martha Rosler)

Publicat dins de ART ACTUAL | Etiquetat com a | Deixa un comentari

LA INSTAL.LACIÓ: LA CONQUESTA DE L’ESPAI CIRCUMDANT

L’aparició de les anomenades “instal.lacions” en l’art actual està íntimament relacionada amb la crisi de l’objecte artístic tradicional que es va fer plenament visible a la dècada dels seixanta. Aquest crisi portaria a nous plantejaments artístics que reflectirien la invalidesa de la tradicional compartimentació de l’art en pintura, escultura i arquitectura. Doncs bé, un d’aquests plantejaments donaria lloc a les instal.lacions.
La característica fonamental d’aquesta nova possibilitat expressiva radicaria en la conquesta de l’espai circumdant, per al qual es dissenya l’obra. Esdevindrà un lloc de confluències, un espai que possibilitarà i necessitarà de la presència de l’espectador per adquirir un sentit complet.
Per uns, seria una nova categoria artística, com ho van ser en el passat la pintura o l’escultura; per d’altres, seria com una evolució del muntatge expositiu o bé una derivació de l’escenografia teatral. També ha estat considerada com un híbrid entre arquitectura, pintura i escultura.
Un exemple d’instal.lació seria l’obra de Chris Burden anomenada Samson

(Font de la informació: “Últimas tendencias del arte”, Yayo Aznar i Joaquín Martínez. Ed. Ramon Areces.)

Publicat dins de ART ACTUAL | Deixa un comentari

LA “INTERVENCIÓ” DE L’ESPECTADOR EN L’ART ACTUAL

En un article anterior parlàvem sobre els canvis operats en la mirada dels objectes d’art en l’actualitat. Si en Kosuth calia saber “llegir” i relacionar textualitat amb visualitat, en l’obra de molts artistes contemporaris cal saber “intervenir”. No són obres que portin una proposta de contemplació on alguna cosa immediata i tancada es doni en la seva totalitat, sinó que caldrà intervenir per saber. Un exemple el trobaríem en l’obra de l’artista colombià Oscar Muñoz que porta per nom “Alè”. Caldrà la intervenció de l’espectador -en aquest cas aquest ha de llançar el seu alè i llavors apareix la cara d’un desaparegut polític- perquè l’obra prengui sentit.
(Font de la informació: Formas de mirar en el arte actual. Aurora Fernández. Ed. Edilupa.

Publicat dins de ART ACTUAL | Etiquetat com a | Deixa un comentari

JOSEPH KOSUTH: UNA REFLEXIÓ SOBRE L’OBJECTE D’ART.

L’art actual exigeix de l’espectador molt més que la simple contemplació. D’ençà de l’art conceptual, és a dir, l’art que donà més importància a la idea de l’obra més que no pas a la seva realització plàstica, podríem dir que “mirar” ha esdevingut també “llegir”. L’espectador ha de saber llegir allò que té al davant. Un exemple clar d’això seria l’obra de l’artista conceptual Joseph Kosuth, realitzada el 1965 que es diu “Una i tres cadires”. S’hi presenta un objecte quotidià- en aquest cas una cadira- en tres nivells difererents de percepció: l’objecte real, la seva fotografia i la definició d’aquest objecte en el diccionari. En situar en un pla sense jerarquies les tres versions de l’objecte, Kosuth fa reflexionar l’espectador sobre els objectes d’art i la seva representació (crisi de la representació i joc intertextual amb Magritte, un dels primers artistes a mostrar aquests jocs entre visualitat i textualitat, com per exemple a “Això no és una pipa”).
(Font de la informació: “Últimas tendencias del arte”, Yayo Aznar i Joaquín Martínez. Ed. Ramon Areces.)

Publicat dins de ART ACTUAL | Deixa un comentari

MODEL FITXA DE LECTURA

Navegant per internet he trobat un model de fitxa de lectura que m’ha semblat molt interessant sobretot per als alumnes de l’ESO. Aquí us el deixo.
ÀREA DE LLENGUA CATALANA

Navegant per internet he trobat un model de fitxa de lectura que m’ha semblat molt interessant sobretot per als alumnes de l’ESO. Aquí us el deixo.
ÀREA DE LLENGUA CATALANA

ÀREA DE LLENGUA CATALANA

Alumne: __________________________________

Curs:_______________  Data: ________________

FITXA DE LECTURA

 


1. DADES SOBRE EL LLIBRE

a) Títol ______________________________________________

b) Autor _____________________________________________

c) Editorial  __________________________________________

d) Nombre de pàgines  ________________________________

2. GÈNERE (Escriu un X on correspongui)

a) Novel.la                   Relat                Poesia              Teatre              Film

b) D’aventures            Sentimental                            Policíaca

Viatges                    Ciència-ficció                           Biografia

Humor                     Història                                               Fantàstica

3. TEMA PRINCIPAL

4. ANÀLISI DEL CONTEXT DE LA HISTÒRIA

a) Època en què es desenvolupa la història

b) Lloc on es desenvolupa la història (país, ciutat, barri, etc.)

5. ARGUMENT (Resum breu dividit en 3 parts: plantejament (on, quan, qui), nus(què) i desenllaç (situació final)

6. ANÀLISI DELS PERSONATGES

a) Principals

Nom Descripció física Descripció psicològica
 

 

 

 

   
 

 

 

 

   
 

 

 

 

   

b) Secundaris

Nom

Trets físics/psicològics més importants

 

 

 
 

 

 
 

 

 

7. LÈXIC (5 paraules noves que has après)

8. OPINIÓ PERSONAL

Explica què t’ha agradat i què no t’ha agradat del llibre (algun personatge, moment que hagis trobat especialment impactant, divertit, desagradable, avorrit, etc.)

Publicat dins de LLENGUA | 1 comentari

RODIN: L’APROFUNDIMENT DE L’ÀNIMA HUMANA

Un dels escultors més destacats de l’art modern ha estat August Rodin. Va tractar d’expressar la dimensió patètica de l’existència, la contínua tensió produïda per la transformació de les vides humanes. Com diu el professor Calvo Serraller, la figura humana, segons la tracta Rodin, s’expressa i es dignifica a través de les forces bàsiques del dolor i del plaer. Per aquest escultor, un simple tros d’un cos humà té prou expressivitat com per merèixer un tractament aïllat, i per tant pot originar una escultura independent.
Una mostra del seu art és “Els burgesos de Calois”

Calvo Serraller, Francisco. El arte contemporàneo

Publicat dins de ARQUITECTURA I ESCULTURA | Etiquetat com a | Deixa un comentari

SOBRE EL DESCRÈDIT DE L’ESCULTURA

Calvo Serraller dedica un capítol interessantíssim de la seva obra “El arte contemporáneo” a parlar de les diverses causes que van portar al descrèdit de l’escultura tan bon punt s’inicià l’art de la nostra època- el contemporari. Per una banda, si tenim en compte que l’escultura va ser la forma artística més perfecta per a la doctrina clàssica, entendrem una mica el perquè d’aquest descrèdit. L’art contemporani neix precisament de la crisi de la doctrina clàssica i sempre hi adopta una posició en contra. Així doncs, no ens ha d’estranyar aquest acarnissament contra l’art escultòric.

Una altra de les causes podria ser la seva funció: en l’època clàssica l’escultura s’identificava amb l’estàtua, és a dir, la representació d’una figura humana, la majoria de les vegades de mida natural, situada sobre una base i dotada d’una funció simbòlica. Gairebé sempre representava un déu o un heroi al qual els habitants d’una ciutat li retien culte. Doncs bé, com es pregunta Charles Baudelaire, quina funció podien tenir aquestes escultures en una societat secularitzada com la contemporània per a la qual ja no hi ha déus o bé formen part d’un culte íntim i privat? Cap.

Publicat dins de ARQUITECTURA I ESCULTURA | Etiquetat com a | Deixa un comentari

FRANK LLOYD WRIGHT: LA INTRODUCCIÓ DE LA CASA EN LA NATURA

Frank Lloyd Wright (1867-1959) està considerat com un dels més grans arquitectes del segle XX. Exemple paradigmàtic de l’arquitectura orgànica, és a dir, aquella que treballa amb la intuïció, en oposició al model racionalista preconcebut i deductiu, s’ha convertit en un dels arquitectes més influents de l’arquitectura contemporània. El que més m’atrau és la seva manera d’integrar la casa en la natura circumdant, la qual cosa crea un ambient d’expressivitat i d’animació molt destacats. La seva “Casa de la cascada” n’és un bon exemple.
Calvo Serraller, Francisco. El arte contemporàneo.

Publicat dins de ARQUITECTURA I ESCULTURA | Etiquetat com a | Deixa un comentari

ESQUEMA DELS ELEMENTS DE LA COMUNICACIÓ

En aquest esquema hi podem veure els sis elements que intervenen en la comunicació. També podem veure com cada element està íntimament relacionat amb una de les funcions del llenguatge. Així, per exemple, la figura de l’emissor es relaciona amb la funció emotiva o expressiva del llenguatge. És l’esquema que va popularitzar un dels lingüistes més importants del segle XX, el nord-americà d’origen rus Roman Jakobson.

TEORIA DE LA COMUNICACIÓ

Publicat dins de LLENGUATGE | Etiquetat com a | Deixa un comentari

LES FUNCIONS DEL LLENGUATGE

funcions-linguistiquesAquí teniu un esquema molt clar sobre quines són les funcions del llenguatge i les principals característiques que presenten.

Publicat dins de LLENGUATGE | 1 comentari