L’aparició de les anomenades “instal.lacions” en l’art actual està íntimament relacionada amb la crisi de l’objecte artístic tradicional que es va fer plenament visible a la dècada dels seixanta. Aquest crisi portaria a nous plantejaments artístics que reflectirien la invalidesa de la tradicional compartimentació de l’art en pintura, escultura i arquitectura. Doncs bé, un d’aquests plantejaments donaria lloc a les instal.lacions.
La característica fonamental d’aquesta nova possibilitat expressiva radicaria en la conquesta de l’espai circumdant, per al qual es dissenya l’obra. Esdevindrà un lloc de confluències, un espai que possibilitarà i necessitarà de la presència de l’espectador per adquirir un sentit complet.
Per uns, seria una nova categoria artística, com ho van ser en el passat la pintura o l’escultura; per d’altres, seria com una evolució del muntatge expositiu o bé una derivació de l’escenografia teatral. També ha estat considerada com un híbrid entre arquitectura, pintura i escultura.
Un exemple d’instal.lació seria l’obra de Chris Burden anomenada Samson
(Font de la informació: “Últimas tendencias del arte”, Yayo Aznar i Joaquín Martínez. Ed. Ramon Areces.)