Finalment he aconseguit passar una partitura de music time a PDF. Aquí hi ha l’enllaç.
Greensleeves
Finalment he aconseguit passar una partitura de music time a PDF. Aquí hi ha l’enllaç.
Greensleeves
Material per al crèdit de síntesi de 3r d’ESO sobre l’aigua
Document on s’explica el perquè de les web triades
Cliqueu a l’enllaç i trobareu cançons en diferents formats:
Enllaç de la cançó LOVE OF MY LIVE de QuEEN amb el programa saberingles
http://www.saberingles.com.ar/songs/exercises/05.html
Proposaria que:
1. busquessin la lletra tan en anglès com en castellà, entrant a la pàgina www.saberingles.com
2. Fer l’exercici de completar les paraules que hi manquen
3. Anàlisi de la peça i presentació en power-point, seguint l’esquema d’anàlisi adjunt.
Per a 3r i 4t d’ESO
Fitxa per a l’anàlisi:
analisi_peca_musical_odissea
Aquí tens una graella amb la seva classificació, utilització i recursos necessaris.
Escolta aquest Vals de Chopin
La peça composta amb el programa de la filarmònica, amb el SAMPLER
Amb el programa moebio podràs experimentar amb la relació entre moviment, energia i so. Aquí en teniu un exemple.
En aquest enllaç sentiràs un minuet a l’estil de Mozart escrit de forma intuitiva.
Activitat amb l’audacity. Dues pistes, en una música a l’altre lectura d’un poema sobre la tranquilitat.
Clica l’enllaç i segueix les indicacions per a construir un didjeridú:
Cançons amb karaoke
Els pets |
Bon dia |
||
Sau |
Només ho faig per tu |
||
Bars |
Mentre dormies |
Partitura per a tres guitarres. Rumba de Carla Zapala
http://www.sibeliusmusic.com/index.php?sm=home.score&scoreID=87630
Aquestes són les pàgines a visitar per a treballar les formes:
– Per estudiar les formes i també fer-ne un recorregut històric:
http://grups.blanquerna.url.edu/m39/index.htm
– Per estudiar les formes de cançons senzilles:
http://www.xtec.cat/rtee/europa/190es/analisi.htm
Utilitzo el music time per a que els alumnes de 4t copiin la seva veu (particella) de la partitura sencera. No han de ser partitures massa llargues, en general es cansen. Però sobre tot està el tema d’acumular errors, … i si és una partitura amb força i diversos senyals de repetició és difícil que finalment la partitura quedi bé. En un dels casos recordo que era una simplificació d’un ragtime, però amb moltes repeticions, i allò va ser molt complicat. No em tornarà a passar!!
Finalment vaig tornar a lliurar la partitura original (amb totes les veus) i cadascú es va subratllà la seva veu.
En resum: Si al Music time però analitzant molt bé abans les possibles complicacions d’una partituta. Hi ha signes que com a músics no els donem importància en tenir-los molt assumits però es poden convertir en un mal de cap en treballlar-ho amb els alumnes.
Cal visionar el video de ritme i compàs perquè el trobo entretingut i util. Més que el de la ginkana del MEC, poc clar i en castellà.
En el video crec que l’exemple que fa utilitzant la manera de batre un ou per a una truita és molt clar.
Sobre EL BARROC: barroco
Una webquest molt complerta sobre el barroc. El problema però és que és llarga si vols fer-la tota. Pot durar algunes setmanes. Compositors, audicions formes, treball amb powerpoint. És un treball per fer en grup
Sobre L’EDAT MITJANA
Una webquest per estudiar i fer un mural dels instruments de l’Edat Mitjana. És una webquest ben pensada i ben explicada
Sobre MUSSORGSKY
Una webquest per treballar aquest compositor i la seva obra QUADRES D’UNA EXPOSICIÖ. Per alumnes de 1r o màxim 2n d’ESO
Una webquest amb més profunditat
ELVIS PRESLEY
He escollit aquesta webquest perquè és molt neta en quant a presentació, fàcil i senzilla. El fet d’utilitzar un fons de pantalla blanc i net, hi ajuda. A més les tasques i diferents pantalles estan molt ben definides a l’esquerra i sempre estan visibles. Podé el cos de la lletra l’augmentaria una mica.
En quan al contingut fa molta referència a detalls “extramusicals” que motiven més als alumnes (detalls de la mort, on està entarrat, la seva filla… ) que els purament musicals però que en definitiva fa que treballin. Si que diria que a la vegada aquest és, per a mi, el seu punt dèbil: no s’endinsa massa , per no dir gens, en el seu estil de música. No demana cap anàlisi musical. El més proper és el cercar la traducció de quatre de les seves cançons.
A l’apartat de recursos queda molt clar per a que serveix cadascun dels enllaços, tot i que ara ja hi ha alguns que els han inutilitzat o surt allò de “la pàgina ha sido borrada del servidor”.
Els alumnes han d’acabar lliurant un estudi i decidir sobre si és adequat tornar a reeditar les cançons d’Elvis. També se’ls demana que ho exposin a la resta de companys.
S’indica també la forma d’avaluar-los i prioritza la presnetació informàtica davant de la oral i finalment el mural.
Des del portal de l’edu365.cat, accediu a la secció dedicada a l’ESO, escolliu l’apartat de ESO i cliqueu a Activitats Curriculars
Escull a escoltar i comprendre La guitarra elèctrica
http://www.edu365.cat/eso/muds/musica/guitarra/index.htm
Fes un doble clic i ves seguint l’activitat. Un cop finalitzat respon el següent qüestionari:
Activitat inicial:
1. Fes una llista de tots els ESTILS que s’anomenen a la pàgina d’inici.
2. Explica si tu ets seguidor d’algun d’ells i si és així, perquè t’agrada i quins son els teus grups preferits.
La música country
1. De quin país és originària?
2. Amb quins dos instruments s’acostumava a acompanyar?
3. Pper quin instrument han estat desbancats?
La guitarra elèctirca
1. De quin país és originària?
2. Quines són les dues marques més importants de guitarres ele`ctriques?
3. Contesta el qüestionari que fa referència a la guitarra elèctrica
4. Busca a imatges (Per exemple de google) una guitarra elèctrica i inserta-la.
El RIFF
1. Anota la definició de RIFF i
2. Fés la pràctica que hi ha a continuació.
Fes una llista de tots els ESTILS que s’anomenen a la pàgina d’inici.
Explica si tu ets seguidor d’algun d’ells i si és així, perquè t’agrada i quins son els teus grups preferits.
Quants alumnes tens procedents de l’Àfrica? | Quants alumnes tens procedents d’Amèrica? | Quants alumnes tens procedents d’Àsia? | Quants alumnes tens procedents d’Europa? | |
5 | 6 | 15 | 1 (a França i la resta han nascut a l’Estat Espanyol) | |
18 | 6 | 4 | 5 | |
2 | 6 | 0 | 2 (dels altres, n’hi ha uns quants que són fills d’europeus però que han nascut aquí) | |
3 | 12 | 11 | 1 Alemanya | |
0 | 3 | 1 | 1 belga | |
11 | 2 | 0 | 3 (paisos de l’Est) | |
16 | 15 | 5 | 1 |
Fitxa de Treball
Ves a edu365.cat, eso, música i cerca a enllaços d’interès la següent adreça:
Flash Animations for Teaching Music
Selecciona l’animació que porta per títol http://www.patriciagray.net/Musichtmls/Flash/rondeau.html (estructura del rondeau)
Quants cops es repeteix la melodia A?
Les repeticions són intercalades o seguides.
A aquestes repeticions, a les cançons actuals les anomenem ………………….
Hi ha alguna altra melodia que es repeteixi?
Quants cops ho fa?
Als fragments intermitjos avui els anomenem ………………….
Està cantat amb instruments musicals? …………. Així doncs és música ……………………
Quantes veus ho canten?
Recorda el que era un melisma, estudiat com a característica del cant gregorià. Aquest cant és melismàtic? Per què?
En quin idioma està cantada?
En aquesta graella trobarem musiques de tot el món
|
|
|
|
Amèrica |
http://www.youtube.com/watch?v=mowrS-RDf2s&feature=related
|
Cielito lindo Mèxic |
S’hi veuen els instrumets. Les diverses guitarres |
Oceania.Nova Zelanda |
http://www.youtube.com/watch?v=bzYlKZJKp0g
|
Haka. Música maorí |
Equip de futbol amèricà de Nova Zelanda. Origen: Música maorí |
Africa |
http://www.youtube.com/watch?v=YPBLdXzBCco
|
Cançó historia Mozanbique |
Facil de cantar perquè té una frase molt repetitiva |
India |
http://www.youtube.com/watch?v=Vr6swr0_10Q&feature=channel
|
Bollybood |
Útil per ensenyar el fenomen Bollybood |
Europa |
http://www.youtube.com/watch?v=vw-3ccM2f6g&feature=related
|
Fado portugués |
Fàcil d’entendre la lletra i molt ermotiu |
Frederic Mompou
(Barcelona, 1893-1987)
Frederic Mompou va ser un compositor personalíssim, amb un llenguatge sonor propi.
Basava la seva producció en el piano, en la seva satisfacció personal més íntima i en el substrat cultural català.
Un dia, quan encara era un nen, Mompou va quedar fascinat per un escombriaire que cantava molt content mentre escombrava el carrer, i aquesta imatge, entre altres del món popular, el va acompanyar sempre.
Tot sortint de l’adolescència, l’any 1909, i quan creia que a la música tot estava dit, va assistir a un concert dedicat a Gabriel Fauré, compositor francès.
Era una música que embolcallava, una música emocional i bella, que tenia la virtut de no assemblar-se a res del que abans havia escoltat, i de manera inesperada va decidir que seria compositor, decisió que va mantenir en secret.
Se’n va anar a França i va aconseguir ser alumne de Gabriel Fauré.
Emile Vuillermoz també va ser professor seu. En aquells moments era el més reconegut crític del món musical de París. L’any 1921, després de sentir unes obres de Mompou, va escriure un llarg article sobre el compositor que va representar la consagració internacional de Mompou.
Va ser, però, sempre un home molt tímid que va defugir la publicitat i qualsevol mena de marketing.
Les seves composicions es caracteritzen per una puresa íntima i una extremada malenconia i refinament.
Va tornar a Barcelona, definitivament l’any 1941 i va ser escollit membre de la Reial Acadèmia de Sant Jordi.
Va morir a Barcelona l’any 1987.
D’entre les seves obres cal destacar:
– Cançons i danses: Núm.3 El noi de la Mare (1928)
– Dues Cantigas d’Alfons X el savi (1953)
– Impressions íntimes (1914)
– Música callada (1959-1967)
– Pastoral (1972)
– Pessebres (1917)
Ves a la següent pàgina: http://www.xtec.net/recursos/musica/crestoma/crestoma.htm
Clica a l’enllaç de la Secció IV: Cançons de diada, de gresca comunitària, enumeratives i seriades. Jocs i danses
Una vegada hi siguis, trobaràs una graella amb el títol d’algunes cançons, la pàgina del llibre en la que es troba en format paper, i un vincle en format MIDI.
Cerca
Cerca La gata i el belitre i clica al fitxer MIDI.
http://www.xtec.net/recursos/musica/crestoma/crestoma.htm
La gata i el belitre |
332 |
Escolta la melodia de la cançó.
Pots tornar-la a escoltar tantes vegades com vulguis.
Si disposes de la Crestomatia en format paper, busca la cançó. Si no, també pots cercar la lletra a Internet, posant: “La gata i el belitre”
Quan tinguis la lletra de la cançó, llegeix-la i pregunta al teu professor/a les paraules que no entenguis.
Ara el teu professor/a et cantarà la cançó. Segueix atentament la lletra.
Torna a escoltar la melodia al teu ordinador, i amb l’ajut del teu professor/a intenta cantar-la.
Recupera el fitxer MIDI amb el Music time seguint les indicacions del teu professor/a.
Quan hagis salvat la partitura, copia la lletra al mateix editor o en un processador de textos.
Afegeix, si és possible, el dibuix d’un gat i un gos. Pots fer la cerca per Internet
1. De la gata i el belitre
jo us diré lo que ha passat:
s’ha perdut alguna cosa,
no sé qui l’haurà trobat.
Si serà el gos o bé el gat,
a la nyigo, nyigo, nyigo, nyigo,
si serà el gos o bé el gat
aquell qui l’haurà trobat.
2. Ja en respon una velleta:
–Penso que haurà estat el ca;
jo, la gata, no l’he vista
ni sentida miolar.
Que si jo el puc atrapar,
a la nyigo, nyigo, nyigo,
que si jo el puc atrapar,
prou que me la pagarà!
3. Dones, bé estareu contentes,
ara que el ca se n’ha anat,
atipareu bé la gata
que estigui grassa aviat.
Li donareu pa torrat,
a la nyigo, nyigo, nyigo,
li donareu pa torrat
amb all i oli ben sucat.
4.Faci fred, o plogui o nevi,
a defora em fan anar.
Faci fred, o plogui o nevi,
a defora em fan anar.
Sense llit, sense sopar,
a la nyigo, nyigo, nyigo.
Sense llit, sense sopar,
mal ofici és el ser ca.
5. Som anat a la perera,
som estat afortunat.
Som menjat sinó una pera
i m’han ben codolejat.
Diuen que em volen matar,
a la nyigo,nyigo, nyigo.
Diuen que em volen matar:
mal ofici és el ser ca!
6. Ara ve la primavera,
que regnarà la guineu;
ara ve la primavera,
que regnarà la guineu,
i aleshores bé ho veureu,
a la nyigo,nyigo,nyigo,
i aleshores bé ho veureu
els gossos si en tenen preu.