Les PAU i la preinscripció universitària

Conferència a càrrec de: la dra. Pilar Gómez (Coordinadora de l’Oficina d’Organització de les PAU) i el dr. Jesús Prujà (Cap de l’Oficina d’Orientació per a l’accés a la universitat)

En la tarda plujosa del 16 de novembre, amb un públic poc nombrós i molt interessat, els doctors Prujà i Gómez han sintetitzat magistralment una allau d’informació exhaustiva sobre la situació de les PAU i la preinscripció universitària avui, després dels canvis viscuts els darrers tres cursos, en que s’ha implantat un model més obert, flexible i adaptat a la implantació dels estudis de grau.

La presentació dels conferenciants ha anat a càrrec del dr. Joaquim M. Puigvert, Vicerector de relaciones institucionals, societat i cultura de la UdG, que ha destacat que l’accés a la universitat és un espai de connexió entre els centres de secundària i la universitat. Ha enumerat un seguit d’accions (jove campus de recerca, itinera, …) que porta a terme la universitat i que demostren que el contacte universitat-secundària és un tema prioritari per a la UdG.

La dra. Pilar Gómez ha començat la seva intervenció esmentant l’entramat legislatiu que s’ha produït arrel de la publicació del Reial Decret 1892/2008, de 14 de novembre; que és el marc general que regeix actualment les proves d’accés.  Ha destacat  com a positiva la continuïtat en el temps de les PAU, que ja tenen gairebé quaranta anys d’existència.

El model que s’està implantant és obert i flexible i permet diverses formes d’accés, algunes de directes com l’entrada amb la nota dels cicles formatius  del grau superior. D’altres de més específiques com l’accés per majors de 40 anys i de 45 anys.

Ha explicat el funcionament de la fase específica, que permet que la puntuació pugui arribar a 14 punts i que fa referència a la nota ponderada (0,1 o 0,2) segons els estudis que es vulguin cursar. A continuació ha clarificat la diferència entre la petició de doble correcció i la reclamació, quan no s’està d’acord amb la nota. En aquests aspecte hi ha malentesos que han portat a alguns alumnes a demanar la revisió d’un examen en blanc. Finalment ha clarificat els terminis d’inscripció, insistint que cal diferenciar la prematrícula de febrer, on no cal haver decidit res definitiu i la que es fa el maig que té, evidentment, un caràcter més determinant.

La dra. Gómez ha fet un esforç per a sintetitzar els aspectes bàsics i ha subratllat que els problemes amb què es troba, no són d’informació, sinó de manca d’una orientació adequada; aspecte plenament comprensible si tenim en compte la complexitat del procés.

Després de la dra. Gómez, el dr. Jesús Prujà ha sintetitzat els aspectes essencials de la preinscripció universitària.  El sistema actual ha tingut una posada en funcionament complicada, bàsicament perquè s’inscriu en el marc general per a tot l’estat, la qual cosa dificulta de vegades l’encaix de les propostes catalanes.

La complexitat és una dificultat per a l’orientació que és manifestament millorable i que té una component essencial que és la tria d’alumne, totalment personal. La posada en funcionament del nou sistema tampoc ha estat fàcil i s’han hagut d’introduir correccions, com el que va fer que el primer curs d’aplicació els alumnes procedents de cicles formatius de grau superior juguessin amb un avantatge clar.

En quan a les ponderacions, des de l’oficina han aconseguit que es puguin fer públiques amb dos cursos d’anticipació (en aquest sentit ha avançat que és imminent la publicació de les ponderacions pel 2014, que ja han estat aprovades) i així els alumnes, des de quart d’ESO, saben a què atenir-se quan han d’estructurar el seu itinerari formatiu.

Pel que fa a la reserva de places, no només s’aplica als alumnes amb certificació de disminució de l’ICAS del 33%, sinó també a aquells alumnes que presenten una certificació del centre conforme han seguit un batxillerat adaptat. Aquests alumnes fan les PAU, però, si les superen, tenen, a la pràctica, les portes obertes de gairebé totes els estudis universitaris.

Una altra problemàtica que els ha sorgit és la de suplantació d’identitats, per això cal insistir amb els alumnes que la seva contrasenya és personal i intransferible. La gestió d’aquests casos passa per a la intervenció dels mossos d’esquadra que comproven si, efectivament, el procés s’ha fet des d’un ordinador aliè a la persona interessada.

Ha acabat la intervenció amb l’enumeració de les planes web claus on recórrer per a poder fer una bona orientació, molt necessària en el sistema i que cal fer a tots nivells.

Després d’un torn de preguntes animat i de nivell, ha tancat la conversa el sr. Albert Bayot, director dels Serveis Territorials, que ha destacat la necessitat de fer èmfasi en un batxillerat més metodològic i de cultura general, que no pas tan específic i orientat a la universitat. Ha celebrat també que el sistema sigui més flexible i un alumne d’un batxillerat pugui cursar matèries d’un altre, admetent que això té, com tot, avantatges i inconvenients, però que obliga als centres a repensar el batxillerat. Finalment ha dit també que les diferents vies d’accés plantegen a la universitat la gestió de grups de primer amb alumnat molt diferent. El repte doncs és l’adaptació del sistema a una realitat canviant, on aquest  canvi, s’ha convertit en l’element més constant.

Planes web recomanades:

A continuació posem a la vostre disposició la presentació electrònica de la intervenció dels ponents: Les_PAU_i_la_Preinscripcio_universitaria

Aquest article ha estat publicat en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *