Benvinguts a la societat augmentada

Conferència a càrrec de: Dolors Reig, psicòloga social i professora experta en xarxes socials

El dijous 15 d’abril a dos quarts de vuit del vespre la Sra Dolors Reig,  psicòloga social i professora experta en xarxes, va impartir a Tribuna de Girona la conferència “Benvinguts a la societat augmentada”.

L’acte va ser presentat pel Sr. Albert Bayot, director dels Serveis Territorials d’Ensenyament a Girona, que ens va convidar a reflexionar sobre el vertigen de la societat augmentada i les noves tecnologies, apostant per la formació i reflexió al voltant de com hauria de canviar l’enfocament de la didàctica per aprofitar el potencial de la tecnologia a l’escola.

En una conferència apassionada, Dolors Reig, va desgranar l’enorme potencial de la xarxa i les transformacions que està produint en la societat i en l’educació.
Només començar va convidar a l’optimisme, la tecnologia només fa realitat antigues utopies educatives. Som el que som capaços d’aprendre al llarg de la nostra vida.

Les persones som éssers socials per naturalesa i la clau de la xarxa rau en el fet que satisfà la sociabilitat humana. Als pobles sempre hi ha hagut el grups socials que, per afinitats, es reuneixen, opinen i contrasten. La xarxa reprodueix aquest model i el fa universal. A Internet som més llestos, individualment i col•lectivament.

Davant les opinions detractores de la xarxa va afirmar que l’addició no és a la tecnologia sinó a la sociabilitat, a la necessitat d’estar amb altres persones.

Som més socials del que ens pensem. La societat augmentada és recolza en la sociabilitat humana. Però actualment és complicat estar aïllat i el problema es centra en la dificultat de la desconnexió, tant de pares com de fills. La conferenciant va reivindicar la necessitat d’aprendre a educar la desconnexió, presentant l’avorriment com una situació que potencia la creativitat.

Més endavant va parlar d’Internet com el poder de l’organització sense organització. Dins aquest marc apareix un nou concepte clau per poder parlar en xarxa, les TEP. Si fins ara hem anat de les TIC a les TAC, el concepte de Tecnologies de l’Empoderament i la Participació  pren el protagonisme en la comunicació a la xarxa.

Som “infonivors” , entenent el concepte com a persones acostumades a consumir informació, de la mateixa manera que consumim aliments. La ponent va afirmar, que en un futur no massa llunyà, els polítics seran els community manager de la societat, de manera que no representaran els ciutadans sinó que gestionaran el que aquests volen.
Davant del potencial de les eines que tenim davant nostre, cal reivindicar el treball dels valors, educar la participació: superherois o supermalfactos? Estem davant d’eines molt potents per fer coses molt bones i molt dolentes.

L’escola ha de posar les bases per poder autoconstruir el coneixement propi. El mestre ha de ser el curador dels continguts, qui posa els pilars del  coneixement.

Una conferència intensa, en la que Dolors Reig només va oferir una mostra de tot el que podem reflexionar visitant el seu interessantíssim bloc “el caparazon”.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Creativitat, emprenedoria i felicitat

Conferència a càrrec de Xavier Verdaguer, Emprenedor i fundador d’Imagine Creativity Center i d’Innovalley, Inc

El dimarts 2 d’abril Xavier Verdaguer va protagonitzar la segona conferència del cicle ‘Educar els professionals del futur’, organitzat per Tribuna de Girona conjuntament amb el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya a Girona.

Davant d’un públic nombrós i divers Xavier Verdaguer ens va voler transmetre un missatge d’optimisme. Vam gaudir d’un trajecte en tren de Barcelona a Vic, mitjançant el qual ens va escenificar les seves reflexions entorn a la creativitat, l’emprenedoria i la felicitat.

Explica que emprendre és viure una aventura professional però també personal.  Es basa en detectar la teva passió, perquè la creativitat funciona millor quan fas el que t’agrada fer. Aleshores d’això en podràs fer negoci.

Pensa que cal sortir de l’espiral negativa que sembla que impregna la societat actual. Abandonar la línia de confort, canviar el concepte d’indignat pel d’implicat i ser ambiciós, arriscar-se i lluitar pel somni.

S’han d’aprofitar les moltes oportunitats que el nostre entorn ens ofereix. Creu en el treball col•laboratiu d’equips multidisciplinaris i en compartir les idees i els projectes. Cooperar i sumar esforços en moments com aquests aporta un enorme potencial i a més minimitza els riscos.

L’èxit i la felicitat es basen en saber apreciar el que tens i el que vas aconseguint. Evidentment emprendre suposa superar obstacles, però sense tenir por al fracàs. Explica que ell mateix ha pogut extreure els millors aprenentatges del fracàs d’algunes experiències personals que l’han ajudat a seguir el camí cap a l’èxit.

No es va estar de dir que el sistema educatiu actual al nostre país limita la creativitat dels joves. Cal seguir models pedagògics que fomentin  habilitats transversals com la comunicació i el lideratge, que es basin en la motivació i l’aprenentatge a través del fer.

El gironí Miquel Àngel Oliva, de Nova Group, va acompanyar a Xavier Verdaguer en el transcurs de la conferencia reforçant el seu discurs. Tots dos van acabar les seves intervencions compartint la idea que cal que passem de ser els espectadors a ser els actors de la nostra pròpia vida.

Gràcia Adroher Tarrés, professora de l’INS Pla de l’Estany de Banyoles.
Publicat dins de General | Deixa un comentari

Eixos d’una política educativa de país en temps de canvi

Conferència a càrrec de: l’Honorable Sra. Irene Rigau, consellera d’Ensenyament

El divendres 15 de març a les sis de la tarda la Consellera del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, Irene Rigau,  va impartir, a Tribuna de Girona la conferència inaugural del cicle “Educar els professionals del futur”.

La consellera Rigau va ser valenta i gràfica en exposar didàcticament el problema del dèficit fiscal  que imposa el Govern central i l’efecte que té en el pressupost del Departament d’Ensenyament. Les partides de l’1×1, les de 0-3, les de 3-6, el programa Proa, etc. no anaven en el paquet ordinari de pressupost. Ara han desaparegut i a més s’ha retallat el gruix del pressupost ordinari.

També va fer referència a la positiva “feinada”  que realitzen els centres i les seves direccions, a més dels tutors/es que a més de molts altres tasques, comuniquen  les absències dels alumnes als pares; amb situacions insòlites que van merèixer un comentari clar i contundent de la consellera: “Si els centres truquen a casa per informar  que la nena no ha anat a escola i la resposta dels pares és que la filla està fent cua (en hores lectives) perquè li fa molta il•lusió ser a primera fila –referint-se al concert de Justin Bieber-, és que ha fallat la societat”. Rigau va parlar de la importància de potenciar, d’una banda, uns valors que s’allunyin de la societat del consum, i de l’altra, una educació que eviti crear “ni-nis pel demà”, considera que els alumnes que no graduen l’ESO ho tenen molt malament.

La gratificació immediata del desig ha fet que alguns pares actuïn d’una manera egocèntrica i materialista, “vols un patinet, dissabte l’anem a comprar al Decathlon” va afirmar la consellera. “L’economia consumista necessita aquest tipus de mentalitat… i també ho va enllaçar  que ara quan el jovent surt, acaba comprant”.

Va donar dades concretes del perquè de l’actual crisi econòmica, afirmant que aquesta mentalitat ha portat a la societat i els governs a gastar “el que tenien i el que no tenien, esperant guanyar-ho en el futur”. Per això, Rigau va insistir en la necessitat de replantejar el sistema educatiu per valorar el que s’és i no el que es té.

Segons Rigau, també cal revisar i potenciar la formació dels docents. “Per començar, no deixaria que entrés a Magisteri cap estudiant que hagi suspès una assignatura a la selectivitat, i canviaria la nota de l’aprovat d’un 4 a un 5”, va sentenciar la titular d’Ensenyament. Si ella fos la responsable, la nota de tall per entrar a aquestes carreres seria d’un 7, recordant que a Finlàndia per estudiar per ser mestre cal entrar amb un 9. No pot ser que un mestra que és model dels infants faci faltes d’ortografia o no s’expressi correctament.

Continuant amb la formació de mestres s’hauria de millorar la formació científico-tècnica dels estudiants de Magisteri, ja que el 75% dels qui opten per fer aquesta carrera provenen d’un batxillerat d’humanitats. “Si no ho fem, el mestre es troba amb què per fer una classe de matemàtiques ha de recórrer a allò que fa anys va aprendre a l’ESO”.

Va posar com exemple d’iniciatives lloables en el camí de l’excel•lència, entre d’altres, la de l’Institut Jaume Vicens Vives, amb el programa CiMs-Cellex: un programa de beques destinat a joves amb capacitat i motivació en l’àmbit de les matemàtiques i les ciències bàsiques per cursar els dos cursos del Batxillerat Internacional.

Una conferència de contingut dens i molt didàctica, no podia ser d’altra manera tractant-se d’una consellera que continua essent una bona mestra.

Dolors Falgàs Sau, mestra i psicopedagoga. Institut Jaume Vicens Vives (Girona)
Publicat dins de General | 1 comentari

Encetem nou cicle de conferències: Educar els professionals del futur

Continuant amb el cicle de conferències del curs passat per fomentar el debat pedagògic entre el col·lectiu d’ensenyants de les comarques gironines, hem organitzat enguany el CICLE DE CONFERÈNCIES: Educar els professionals del futur amb les propostes que us presentem a continuació.

Obrirà el cicle l’Honorable Sra. Irene Rigau, consellera d’Ensenyament amb una conferència on farà el repàs dels eixos de la política educativa del país. A continuació tractarem els temes de l’emprenedoria, les TIC i l’educació.

Les conferències i dates previstes són les següents:

  • Eixos d’una política educativa de país en temps de canvi. Hble. Irene Rigau, consellera d’Ensenyament. Presenta: Tribuna de Girona. (divendres, 15 de març a les 18h)
  • Creativitat, emprenedoria i felicitat. Sr. Xavier Verdaguer. Fundador d’Imagine Creativity Center Presenta: sr. M. Àngel Oliva  (dimarts, 2 d’abril, a les 19:30h).
  • Benvinguts a la societat augmentada. Sra. Dolors Reig. psicòloga social i professora experta en xarxes, editora de El caparazón. Presenta: sr. Albert Bayot, director dels ST d’Ensenyament  (dijous, 4 d’abril, a les 19:30h.)
  • Millora dels resultats acadèmics: el cas de Finlàndia. Sr. Xavier Melgarejo. Presenta: sr. Joan Mateo, Secretari de Polítiques Educatives del Departament d’Ensenyament. (per confirmar).

Les sessions es faran a Girona, a la sala d’actes de l’Espai Caixa (Plaça Poeta Marquina, 10), però les places són limitades, per tant cal fer una inscripció prèvia a través del web de Tribuna de Girona.

Per a qualsevol dubte o aclariment podeu adreçar-vos a la Secció de Serveis Educatius i Formació Permanent (sefp_gir.educacio@gencat.cat).

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Les PAU i la preinscripció universitària

Conferència a càrrec de: la dra. Pilar Gómez (Coordinadora de l’Oficina d’Organització de les PAU) i el dr. Jesús Prujà (Cap de l’Oficina d’Orientació per a l’accés a la universitat)

En la tarda plujosa del 16 de novembre, amb un públic poc nombrós i molt interessat, els doctors Prujà i Gómez han sintetitzat magistralment una allau d’informació exhaustiva sobre la situació de les PAU i la preinscripció universitària avui, després dels canvis viscuts els darrers tres cursos, en que s’ha implantat un model més obert, flexible i adaptat a la implantació dels estudis de grau.

La presentació dels conferenciants ha anat a càrrec del dr. Joaquim M. Puigvert, Vicerector de relaciones institucionals, societat i cultura de la UdG, que ha destacat que l’accés a la universitat és un espai de connexió entre els centres de secundària i la universitat. Ha enumerat un seguit d’accions (jove campus de recerca, itinera, …) que porta a terme la universitat i que demostren que el contacte universitat-secundària és un tema prioritari per a la UdG.

La dra. Pilar Gómez ha començat la seva intervenció esmentant l’entramat legislatiu que s’ha produït arrel de la publicació del Reial Decret 1892/2008, de 14 de novembre; que és el marc general que regeix actualment les proves d’accés.  Ha destacat  com a positiva la continuïtat en el temps de les PAU, que ja tenen gairebé quaranta anys d’existència.

El model que s’està implantant és obert i flexible i permet diverses formes d’accés, algunes de directes com l’entrada amb la nota dels cicles formatius  del grau superior. D’altres de més específiques com l’accés per majors de 40 anys i de 45 anys.

Ha explicat el funcionament de la fase específica, que permet que la puntuació pugui arribar a 14 punts i que fa referència a la nota ponderada (0,1 o 0,2) segons els estudis que es vulguin cursar. A continuació ha clarificat la diferència entre la petició de doble correcció i la reclamació, quan no s’està d’acord amb la nota. En aquests aspecte hi ha malentesos que han portat a alguns alumnes a demanar la revisió d’un examen en blanc. Finalment ha clarificat els terminis d’inscripció, insistint que cal diferenciar la prematrícula de febrer, on no cal haver decidit res definitiu i la que es fa el maig que té, evidentment, un caràcter més determinant.

La dra. Gómez ha fet un esforç per a sintetitzar els aspectes bàsics i ha subratllat que els problemes amb què es troba, no són d’informació, sinó de manca d’una orientació adequada; aspecte plenament comprensible si tenim en compte la complexitat del procés.

Després de la dra. Gómez, el dr. Jesús Prujà ha sintetitzat els aspectes essencials de la preinscripció universitària.  El sistema actual ha tingut una posada en funcionament complicada, bàsicament perquè s’inscriu en el marc general per a tot l’estat, la qual cosa dificulta de vegades l’encaix de les propostes catalanes.

La complexitat és una dificultat per a l’orientació que és manifestament millorable i que té una component essencial que és la tria d’alumne, totalment personal. La posada en funcionament del nou sistema tampoc ha estat fàcil i s’han hagut d’introduir correccions, com el que va fer que el primer curs d’aplicació els alumnes procedents de cicles formatius de grau superior juguessin amb un avantatge clar.

En quan a les ponderacions, des de l’oficina han aconseguit que es puguin fer públiques amb dos cursos d’anticipació (en aquest sentit ha avançat que és imminent la publicació de les ponderacions pel 2014, que ja han estat aprovades) i així els alumnes, des de quart d’ESO, saben a què atenir-se quan han d’estructurar el seu itinerari formatiu.

Pel que fa a la reserva de places, no només s’aplica als alumnes amb certificació de disminució de l’ICAS del 33%, sinó també a aquells alumnes que presenten una certificació del centre conforme han seguit un batxillerat adaptat. Aquests alumnes fan les PAU, però, si les superen, tenen, a la pràctica, les portes obertes de gairebé totes els estudis universitaris.

Una altra problemàtica que els ha sorgit és la de suplantació d’identitats, per això cal insistir amb els alumnes que la seva contrasenya és personal i intransferible. La gestió d’aquests casos passa per a la intervenció dels mossos d’esquadra que comproven si, efectivament, el procés s’ha fet des d’un ordinador aliè a la persona interessada.

Ha acabat la intervenció amb l’enumeració de les planes web claus on recórrer per a poder fer una bona orientació, molt necessària en el sistema i que cal fer a tots nivells.

Després d’un torn de preguntes animat i de nivell, ha tancat la conversa el sr. Albert Bayot, director dels Serveis Territorials, que ha destacat la necessitat de fer èmfasi en un batxillerat més metodològic i de cultura general, que no pas tan específic i orientat a la universitat. Ha celebrat també que el sistema sigui més flexible i un alumne d’un batxillerat pugui cursar matèries d’un altre, admetent que això té, com tot, avantatges i inconvenients, però que obliga als centres a repensar el batxillerat. Finalment ha dit també que les diferents vies d’accés plantegen a la universitat la gestió de grups de primer amb alumnat molt diferent. El repte doncs és l’adaptació del sistema a una realitat canviant, on aquest  canvi, s’ha convertit en l’element més constant.

Planes web recomanades:

A continuació posem a la vostre disposició la presentació electrònica de la intervenció dels ponents: Les_PAU_i_la_Preinscripcio_universitaria

Publicat dins de General | Deixa un comentari

EMPRESA I FORMACIÓ PROFESSIONAL

Conferència a càrrec de Jaume Fàbrega i Joaquim Bosch
9 de novembre de 2011

Va obrir l’acte el director dels Serveis Territorials, sr. Albert Bayot, que va recordar que l’objectiu de les converses és debatre obertament i sense prejudicis un tema educatiu, en el cas d’avui el de la formació professional.

A continuació el sr. Josep Polanco, inspector d’ensenyament i encarregat de presentar els conferenciants, va enunciar els canvis en què es troba immersa la formació professional, que passen per un model flexible, orientat al món professional i amb un fort caràcter transversal entre el món laboral i el formatiu. Els reptes de la formació professional avui passen per mantenir la qualitat i tendir a l’excel·lència, incrementar la proporció d’alumnat, millorar la implicació de les empreses i construir un sistema sòlid de qualificacions professionals.

El sr. Jaume Fàbrega, empresari i vicepresident de la Cambra de Comerç de Girona va fer una exposició clara i contundent a favor de l’emprenedoria. Va iniciar l’exposició amb una afirmació controvertida: els empresaris, quan parlem d’educació, parlem d’economia i, per tant, l’empresa necessita la formació professional.  Del teixit empresarial gironí format per més de 60.000 empreses, va destacar que, majoritàriament, es tracta de petites empreses (el 53% estan formades per un autònom, el 27% de 1 a 2 i, només un 1% tenen més de 50 treballadors).

En el context actual, el fet que moltes empreses es vegin obligades a despatxar treballadors, fa perillar el benestar de la societat gironina, car les petites empreses són les que generen més llocs de treball.

D’altra banda, segons el sr. Fàbrega, l’empresa necessita del sistema educatiu per a incrementar la qualificació dels treballadors i , entre tots, contribuir al canvi en el model econòmic (més que de crisi, hem de parlar de canvi en el model econòmic). Abans parlàvem de treballadors i treballadores depenents, obedients, individualistes i callats; ara necessitem persones autònomes, creatives, amb capacitat de treballar en equip i comunicatives. Per tant, la preparació exigeix habilitats i actituds, o sigui, saber fer i ésser més que no pas saber moltes coses. Va posar un exemple de les empreses de selecció de personal, la consigna de les quals es dedicar un minut al currículum i deu minuts a la persona.

Després d’explicar que fan falta més iniciatives empresarials perquè en aquests moments estan desapareixent moltes empreses, va aprofundir en els motius pels quals no es munten empreses i els va relacionar amb determinades actituds. Entre d’altres va destacar  la comoditat (que em diguin què haig de fer), l’ambient general no hi porta (la imatge de l’empresari encara té connotacions negatives), el fet que es penalitza el fracàs. La raó essencial però, segons el sr. Fàbrega, és la incapacitat de comprometre’s seriosament amb una cosa, la qual vol dir que cal ésser-hi sempre: “aixecar-se quan Déu mana i anar a dormir quan Déu vol”.

Va acabar la seva intervenció amb el missatge que la feina dels educadors és essencial, que influeixen més del que sembla i es va fer ressò de les iniciatives de la Cambra de Comerç per a fomentar l’emprenedoria, la més recent de les quals és l’edició d’un còmic amb motiu del centenari de la Cambra en el qual es fa un repàs històric del món empresarial gironí.

El sr. Joaquim Bosch, director de l’Institut Narcís Xifra, va començar amb un repàs històric del que han aportat els diferents marcs legals en la millora de la formació professional, insistint especialment en l’evolució del tema de les pràctiques en les empreses, les quals adquireixen cada vegada més consciència de la importància que té el fet d’incorporar alumnes en pràctiques, en un marc que ja és europeu, amb iniciatives com la més recent del PIREFOP.

A continuació va presentar diverses iniciatives d’àmbit estatal (TodoFP.es) i d’altres comunitats autònomes que poden ser útils per a incrementar el treball en xarxa entre centres i professionals.

Va explicar la línia de subvencions que el MEC va difondre el 5 d’abril i que va obligar als centres a bastir projectes contrarellotge. D’aquesta línia de subvencions 500.000€ han anat a centres de Girona per a projectes del món industrial, encara no es preveu el mateix per empreses de serveis i/o socials que són les que van en augment en el nostre país.

Va demanar que hi hagués un observatori permanent de la FP, un organisme que vetllés pels projectes dels centres que no donen l’abast, a més, va apostar per a una relació encara més estreta amb les empreses i una aposta decidida per a la mobilitat i les relacions internacionals. Va posar un èmfasi especial en la necessitat, importància i urgència de millorar l’orientació a tots els nivells educatius i en tots els àmbits (personal, acadèmic i professional).

Després d’un torn de paraules en què es van debatre qüestions com el model alemany de formació dual (empresa-centre educatiu), la necessitat de repensar els cicles formatius de grau mitjà, la relació dels centres amb el Parc Tecnològic de la UdG,… el director dels Serveis Territorials va cloure l’acte exposant cinc idees que per a ell sintetitzen el tema: l’empreneduria comença a les famílies, la tutoria té una importància cabdal per a la millora de l’orientació, el sistema educatiu ha de treballar per a formar persones autònomes i capaces de treballar en equip, els centres s’han de moure més i han d’interelacionar millor amb les empreses i, finalment, cal avançar en la línia del projecte de qualitat i millora contínua.

A continuació us deixem algunes imatges de l’esdeveniment:

Fotografies fetes per: Martí Artalejo

També posem a la vostra disposició la presentació electrònica de la intervenció del sr. Joaquim Bosch, director del Narcís Xifra: Empresa i Formació Professional

Publicat dins de General | Deixa un comentari

FORMAR LECTORS A L’ESCOLA INFANTIL I PRIMÀRIA

Conferència a càrrec de: Isabel Solé i Mariona Ventura

El tema de la lectura a l’escola infantil i primària és antic i actual a la vegada. Mai ha deixat de preocupar, però els resultats són encara manifestament millorables. Per això cal recuperar pràctiques referents i impulsar el treball que es fa a les escoles, perquè tinguem més i millors lectors. En definitiva persones que gaudeixin del regal que és, en paraules de la Mariona Ventura,  la lectura; una amiga ideal – va dir la Isabel Solé – que ens acompanya sempre.

Fer lectors competents vol dir ajudar els nois i noies a aprendre a llegir, a llegir per aprendre i a gaudir de la lectura. Un aprenentatge que no s’acaba mai, car sempre hi ha lectures que se’ns resisteixen i que demanen un esforç i un nivell que sovint no tenim ni els adults lectors.

Llegir és una habilitat indissociable amb les altres tres que comporten millora en el domini del llenguatge: escoltar, parlar i escriure. No són habilitats que es puguin aprendre de manera purament mecànica, cal que els textos tinguin un sentit i tinguem les capacitats necessàries per a abordar-los.

La Isabel Solé va acabar la seva brillant intervenció amb l’enumeració d’uns principis generals sobre la lectura, dels quals cal destacar el que diu  que la lectura ha de ser un treball de centre, no només d’uns determinats nivells; el que estableix que no ha d’ésser una activitat rutinària; el fet que cal tenir en compte la dimensió emocional i afectiva; la norma, que no ens podem saltar, que és la que fa referència al respecte a la diversitat de ritmes, d’interessos, …

Aquests principis es fan palesos en l’experiència de l’escola Madrenc de Vilablareix que va presentar la Mariona Ventura. En aquest centre s’està treballant per implantar un pla de lectura de centre, es potencia la biblioteca escolar i, a banda, s’utilitzen diversos recursos de l’entorn per a engrescar els alumnes (molt destacable el paper de la ràdio escolar).

Esperem que el Pla d’Impuls a la Lectura (PILEC) que endegarà enguany el Departament d’Ensenyament sigui un element més per a la millora de la competència lectora dels nois i noies de les escoles.

Els docents portem a terme en escoles i instituts moltes iniciatives per a la millora de la lectura dels nostres alumnes. Des d’aquest espai us animem a compartir les vostres estratègies, reflexions, inquietuds,… perquè la lectura, emmarcada en la competència comunicativa,  és responsabilitat de tots els docents de totes les etapes educatives: des de l’educació infantil fins a la universitat.

A continuació us deixem algunes imatges de l’esdeveniment:

CICLE ENSENYAMENT DE CONVERSES PEDAGÒGIQUES - S2

Fotografies fetes per: Martí Artalejo
Publicat dins de General | 2 comentaris

ESTRATÈGIES D’ÈXIT ESCOLAR A L’EDUCACIÓ SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA

Conferència a càrrec de: Josep Alsinet i Pili Serra

L’èxit acadèmic de l’alumnat es deu resumir en allò que sovint hem dit o hem sentit dir: ” que cada alumne/a aprengui tant com les seves capacitats li permetin” i és cert, però no ens podem quedar aquí i prou. Quan un conjunt important d’alumnes no arriba a allò que podríem considerar-ne “els mínims”, alguna cosa deu estar passant i, conseqüentment, alguna cosa devem poder-hi fer. Parlar d’èxit escolar a Secundària  ens porta a replantejar, una  i altra vegada, la capacitat que tenen els centres de donar la millor resposta a les necessitats dels nois i de les noies amb la finalitat que aquests aprenguin més i millor. Factors com la diversitat de l’alumnat, els diferents interessos , el currículum, les actituds, etc. es posen en joc i tenen un nivell alt d’intervenció en el tema però  la veritat és que hi ha centres que estan fent actuacions reeixides que val la pena difondre. La CONVERSA PEDAGÒGICA que va desenvolupar-se  a Girona el passat 27 de setembre ens va servir per tal de veure com l’ensenyament-aprenentatge per competències ens hauria d’obrir alguns camins per millorar els resultats (sense que això hagi d’implicar un garbuix o una dilució dels continguts fonamentals) i l’experiència presentada per l’institut de Vilablareix (Gironès) ens permetia albirar com un institut o una escola  pot avançar, com a organització, cap a l’objectiu de millora de resultats d’aprenentatge si té un projecte de centre i és capaç de fer-lo avançar a poc  a poc, estratègicament,  procurant que el professorat s’hi vagi implicant progressivament bo i tenint en compte, també, la seva heterogeneïtat i allò que pot anar aportant-hi cadascú. Us convidem a reflexionar-hi, a  donar-nos altres visions, altres experiències… En definitiva, la conversa roman oberta perquè entre tots puguem anar il•luminant el tema que ens ocupa.

A continuació us deixem algunes imatges de l’esdeveniment:

CICLE ENSENYAMENT DE CONVERSES PEDAGÒGIQUESCICLE ENSENYAMENT DE CONVERSES PEDAGÒGIQUESCICLE ENSENYAMENT DE CONVERSES PEDAGÒGIQUESFotografies fetes per: Martí Artalejo

També posem a la vostra disposició el vídeo de l’esdeveniment: http://www2.tribunadegirona.com/actes/josep-alsinet-i-pili-serra/

Publicat dins de General | 1 comentari

PRESENTACIÓ DE LES CONVERSES PEDAGÒGIQUES

Amb l’objectiu de fomentar el debat pedagògic  entre el col·lectiu d’ensenyants de les comarques gironines, TRIBUNA GIRONA i els Serveis Territorials d’Ensenyament a Girona, hem organitzat la primera edició de les CONVERSES PEDAGÒGIQUES de tardor amb les quatre propostes que us presentem a continuació.

Cada conversa consisteix en l’exposició d’un tema i, si escau, la presentació d’una experiència per part de docents en actiu. Aquest  contingut emmarcarà i centrarà el debat posterior. Com veureu, hem volgut que cada una faci referència a una etapa (o tipologia d’estudis) diferent del sistema educatiu  de forma que quedin representades la Infantil i la Primària, la Secundària Obligatòria, La Formació Professional i el Batxillerat.

  • Estratègies d’èxit escolar a l’educació secundària obligatòria. Josep Alsinet i Pili Serra (dimarts, 27 de setembre a les 18h).
  • Fer lectors a l’escola infantil i primària. Isabel Solé i Mariona Ventura (dijous, 29 de setembre a les 18h).
  • Empresa i formació professional. Jaume  Fàbrega i Joaquim Bosch  (dimecres, 9 de novembre a les 18h).
  • Les PAU i la preinscripció universitària. Jesús Prujà i Pilar Gómez.(dimecres, 16 de novembre a les 16:30h).
Publicat dins de General | Deixa un comentari