Conferència a càrrec de: Isabel Solé i Mariona Ventura
El tema de la lectura a l’escola infantil i primària és antic i actual a la vegada. Mai ha deixat de preocupar, però els resultats són encara manifestament millorables. Per això cal recuperar pràctiques referents i impulsar el treball que es fa a les escoles, perquè tinguem més i millors lectors. En definitiva persones que gaudeixin del regal que és, en paraules de la Mariona Ventura, la lectura; una amiga ideal – va dir la Isabel Solé – que ens acompanya sempre.
Fer lectors competents vol dir ajudar els nois i noies a aprendre a llegir, a llegir per aprendre i a gaudir de la lectura. Un aprenentatge que no s’acaba mai, car sempre hi ha lectures que se’ns resisteixen i que demanen un esforç i un nivell que sovint no tenim ni els adults lectors.
Llegir és una habilitat indissociable amb les altres tres que comporten millora en el domini del llenguatge: escoltar, parlar i escriure. No són habilitats que es puguin aprendre de manera purament mecànica, cal que els textos tinguin un sentit i tinguem les capacitats necessàries per a abordar-los.
La Isabel Solé va acabar la seva brillant intervenció amb l’enumeració d’uns principis generals sobre la lectura, dels quals cal destacar el que diu que la lectura ha de ser un treball de centre, no només d’uns determinats nivells; el que estableix que no ha d’ésser una activitat rutinària; el fet que cal tenir en compte la dimensió emocional i afectiva; la norma, que no ens podem saltar, que és la que fa referència al respecte a la diversitat de ritmes, d’interessos, …
Aquests principis es fan palesos en l’experiència de l’escola Madrenc de Vilablareix que va presentar la Mariona Ventura. En aquest centre s’està treballant per implantar un pla de lectura de centre, es potencia la biblioteca escolar i, a banda, s’utilitzen diversos recursos de l’entorn per a engrescar els alumnes (molt destacable el paper de la ràdio escolar).
Esperem que el Pla d’Impuls a la Lectura (PILEC) que endegarà enguany el Departament d’Ensenyament sigui un element més per a la millora de la competència lectora dels nois i noies de les escoles.
Els docents portem a terme en escoles i instituts moltes iniciatives per a la millora de la lectura dels nostres alumnes. Des d’aquest espai us animem a compartir les vostres estratègies, reflexions, inquietuds,… perquè la lectura, emmarcada en la competència comunicativa, és responsabilitat de tots els docents de totes les etapes educatives: des de l’educació infantil fins a la universitat.
A continuació us deixem algunes imatges de l’esdeveniment:
Hola,
a la web de la nostra biblioteca podreu trobar tot de material relacionat amb el tema. En fem difusió per si a algú més li pot interessar:
* http://blocs.xtec.cat/bibliotecaescolar/
* http://tastetsliteraris.blogspot.com/
Us volem presentar el bloc de la Biblioteca escolar Montfollet, de l’escola Montfalgars de Girona.
La Biblioteca Montfollet és una biblioteca escolar oberta al barri, situada a Santa Eugènia de Ter.
El bloc de la biblioteca Montfollet pretén ser una porta oberta a tota la comunitat educativa per tal de mostrar i dinamitzar les diferents activitats proposades i/o recolzades des de la biblioteca de l’escola. És un bloc molt variat i dinàmic. Es va farcint segons els projectes que es realizen a l’escola.
La biblioteca del nostre centre forma part d’un projecte pilot promogut per l’Ajuntament de Girona: és una biblioteca escolar oberta al barri en horari extraescolar.
El bloc inclou tant les activitats escolars com les extraescolars.
Podeu visitar el bloc de la Biblioteca escolar Montfollet i treure-hi recursos pel foment de la lectura a:
http://bibliotecamontfollet.blogspot.com