QUÈ ENS POSEM?

Voleu jugar amb les endevinalles que han preparat els nois i noies de 5è dins el treball d’imatge que estan fent?
Doncs… endavant, a veure si sabeu què ens posem.



Hermínia Mas a l’escola

L’Hermínia Mas ha vingut amb nosaltres per parlar una estona del seu llibre “E-mail de Buenos Aires” i de la seva obra en general.

Ha estat una estona molt agradable i hem après  moltes coses.  Aquí podeu sentir la xerrada i veure les fotos i les piulades.

Gràcies Hermínia

 



 

 

 

 



SORTIDA AL BORN

Els nens i nenes de 6è hem anat al Born Centre Cultural i ens hem endut les tablets per poder fer un bon reportatge. Aquí us deixem els nostres escrits així com el material gràfic que hem fet.

6È A

Els nens i nenes de 6è A i B vam anar d’excursió al mercat del Born per descobrir mes coses de l’edat Moderna i també  per saber que va passar l’onze de setembre del 1714.

Ara us explicarem què hem après

Abans, a l‘edat moderna, la gent vivia en cases pintades cadascuna d‘un color diferent, com ara: vermell, verd, groc, blau…..etc.  Abans hi havien unes botigues que s’anomenaven adrogueries on venien productes no comestibles, en aquestes botigues es venien productes que arribaven  d’arreu del món.L‘equivalent d‘una drogueria ara és un supermercat. El senyor Pol Gran era un adroger de l’epoca que  venia 40 sucres diferents i més de 2000 productes.

Hem descobert com eren els carrers: estrets i tenien el nom dels artesans que treballaban i vivien allà, com per exemple el carrer  cordes de viola on vivia el senyor Josep Corrales que feia cordes, cordes de guitarra, de violí …..etc les cordes es feien amb pells d’animals

En aquella època els homes i dones anaven amb perruques, maquillatge, i un barret de 3 puntes que es deia tricorni. Fa 300 anys els soldats anaven vestits molt elegants amb cassaques de colors diferents depenent del seu ofici. Els pirates també anaven amb tricorni.

Hi havia una claveguera que era molt gran, feia molta pudor i  era la mes antiga de totes les clavegueres i es deia: Merdançà.

Com era la ciutat?: El carrer Bornet era comercial perquè hi havien moltes botigues. Hi havia una casa molt gran que es deia la casa dels Boxadors, i allà tenien criats. Sota del mercat del Born hi vivien 323 ciutadans, 55 cases amb 77 famílies, però  en tota la ciutat hi havien mes de 5.000 cases.

Els arqueòlegs han trobat més de 2.000 objectes. Uns són bols molt petits i  antics que es deien escudelles. Barcelona era una ciutat de més de 200 hectàreas i 28.000 habitants.

L’àrea de Santa Maria del Mar i Sant Pere eren les més actives. Carles III, abans de perdre la guerra, vivia al palau dels virreis.

Els ciutadans i ciutadanes de Barcelona, quan tenien temps lliure, sortien a pendre xocolata desfeta. Els ingredients de la xocolata desfeta eren:

-Xocolata en pols, o cacao

-Sucre

-Vainilla

-Canyella

-Gingebre

-Pebre.

 6è B

A partir de l’any 1876 el Born va ser un mercat que venia els seus productes als comerciants perquè els venguessin als habitants de la ciutat de Barcelona.

El segle XVIII, on ara està el Born, hi havia una part de la ciutat i actualment veiem les seves restes.

La Barcelona dels segles XVII i XVIII era una ciutat emmurallada amb els baluards per defensar-se. Hi havia molta activitat comercial i compraven i venien productes a altres països (França, Anglaterra, Àustria…) .
Entre d’altres productes hi havia: tabac, xocolata, cafè, pipes, cacauets, diferents tipus de teixits

En aquella època ja es fabricaven cinturons, botons, arracades i eren molts semblants als d’avui en dia.

Una activitat molt típica d’aquella època era prendre xocolata desfeta a l’aire lliure els caps de setmana. Les tassetes on es prenia aquest producte es deien xicres.

A la ciutat hi havia diverses cases on es duien a terme diferents oficis. Un exemple d’aquestes era la casa de la família Boxadors, on es fabricava aiguardent. Una altra casa era la casa de la neu on es guardava i venia el gel. La família Duran tenien una drogueria , botiga on es venien productes com: detergents, cafè, xocolata…

Un altre tipus de casa eren els Triquets, edificis públics on la gent anava a jugar (cases de jocs).

Per la ciutat passava el Rec Comtal, era un canal que portava aigua del riu Besòs fins a la ciutat. Servia per tirar les deixalles i recollir aigua per utilitzar-la en diferents oficis com: els assaonadors, els guanters, els tintorers…

En aquella època els nens i nenes jugaven a baldufes, nines, bales… i la gent es deplaçava d’un lloc a un altre amb cavalls, mules o carros.

L’any 1701 va començar la Guerra de Successió quan Carles II, rei de Castella, morí sense descendència i hi havia dos candidats al tro Felip d’Anjou i Carles d’Àustria. Els aliats (Anglaterra, Portugal, Holanda, Alemanya) es van aliar a favor de Carles III i en contra de les corones castellana i francesa.

El juliol de 1713 començà el setge a Barcelona per part de Felip V perquè els catalans lluitaven a favor de l’arxiduc Carles i defensaven així les seves lleis i llibertats. Els barcelonins van crear la Coronela, formada per gent civil que defensava la ciutat. El seu comandant en cap va ser Rafael de Casanova.

L’11 de setembre de 1714 Barcelona va caure a les mans de FelipV. Aquest va fer construir una ciutadella (presó) al costat de la ciutat per tal d’evitar que la gent de la ciutat es tornés a aixecar en armes.

Al segle XIX els barcelonins van destruir la muralla i la ciutadella.

Fotografies fetes amb la tablet

Vídeo gravat amb la tablet



L’ÀLBUM DE LA HISTÒRIA DEL RAVAL

Els nens i nenes de 6è estem treballant l’àlbum de la història del Raval,  es diu “Retalls d’història” i recull tot el que ha passat al nostre barri: El Raval.

Aquest projecte el fem amb la Fundació Tot Raval i la Biblioteca de Sant Pau, i es tracta d’aconseguir els  cromos que anem a buscar per comerços, entitats i també veïns grans que ens expliquen la història  del barri.

Ara ja tenim els cromos de  la prehistòria i de l’edat antiga, i l’Alexandre, un veí del barri que fa conferències a la universitat, ens va fer un taller de pintura rupestre i ens va explicar com era el Raval en el neolític.

Aquí teniu les fotos del taller i de l’entrega de l’àlbum. Estem molt contents i contentes de tenir-lo!

 

 



TREBALLEM LES MESCLES

A 6è hem estat treballant les mescles. Per fer-ho hem fet diferents experiments:

Hem barrejat aigua i sal, oli i aigua, purpurina i aigua, sucre amb aigua….. i hem observat per saber què passava.  La nostra barreja seria una mescla homogènia? o seria heterogènia? És a dir, es barrejaria tot i no es distingirien els components o quedarien ben separats?

Després de fer aquests experiments vam fer servir les tablets, que tenim del premi de Bones Pràctiques, per poder observar amb la lupa la sorra, volíem saber si la sorra era una mescla homogènia o heterogènia, i sabeu què? És heterogènia.



TINTIN AL RAVAL

A continuació us deixem el vídeo resultat de tota la feina que hem fet aquest curs sobre el còmic. Per si voleu saber com hem treballat podeu anar al portafoli de les nostres feines.

Esperem que us agradi!

 

 



RESPON L’ENQUESTA

Ajudeu-nos a saber els llibres que llegiu! No oblideu clicar a “Enviar“.



EL SANT JORDI DE SALVADOR ESPRIU

 

Els alumnes de Cicle  Superior estem treballant la vida i l’obra de  Salvador Espriu.

Us volem felicitar el Sant Jordi amb una poesia que aquest poeta català va escriure.

 

 

Oració al senyor Sant Jordi

Senyor Sant Jordi,
patró,
cavaller sense por,
guarda’ns sempre
del crim
de la guerra civil.
Allibera’ns dels nostres
pecats
d’avarícia i enveja,
del drac
de la ira i de l’odi
entre germans,
de tot altre mal.

Ajuda’ns a merèixer
la pau
i salva la parla
de la gent
catalana.
Amén”.

L’estampeta
se’m perdia:
no recordo
l’any ni el dia.

11 – Pista 11


LES ROSES RECORDADES

Recordes com ens duien

aquelles mans les roses

de Sant Jordi, la vella

claror d’abril ? Plovia

a poc a poc. Nosaltres,

amb gran tedi, darrera

la finestra, miràvem,

potser malalts, la vida

del carrer. Aleshores

ella venia, sempre

olorosa, benigna,

amb les flors, i tancava

fora, lluny, la sofrença

del pobre drac, i deia

molt suament els nostres

petits noms, i ens somreia.

 

 



TREBALLEM AMB EL GLOGSTER

Nosaltres explicarem com es treballa el glogster

El glogster és una eina de treball per crear pòsters i murals digitals.
Per utilitzar-lo es necessita un usuari, es poden utilitzar l’usuari del Gmail i del Facebook o crear un altre de nou.

Té moltes eines per treballar, i amb elles podem:
– Introduir un text.
– Canviar el disseny,mida i color de la lletra
– Buscar fotos al google i enganxar-les al mural
– Fer diferents efectes amb les fotografies.
– També podem gravar la veu i penjar-la al mural
– Podem canviar les lletres de color.
– També podem fer fotos i penjar-les.

Nosaltres hem utilitzat el glogster per fer un mural i explicar amb ell el més important dels romans. Si voleu veure tots els glogsters aneu a: https://sites.google.com/site/collasoigil20122014/glogsters-del-projecte-patrimonia-m

Aquí posem un d’exemple:



EL PREGÓ

Com cada curs ha arribat el moment de rebre el Carnestoltes, el rey dels poca-soltes i així celebrar la festa del Carnaval a l’escola.

Enguany l’acte ha anat a càrrec dels alumnes de cinquè de primària i hem de dir que ens ho hem passat d’allò més bé preparant el pregó i assajant l’arribada del Carnestoltes. Estem també molt contents perquè la feina feta ha agradat i tota l’escola hem gaudit de l’acte.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=X56Ju51qqTg&feature=youtu.be[/youtube]