MÒDUL 1

Pràctica 1 Mòdul 1

Cerca a Internet un vídeo on s’il·lustri què és el ritme.

BATERIA

A través d’aquest vídeo que proposo no parla ni explica propiament  els compassos binari, ternàri, les figures rítmiques… sinó que es  tracta d’un seguit de sèries rítmiques on s’observa una evolució de ritmes bàsics de bateria del pop-rock.

D’entrada totes son en compàs binari i tot i que hi ha forces contratemps és fàcil que els alumnes ho repateixin bé per imitació. Es podria treballar amb grups fent ritmes diferenciats, o bé treballant poliritmies.
També pot servir per introduir  que els compassos binàris son els dominants en la música pop-rock actual.
Crec que presentar el video al ser pensat per bateria pot ser més  atractiu pels alumnes que si no es presenten els ritmes “descontextualitzats”.
Pràctica 2 Mòdul 2
El procés de lectura musical és un dels aspectes formals més complexe i antipàtic amb el que es troben els nostres alumnes. Dediquem aquest fòrum a fer un intercanvi d’opinions sobre les propostes de la Pràctica 2 del Mòdul 1, o d’altres que ens funcionin a l’aula utilitzant recursos informàtics.
Conèixer el llenguatge musical  és important a secundària tot i que és impossible de dominar-lo.  En el meu cas concret puc observar que els alumnes de primer d’ESO en funció de l’escola de procedència tenen un coneixement mínim de llenguatge musical o un coneixament nul. Per tant, és possible que a l’escola i a l’institut aprenguin “alguna coseta”.
Tot i el punt de partida diferent el meu objectiu a secundària és que coneguint minimament el llenguatge musical sempre aplicat a l’instrument. Tot i que aquest aprenentatge és feixuc és dels  que més motiva a l’alumnat perquè saben que és el procés que seguim per poguer arribar a tocar aquella cançó que els agrada i els interessa.
Per altra banda reforço aquest aprenentatge  posant als exàmens trimestrals una lectura a vista molt senzilla.
Referent a les propostes de la pràctica2 comentar que poden ser interessants per treballar en centres amb projecte 1X1 que no és el nostre cas, o bé com a pràctiques complementàries si es disposa de l’aula d’informàtica. També ho podria donar com una feina a fer a casa però hauria de mirar com estableixo el control. Crec que alguns dels exercicis més bàsics també poden servir com a material  adaptat per aquells alumnes amb més dificultats.
Una altra manera complementaria que es pot reforçar l’aprenenrarge de notes i del llenguatge musical  és a través de l’utilització d’un editor de partitures. A la xarxa es pot descarregar de forma gratuïta el musescore, on a més a més de poguer editar partitures també se’n poden buscar.
Pràctica 3 Mòdul 3
Elaboreu una fitxa similar a la que es proposa per a l’alumnat amb algun dels recursos de la Pràctica 3 del Mòdul 1.

FITXA_PRACTICA_3 (1)

Pràctica 4 Mòdul 4

La realitat actual de les nostres aules ens permet apropar-nos, mitjançant la música, a cultures diverses de la mà dels nostres propis alumnes. Si ho veiem com un valor afegit, potser podem contribuir a la cohesió social…

Per conèixer la procedència de l’alumnat de l’institut de Navarcles durant el curs 2011-2012 consultar la taula que es pot trobar a: http://odissea.xtec.cat/mod/wiki/view.php?id=121902

Pràctica 5 mòdul 5

Realitzeu 4 entrades, corresponents, cadascuna, a terminologia pròpia de les 4 primeres pràctiques del Mòdul 1.

Alteracions: Signes de diesi, bemoll, becaire, doble diesi, doble bemoll que modifiquen l’altura dels sons. Si s’escriu un sostingut o diesi l’altura del so augmentarà mig to. Si s’usa un bemoll l’altura baixerà mig tó.

Alteracions

Equivalències rítmiques

Quadre d’equivalències de les figures de notes: La rodona es pren com a unitat.EquivalènciesLes blanques i figures de valor inferior porten “pal” que es col.loca a la dreta de la nota si el pal es cap per amunt i cap a l’esquerra quan es cap per avall.

Usualment els pals s’escriuen cap per amunt quan la nota està col.locada en una línia o espai inferior a la línia central del pentagrama i cap per avall si està per sobra.

Les pliques s’utilitzen per les corxeres o figures de valor inferior, es col.loquen sempre a la dreta del pal, al seu extrem i amb l’inclinació al contrari.

La barra s’utilitza com a substitut de les pliques quan hi han al menys dues figures iguals.

Font: http://www.xtec.cat/rtee/cat/teledmus/vocabulari/vocabulari.htm

Moviment

MOVIMENT

Entenem per tempo o moviment la velocitat de la pulsació. Les indicacions italianes com: largo, adagio, andante, allegro, presto…son les utilitzades per definir aquest moviment.

Guido d’Arezzo, 995-1050

Monjo del monestir de Pomposa, prop de Ferrara, introduí innovacions en el cant eclesiàstic que li valgueren el títol de mestre de la catedral d’Arezzo. Hom li atribueix la invenció de la pauta musical de quatre línies. Per tal de fixar i de fer retenir l’entonació dels graus de l’escala musical, emprà les primeres síl·labes de cada hemistiqui de la primera estrofa de l’himne a sant Joan Baptista Ut queant laxis. És autor de diversos tractats teòrics.