Tema 1.- La crisi de l’Ántic règim. La formació de l’Estat liberal (1808-1868)

1. CONTINGUTS

1. La guerra del Francès (1808-1814).

1.1. La Guerra
1.2. Les Corts de Cadis
1.3 La Constitució de 1812: la primera Constitució espanyola

2. El restabliment de l’absolutisme (1814-1820). Ferran VII: un rei absolutista i intrigant

3. L’emancipació de l’Amèrica hispana.

3.1. Factors
3.2. Fases de la indepèndencia (18o8-1814 i 1814-1824): Els líders independentistes: San Martin y Simón Bolivar
3.3. Les formes de govern

4. Constitucionalisme i absolutisme (1820-1833)

4.1. El Trienni Liberal (1820-1823)
4.2. La dècada Ominosa (1823-1833)
4.3. El problema successori

5. La primera guerra carlina (1833-1840)

5.1. Carlins i Isabelins
5.2. La primera Guerra carlina (1833-1840)

6. L’establiment de l’Estat liberal (1833-1840)

6.1. L’Estatut Reial i l’oposició popular
6.2. La constitució de 1837
6.3. La desvinculació i la desamortització

7. Moderats i progressistes

7.1. La regència d’Espartero (1840-1843)
7.2. El descontentament popular i el triomf dels moderats
7.3. Tendències liberals: moderats i progressistes

8. L’hegemonia dels moderats (1843-1854)

8.1. La consolidació del l’Estat liberal
8.2. L’oposició al règim moderat

9. El Bienni Progressista i la descomposició del règim moderat (1854-1868)

9.1. El Bienni Progressista  (1854-1856)
9.2. La descomposicó del règim moderat (1856-1868)

10. Vocabulari històric

 

2. ACTIVITATS

a) Exercicis. 1, 2, 3, 7 i 8 de les pàgines 156-160.
b) Vocabulari històric
c) Comentari de text de l’exercici 8 de la pàg. 160. S’ha de fer segons l’esquema general de comentari de text.

 

3. MATERIAL DE SUPORT

COMENTARI DE TEXT D’UN DOCUMENT HISTÒRIC

El punt de partida és sempre la lectura atenta del text, i també subratllar-ne les idees mes importants.

1. ENQUADRAMENT – CLASSIFICACIÓ DEL TEXT

• NATURALESA del text (què és el text?): memòries, carta, crònica, premsa, fragment d’obra literària, llei, tractat, …

• TEMA a què es refereix el text.
• AUTOR i lloc de redacció [geogràfic i social], (qui i on?)

• CRONOLOGIA (quan?). Si no està datat s’han d’establir quins elements ajuden a fixar una data aproximada (referències a fets històrics coneguts, lèxic utilitzat, topònims, persones i institucions, evolució de la tècnica…).

• DESTINATARI: (a qui va dirigit?) persona, col•lectiu, públic o privat, internacional o local ..

• CONTEXT HISTÒRIC: circumstàncies en que va ser escrit: com i perquè?

2. ANÀLISI DEL TEXT

 

Consisteix en una sinopsi de les idees principals del text, alhora que s’identifiquen i s’aclareixen els noms propis, les dades, les institucions i els personatges que s’hi citen.
• Cal evitar la posició còmoda de copiar les frases del text que ens semblen més importants.
• S’han d’ordenar les idees principals i exposar-les amb paraules pròpies (dos mètodes: lineal i lògic).

3. COMENTARI – INTERPRETACIÓ DEL TEXT

A partir dels punts anteriors i dels propis coneixements (que s’han de reforçar consultant un manual o bibliografia especialitzada), s’ha de comentar críticament el text, valorant la seva autenticitat, veritable/fals, silencis, interès:

• Entorn històric: consisteix a centrar-se en el moment històric a que fa referència el document i a explicar a què responen i com cal situar les idees que hi surten.
• En aquest apartat s’ha de relacionar el contingut del text amb els propis coneixement històrics, i emmarcar-lo correctament dins el moment històric a que correspongui.
• Significats del text: què ens aporta per al coneixement del tema i de l’època històrica a què es refereix.

4. CONCLUSIÓ

• Breu síntesi (4 o 5 línies) dels trets bàsics comentats per l’alumne al comentari, sense entrar en detalls.
• Importància relativa del propi text; possibles errors o arbitrarietats; credibilitat de l’autor, valor actual del text, de les conclusions que se’n treuen i de les afirmacions que s’hi fan.
• Aportació personal al tractament del tema: si el text admet polèmica es poden donar les raons per les què s’hi està d’acord o en desacord, tot respectant les opinions expressades.

5. BIBLIOGRAFIA

Als comentaris fets a casa, cal citar les fonts bibliogràfiques utilitzades (manuals, llibres especialitzats, lèxics d’història, enciclopèdies, diccionaris, atlas històrics).

Fernando VII (1814-1833)

[slideshare id=307707&doc=fernando-vii-1814-33-1205599941811429-4&w=425]

 

INFO A LA WEB

Història contemporània d’Espanya i de Catalunya (J. Buxader)

Crisi de l’Antic Règim
(1808-1833)

La guerra del Francès
Josep I / Junta i Regència
(1808-1814)
Regnat de Ferran VII
(1814-1833)
Restauració absolutista
(1814-1820)
Trienni Liberal
(1820-1823)
Dècada Ominosa
(1823-1833)
Construcció de l’Estat liberal
(1833-1874)
El regnat
d’Isabel II
(1833-1868)
L’època de les regències
(1833-1843)
Regència de Maria Cristina
(1833-1840)
Regència d’Espartero
(1840-1843)
Majoria d’edat
d’Isabel II
(1843-1868)
Dècada Moderada
(1843-1854)
Bienni Progressista
(1854-1856)
Governs Unió Liberal i moderats
(1856-1868)
El Sexenni revolucionari
(1868-1874)
Revolució i govern Serrano
(1868-1870)
Monarquia d’Amadeu I
(1871-1873)
La Primera República
(1873-1874)
Segon govern Serrano
(1874)
La Restauració
(1874-1898)
Regnat d’Alfons XII
(1875-1885)
Regència de Maria Cristina
(1885-1902)
La crisi de la Restauració
(1898-1931)
Regnat d’Alfons XIII
(1902-1931)
La crisi del règim
(1898-1923)
Dictadura de Primo de Rivera
(1923-1930)
Caiguda de la monarquia
(1930-1931)
La Segona República
(1931-1936)
Govern Provisional
(1931)
Bienni Reformador
(1931-1933)
Bienni Negre
(1933-1936)
Govern del Front Popular
(1936)
La Guerra Civil espanyola
(1936-1939)
L’Espanya republicana
L’Espanya nacional
El franquisme
(1939-1975)
Autarquia i aïllament
(1939-1951)
Obertura i transició
(1951-1959)
Modernització i desenvolupament
(1959-1973)
Crisi del règim
(1973-1975)
Regnat de Joan Carles I
(des de 1975)
La transició
(1975-1982)
Govern Arias Navarro
(1975-1976)
Govern Suárez
(1976-1981)
Govern Calvo Sotelo
(1981-1982)
La democràcia
(des de 1982)
Govern González
(1982-1996)
Govern Aznar
(1996-2004)
Govern Zapatero