LES CLASSES DE 4t AL MUSEU ARQUEOLÒGIC DE BARCELONA

A 4t hem iniciat el projecte de “La línia del temps”, centrant-nos en La Prehistòria i L’Edat Antiga.
A classe hem començat fent la lectura del llibre “El viatge al país dels Lacets” d’en Sebastià Sorribas i, els dies 31 de gener i 4 de febrer, vam sortir de l’escola per a fer l’activitat “Com vivien els nostres avantpassats” al Museu Arqueològic, on vam aprendre moltíssim sobre la Prehistòria i les seves etapes. Persones especialistes en el tema ens van explicar moltes coses a partir de la comparació de diversos cranis i eines que havien fet servir els diferents tipus d’Homínids.
Primer de tot ens van parlar sobre l’Australopitec, mostrant-nos una reproducció del primer crani que es va trobar d’aquesta espècie: la Lucy. Li diuen així perquè en el moment en què es va descobrir, a la ràdio sonava aquesta cançó dels Beatles. Aquest crani era bastant diferent del nostre i estava adaptat a la força que havia de tenir a la mandíbula per tal de poder mastegar els aliments crus, ja que en aquella època encara no havien descobert el foc. Després ens van parlar sobre l’Homo Hàbilis. Se li diu així perquè va anar demostrant habilitats per a inventar i construir eines bastant rudimentàries però molt útils per a la caça i l’alimentació. Se sap que agafava millor la posició vertical i que fabricava utensilis picant unes pedres contra les altres però sense aconseguir formes punxegudes. A continuació ens van parlar sobre l’Homo Erectus. S’anomena així perquè quan el van descobrir era l’Homo fòssil més antic que podia caminar dret. Aquest va descobrir el foc a la natura, provocat pels fenòmens naturals com els llamps, el sol, la caiguda d’estels, els volcans… Gràcies a l’ús del foc ja podien coure els aliments i no calia tenir tanta força a la mandíbula per a mastegar; per això va anar canviant bastant la forma del crani.
Finalment va arribar el torn de l’Homo Sapiens, és a dir l’antecessor directe de l’ésser humà modern. Va aparèixer entre 150.000 i 40.000 anys i va desenvolupar unes formes de vida i mecanismes de subsistència (caça i recol·lecció) que li van permetre adaptar-se, de forma més o menys eficaç, al medi ambient.
Vam poder aprendre que els canvis que van convertir els primats en éssers humans van ser lents i complicats: posició vertical i marxa bípeda, canvis en el crani i desenvolupament del cervell, alliberament de les mans, aparició del llenguatge…
També que la fabricació d’instruments és un dels signes que diferencia l’espècie humana dels altres animals. Al començament, feien servir simples pedres tallades per aconseguir una vora tallant. Més endavant van fer servir sílex, que és un mineral que es pot polir molt bé, traient capes fins arribar al nucli. Afegint-lo a un mànec de fusta i enganxant-lo amb cordes i pegament natural (a partir dels ous de les aus), van poder fabricar eines més complexes. I amb el pas del temps, es van fer servir nous materials com ara els ossos i les banyes d’animals, amb els quals feien hams, arpons, agulles, propulsors…
Després de tots aquests aprenentatges vam anar a fer un taller per a experimentar amb la pintura rupestre. A sobre d’un cartró, vam fer dibuixos semblants als que feien els nostres avantpassats de la prehistòria, utilitzant els dits i pintures de color vermell, ocre i negre, fetes amb pigments naturals.
A classe seguirem fent diferents activitats per a seguir treballant en aquest projecte tan interessant.
Us deixem una mostra de les fotos que vam fer durant la visita.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *