Expedients secrets
Traducció al català de la introducció dels
del Colegio Público Juan de Vallejo de Soria, gràcies a la amabilitat del seu autor, en Chema Tejadas.
Per què aquesta proposta?Perquè entenem que a través de fils argumentals de caràcter sorprenent i atractiu podrem realitzar una efectiva formació documental, l’objectiu final de la qual sigui desenvolupar les habilitats i destreses necessàries perquè la Biblioteca es converteixi en un veritable centre d’aprenentatge. Cal deixar clar, que prèviament a la realització d’aquestes sessions, els usuaris hauran rebut informació de com es distribueixen els espais en la Biblioteca i com s’organitzen i classifiquen els fons. Objectius:Totes les propostes persegueixen algun dels següents objectius:* Conèixer l’espai de la Biblioteca* Descobrir l’organització dintre de la mateixa de les diferents fonts documentals i de ficció* Manejar la C.D.U. i realitzar consultes en catàlegs* Usar adequadament les obres de referència (diccionaris, atles, enciclopèdies, etc.)* Utilitzar les diferents fonts documentals per a informar-se i aprendre* Iniciar-se en el procés de recerca documental i investigació, practicant els diversos passos de forma sistemàtica i progressiva |
Expedients: Alguns dels expedients treballen habilitats concretes, pel que es poden plantejar de forma aïllada. És el cas de les propostes: Safari de paper, Els llibres perduts, Peticions de Departaments o Al peu de la notícia.* Uns altres segueixen un fil argumental, de tal manera que cal solucionar els distints expedients que conformen un cas de forma progressiva. En aquest sentit es plantegen La maledicció del faraó i El detectiu sense memòria. No obstant, és possible plantejar cada expedient de forma individual.* És aconsellable treballar en la Biblioteca en petits equips (2-3 alumn@s), però tots es poden realitzar de forma individual. Cada cas es pot adaptar a totes les edats. |
Fonts documentals utilitzades:
- Formación de usuarios. Fundació Germán Sánchez Ruipérez. 2006
- La formación de usuarios en la Biblioteca Escolar (Secundaria) . Teresa Mañá y Mónica Baró. Junta de Andalucía. 2002
- La formación de usuarios en la Biblioteca Escolar (Infantil y Primaria) . Teresa Mañá y Mónica Baró. Junta de Andalucía. 2002
- Lecciones para usar la Biblioteca CRA. Ministerio de Educación de Chile
disseny de Chema Tejadas
P.D. Per ara només tenim adaptats 4 Expedients Secrets. De mica en mica, anirem fent.
El Safari de paper estarà a punt, esperem, pel setembre.
G.R.E.D.O.S
A la Biblioteca hem rebut aquesta nota:
A partir d’ara, els teus alumn@s passaran a formar part del Grup de Resolució d’Expedients d’Orígen Secret, havent de complir una sèrie de missions que tu els encomanaràs en nom del Comitè Superior de Temes Anormals (C.O.S.T.A.), al que pertanys. El treball d’ambdós dintre de la Biblioteca serà imprescindible per a resoldre els casos.
La teva feina consistirà a facilitar el seu treball lliurant-los les fitxes de suport a la seva cerca (explicatives de la utilització de cada font), o els materials de registre de dades.
* Fitxa de registre d’informació
* Fitxes explicatives de fonts documentals
* Instruccions (Encara s’han de traduir)
Disseny: Chema Tejadas
Cas: El llibre perdut nº1
Historial: Fa uns dies, un dels investigadors de la nostra organització, va trobar en una de les seves missions, les restes d’un llibre. Solament quedava la portada, trencada i gairebé desfigurada, i una de les primeres pàgines del llibre incompleta. Pel que sembla la clau per a resoldre el cas està en aquest llibre, pel que és de summa importància trobar un exemplar del mateix, que estigui en bon estat. |
Missió: La teva missió consisteix a buscar dintre de les prestatgeries de la Biblioteca aquest llibre. Per a això et lliurem les proves que va recollir el nostre investigador: la portada trencada, el fragment del mateix, i les anotacions de les diverses investigacions que ha fet fins a ara. Valent-te d’aquests indicis, cerca entre les col·leccions similars, o en els catàlegs de la Biblioteca, on pot estar col·locat aquest llibre. Ajuda’t dels rètols, cartells i senyals. Una vegada que aconsegueixis trobar-ho hauràs de lliurar-ho ràpidament al representant de C.O.S.T.A. (Comitè Superior de Temes Anormals), perquè comprovi si, en efecte, és el llibre perdut. |
Proves recopilades:
- Portada deteriorada del llibre
- Fragment
- Dades del llibre i de l’autor
- Editorial Bambú
- Vida quotidiana + humor
- El cognom de l’autora comença per E
- El color del teixell és roig
«La meva amiga, com sempre, ha intentat tranquil·litzar-me i m’ha explicat que de persones, n’hi ha de moltes menes. – Les persones no són com les abelles, que totes som organitzades i que sempre obeïm ordres de la reina; ni som com les mosques, que aneu a la vostra i us fiqueu on no us demanen…. Les persones no totes són iguals. N’hi ha de treballadores, de gandules, d’amables, de despistades, d’alegres, de tristes… No n’hi ha cap d’igual.»
Cas: El llibre perdut nº2
Historial:
Fa uns dies, un dels investigadors de la nostra organització,
va trobar en una de les seves missions, les restes d’un llibre. Solament quedava la portada, trencada i gairebé desfigurada, i una de les primeres pàgines del llibre incompleta. Pel que sembla la clau per a resoldre el cas està en aquest llibre, pel que és de summa importància trobar un exemplar del mateix, que estigui en bon estat.
Missió:
La teva missió consisteix a buscar dintre de les prestatgeries de la Biblioteca aquest llibre.
Per a això et lliurem les proves que va recollir el nostre investigador: la portada trencada, el fragment del mateix, i les anotacions de les diverses investigacions que ha fet fins a ara.
Valent-te d’aquests indicis, cerca entre les col·leccions similars,
o en els catàlegs de la Biblioteca, on pot estar col·locat aquest
llibre. Ajuda’t dels rètols, cartells i senyals.
Una vegada que aconsegueixis trobar-ho hauràs de lliurar-ho ràpidament al representant de C.O.S.T.A. (Comitè Superior de Temes Anormals), perquè comprovi si, en efecte, és el llibre perdut.
Proves recopilades:
* Portada deteriorada del llibre
* Fragment del text
– Ehem! Resulta que tenim un germanet que ha caigut dins d’un forat i… –va tornar a mentir un dels
d _ _ _ _ _ _s.De seguida, aparegué un home barbut que duia una bata blanca. – Jo sóc el doctor Matalí. Apa, digueu-me què passa. – Ehem! No ho sabem del cert, però el nostre germà petit ha caigut dins d’un forat i no para de queixar-se. » |
* Dades del llibre i de l’autor
- El seu teixell és roig
- L’autor és nascut a Algemesí
- Les seves inicials són E.L.G.
Cas: El llibre perdut nº3
Historial:
Fa uns dies, un dels investigadors de la nostra organització,
va trobar en una de les seves missions, les restes d’un llibre. Solament quedava la portada, trencada i gairebé desfigurada, i una de les primeres pàgines del llibre incompleta. Pel que sembla la clau per a resoldre el cas està en aquest llibre, pel que és de summa importància trobar un exemplar del mateix, que estigui en bon estat.
Missió:
La teva missió consisteix a buscar dintre de les prestatgeries de la Biblioteca aquest llibre.
Per a això et lliurem les proves que va recollir el nostre investigador: la portada trencada, el fragment del mateix, i les anotacions de les diverses investigacions que ha fet fins a ara.
Valent-te d’aquests indicis, cerca entre les col·leccions similars,
o en els catàlegs de la Biblioteca, on pot estar col·locat aquest llibre. Ajuda’t dels rètols, cartells i senyals.
Una vegada que aconsegueixis trobar-ho hauràs de lliurar-ho ràpidament al representant de C.O.S.T.A. (Comitè Superior de Temes Anormals), perquè comprovi si, en efecte, és el llibre perdut.
Proves recopilades:
* Portada deteriorada del llibre
*Fragment del text
* Dades del llibre i de l’autor, pistes
– El títol té a veure amb els dotze mesos.
– L’editorial és el nom d’una serralada de muntanyes que comencen per C
– El cognom de l’autor és com una salutació
– Hi ha rimes
Cas: El llibre perdut nº4
Historial:
Fa uns dies, un dels investigadors de la nostra organització,
va trobar en una de les seves missions, les restes d’un llibre. Solament quedava la portada, trencada i gairebé desfigurada, i una de les primeres pàgines del llibre incompleta. Pel que sembla la clau per a resoldre el cas està en aquest llibre, pel que és de summa importància trobar un exemplar del mateix, que estigui en bon estat.
Missió:
La teva missió consisteix a buscar dintre de les prestatgeries de la Biblioteca aquest llibre.
Per a això et lliurem les proves que va recollir el nostre investigador: la portada trencada, el fragment del mateix, i les anotacions de les diverses investigacions que ha fet fins a ara.
Valent-te d’aquests indicis, cerca entre les col·leccions similars,
o en els catàlegs de la Biblioteca, on pot estar col·locat aquest
llibre. Ajuda’t dels rètols, cartells i senyals.
Una vegada que aconsegueixis trobar-ho hauràs de lliurar-ho ràpidament al representant de C.O.S.T.A. (Comitè Superior de Temes Anormals), perquè comprovi si, en efecte, és el llibre perdut.
Proves recopilades:
- Portada deteriorada del llibre
- Escriu el llibre el mateix protagonista
-
- És d’un país en forma de bota