A Catalunya, amb l’arribada de l’estiu, arriben també les celebracions de festes populars i tradicionals, com les revetlles que, com ja sabeu, arriben amb un increment de l’ús de material pirotècnic i l’encesa de fogueres.

L’objectiu de la campanya “Revetlles amb precaució” no es restringir l’ús del material pirotècnic i de la celebració de les revetlles, sinó minimitzar els riscos que l’ús d’aquests materials pirotècnics comporten, riscos davant els quals són vulnerables tant les persones com el medi natural.

Les administracions, les associacions municipals i els majoristes de focs d’artifici s’uneixen per tal de difondre un missatge de precaució i seguretat dirigit a la població, però sobretot a la població adulta, que és qui ha de tenir cura i supervisar tant l’adquisició com l’ús que en faran els petits.

MÉS INFORMACIÓ: http://www.gencat.cat/interior/esc/docs/esc_revetlles.htm

Riscos potencials

Els riscos a què pretén fer front aquesta campanya són dos:

• els accidents causats per la incorrecta manipulació dels productes pirotècnics : els quadres clínics més habituals en una nit de revetlla, a Catalunya, són bàsicament cremades, lesions als ulls i a l’oïda i amputacions.

• l’ increment potencial del risc de focs de vegetació , per l’encesa de fogueres i, també, per la ignició que poden provocar els petards. Els Bombers de la Generalitat fan de l’ordre d’un miler de sortides relacionades amb la revetlla de Sant Joan, entre les 20.00 hores del dia 23 de juny i les 08.00 hores de l’endemà. En gairabé tots els casos es tracta de sufocar incendis, tant de vegetació com de mobiliari urbà i fogueres mal apagades en tot el país. Bombers de Barcelona solen fer, en la mateixa franja horària de l’ordre d’un centenar llarg de sortides. El telèfon únic d’emergències, 112, aten en aquesta mateixa franja horària gairabé una deu milers de trucadess.

Material de la campanya

En el marc de la campanya, enguany s’ha editat el següent material:

• 250.000 quadríptics

• 100.000 postals

• 20.000 pòsters

• 8.000 CD ROM

• 16.000 bosses

Els queadríptics estan adreçats als usuaris del material pirotècnic. Expliquen, de manera breu i clara, com s’han de manipular de forma correcta els petards (no posar-los a prop de la cara, encendre’ls seguint estrictament les instruccions, etc.) i com tenir una celebració segura amb les fogueres (el millor lloc per ubicar-les, etc).

Els consells es donen amb unes vinyetes que ensenyen a utilitzar tot el material de forma segura. Els pòsters contenen tots els consells necessaris, mentre que als CD ROM es pot consultar tot el material de la campanya així com la legislació vigent relativa al material pirotècnic.

Distribució del material

La campanya “Revetlles amb Precaució” distribueix en prop de 8.000 punts diferents, que són:

  • Centres escolars de Primària, Secundària, FP i Especials (tant públics com privats),
  • Centres de recursos (Departament d’Educació),
  • Centres juvenils,
  • Regions Sanitàries,
  • Ajuntaments,
  • Consells Comarcals,
  • Ajuntament de Barcelona,
  • Regions d’Emergències (Parcs bombers),
  • Agents rurals,
  • Mossos d’Esquadra,
  • Policia Nacional,
  • Guàrdia Civil,
  • Gremis de pastissers,
  • Locals permanents de venda de productes pirotècnics,
  • Mitjans de comunicació i
  • Fabricants i punts de venda de productes pirotècnics,

Organitzadors

Com ja és habitual, la campanya “Revetlles amb Precaució” es realitza, de manera conjunta per les institucions i organismes següents:

• Generalitat de Catalunya a través del Departament d’Interior, Relacions Institucionals i Participació i la col·laboració dels departaments d’Educació i Salut i l’Agència Catalana del Consum

• Administració General de l’Estat a través de la Delegació del Govern a Catalunya,

• Ajuntament de Barcelona,

• Federació de Municipis de Catalunya,

• Associació Catalana de Municipis i Comarques, i

• Empreses de pirotècnia

Novetats

• El document quadríptic incorpora una plana descriptiva de la principal tipologia d’articles pirotècnics

• El tipus d’il·lustracions ha canviat d’adord amb el suggeriment dels receptors.,

• Es fa un e-mailing previ al mailing físic a totes les escoles i una inclusió al diari del professorat del departament d’educació per tal de poder arribar a tot el professorat amb la màxima antelació possible.

• El departament de Salut fa unes accions específiques de campanya als professionals de la salut en els CAP’s.

• Es fa un pla pilot de participació específica dels ajuntaments, a instància de la Federació de Municipis de Catalunya

• S’afavoreix la personalització del missatge en els ajuntaments mitjançat la difusió via e-mail d’unes instruccions per personalitzar, si ho volen, la impressió dels documents de campanya.