Pla d’estudis
L’educació infantil és l’etapa que s’imparteix als infants de 0 a 6 anys; s’organitza en dos cicles de tres cursos cadascun, el primer cicle (0-3 anys) i el segon cicle (3-6 anys).
El segon cicle de l’educació infantil, de caràcter gratuït, s’organitza d’acord amb els principis d’educació comuna, inclusiva i coeducadora; posa una atenció especial a la diversitat de l’alumnat, a la detecció i intervenció en les dificultats d’aprenentatge tan bon punt es produeixin i a la relació amb les famílies.
Relació entre centres i famílies
A començament de curs, cada centre ha d’establir el calendari de reunions i entrevistes amb les famílies que ha de garantir, com a mínim:
– una entrevista individual a l’inici de l’escolaritat,
– una entrevista individual al llarg del curs,
– una reunió col·lectiva a l’inici de cadascun dels cursos del cicle,
– dos informes escrits a les famílies al llarg del curs.
Llengua
El català, com a llengua pròpia de Catalunya, s’ha d’utilitzar normalment com a llengua vehicular d’ensenyament i aprenentatge i en les activitats internes i externes de la comunitat educativa.
L’aranès, variant de la llengua occitana, s’imparteix a la Vall d’Aran d’acord amb el que determinin el Consell General de la Vall d’Aran i el Departament d’Educació.
Capacitats
En finalitzar el segon cicle de l’educació infantil l’infant ha de ser capaç de:
– Progressar en el coneixement i domini del seu cos, en el moviment i la coordinació.
– Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional.
– Adquirir progressivament hàbits bàsics d’autonomia en accions quotidianes.
– Pensar, crear, elaborar explicacions i iniciar-se en les habilitats matemàtiques bàsiques.
– Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà dels diversos llenguatges.
– Observar i explorar l’entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat i respecte i participar, gradualment, en activitats socials i culturals.
– Mostrar iniciativa per afrontar situacions de la vida quotidiana, identificar-ne els perills i aprendre a actuar en conseqüència.
– Conviure en la diversitat, avançant en la relació amb els altres i en la resolució pacífica de conflictes.
– Comportar-se d’acord amb unes pautes de convivència que el portin cap a una autonomia personal, cap a la col·laboració amb el grup i cap a la integració social.
Àrees de coneixement i experiència
– Descoberta d’un mateix i dels altres.
– Descoberta de l’entorn.
– Comunicació i llenguatges.
Avaluació
En acabar l’etapa s’elaborarà un informe global individualitzat del procés seguit per l’alumne/a i del nivell d’adquisició dels aprenentatges i de les capacitats. Aquest document es trametrà als mestres tutors de l’alumne/a de l’etapa següent.
Autonomia pedagògica i organitzativa
El projecte educatiu de centre ha d’incloure:
– Els criteris per al desplegament del currículum.
– La concreció dels criteris metodològics, organitzatius i d’avaluació.
– L’organització de l’horari escolar.
– Les mesures per a l’acolliment i l’adaptació dels infants.
– Les mesures d’atenció a la diversitat.
– Les estratègies per afavorir el treball autònom de l’alumnat.
– Els mecanismes per organitzar el reforç dels aprenentatges.
– La concreció de la col·laboració família/escola.
Tutoria
Cada grup d’infants té un tutor o una tutora que ha de fer el seguiment, tant individual com de grup, del procés d’aprenentatge de tot l’alumnat, i afavorir que se sentin segurs i acollits.
Atenció a la diversitat
Els projectes educatius que elaborin els centres han de ser prou flexibles per permetre concrecions individuals ajustades a les característiques, els ritmes d’aprenentatge i les singularitats de cada alumne/a per tal que es pugui donar compliment al principi d’atenció a la diversitat.
Alumnat nouvingut
La incorporació a qualsevol dels cursos que integren el segon cicle de l’educació infantil d’alumnes procedents de sistemes educatius estrangers s’ha de fer tenint com a referent la seva edat. Els centres han d’elaborar un pla d’acollida que reculli el conjunt d’actuacions que es duran a terme per atendre adequadament aquest alumnat dins l’entorn escolar i, en la mesura de les seves possibilitats, facilitar-li la integració a l’entorn social.
CURRÍCULUM D’INFANTIL
Educació primària
: cicle inicial, cicle mitjà i cicle superior.
La finalitat de l’educació primària és proporcionar a tots els nens i les nenes les competències que els permetin assegurar el seu desenvolupament personal i socia
l; adquirir les habilitats i les competències culturals i socials relatives a l’expressió i comprensió oral, a la lectura i a l’escriptura, al càlcul, a la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, a l’autonomia personal, la coresponsabilitat i la interdependència personal, a la resolució de proble
mes i als coneixements bàsics de la ciència, la cultura i la convivència, el rebuig de tot tipus de comportaments discriminatoris per raó de sexe; desenvolupar la competència d’expressar el que s’ha après, d’explicar amb raons coherents, fiables i ben justificades el seu punt de vista i la seva opinió, de saber escoltar el punt de vista dels altres amb respecte i d’arribar a acords quan sigui necessari; dese
nvolupar les habilitats socials, d’esforç, treball i estudi; expressar el sentit artístic, la creativitat i l’afectivitat; conèixer els elements bàsics de la llengua, la història, la geografia i les tradicions pròpies de Catalunya que permetin el seu arrelament.
El català, com a llengua pròpia de Catalunya, ha de ser la llengua vehicular d’ensenyament i aprenentatge i de les activitats internes i externes de la comunitat educativa. El programa d’immersió en llengua catalana tindrà en compte la llengua de l’alumnat i l’ensenyament de la llengua castellana. L’aranès, variant de la llengua occitana, s’imparteix a Era Val d’Aran.
Competències bàsiques
El currículum de l’educació primària inclou les competències bàsiques següents:
Competències transversals
Les competències comunicatives:
1. Competència comunicativa lingüística i audiovisual
2. Competències artística i cultural
Les competències metodològiques:
3. Tractament de la informació i competència digital
4. Competència matemàtica
5. Competència d’aprendre a aprendre
Les competències personals:
6. Competència d’autonomia i iniciativa personal
Competències específiques centrades en conviure i habitar el món
7. Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
8. Competència social i ciutadana
Àrees de coneixement de l’educació primària i assignació horària:
– Llengua i literatura catalana i castellana: 1.085 hores
· Llengua i literatura catalana: 420 hores
· Llengua i literatura castellana: 420 hores
· Estructures lingüístiques comunes: 245 hores
– Llengua estrangera: 420 hores
– Coneixement del medi natural, social i cultural: 630 hores
– Educació artística: 525 hores
– Educació física: 385 hores
– Matemàtiques: 665 hores
– Educació per a la ciutadania i els drets humans: 35 hores
– Religió (voluntària): 315 hores
– Esbarjo: 525 hores
Avaluació
L’avaluació dels processos d’aprenentatge de l’alumnat serà contínua i global, de manera que es tindran compte especialment el progrés de l’alumnat en el conjunt de les àrees del currículum.



















Deixa un comentari