El son

El cervell s’està formant fins als 20 anys. Durant aquest temps es produeixen canvis importants en la seva organització. En general, podem dir que els nostres fills necessiten les següents hores de son:

  • d’entre 3 i 4 anys necessitaran de 12 a 14 hores totals de son al dia.
  • d’entre 4 i 6 anys necessitaran d’11 a 12 hores totals de son al dia.
  • d’entre 6 i 8 anys necessitaran d’11 a 12 hores de son totals al dia.
  • d’entre 8 i 10 anys necessitaran de 10 a 11 hores de son totals al dia.
  • d’entre 10 i 12 anys necessitaran de 9 a 10 hores de son totals al dia.

Els adolescents han de dormir nou hores perquè el cervell es desenvolupi correctament; si no ho fan, es poden mostrar més irritables i manifestar problemes de concentració, memòria i atenció que afecten el seu rendiment escolar.

Per ajudar els vostres fills a aconseguir un descans adequat, cal que tingueu en compte els aspectes següents:

  • Fomenteu uns horaris regulars d’anar a dormir i llevar-se, evitant que els caps de setmana aquest horari es desplaci més de dues hores.
  • Eviteu l’ús d’aparells electrònics com a mínim una hora abans de dormir, ja que estimulen l’activitat mental i dificulten el son.
  • Eviteu les activitats físiques abans d’anar a dormir.
  • Vetlleu perquè les activitats extraescolars no acabin massa tard.
  • Promogueu activitats relaxants per acabar el dia: música tranquil·la, lectura d’un llibre, xerrar amb la família, etc.
  • Eviteu que prenguin begudes energètiques, ja que activen el sistema nerviós i poden dificultar el son.

Descans

El descans és el temps que dediquem a compensar l’esforç i a recuperar l’equilibri físic i psíquic. Quan el treball i la capacitat de rendiment estan descompensats el cansament augmenta. Hi ha diversos tipus de cansament: el físic, el mental i l’emocional. Com més activitat física o intel·lectual exercim més hores de descans necessitarem. La fatiga es recupera a través dels aliments i del descans, especialment del son, però també amb un canvi d’activitat.

És important evitar l’excés de fatiga en les activitats diàries dels nostres fills, activitats que ocupen el seu temps de manera diferent depenent de la seva edat (escolars, a casa, en el lleure, etc.). Quan no es descansa prou, l’estat general del seu cos pot reaccionar amb conductes inadequades, com hiperexcitabilitat, irritabilitat, dispersió…, o bé somnolència, baix nivell d’atenció, inhibició, etc. Aquestes conductes interfereixen en els processos de creixement, d’aprenentatge i de relació social i afectiva. Hi ha, doncs, una estreta relació entre el descans, el benestar i el rendiment. Per això, un bon descans és imprescindible perquè els vostres fills vagin a l’escola en condiciones òptimes.

Els infants i joves descansen quan dormen, però també quan escolten música, passegen, xerren en família o simplement canvien d’activitat. Si dormen durant el dia, ha de ser una estona prou llarga perquè es pugui recuperar l’equilibri i allunyar la fatiga, i prou curta perquè no calgui cap readaptació a l’hora de reprendre l’activitat; per exemple, la migdiada és millor que sigui curta i intensa, i així després no ens costa continuar amb les tasques del dia. Cal, doncs, dormir i descansar les hores necessàries d’acord amb les necessitats de cada edat.

Podeu consultar la distribució de les hores de son i les orientacions sobre la distribució horària d’activitats diàries en cada franja d’edat.

Quant a b7005248

Bloc de la nostra escola on es pot veure una mostra de les diferents activitats que es porten a terme en l'escola.
Aquest article ha estat publicat en Escola. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a El son

  1. gemma diu:

    molt interessant aquest article sobre el descans i les hores de son!!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *