Construcció d’una maqueta del Sistema Solar

Volíem fer alguna cosa vistosa i que fos un treball cooperatiu on tothom hi pogués aportar quelcom.

Va sorgir la idea de construir una  maqueta del Sistema Solar d’unes dimensions generoses (uns 25 metres de llargària) procurant  respectar la proporció relativa dels diàmetres dels planetes i les distàncies que hi ha entre ells.

Es va planificar  un treball conjunt de totes les aules de primària amb la distribució següent:

·        Cicle inicial: El Sol, Mercuri i  Venus.

·        Cicle mitjà: la Terra i  Mart.

·        Cicle superior: Júpiter, Saturn, Urà, Neptú, Plutó (?)

Els alumnes d’infantil van fer uns projectes paral.lels amb un sistema solar inflable.

La idea semblava senzilla i la motivació era gran però quan ens vam posar a executar-la van començar a sorgir alguns entrebancs:

·        Com representar un Sol de 3 metres de diàmetre?

·        Com subjectar i mantenir una estructura de 25 metres i a més a més a la intempèrie?

·        Com elaborar esferes de 50 i 60 cm de diàmetre que poguessin suportar les inclemències del temps?

Cada grup/classe va decorar l’astre que li pertocava: una esfera per als planetes i un plafó de grans dimensions per al Sol.

Per a construir els astres més grans alguns cursos  van haver d’assajar amb diversos materials: globus inflables, pasta de paper, benes d’escaiola i capes i més capes de pintura.

També es va elaborar una fitxa explicativa de les característiques de l’astre. Hi havia un model unificat de fitxa.

Va ser un procés molt laboriós però va valer la pena. Per Sant Jordi vam poder lluir la nostra maqueta del Sistema Solar.

Imatges de les diferents fases de construcció de la maqueta:

Totes les imatges

Aquest article ha estat publicat en Astronomia. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.