Com ja sabeu, al projecte àlber hem estat estudiant les funcions del cervell. Els òrgans dels sentits del gust, el tacte, l’olfacte, la vista i l’oïda capten informació del nostre entorn i l’envien al cervell. Hem fet diverses activitats per veure com funcionen.
EL GUST
L’òrgan és la llengua. Serveix per a distingir els sabors.
Endevina la fruita
Vam tallar diferents fruites a trossets. Per parelles, uns nens tenien els ulls tapats amb les ulleres i els altres els donaven a tastar una porció de fruita. Pel gust, havien d’endevinar la fruita què havien menjat.
EL TACTE
L’òrgan és la pell. Serveix per a conèixer la forma, la textura, la temperatura…
Toca, toca
Vam posar diferents materials (sorra, aigua, cigrons, arròs, etc.) dins d’uns globus de colors. Amb el tacte els nens havien d’intentar esbrinar què hi havia dins. Alguns no eren gens fàcils! Després vam fer la comprovació.
Sensibilitat
Vam preparar forquilles amb una, dues i tres puntes. Un company ens punxava en diferents parts del cos i havíem d’intentar saber amb quantes puntes. Vam arribar a la conclusió que als extrems dels dits és on tenim més sensibilitat ja que gairebé sempre ho endevinàvem. En canvi, a la resta del cos, era molt difícil.
Calent o fred?
Vam preparar tres bols: un amb aigua freda, un amb aigua calenta i un amb aigua tèbia. Primer posàvem una mà a la freda i una a la calenta, contàvem fins a 5 i després posàvem totes dues a l’aigua tèbia. El cervell nota un canvi de temperatura i és per això, que encara que totes dues mans estan amb aigua tèbia, la mà que passa de calent a tebi, nota l’aigua més freda i, al contrari, la mà que passa de fred a tebi, nota l’aigua més calenta.
LA VISTA
Els òrgans són els ulls. Serveix per a veure el color, la forma, els moviments,… de les coses que ens envolten.
Il·lusions òptiques
El cervell ens ajuda a entendre el que veiem mitjançant el record de coses que hem vist abans. Però de vegades es pot confondre. D’aquest fenomen se’n diu il•lusió òptica. N’hem vist unes quantes i ens hem quedat sorpresos. Us les deixem aquí per si voleu provar-ho a casa.
Recordar objectes
Per treballar la memòria visual, hem fet un joc que es coneix com a Joc de Kim, protagonista de la novel•la Kim, de Rudyard Kipling. Es tracta de mirar amb atenció diferents objectes que no tenen cap relació entre ells durant un temps i després intentar recordar-los.
L’OÏDA
Els òrgans són les orelles. Serveix per a percebre els sons.
Reconeixement de sons
Aprofitant que hi havia una columna de sons i sorolls dins el projecte àlber, vam relacionar l’oïda amb aquests sons. Vam escoltar amb atenció diferents sons i sorolls i vam intentar endevinar de què es tractava.
L’OLFACTE
L’òrgan és el nas. Serveix per a sentir les olors.
A què fa olor?
Vam preparar diferents aliments amb una olor molt característica i els nens i nenes havien d’endevinar de quin aliment es tractava.