APARELL CIRCULATORI
A P4/P5 continuem descobrint el nostre cos per dins. Aquestes són algunes de les activitats que hem fet sobre l’aparell circulatori:
REPRODUIM LES VENES I LES ARTÈRIES
Vam dibuixar el contorn de l’Aran en un paper i vam intentar reproduir la direccionalitat de les venes i les artèries. Vam llegir que les artèries (vermell) són les que porten oxigen i van des del cor fins a totes les parts del cos. Les venes (blau) fan el camí a l’inrevés i porten la sang bruta o sense oxigen.
AUSCULTEM EL NOSTRE COR
Vam provar tres formes de sentir el nostre cor. Primer ho vam fer directament: per parelles vam posar el cap sobre el pit del nostre company i la veritat és que se sentia força bé.
Després ho vam provar amb diferents fonendoscopis. Els del racó dels metges no funcionaven, com ja havíem predit. Un invent que vam trobar en un llibre que constava de dos embuts units per un tub tampoc anava bé. Finalment vam fer l’auscultació amb el fonendo de la mare de la Queralt. Aquest cop sí que se sentia bé!
Per últim, vam endollar un micròfon a un altaveu força potent i vam acostar-nos el micròfon al pit. Tota la classe vam poder sentir el batec del cor dels companys alhora. A alguns nens els bategava més ràpid que a d’altres. En Max va comentar que quan fèiem exercici el cor anava molt ràpid, així que vam provar-ho i efectivament, així va ser.
EL POLS
En un dels llibres amb informació sobre el nostre cos hi havia un experiment per veure el pols. Es tractava de posar una boleta de plastilina en un extrem d’un escuradents i col·locar-ho sobre la part interior del canell. A cada batec, l’escuradents es movia.
LA SANG
Arrel d’un vídeo que ens explicava els components de la sang, vam decidir crear-los amb plastilina. Vam buscar una imatge ampliada al microscopi on es veien els glòbuls vermells, que porten l’oxigen; els glòbuls blancs, que ataquen els virus i les plaquetes, que ajuden a tancar les ferides. Aquest és el resultat.
EL COR
Després d’estudiar l’aparell circulatori i el cor com a principal element, els nens i nenes demanaven veure un cor de veritat. Vam portar a l’aula un cor, uns pulmons, un fetge i un estòmac de porc per poder observar, olorar, tocar… En un primer moment només alguns es van animar a manipular, però al final de la sessió ningú volia marxar a dinar! Vam veure que eren de diferents colors, mides i textures. Ens va cridar l’atenció especialment el tacte suau, com un coixí (deia l’Ona), dels pulmons. A més, vam veure com inflant s’omplien d’aire i es feien grans (com un globus, va dir en Marwan). També vam disseccionar el cor i els pulmons i vam poder veure les venes i artèries que passen per dins.
Després de l’experimentació, vam decidir que volíem saber més coses sobre els diferents òrgans que havíem vist.