LA TELEVISIÓ DE QUALITAT I AMB SENTIT

“Cada dia, a la tarda tot berenant i després de sopar, en Miquel i la Berta miren la televisió i no hi ha manera de trobar el moment per parar-la per poder fer una altra activitat o d’anar a dormir. Els hem d’avisar varies vegades, sembla que no ens escoltin, resten embadalits a la pantalla i al final acabem per enfadar-nos(…). Al mateix passa al matí, es lleven i van a engegar la televisió. A més a més, és que fan i diuen tot el que veuen a la petita pantalla!. No ser que podem fer per reduir tot aquestes hores que estant davant la televisió…”. 
Aquest petit fragment vol representar una realitat que possiblement és habitual a moltes famílies i ens introduirà a reflexionar sobre com afrontar l’educació audiovisual en el procés de socialització en la societat en la que estem vivim.
Els mitjans de comunicació, concretament la televisió, ocupa un lloc rellevant a la nostra societat i és un objecte quotidià a les nostres llars. Per aquesta raó tant la família com l’escola hem de considerar com a part essencial del procés educatiu dels infants, nens i nenes, l’adquisició d’uns hàbits (d’horaris, d’ordre, d’elecció, d’escolta) i d’una sensibilitat crítica davant la influència que rebem d’aquests mitjans audiovisuals.
Quan parlem de la televisió són moltes les recomanacions que es senten a dir respecte aquest mitjà i l’ús que se’n fa, per exemple, regular-ne l’horari, no fer-la servir per “aparcar els infants” ni per passar l’estona, no utilitzar-la com a premi o càstig, ajudar-los a diferenciar entre realitat i ficció, respectar l’edat permesa per veure els continguts dels programes, el risc de caure en la rutina de veure la televisió, entre d’altres.
A l’escola l’ús que podem fer de la televisió, com a eina educativa, és molt controlat i porta uns objectius al darrera. Per exemple, observar una seqüència d’un programa infantil on succeeix un conflicte o una situació determinada, serà el punt de partida per poder-ne parlar. Si treballem els animals salvatges ens permetrà observar-ne característiques, moviment, so… i acabar d’entendre alguns aspectes.
Evidentment, l’activitat de mirar la televisió no cal fer-la cada dia! És molt important intentar trobar un espai de relació entre els pares i els fills/es. Planificar activitats alternatives, com per exemple, conversar, responsabilitzar-se d’algunes tasques tot col·laborant a casa, jugar, dibuixar, sortir a l’aire lliure, passejar, cantar, llegir, escriure, trobar-se amb altres persones, entre moltes altres coses.
És important que durant l’estona de mirar la televisió es procuri acompanyar-los, posant especial atenció en aquells aspectes que els poden ajudar a comprendre el significat de les imatges i dels diàlegs. Valorar els comportaments i les actituds, tant positives com negatives, maneres de fer, reaccions dels personatges… tot això, donant l’exemple, pot ajudar a formar-se i a créixer com a persones.
Educar és una responsabilitat compartida entre la família i l’escola, i el debat i la reflexió, ens portarà a prendre decisions i ha intentar canviar, mica en mica, a la recerca d’una qualitat i un benestar per a tots/es.
Marta Batlles Forns

2 thoughts on “LA TELEVISIÓ DE QUALITAT I AMB SENTIT

  1. Alex

    …con la Iglesia hemos topado!…

    …obviament aquest és un tema tant actual com problemàtic…
    …el que hem de revisar és quant de temps passem amb el nostres fills…
    …si no és la tele, és la Nintendo DS…
    …però el problema real és el nostre temps lliure, o la no existència de temps lliure, que és la realitat…
    …per tant, pares i mares cansats de treballar fins tard, amb les forces justes per acabar el dia…
    …acaben cedint a la solució fàcil…

    …us convido doncs, a descobrir una altre manera de veure la vida…

    http://www.movimientoslow.com

  2. Eli

    Hola Àlex, desconeixia aquest article, gràcies per compartir-ho. Com a mínim de tant en tant, llegir reflexions i opinions et fan replantejar el que sabies però no recordaves

    eli

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *