3r i 4t (2017-18)

Abril 2018 – SETMANA CULTURAL: “MATES DIVERTIDES”

Els alumnes de Cicle Mitjà hem treballat el Pes i la Capacitat durant la Setmana Cultural, dedicada, enguany, a les “Mates Divertides”.

————————————————-

Durant la setmana cultural vam estudiar el pes i la capacitat. La mestra ens va preguntar si 1quilo era igual que 1litre. Tots els grups vam dir que sí. Llavors un company de la classe ens va dir que els líquids pesaven diferent. Llavors vam voler comprovar si era veritat pesant un litre d’oli, un litre de sabó, un litre de suc i un litre de llet.

Hem après que només 1 litre d’aigua pesa 1 quilo i que 1 litre de la resta de líquids pesen més o menys d’1 quilo depenent de la seva densitat.

Jamila i Mar

————————————————-

Durant la setmana cultural de les matemàtiques divertides les mestres ens van preguntar què pesava més: si una bossa d’encenalls de ferro o una bossa de “ganxitos”. Les mestres ens van dir que un de cada grup s’aixequés i sospesés les dues bosses. Cada grup va fer una estimació diferent. Al final vam comprovar els pesos en una balança digital i el nostre grup va ser l’únic que havia dit que pesaven igual i vam encertar.

Ens va agradar encertar perquè es va demostrar que tenim bona vista.

Soufiane, Naiara i Karim

————————————————-

La mestra ens va preguntar: quantes mandarines pesen 1 quilo?

Cada grup va pensar un número diferent: 4, 5, 6 i 7. Després ho vam comprovar amb unes balances i ens va donar 6 i mitja aproximadament.

Després vam sospesar amb les mans què pesava més, si un kiwi o una mandarina. Tres grups van dir la mandarina menys un que va dir que pesaven igual. Després vam pesar el kiwi i la mandarina i vam veure que la mandarina pesava més.

En una balança romana la mestra va posar tres mandarines. Ens va preguntar quants kiwis havíem de posar a la balança per a equilibrar-la. Vam anar fent proves i finalment vam necessitar 6 kiwis i mig.

A nosaltres ens va agradar molt fer aquestes activitats.

Cloe i Jordi

————————————————-

Hem observat diferents paquets d’aliments: bastonets de pa, cacauets, macarrons, sopa, arròs i boletes de panís. Els hem hagut d’ordenar del més pesat al menys. Per comprovar el pes real dels aliments, després els hem pesat en una balança. Amb aquesta activitat hem vist que el pes i el volum no tenen a veure perquè una cosa pot ser molt gran i pesar molt poc o pot ser molt petita i pesar molt.

Després, la mestra ens ha dit que tres grups d’aliments pesaven el mateix.

Hem pensat quins podrien ser. Cada grup hem dit la nostra opinió i després ho hem comprovat pesant-los amb la balança.

Ara ja sabíem el pes dels diferents paquets: arròs (1Kg), macarrons i sopa meravella (500g), cacauets i bastonets de pa (250g) i boletes de panís (125g). Hem hagut de combinar els productes de maneres diferents per tal de trobar pesos iguals. Per exemple: una bossa de bastonets pesa el mateix que un paquet de cacauets i que dos paquets de blat de moro.

Treballar d’aquesta manera ens ha agradat molt i hem après moltes coses.

Marwane i Zakaria

————————————————-

Aquest trimestre, hem fet la setmana cultural de les mates divertides i hem treballat la capacitat.

Les mestres ens van donat envasos amb capacitats diferents: 1’5 l, 500 ml ó 50 cl, 33 cl, 200 ml i 97 ml.

Llavors ens van plantejar diferents activitats:

  • Quants recipients de 97 ml necessitareu per omplir una ampolla de 1 litre? I per omplir una de 5 l?
  • Quants recipients de 200 ml necessitareu per omplir una ampolla de 1 litre? I per omplir una de 5 l?
  • Quants recipients de 33 cl necessitareu per omplir una ampolla de 1 litre? I per omplir una de 5 l?
  • Quants recipients de 500 ml o 50 cl necessitareu per omplir una ampolla de 1 litre? I per omplir una de 5 l?

Una vegada fetes les estimacions, vam passar a fer comprovacions a les piques del laboratori i vam  poder observar si vam fer l’estimació  de manera correcta.

En bastants comprovacions vam  poder veure que havíem fet bones estimacions, altres ens va costar més.

Ronal i Angèlica

————————————————-

Durant la setmana cultural hem treballat la capacitat.

Les mestres ens van donar envasos de diferents capacitat. Els vam haver d’ordenar de més quantitat de capacitat a menys.

A continuació ens van posar un problema que havíem de resoldre experimentant.

El problema deia: si tenim una garrafa de 8 litres plena d’aigua fins a dalt, una de 5 litres i dos d’1 litre i ½ buides, com podem aconseguir deixar a la garrafa de 8 litres únicament ½ litre? Però per resoldre’l hi havia una condició, no es podia llençar gens d’aigua.

Sabeu com ho vam fer? Vam agafar la garrafa de 8 litres i vam omplir les ampolles d’1 litre i ½  i la de 5 litres també la vam omplir i després vam agafar l’ampolla d’1 litre i ½ i vam tornar l’aigua de l’ampolla a la garrafa de 8 litres.

Jana i Rut

————————————————-

Observem diferents òrgans que intervenen en el procés de nutrició (27 d’octubre de 2017)

Hem anat al laboratori i hem observat:

  • llengua
  • esòfag
  • estómac
  • tràquea i bronquis
  • pulmons
  • ronyó

Ens ha encantat l’experiència! Fotos.

 

Experiment aparell excretor (25 d’octubre de 2017)

Què necessitem?

  • 1 embut
  • 1 colador
  • 1 filtre de cafè
  • 3 pots transparents buits
  • aigua
  • sorra
  • 1 forquilla

Hem seguit els passos següents:

  1. Agafa un grapat de sorra del pati.
  2. Posa aigua en un dels pots.
  3. Afegeix-hi la sorra i remena.
  4. Utilitzant el colador, buida la meitat de la barreja en un dels pots.
  5. Posa el filtre de cafè dins de l’embut i tira-hi la resta de la barreja per a que caigui a l’altre pot.

Què hem observat?

La sorra representa les substàncies de rebuig que porta la sang. El primer pot representa el ronyó quan li arriben l’excés d’aigua i les substàncies de rebuig que porta la sang. El colador representa el ronyó filtrant la sang. El segon pot representa la bufeta, que rep l’orina.

Conclusions:

És necessari beure aigua per a que els ronyons treballin bé.

Els experiments ens ajuden a entendre millor les coses.

En voleu veure fotografies? Cliqueu aquí.

 

Experiment aparell digestiu (24 d’octubre de 2017)

Què utilitzem?

  • pa
  • aigua
  • vinagre
  • 1 mitja
  • 2 bols
  • 1 forquilla

Passos de l’experiment:

Posem el pa a trossets en un dels bols i hi afegim aigua. Aixafem el pa fins fer-ne una pasta. Després, a la pasta hi posem vinagre i la barregem amb la forquilla. Tot seguit, posem la pasta dins la mitja i l’escorrem a l’altre bol. Finalment, traiem la pasta de la mitja.

Què hem observat?

Hem observat com funciona el nostre aparell digestiu (boca, dents, saliva, estómac, sucs gàstrics i intestins).

Podeu veure’n fotografies clicant aquí.