Relat de tema científic

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/Ta3Co-3PttA" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

En unes golfes has trobat una vella llibreta de notes amb dibuixos i descripcions d'animals extraordinaris. Són els apunts perduts d'en Charles Darwin....

Ets un polissó, t'has embarcat d'amagat en el vaixell Beagle. En una de les parades del viatge descobreixes que existeixen animals que no havies vist mai...

La nau Darwinàlia està a punt d'aterrar en un planeta inexplorat. Tu i els teus companys naturalistes teniu la missió de descriure científicament les espècies animals que hi viuen.

Deixa volar la imaginació. Escriu un conte de ciència. Fes-hi sortir algun animal inexistent i, quan el descriguis, fes-ho de la manera més científica possible. Has d'explicar:

  • l'aspecte: com són les extremitats, el pes, la mida...
  • els sentits: quin té més desenvolupats? l'olfacte?
  • la reproducció: és un mamífer? posa ous?
  • la nutrició: què menja? com?
  • el moviment: com es mou? vola? neda? és ràpid?
  • l'hàbitat: on viu, al mar? en llocs càlids?
  • l'organització: és un animal social o solitari? com es defensa?

La redacció ha d'ocupar uns 2 fulls (700 paraules màxim). Hi has de posar títol. No t'oblidis de dividir el text en paràgrafs! L'has de presentar escrit a l'ordinador. I si surt bé, la presentarem al concurs de contes científics del Museu de la Ciència!

Calaix de lectors

Quin llibre hi ha a la teva tauleta de nit? I és un bon somnífer? O et fa estar ben despert i et fa somiar?

Quin és l’últim llibre que has devorat? I te l’has empassat sense respirar?

I l’últim llibre que has deixat a mitges? Per què? Que has perdut les ulleres? O és que la història que explicava no estava feta per a tu?

I si naufraguessis  i anessis a petar a una illa deserta? Quin llibre t’agradaria salvar? 

Aquest és un espai per opinar, recomanar, comentar….

El text narratiu

  1. Entra a la pàgina http://www.xtec.net/aulanet/quadern/
  2. Clica damunt  Entrada
  3. Posa el teu nom i accepta
  4. Clica damunt Narració
  5. ens quatre possibilitats per seguir amb l’exercici, comença per la primera, entra dins la narració i llegeix la teoria. Fixa’t que has de fer servir les fletxes que tens a baix a la dreta per poder llegir-la tota. Quan hagis acabat clica damunt la icona de la casa  per tornar al menú de la narració. 
  6. Clica damunt Exemples de narració  i llegeix 5 exemples de narracions de diferents tipus de text (novel·la, contes, rondalles, acudits, cròniques…).
  7.  Fes un resum de dues o tres línies dels textos que t’hagis llegit.  Enganxa’ls com a comentari en aquest article d’aquest bloc.
  8. Ara ja pots començar a fer les activitats. N’hi ha de quatre tipus: ordenar, escollir, col·locar i relacionar. Fes-les totes. Fes servir les fletxes. De cada tipus d’activitat hi ha més d’una pantalla, fes-les totes.
  9. Finalment,  segueix les indicacions que hi ha a l’activitat pas a pas per escriure una narració de tema lliure.
  10. Quan acabis, selecciona el text, copia’l i enganxa’l (ctrl-v)  en un document de word o d’open office.
  11. Passa-hi el corrector ortogràfic.
  12. Revisa’l
  13. Entrega’l a la teva professora.

La diversitat lingüística. Comptar en diferents llengües.

 

Saps comptar de l’1 al 10 en diferents llengües?

  • Català: un, dos, tres, quatre, cinc, sis, set, vuit, nou, deu.
  • Castellà: uno, dos, tres, cuatro, cinco, seis, siete, ocho, nueve, diez.
  • Tagal: 1 isa, 2 dalawa, 3 tatlo, 4 apat, 5 lima, 6 anim, 7 pito, 8 walo, 9 siyam, 10 sampu 
  • Èuscar: bat, bi, hiru, lau, bost, sei, zazpi, zortzi, bederatzi, hamar

Pots ampliar aquest llistat amb els números de l’1 10 en alguna altra llengua? Afegeix-ho a comentaris. Pensa que no es poden repetir idiomes. Aquest enllaç t’ajudarà:

http://weib.caib.es/Recursos/abast/home.htm

Poesia: la vida quotidiana

  • Connecta els altaveus.
  • Entra a www.viulapoesia.com
  • Entra a l’apartat Quotidianitat i llegeix atentament els poemes següents:
    • Grans magatzems, de Narcís Comadira
    • Metàl·licament, de Joan Vinuesa
    • Drap de pols, escombra, espolsadors, de Maria Mercè Marçal.
  • Obre un processador de textos (el word, l’oppen office, per exemple) i fes les activitats següents.
    • Explica en dues o tres línies el significat de cadascun d’aquests poemes.
    • Quina imatge et sembla més original? Per què?
    • Tria qualsevol dels tres poemes i fes les propostes didàctiques que es plantegen a la web.
  • Per aconseguir el positiu de deures optatius, lliura el document de word al teu professor!

Les llengües romàniques

LES LLENGÜES ROMÀNIQUES s’assemblen força perquè tenen un origen comú, deriven del llatí. Les llengües romàniques són: el català, el castellà, el francès, l’occità, l’italià, el portuguès, el gallec, el romanès, el sard i el romanx o retoromànic 

llengromani.jpg 

Aquí tens un mapa lingüístic detallat de les llengües romàniques:  http://www.xtec.cat/~sgiralt/labyrinthus/flash/lingmap.html 

Et recomano que l’imprimeixis i l’enganxis al dossier.

Mira aquest vídeo promocional per l’estudi de les llengües romàniques, podràs escoltar-ne unes quantes:

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/Y1zwk7qaAnw" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

La diversitat lingüística. Traduïm paraules.

  Tasca:

(Feina optativa. Un punt positiu per a qui la faci) 

  1. Tria una paraula, la que vulguis.
  2. Vés a l’adreça d’Internet que està més avall. Escriu-la. Tindràs la traducció en diversos idiomes.
  3. Selecciona les paraules traduïdes i copia-les en el comentari que enviaràs (no oblidis de posar-hi el teu nom complet i el curs)
  4. Explica per què has triat aquesta paraula. 
  5. Si vols, també pots copiar  les paraules en el teu dossier i ensenyar-ho a la professora.

http://www15.gencat.net/pres_einalex/AppJava/search.jsp